Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:02

Ik haal de meeste zaden van Ebay :j wereldwijd dus :D
ik heb mijn eerste kropsla gegeten! Carpaccio er bovenop, lekkere honing mosterd dressing en smullen maar! :D

kwam er vandaag wel achter dat mijn radijsjes aangetast zijn door ongedierte... :(
Zit vol met pissenbedden....

Volgende keer dus niet zo dicht meer op elkaar zaaien...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:07

ik heb momenteel zwarte en blauwe tomaten, gele pruim tomaatjes, verschillende kerstomaatjes, roma tomaten , tigerella's , green zebra's , coeur de boeuf vleestomaten, , olijftomaatjes en nog 1 of twee soorten staan := iets met maat houden :Y) O:)

35 soorten pepers, 9 paprika's... die kas gaat straks echt uit zijn voegen barsten :=
de kertomaatjes en andere vroege tomaatjes gaan wel naar buiten toe hoor...en misschien 2 a 3 soorten peper ook, maar ja, heb ook nog twee meloenen en wat augurken en komkommers, dus moet toch eens even goed gaan kijken naar de indeling etc :p
de kas is 195 bij 380, muurkasmodel met twee kweektafels er in, dus heb gelukkig wel wat verdiepingen

zaden haal ik bij hobbytuinders (tuinkabouter en diana) via marktplaats en ebay en verschillende ruilacties via fora en daarnaast bij zaken als vreeken, bakker, baldur, levenvanhetland.nl en denieuwetuin.be
die laatste is van Peter Bauwens, die schrijft ook echt hele leuke moestuin en aanverwanten boeken , goeie info , mooie voorbeelden en leuk geschreven
ben de boeken aan het sparen tegenwoordig

de laatste twee genoemde hebben ook veel oudere soorten , vergeten groenten en heirlooms, erg leuk

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:01

Wow, Sonja, dat zijn er idd behoorlijk wat! Dat wordt smullen over een tijdje :Y)
Ik heb de laatste 2 links ook even bekeken, en dat hele idee van oude rassen spreekt mij ook wel aan - die komen ook op het verlanglijstje!

Tuinkabouter heb ik ook overwogen :j
Maar het grappige is dat ik bijna al mijn zaadjes nu gekregen heb. :P Zeker de helft van mijn tuintje heb ik te danken aan mijn opa. Hij heeft mijn kasje getimmerd, frambozen en bessenstekken gegeven en komt regelmatig met zaden aan die hij weer van iemand die hij kent gekregen heeft. Er is dus ook niet echt sprake van een 'tuinplan' bij mij. (tja, ik had er wel een gemaakt, maar uiteindelijk ziet alles er nu anders uit :P)
Zo kreeg ik vandaag weer 2 zakjes in mijn handen gedrukt: eentje met siermais en eentje met boontjes. (engelenboontjes noemde hij ze volgens mij)
En ik moet toegeven - als ik naar de prijzen van zaadjes in de welkoop kijk dan word ik daar ook niet heel vrolijk van. Ik heb mijn lathyrus en mijn tomaten daar gekocht, maar dat doe ik voortaan niet meer. :evaw:

Het is toch grappig hoe snel zo'n tuintje gevuld is. :p Ik ga zo ook weer aan de slag om die mais alvast te zaaien. Ik lees net dat siermais mais is die gebruikt wordt in de bloemsierkunst. :+ Moet ik zo nog gaan bloemschikken ook, haha.

Thats_Me

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:22

Onze courgette is aan het groeien en er komt een bloem aan. Is het verstandig om die weg te halen zodat de plant sterker kan groeien? Hij is namelijk nog erg klein. Lees wisselende verhalen en hier worden wel goede tips gegeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:47

Eerste bloemen zijn sowieso mannetjes. Die kun je dus gerust weghalen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:04

Mag ik als beginnertje ook meeschrijven hier?
Ik heb een klein balkon waar veel zon op staat en probeer er dit jaar voor het eerst iets op te laten groeien.
Ik heb een bak met munt (stek), in een andere bak basilicum gezaaid die op begint te komen en ik heb klaproos gezaaid bij de lavendel van vorig jaar. Die laatste natuurlijk niet voor consumptie. Ik heb ook nog kamille en venkelzaad liggen, maar moet eerst goede grond regelen. Ik had van die blokken bij de action gekocht, die je in water moet leggen en waarvan je mooie aarde zou moeten krijgen (soort kokosvezel), maar ik vind het erg droog, dus wil het mengen met goede grond.
Ik las hier iets over paprika's met zaad van supermarktpaprika's, dat lijkt me ook leuk om te proberen. En verder wil ik graag tomaten (kan dat zonder glas?) en groffies. Dat zijn een soort grove mini-komkommers, maar met veel meer smaak.
Een hoop plannen dus, ik ben benieuwd of het wat wordt.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:39

Vraagje: hoe geven jullie je tomaten (die in de volle grond staan) water? Ik hoorde namelijk wel over flessen schuin in de grond steken, maar werkt dat een beetje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:42

mm, heb alles in pot staan en geef dagelijks flink water, geen idee hoe de volle grond het doet eigenlijk..

de aardappels doen het hier trouwens zo op het oog erg goed...heb van 6 soorten, tien poters in de grond gedaan, eigenlijk helemaal geen plek voor, maar ik wilde het ook maar eens gedaan hebben :+

volgend jaar dan gaat de tuin wel op de schop (dit is eerste jaar hier) maar dan wil ik een vast groente bed hebben met rabarber, zeekool, eeuwige moes, brave hendrik, artisjokken etc
en daar om heen allerlei 1jarig spul

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:14

Ik heb ook aardappelen staan, maar hoe oogsten jullie die eigenlijk? Ik heb er aarde bij gedaan zoals online aangeraden werd toen te planten groter werden, binnenkort doe ik de 2e keer. Volgens mij heb ik een vroeg gewas (gingen in februari de grond al in) maar wil ze best even laten staan zodat ik meer te oogsten heb. Of kan dat niet ivm ziektes?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:17

Ik weet wel hoe aardappels van het land afgehaald worden, maar daar zal je niet veel aan hebben. Ik denk dat je ze gewoon moet uitgraven (met de hand, om ze niet te beschadigen?).

Iemand ervaringen met asperges kweken? Lijkt me ook leuk om te doen. Hoeveel moet je er dan planten wil je er 1 of 2 keer met een man of 3/4 er van kunnen eten? Dus zeg even hoeveel voor 8 personen?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:38

Ik heb koriander en peterselie van de action gekocht in zo'n setje, ben benieuwd of het wat is :) Koriander gebruik ik nooit maar de zaadjes roken wel lekker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:15

cream_1986 schreef:
Ik heb ook aardappelen staan, maar hoe oogsten jullie die eigenlijk? Ik heb er aarde bij gedaan zoals online aangeraden werd toen te planten groter werden, binnenkort doe ik de 2e keer. Volgens mij heb ik een vroeg gewas (gingen in februari de grond al in) maar wil ze best even laten staan zodat ik meer te oogsten heb. Of kan dat niet ivm ziektes?

Aardappelen zijn oogstrijp na de bloei. Heerlijk om dan alvast een plant, terwijl het loof nog groen is, op te rooien (gewoon met de hand, of met de speciale aardappelvork met stompe punten) en de verse jonge aardappeltjes te eten.
Je kunt ze (veel) langer laten staan, normaal oogst je eind augustus/begin september als het loof is afgestorven. En zelfs als het loof is afgestorven kun je ze nog gewoon in de grond laten (in feite kuil je dan op, alleen niet op 1 hoop maar laat ze gewoon in de ruggen zitten). Is alleen wat meer zoeken als je aardappels nodig hebt, want je ziet slechter waar ze gestaan hebben.
Er is één maar, als je phytophtora hebt (een schimmelinfectie die meestal zo eind juli/begin augustus de kop op kan steken), loof meteen verwijderen, de aardappels meteen oogsten, en goed kijken of er geen aangetaste knollen bij zitten, want die steken de hele handel aan.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:33

Bedankt voor de tips dames!

Ibbel schreef:
Er is één maar, als je phytophtora hebt (een schimmelinfectie die meestal zo eind juli/begin augustus de kop op kan steken), loof meteen verwijderen, de aardappels meteen oogsten, en goed kijken of er geen angetaste knollen bij zitten, want die steken de hele handel aan.

Klopt daar had ik van gehoord maar weet er het fijne niet van. Zal het eens op zoeken, thanks!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:27

grrr nog steeds geen courgettes hier. Alleen maar mannetjes meer niet.
Kan dat zijn omdat ze kortgeleden een grotere pot hebben gekregen? Wortels zijn trouwens daarbij niet beschadigd.

Rabarber is dood, dacht vam het zaad wel wat op te laten komen. vergeet het dus maar.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:46

Ik heb last van spuugbeestjes bij mijn aardbeienplantjes, haal ze er nu elke keer handmatig eraf (jaja ben dierenbeul). Maar is er ook een andere manier om ze weg te houden.
Ik wist eerst iet eens dat ze bestonden maar kwam via google er achter dat het dus spuugbeestjes zijn.
Wel jammer want het duur niet lang meer voor ik aardbeien heb.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:51

Veel mensen met kennis over groeten hier in dit forum dus de unieke kans om mijn vraag hier tenstellen!
Graag zou ik willen weten wat zo'n beetje de tijd is voor tuinbonen. Vandaag hadden ze het niet bij de supermarkt. Wil uiteraard graag vers, geen 'troep' uit pot/blik :n
Ik hoor graag van jullie!

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:52

heeii!
by mij op sgool heben we ook tuintjes, en daar moeten we zelf groente enzo in planten.
Ik heb alleen het idee dat mijn aardappels niet goed staan. Weet iemand hoe je deze moet planten?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:05

wemkelover schreef:
Ik heb last van spuugbeestjes bij mijn aardbeienplantjes, haal ze er nu elke keer handmatig eraf (jaja ben dierenbeul). Maar is er ook een andere manier om ze weg te houden.
Ik wist eerst iet eens dat ze bestonden maar kwam via google er achter dat het dus spuugbeestjes zijn.
Wel jammer want het duur niet lang meer voor ik aardbeien heb.

Ik hou mijn planten het liefste biologisch, dus zou de spuugbeestjes enkel met een plantenspuit 'bestrijden'. Succes!
Meer info

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:45

Mmm ik lees dat het gewoon met kraanwater kan.
En dat het verder niet heel veel schadelijk is als je er maar niet teveel van hebt?
Af en toe dus controleren en weghalen met plantenspuit.

Vond het ook wel moeilijk hoor, ze zien er eigenlijk best schattig uit :o :o maar van mijn aardbeien afblijven

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:57

Ze zitten sowieso op het blad, niet op de vruchten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:52

ja maar ze drinken de sappe van het plant die de plant wel nodig heeft toch?

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:45

Hier geen spuugbeesten gelukkig! Volgens mij ook nog nooit gezien!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:35

Straks thee op met munt uit eigen tuin :9
Had het nog nooit op, lekker fris :j

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:53

Lekker!
Ik heb vandaag sla op uit de eigen tuin. :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:19

zo seg! die rucola van mij is op hol geslagen :')

iemand een idee waarom één van de bloemkolen plots zijn bladeren slap laat hangen? die er naast staat prima en er is nergens wat aan te zien verder. niet geknakt ofzo dus.