Pressure canning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 12:04

Iets met een Engels recept en een niet werkend hoofd, en 2 kippen in de aanbieding en afprijzing bij de AH...

Ik had dus een recept gelezen voor chicken broth. Met 4-6 pounds karkas. Dat is voor mij dus ook een hele kip. Dus ik lekker dat recept volgen, kip in de oven met spul er in etc.

En dan in de pan, recept nog een keer checken, jep gaat goed. 15 liter water! oliebol dat past niet in mijn 6,5 liter pan (waarvan ik zou zweren dat hij groter was :')).

Dus, in de weck ketel want ik heb straks de pressure canner pan hard nodig, en dit is de enige pan die zo groot is die ik heb...

Nog even verder bladeren, hey, chicken stock. Oh, dat is met hele kip. Gelukkig redelijk dezelfde ingrediënten, iets andere bereidingswijze, namelijk niet in de oven maar vooruit :+

Extra ui, wortel en selderij erbij, vullen tot de max van de ketel en dan heb ik wat geconcentreerder bouillon straks, ook prima.

15 liter water aan de kook brengen duurt wel lang :')

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 20:17

Eindresultaat:

Afbeelding

8 bouillon, medium hak potje, gemaakt in mijn instant pot (zowel de bouillon als het pressure cannen)
9 medium potjes en 8 720ml potten van het 'grote'recept.

Daarnaast nog een paar liter bouillon over en een hoop vlees. Daar heb ik recepten voor uitgezocht en ga ik morgen of overmorgen maken (of in de vriezer gooien voor als ik wel weer een keer energie heb :+)

Er passen dus onwijs veel potten in mijn grote pan, dat is fijn. En ook fijn dat de 720ml pot + hakpotje echt precies erin past op elkaar.

Ik ben fan van mijn instant pot. Echt zo veel makkelijker. Potjes vullen, schoonmaken, in de pot, water erbij, aanzetten en wachten.
Ik heb er vandaag 2 batches mee gemaakt, 3 had gekund of misschien zelfs 4, maar het druk aflaten duurt bij allebei lang, dat verschilt in ieder geval niet.

pmarena

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:49

Goed bezig hoor +:)+

Ik vind het nog wel een beetje spannend om de CanMate vol te laden op die glazen kookplaat, het is best wel een enorm gewicht dan natuurlijk :=

Ben zelf een beetje aan het uitkijken naar een grote pan met een binnenpan die als vergiet kan dienen.
Dat je dus bvb. bonebroth kan maken. De hele heisa gewoon in de pan gooien. En als het klaar is de binnenpan er uithalen - waar dan alle "zooi" in zit en je in de pan gewoon meteen de bouillon overhoudt zonder dat je alles nog los door een vergiet hoeft te gieten en weer ergens in op moet vangen. Lijkt me wel relaxed :)

Of misschien zo'n instant pot inderdaad voor het maken van bouillon. Daar heb ik volgens mij ook wel eens zo'n strainer binnenpan voor gezien...? Maar als je een model hebt dan kan pressure cannen dan kunnen daar niet zo veel potjes in hè dacht ik.

Bij mij duurt het 20 minuten zo'n beetje om af te koelen / druk af te bouwen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 10:31

6 potjes helaas niet geseald, dus die gaan vandaag opnieuw. Dan ook maar gelijk ingrediënten halen voor de andere recepten die ik met de overblijfselen van gisteren wil maken, dan kan dat ook gelijk mee...

Bone broth, ik zat nog te bedenken om dat te maken van gisteren, maar ik denk dat ik het niet ga durven eten :') Kreeg al een suggestie om ze te drogen, vermalen en dan in de tuin te gebruiken, denk dat ik dat ga doen.

Mijn plaat houdt het prima volgens mij, ik heb wel een 5 pits inductie plaat. Misschien dat ik het vandaag buiten op mijn losse plaatje doe, ben alleen bang dat die niet sterk genoeg is. Proberen waard...

Geen idee hoe lang het koelen duurde, ik was heel zen ernaast bezig om het kippenvlees te plukken, dat hielp enorm met mijn ongeduld onder controle houden haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:34

Hier ook 5 pits, hij is 90 cm geloof ik. Maar dat vind ik alleen maar enger eigenlijk want een bredere plaat glas en het grootste kookvlak is nu juist in het midden :=

Hier is de druk er elke keer na 20 minuten wel af. Ik ben alles een beetje in kaart aan het brengen, haha.

Je moet na het PCannen natuurlijk z.s.m. de potten uit de pan halen en af laten koelen.

Hoe veel potten kan jij kwijt in je Instant pot...? En hoe hoog mogen die dan zijn...?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 10:36

Oja die vraag was ik vergeten. Het was een zware dag gisteren :')

Ik kan er 4 pints of medium HAKpotjes in kwijt. Prima dus voor kleine recepten maar niet voor bulk.

Het is wel echt heel veel makkelijker.

Ik heb dezelfde plaat als jij, ook 90 en grote pit in het midden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:42

Die van mij is alleen keramisch, geen idee of dat verschil zou maken qua draagkracht onder de plaat zeg maar. Ik heb de laatste keer volgens mij 4 of 5 liters en dan nog 2 pints gedaan. Dat ging prima :)

Maarja ik wil ook niet naar het punt dat de plaat ineens krak zegt dusja :P

Zit al een poos te twijfelen of ik iets van een instant pot ofzo zal kopen.
Is wel leuk voor soepen, bonebroth, stoofpotjes natuurlijk. En als er ook zo'n vergiet-binnenpan in kan wel aantrekkelijk. Extra aantrekkelijk voor ook wat potjes kunnen pressure cannen.....misschien ook wel handig om mee te nemen als we naar een camping gaan ofzo, om daarmee wat eten klaar te kunnen maken....? Geen idee.

Ik vind het alleen zo'n grote uitgave weer :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 12:49

Ik vind het het geld echt waard, gisteren eerst bouillon er in gemaakt, toen dezelfde bouillon in potjes pressure cannen. Je kunt er ook maximaal een uur mee stoom wecken, mocht je bijv jam oid willen maken. Yoghurt gaat er ook prima mee. Zitten nog meer functies op die ik nog niet gebruikt heb, oa slow cooking.

Oja, en naast problemen met mijn PC deksel, krijg ik nu ook de bodem plaat er niet meer uit... Blijkbaar is dat ook een terug roep actie geweest maar heb ik die mail nooit ontvangen. Mocht je die dus ook niet gehad hebben dan moet je ook even een mail sturen voor een gratis goede bodem plaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:32

Huh....? Aan mijn bodemplaat mankeert niks volgens mij :? Die is ook juist aan de kleine kant.
Als hij in het midden op de bodem van de pan ligt dan heb ik aan alle randen zeker een cm over tussen bodemplaat en rand van de pan. Ik ben wel de tussenplaat kwijt.....

Maar bodemplaat moet die met de omgebogen "voetjes" zijn volgens mij en die ligt er dus in.

Druppelen heb ik geen last meer van. Alleen de eerste keren.
Ik heb nu net 5 potten met een soort tomatensaus gedaan. En alleen even 1 keer wat druppeld weg moeten vegen tijdens het opstoken naar de 10 PSI.

Tijdens het daadwerkelijke PC en op de 10 PSI geen drupje meer :)

Ik vind het bij tomatensaus recepten wel heel suf dat die nog aangezuurd moeten worden met azijn of citroensap..... bij wecken snap ik dat dat voor de zekerheid moet, voor het geval de tomaten niet zuur genoeg zijn. Maar bij pressure cannen vind ik het eigenlijk wel een beetje onzin.

Bij literpotten moet je er 2 eetlepels citroensap (uit zo'n flesje) bij doen. Ik vind dat best veel :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 19:40

Ik heb een andere bodem, die jij bedoelt heb ik ook maar als tussen rek. Ik vermoed dat ik er nu nog zo eentje krijg.

Ik doe dat dus niet, ze hebben het over die botulisme bacterie, maar met Wecken gaat die ook niet dood.

En ik weet niet hoe jij je tomatensaus eet, maar ik heb hem graag warm :P Dus dan gaat die miniscule kans op botulisme toch dood.

Ik heb vandaag 6 potjes bouillon opnieuw gedaan die niet geseald waren.

En 3 recepten gemaakt waarmee ik bijna perfect uitkwam qua potten vullen en de canner.

Nu heb ik vandaag gedaan:
4 medium potjes bouillon met kip
6 potjes gewone bouillon (4 in de instant pot want die hoeven maar 20 minuten)
3 720 ml potten met chicken pot pie vulling (Ball)
3 720 en 5 medium potjes met Thaise soep met pompoen en ik heb zelf kip toegevoegd, dus Tom kha Kai soep, kokosmelk nog toe te voegen bij bereiding
2 720ml en 6 medium potten rode curry met kip. Dit is een rebel recept van de canning diva. Er gaat kokosmelk in met het pressure cannen. Ben er niet helemaal mee eens maar we zullen zien. Gewoon de rode curry pasta gebruikt van fair trade uit de supermarkt.

Had nog een grote pot die niet meer paste dus dat hebben we vanavond gegeten.

En nu ben ik wel weer even klaar en uitgeput :+ 2 dagen bezig geweest, gisteren letterlijk de hele dag, vandaag van 1300-1945.

Maar, wel weer een fijne vulling van mijn pantry.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:36

Ik vind "ach als er toch misschien botulisme in zit dan kook ik het wel eerst 5 minuten" geen optie hoor.
Punt 1 omdat het al lang genoeg gekookt heeft en ik alleen wil opwarmen. Maar vooral punt 2: zodra je die pot opent kunnen botulisme sporen in de lucht komen en als je het inademt is het net zo gevaarlijk.

Ik wil het risico gewoon niet. Als ik een pot pak wil er niet het gevoel bij hebben dat het een potentieel gevaar is :=

Vandaag een 25 kg pakket rundvlees ophalen van de biologisch dynamische geitenboer een dorp verderop. Die laten af en toe een dikbil door de slager verwerken. Ik hoop dat ik het een beetje kwijt kan in de vriezer en koelkast en heb wat recepten en potten klaar staan, zo even wat laatste ingrediënten halen.

En nu eerst wat potjes paprika pressure cannen, ben benieuwd hoe dat er uit komt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:42

Ze hèhè..... gisteren 7 halve liter potjes 3-kleuren-paprika gedaan.
In de avond een runderschenkel en groente gebruikt om vannacht te laten doorpruttelen voor bouillon / soep.

Vanochtend 2 kilo runder haché gepakt, en met 1800 gram daarvan een goulash recept gemaakt.
Dat gaf 3 potten van 850 ml. Toen nog 2 potten van dezelfde maat gevuld met bouillon / soep met groenten om de CanMate mee te vullen.

Dan heb ik nog 2 grote potten over met "kale" runderbouillon.

En van het haché vlees restant + groentenresten van de bouillon en goulash heb ik een tajine opstaan met een stoofpotje en een pannetje rijst erbij. Net even geproefd en smaakt lekker +:)+

Viel niet mee tussen kind naar school - vroeg van school vanwege tandarts - en weer naar sport maar uiteindelijk toch gelukt :x

Morgen met school mee op een uitstapje de hele ochtend. Hoop dat het straks nog lukt om 1 en ander voor te bereiden zodat ik het hopelijk morgenmiddag nog voor elkaar krijg om wat meals-in-a-jar te maken.

Maar moet nog uitzoeken welke ik dan ga doen en of ik alles in huis heb daarvoor := Heb wat dingen uitgeprint die ik nog tot een overzichtelijk recept uit moet werken, dus snel aan de slag maar als het eten eenmaal op tafel staat zo :=

Heb nu in potten in de kast staan:

- kipfilet
- geruld gehakt
- balletjes gehakt
- tomatensaus met wat groenten
- paprika stukken in 3 kleuren
- aardappels

En dat van vandaag staat nog af te koelen natuurlijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 20:53

Ja ik heb gemerkt dat 1 dag proberen bouillon te maken, ondertussen bijna een week duurt om alles wat daarvan af komt te verwerken. Vandaag de botten in de voedseldroger gedaan voor in de moestuin. Ik heb de botten bouillon toch maar weg gedaan, vond het niet lekker...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 06:43

Van kip schijnt lekkerder gevonden te worden dan van rund.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 15:08

Nou, ik ben weer een poging aan het doen.

4 potten raw pack in de instant pot. Wat een heerlijk ding vind ik dat. Potten erin, 1,5 liter water, deksel erop, Canning indrukken en start. Wachten tot hij klaar is met het hele riedeltje incl afkoelen, klaar.

10 potten in de pressure canner. 3 liter water er in, alles checken, seal 4x checken, deksel erop, aan de kook brengen. Wachten op stoom. 10 minuten gaan in. Gewichtje erop.

Canner uitzetten. Wachten tot deksel open kan. Seal checken want water aan 3 kanten. Deksel weer terug, fiets water weer bij vullen, deksel terug, weer aan de kook.

Wachten op stoom, 10 minuten gaan in. 5 minuten later, canner weer uit. WEER seal check en schoonmaken.

Foto maken en leverancier mailen. Laatste poging en anders maar geld terug, dan koop ik nog wel Presto en/of nog een instant pot :+

Deksel weer terug, weer aan de kook brengen, 10 minuten gaan in. Weer lekkage bij het handvat maar het zal me wel even.

Ondertussen ben ik dus al een half uur verder en is het eten al 4x aan de kook gebracht (want heet in potten)...

Edit:
Hij is op druk, verliest nog steeds vrij veel stoom vind ik, maar geen water meer. Heeft wel meer power nodig om op/boven 10psi druk te blijven.

Nu nog een uur erbij blijven zitten om te zorgen dat hij op druk blijft. Pokkeherrie :+

Ik had Presto en Nesco al gemaild maar helaas hebben ze geen plannen om voor de Europese markt elektrische (grotere) canners te maken ;(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 16:32

Al reactie, ik krijg een nieuwe pan.

Deze staat nu af te koelen, net op het nippertje, nog 3 minuten te gaan en hij kwam onder de 10, water waarschijnlijk op.

Veel sloppy Joe en kippenpastei eten de komende tijd :+ Als het tenminste niet verbrand is...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:26

we gaan het druk krijgen, 1e weekend augustus beginnen de Rotilio San Marzano uit Italie weer hier binnen te komen, zelf ga ik 4 kratjes verwerken tot heerlijk passata, [izza en/of pastasaus en de potjes wecken. Niet alleen voor ons hoor maar voor de hele familie. Ze zijn ook bij mij op te halen dit jaar dus extra druk druk druk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 19:26

Zowel de pressure canner als de weckketel zijn goed gebruikt dit weekend!

Mijn pantry begint er lekker gevuld uit te zien :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:51

ziet er gaaf uit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:45

Vooral die zwarte kast met de witte tekst :+:

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:31

mijn opbrengst van 4 kistjes san morzano tomaatjes:
18 potjes pastasaus kant en klaar incl. gehakt/kruiden, 17 potjes passata met groentes, 14 grote 3 kleine potjes alleen passata, 15 grote en 6 klein potjes tomatenbouillon, 3 potjes tomaten poeder van een deel pitjes en velletjes.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:55

Zo topic na even zoeken weer teruggevonden, dat is een mooie voorraad zeg hierboven!

Ik ben hier bezig geweest met de trapkast een stuk efficiënter indelen en er zijn nu wat extra planken die gevuld kunnen worden *\o/* Ben nu eerst bezig geweest met het aanvullen van de aardappels. Het blijft me toch verbazen hoe stevig die blijven.

Zijn kleine stukjes van 2-3 cm. Die moeten dan eerst 10 minuten in kokend water.
Vervolgens in potten met heet water, in de canner. Dan duurt het een eeuwigheid voordat die eindelijk goed op stoom komt. Dan 10 minuten laten venten. Gewichtje er op. Weer een eeuwigheid doorstoken tot hij eindelijk op 10bar aangekomen is. Dan 35 minuten (nog heter dan) doorkoken zeg maar. Vervolgens weer een poos af laten koelen waarbij ze ook nog verwarmd zijn natuurlijk.

En de hele tijd hoor je het water in die potten borrelen dus koken. Als je de potten er dan eindelijk uit haal, staan ze nog een poos na te borrelen.

Je zou dan toch denken dat die aardappelstukjes helemaal tot snot gekookt zijn :=

Maar ze zijn echt nog stevig. Ik had 8 goede potten deze laatste batch van vanochtend.
En 1 pot die water verloren was. Heb die aardappeltjes gebakken maar die waren nog een beetje te stevig eigenlijk, ging wel maar dat je bij het prikken bij het "normale" koken van aardappels zou denken van "meh kan nog wel even iets langer".

Ik vind het helemaal prima, maar toch wel een beetje apart als je kijkt hoe ze toch op hun donder krijgen tijdens het hele proces :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 21:18

Fijn zeg, extra ruimte!!

Ik heb een nieuwe pan gekregen uiteindelijk, die doet het wel goed. Ik heb ook het idee dat hij een stuk sneller gaat qua op druk en stoom komen.

Ik heb overigens ook een weinig gebruikte Presto op de kop kunnen tikken *\o/*

Die heb ik nog niet gebruikt. Maar als die goed bevalt dan gaat de Canmate eruit... 2 is een beetje veel.

Ik ga wel nog een tweede instant pot erbij kopen, die vind ik heel fijn werken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:06

Ja zo'n Instapot sluit ik ook niet uit dat ik die ooit koop. Konden daar ook liter Weck potten in, hoe zat dat ook alweer....?

Nu eerst net auto weggebracht voor APK en beurt en dat wordt al meer dan 1200 euro.... en dan maar hopen dat hij niet een week later afgesleept hoeft te worden met een reparatie van een paar duizend euro zoals vorige keer :=

Ik ben nog wel in de markt voor een grote maat pan (waar minstens 6-7 liter goed in past) met een goede binnenpan met gaten zodat je die er zó uit kan tillen en dan alle vaste delen daar in blijven zitten en de rest meteen gezeefd is zeg maar. Lijkt me ideaal +:)+

Als iemand nog een tip heeft voor een goede pan.... O:)

Ik heb wel een poosje geleden nog een los "ouderwets" Elektrisch Rommelsbacher kookplaatje gekocht in een grote maat. Want ik vond het toch een beetje spannend met die loeizware CanMate op mijn keramische plaat :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 08:06

Bij de Lidl kun je een inductie plaat halen voor volgens mij 35 of 40€, met 2200 watt. Dat zou moeten werken.

In de Instant Pot kunnen 4-5 potten van een halve liter. De Ball potten 4, met het rooster (hendels eronder want je tilt de potten er toch niet mee uit) opgevouwen kunnen er van sommige draaideksel potten 5 in.