Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:46

Invriezen of met conserveringsmiddelen werken, maar dat wil je natuurlijk precies niet :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:59

Nooit geprobeerd, maar kun je misschien (een deel van de) boter vervangen door zonnebloemolie?

Tis maar een idee, maar cake is ook minder droog als je de boter vervangt door olie.

Oja, ik pakte mijn zelfgebakken brood in in een theedoek, (ongesneden), dat scheelde ook wel. Maar ook dan is het na 3 dagen eigenlijk alleen maar lekker als wentelteefje (niet dat ik dat heel erg vind := :9 )

Ik heb ook weer eens zin om te bakken (en kan het voor de verandering ook weer eten :+) dus ga zo mijn Hummingbird boek er eens bij pakken om te kijken wat voor lekkers ik kan maken.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:51

Ik ben erg benieuwd naar het recept van de aardbeienmuffins!

Ik heb gister een simpele MonChou taart gemaakt. Er was nog MonChou en slagroom, dat moest op. :P Nog niet van gegeten, want vanavond komt er visite.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:50

Sinds kort bak ik bijna elke week wel een taart. Ik wil mijn favoriet wel even met jullie delen, pas op voor de verslaving! :D

Chocoladetaart

Benodigdheden:

- 200 gram boter
- 200 gram pure chocolade
- 100 gram melk chocolade
- 100 gram noten (hazelnoten, macadamianoten, wat je zelf lekker vindt)
- 4 eieren
- 200 gram donkere basterdsuiker
- 150 gram zelfrijzend bakmeel
- 1/2 eetlepel zout

Oven voorverwarmen op 175 graden. Nootjes fijnhakken.

Boter in stukken snijden en in een steelpannetje doen. Breek de chocolade in stukjes en doe ze bij de boter. Laat het mengsel langzaam smelten op een laag vuurtje. Zodra er een egaal mengsel is ontstaan haal je de pan van het vuur.

Breek de eieren boven de beslagkom, voeg basterdsuiker en zout toe, goed mixen. Giet de chocoladeboter er bij en roer het er door. Daarna het zelfrijzend bakmeel en de noten, mix alles door elkaar tot dat er een egaal mengsel ontstaat.

Vet de bakvorm in en doe het mengsel er in. Bak de taart in 35 minuten klaar. Laat de taart goed afkoelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:55

Oneeee is dat zo'n plakkerige vochtige chocoladetaart? Dan heb ik het recept niet gezien :+

Ben trouwens ook wel erg benieuwd naar die aardbeienmuffins!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:10

Nou, aan de buitenkant is hij wat cake achtig maar in he midden proef je idd alleen maar chocolade. :D

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:02

F_Orumster schreef:
Amarettikoekjes willen ze ook nog weleens bij xenos hebben. Hij lijkt mij een beetje mierezoet.

Deze keer niet tegen gekomen bij de Xenos hier in de buurt, maar soms hebben ze die daar wel idd :j

De taart viel iig goed in de smaak bij de collega's van m'n vriend en heb 'm inmiddels zelf ook geproefd (vriend had een stukje achter gehouden :D ). Hij is niet overheersend zoet, vond 'm zelf ook erg lekker :j

@Nadir: Oeh, ik ben gek op kleverige choco-taart :9 Ga dit recept opslaan, binnenkort es maken.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:03

Hierbij eerst het recept voor het mueslibrood, Prairy, ik zal morgen ook het recept voor de aardbeienmuffins plaatsen :j

Mueslibrood

Ingrediënten brood
• 275 gr volkoren tarwebloem
• 175 gr gewone bloem
• 2 el suiker
• 10 gr zout
• 11 gr droge gist
• 200 ml melk
• 1 ei
• 30 gr gesmolten boter

Ingrediënten vulling
• 50 gr muesli
• 60 gr gewelde rozijnen
• 100 gr gedroogd fruit in stukjes gesneden (dit kun je evt, (deels) vervangen door notenmix, maar dan zou ik er wel meer
rozijnen door doen)

Bereiding
• Zeef de gewone bloem en tarwebloem boven de beslagkom. Het laatste beetje tarwebloem wil (door de granen) niet door de
zeef, dit kun je gewoon in de kom doen.
• Voeg suiker, zout en gist toe en roer met een lepel door elkaar.
• Voeg ei, melk en de gesmolten boter toe, roer even met de lepel en kneed het deeg vervolgens goed verder met de hand.
Maak er een bal van en laat het deeg 30 min in de beslagkom rusten. (dek de beslagkom af met een handdoek/theedoek)
• Wel ondertussen de rozijnen en snijd het gedroogd fruit in stukjes van ongeveer ½ bij ½ cm.
• Meng de vulling van rozijnen (licht afdrogen), muesli en gedroogd fruit stukjes in een kom.
• Kneed als het deeg 30 min gerust heeft de vulling door het deeg.
• Kneed het deeg vervolgens zo dat het in de vorm (cakevorm van 26 cm) past. Laat het deeg daarna nog 30 min rusten.
• Verwarm de oven 5 min voor op 200 graden.
• Bak het brood op 200 graden in ongeveer 30 min gaar. (Na 30 min met een lang stokje in het brood prikken, komt deze er
schoon uit, dan is het brood klaar. Is het stokje nat, dan het brood nog even langer in de oven laten staan)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:08

Leuk recept!! Als je het brood in de vorm laat rusten, moet je er dan ook nog een theedoek overheen leggen :) ?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:06

Nog een tip voor mensen die net als ik heel veel vanille-extract verbruiken en die dure flesjes beu zijn:
Snij 2 vanillestokken open, doe ze in een flesje en giet er 180ml vodka bij. Laat dit 4 à 6 maanden staan, schudt af en toe, totdat het een donkerbruine kleur krijgt.

Het duurt even, maar als je iedere maand één flesje maakt heb je na een tijd een mooi systeem voor zelfgemaakt vanille-extract :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:16

2 maanden is ook wel voldoende :) Ik heb 7.5 gram peulen in 750ml vodka gegooid.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:37

Zo lekker kaasbroodjes bakken. Eerste keer dat ik ze ga maken, dus ik ben benieuwd.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:30

Rinske schreef:
Leuk recept!! Als je het brood in de vorm laat rusten, moet je er dan ook nog een theedoek overheen leggen :) ?

Nee, heb ik niet gedaan, uiteindelijk is het brood ook groot genoeg geworden. Voor het bakken lijkt het niet zo veel, maar tijdens het bakken rijst het brood nog mooi :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:03

Doe je de gehele peul in de wodka? Of enkel dat spul dat je eruit schraapt?

Mijn grootmoeder (en wij nu ook) maakte zo ook steeds haar eigen vanillesuiker, veel handiger dan die zakjes :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:23

De hele peul, maar snijd m wel in de lengte in. Vanillesuiker maak ik ook inderdaad door gewoon wat stukjes peul in witte basterdsuiker te gooien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:08

Hallo mensen! Ik lees al een tijdje mee met jullie. :)

Ik bak zelf ook graag, ik ben pas een paar maandjes redelijk fanatiek bezig. Nu wil ik dit weekend fudge maken. Daar gaat 100ml gecondenseerde melk in. Dan heb ik dus nog zo'n 300ml over. Hebben jullie enig idee hoe lang je dat kunt bewaren? Ik vind op internet nogal uiteenlopende periodes (van enkele dagen tot maanden...). Of zou je het kunnen invriezen?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 17:33

Invriezen kan je wel proberen, lijkt me eigenlijk geen probleem als je dat gewoon in een mooi afgesloten container doet :)

Ik heb gisteren red velvet cupcakes met cream cheese frosting gemaakt, mijn moeder moest een dessert meenemen voor een etentje. Heb er stiekem één gegeten en ik ben eigenlijk hélemaal niet voor red velvet, maar meeeeeeen wat waren deze overheerlijk :~ Ontzettend zacht en smeuïg vanbinnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:49

Ik heb vandaag spulletjes gehaald voor Candymelts.. ga ik eens zelf lollies proberen te maken :))

Mijn botercreme is ook een succes bij de katten >;)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:06

Welkom nieuwe bakker! :)

Ik vraag me altijd af waar red velvet nou naar smaakt?

Oeeh ik ben echt blij, ik wil een eigen website zodat ik ook een beetje in opdracht kan hobbyen op bestelling enzo en iemand die ik ken is met het design bezig... en het wordt zooo leuk! :):)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:13

Yasmine schreef:
Invriezen kan je wel proberen, lijkt me eigenlijk geen probleem als je dat gewoon in een mooi afgesloten container doet :)

Mmm, ik zat eigenlijk meer aan invriezen in een ijsblokjesvorm te denken, zo kan ik het per portie ontdooien. Ik wikkel er dan (zodra het bevroren is) wel aluminiumfolie omheen. Maakt het iets uit of het in een goed gesloten container zit?

Wat leuk Spikkelfire, in opdracht bakken is wel iets wat me erg leuk lijkt! :j

Hebben jullie alles geleerd door veel zelf te doen of ook wel eens een cursus gevolgd? Ik overweeg dat laatste, gewoon om de basis goed te snappen. Ik kan op internet niet echt wat vinden, het merendeel is taarten met marsepein bekleden en dat vind ik nou net weer niet leuk... :D

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:16

Is ook erg leuk! Maak nu al geregeld dingen voor anderen, maar wil er ook wel een beetje een zakcentje aan verdienen en niet dat het mij alleen geld kost. :P

Ik heb wel een workshop gedaan, gewoon een basiscursus decoreren (ik doe nu alleen nog maar cupcakes). Qua smaken heb ik zelf al 10000 ideeën dus ik vond het wel belangrijk om ook goed te kunnen decoreren. Maar b.v. diverse toefjes spuiten of andere creaties met botercreme; veeeel oefenen. :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:22

Ja, het gaat wel een beetje in de papieren lopen, al dat bakken... Heel handig om er iets geld aan te over te houden, maakt het nog leuker he? :)

Ik heb nog nooit een toef gespoten. :D Ik ben meer van de plaatkoeken bakken, of fudge/caramel achtig spul maken. Zou dan ook meer basiscursus willen waar je leert hoe je 'de perfecte cake' bakt, waarom en hoe je bepaalde standaard beslagsoorten zo maakt etc.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 23:29

SpikkelFire schreef:
Ik vraag me altijd af waar red velvet nou naar smaakt?

Cacao :D Het is gewoon een basisdeeg met rode kleurstof, cacaopoeder, een héél klein beetje azijn en karnemelk.

Ir111, ijsblokjesvorm lijkt me een handig idee!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:51

Yasmine schreef:
Ir111, ijsblokjesvorm lijkt me een handig idee!

Eergisteren de fudge gemaakt (was best lekker) en de gecondenseerde melk in de vriezer gezet. Het leermoment in deze is dat gecondenseerde melk niet bevriest... tenminste niet in mijn vriezertje. Het wordt iets dikker van structuur maar dat is het. Mooi leermoment. :D

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:02