Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:51

TurdusMerula schreef:
Ik ben ook nieuwsgierig hoe vaak jullie daadwerkelijk iets kunnen eten uit jullie tuin en hoeveel jullie hebben staan. :)

Ten eerste heb je veel tijd nodig, elke dag moet je wel wat doen in de groentetuin.

Heb vorig jaar er van alles uitgehaald, maar hoe het er uitziet is wel wat minder, daar moet je een beetje aan wennen. Kun je niet vergelijken met de winkel. De smaak is wel beter en daar gaat het uiteindelijk om vind ik.

Prei, wortels, rode bieten, radijs, sla, paprika, boontjes, selderij, peterselie, uitjes, koolrabi, peultjes, erwten, aardappels gingen allen goed bij mij.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:35

Ibbel schreef:
Gewoon gezond verstand gebruiken. Een fruitboom hoort ongeveer 5 evenredig rond de stam geplaatste gesteltakken te hebben, dus kies er 5 uit en zaag de rest rucksichtslos af bij de stam. Ga dan hogerop in de overblijvende gesteltakken kijken wat elkaar daar aan zijtakken kruist, dun, dood, beschadigd of anderszins zwak er uit ziet en haal dat ook weg. Meer dan dat zou ik voor het eerste jaar niet doen, en eerst maar eens afwachten wat de opbrengst dan is. Zorg in ieder geval dat het centrum van de boom open is. Vol in het blad komt daar geen licht en lucht, wordt fruit sowieso niet rijp en is het alleen maar een broedplek voor ongedierte en schimmels.

poeh dat word gevaarlijke stuntvrouw spelen hier. maar bedankt ik ga het proberen
kan tot maart geloof ik?

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:24

Nu is er een mooie tijd voor, als het niet vriest bij jullie, tenminste.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:23

Dat wordt hier ook stunten, de appelbomen zijn beide een kleine 6-7 meter, de kers is minstens 9-10 meter en dat is nog heet voorzichtig gegokt.

Maar ik heb overal gehoord dat je eenmaal volgroeide fruitbomen nooit meer zo rigoreus mag snoeien, als ik jouw richtlijnen aanhoud moet ik minstens de halve boom afzagen.
Heeft het zin om foto's te maken en die hier te plaatsen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:55

Ja, het mooie weer komt er nu toch echt aan! Heb mijn kweekbak alweer opgezet in huis. Doe het wel voorzichtig aan omdat ik toch bang ben voor nog wat hele koude dagen dus wil het overzetten in potten zodat ze bij mooi weer naar buiten kunnen en als het weer gaat vriezen naar binnen.

Nu heb ik ook sla gezaaid namelijk pluksla en kropsla. Alleen lijkt dat nu meer op tuinkers dan op een slaplantje := bij de pluksla kan ik mij daar nog wel iets van voorstellen maar kropsla moet toch een krop gaan vormen? Wie weet wat ik fout doe? Temperatuur is hier 15-20 graden in huis en ze staan in een nette koude kweekbak in de vensterbank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:03

ik spring hier bij :P wil graag dit jaar er mee bezig vorig jaar van alles mislukt :P de aardbeien zal ik even reanimeren en de zaden bestellen haha en zal wat spul kopen zodat het dit jaar wel lukt

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:08

Hahaha, ik heb vorig jaar ook een groeten/fruittuintje gehad. Maar op een gegeven moment alles laten verwaarlozen en er bijna niks meer van kunnen eten.. bleeehh. :P Ik wil het dit jaar graag weer proberen en dan alles bijhouden :P ahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:12

had vorig jaar radijzen in een oude wasmand het enigste eetbare van het hele jaar

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:23

Jullie bestellen jullie zaden allemaal, Wat is het verschil met de zaadjes uit de Aldi/ praxis ed??

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:30

ik ga zo mijn tuin maar is in om het te gaan om spitten heb vandaag alles besteld en dan gaan we weer aan de slag :)

ga zo gauw als ik de zaden binnen heb alles in eier doosjes doen en lekker in huis zetten zodat het goed kan groeien :D

@ suus ik besteld om ik het gemakkelijk vind haha niet zo nodig van kwaliteits kwestie ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:31

Die van mij haal ik altijd van de markt of bij de boerenbond/tuinzaak. Lijkt mij dat er geen verschil zit met die van de Aldi/praxis. Zaadjes zijn zaadjes lijkt mij als ze maar niet te oud zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:34

ik ben niet gek op winkelen haha bestel liever gewoon bij de welkoop/boerenbond

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:52

Hier kriebelt het ook weer!

Ik zou wel graag witlof, of pastinaak oid willen kweken. Het moet wel in een kuip, want anders heb ik er geen ruimte voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:55

kuip? zoiets als een badkuip?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:10

Witlof is tweejarige teelt, dat weet je? Eerste jaar kweek je de wortelstok, tweede jaar forceer je de uitlopers in het donker. De na de oogst overblijvende wortelknol kun je aan je paarden voeren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:20

Ik heb biologische zaden besteld en er is op internet gewoon iets meer keus dan in de winkel. Thuis kan ik er ook beter over nadenken wat ik nou precies wil kweken. Maar goed... ik heb al zaadjes maar nog niet echt een moestuin. Ik ga bakken aanleggen, maar daarvoor moet er eerst wel iets gebeuren met de tuin ;) In de voorjaarsvakantie ga ik daarmee aan de slag, was de planning.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:54

Ok, maakt niet uit dus... gelukkig!!
Ik ben aan het bedenken wat ik in ons tuintje wil.
We hebben aardbei en rabarber. die staan er nog en laat ik lekker opkomen.
Kool is nu al 4 x mislukt dus ga ik niet meer doen (alle kool soorten)
Bietjes en peultjes zijn alle keren nog goed gelukt en wil ik heel graag weer. die zijn zooooooo lekker uit eigen tuin!!

Wie heeft er nog een goed en lekker idee voor iets wat op onze veengrond kan en niet te moeilijk is?
(we hebben tomaatjes, courgettes en kruiden gehad)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:53

Rucola. Niets lekkerder dan dat, en het zaait zich uit als onkruid (wat het in feite ook is :+ )
Pluksla, paar plantjes kopen en je eet de hele zomer.
Uien en prei, worteltjes, spinazie, veldsla, er gaat heel veel.

Je moet alleen niet vergeten dat veengrond zuur is, en de meeste groenten een pH van 6 of hoger willen. Je moet dus kalk strooien. Kool wil zelfs pH 8, dus daar valt op veengrond niet tegenaan te bekalken, en ik kan me voorstellen dat die teelt dus niet zo goed lukt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:28

:o ik lust geen sla...
Wortels kunnen hier niet zo goed. 2 van mijn buurmannen hebben een grote moestuin maar wortels is niet zo'n succes. Ze hebben ze beide er elk jaar in staan maar de helft komt naar mij toe (niet erg hoor!!! mijn paarden lukken wel mislukte wortels)
Uien heb ik nog niet geprobeerd. ik denk dat ik dat maar eens ga doen!!
hmmm... ui, bietjes, peultjes, aardbeien, rabarber en wat kruiden + een druivenstruik op de achtergrond. dan is mijn tuintje alweer aardig vol!!
misschien nog 1 tomatenplant ertussen. afgelopen jaar is het niks geworden, maar de jaren daarvoor wel!!
en achter mijn paardenstal heb ik alweer een dikke laag mest liggen voor m'n kalebassen!!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:20

Afgelopen jaar was (buitenteelt) voor bijna iedereen een jaar van niks voor wat betreft de tomaten. Gewoon opnieuw proberen dus.
Zelfs in de kassen was het hier "huilen met de pet op" in vergelijking met de jaren daarvoor. Maar goed, daarvoor kan ik in elk geval ook nog andere redenen bedenken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:49

takkie_muis schreef:
kuip? zoiets als een badkuip?

Speciekuip of flextube ;)

Citaat:
Witlof is tweejarige teelt, dat weet je?

Nu je het zegt.... das waar. Daar heb ik geen zin in. Ik verzin wat anders. Rucola groeit al tussen mijn keitjes :D

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:20

Zou ik mij hier ook mogen melden?
Ik lees als een tijdje mee in dit topic en ik ben van plan om binnenkort weer wat gaan zaaien.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:30

lageveld schreef:
Afgelopen jaar was (buitenteelt) voor bijna iedereen een jaar van niks voor wat betreft de tomaten. Gewoon opnieuw proberen dus.
Zelfs in de kassen was het hier "huilen met de pet op" in vergelijking met de jaren daarvoor. Maar goed, daarvoor kan ik in elk geval ook nog andere redenen bedenken.

Waar uitte dat zich in dan? Waren er gewoon weinig tomaten of waren ze niet goed ofzo?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:47

TurdusMerula schreef:
Ik ben ook nieuwsgierig hoe vaak jullie daadwerkelijk iets kunnen eten uit jullie tuin en hoeveel jullie hebben staan. :)

Ik heb veel te veel, helaas is de tomaten en aardappel oogst mislukt afgelopen jaar door het natte 2e helft zomer/najaar. Maar ik eet nog steeds uien, brocoli, courgettes (de laatste 2 uit de vriezer natuurlijk) uit de tuin.

Prei, dopewrtjes zijn al een tijdje gestopt. Maar 50kg appels, peren etc. 5 emmers kersen, 3 emmers druiven, kilo's aardbeien...ook de paprika's deden het goed afgelopen jaar.

van juni tot oktober kan ik voor de groententuin staan en beslissen wat ik eet...geweldig !

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:54

114677 schreef:
Zou ik mij hier ook mogen melden?
Ik lees als een tijdje mee in dit topic en ik ben van plan om binnenkort weer wat gaan zaaien.

Iedereen mag dat :)) Welkom!

Door jullie krijg ik er ook weer zin in! Had een rotjaar qua alles wat ik gezaaid had! Hoop niet opgekomen, tomaten waren heel lang groen, toen rood en meteen dood.. Stom!