Het grote Kamado topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:24

Ik had ook altijd een hekel aan bbq, het heeft mijn partner veeeeel moeite gekost die kamado erin te krijgen :')
Ik had echt dat traumatische beeld van zo'n gammel webertje wat je dan met pijn en moeite aankrijgt na een halfuur klieren met een vol pak van die vieze chemische aanmaakblokjes, vervolgens wordt het of niet heet genoeg of juist veel te heet, dus je eten is na een halfuur wachten halfgaar of binnen 2 minuten gecremeerd... Daar hoef je mij niet voor te bellen :=

Zo'n kamado is gewoon echt niet te vergelijken met de ouderwetse bbq.

Wij bestellen ook bij BBQ experience center, hebben nu de Marabu. En dan wat verschillende soorten rookhout, volgens mij eik en kers momenteel.

Jokonootje

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:30

Pizza enzo hoef ik niet op mn Kamado te maken. Ik heb een prachtige pizza oven staan.
Ik mag zo graag koken en bakken en hou wel van een uitdaging.
Dus dit is een mooie aanvulling. Op de collectie.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:31

Ik doe ook vaak zalm op een cederhout plankje.
Lekker en simpel te maken.
Zalm op plankje en op de kamado.

(Ik doe de zalm naturel, zonder kruiden alleen naderhand een beetje citroen erover. )

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:41

Unwritten schreef:
Hier is het een van mijn grootste hobbies, laat mij maar koken en BBQen! En mn man offert zich wel op om het te proeven _O-

Hier hebben we dezelfde taakverdeling _O-

Buurman zag de kamado laatst staan en begon tegen mijn vriend al, zo jij hebt mooi speelgoed staan! Waarop mijn vriend al direct zei, niks van mij bij ik mag alleen op eten wat er vanaf komt :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:44

Hi Kamado-liefhebbers!

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe barbecue (mijn partner is echt barbecue-fanaat en bbq't nu op een Weber, maar die is het toch niet helemaal) en eigenlijk komt het, voor nu, neer op een Green Egg, Kamado Joe of een Bastard, waarbij ik het idee heb dat de Green Egg wel echt de beste is.

Nu de vraag; Is de Green Egg ook echt dusdanig beter dat het de hogere prijs verantwoordt? Of is een Kamado Joe of Bastard ook gewoon echt meer dan prima voor de serieuzere hobby-BBQ'er? Ik lees heel veel verschillende berichten op internet, heel veel 'wij van WC-eend', en ik vind eigen ervaring van gebruikers toch ook wel erg fijn om te lezen.

Mocht er een ander merk Kamado zijn waarvan jullie zeggen, kijk daar eens naar, dan is dat welkom :D.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:48

Ik heb alleen ervaring met een Basterd.

Ik denk dat het goed zou zijn om naar een bbq winkel te gaan waar ze meerdere merken hebben een vraag naar de verschillen.
Openen en dichtmaken moet ook fijn zijn.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:12

Kamado Joe en Green Egg zijn kwalitatief hetzelfde. Ben bij verschillende speciaalzaken geweest die dat aangeven. De Joe komt alleen wel completer bij aanschaf, bij de Green Egg moet je heel veel dingen erbij kopen waardoor de aanschaf inderdaad duurder ligt. (Waaronder de plate setter!) Kamado Joe wordt gezien als het meest innovatieve merk.

Misschien helpt dit wat: https://www.bbqexperiencecenter.nl/keuz ... grill-guru

Artikel is wel wat ouder, de garantie bij Kamado Joe loopt tegenwoordig ook echt heel soepel. Ik had een probleempje met mijn tafeltjes en ik had binnen 3 werkdagen nieuwe tafeltjes, zonder enige issue.

https://www.reddit.com/r/BBQ/comments/1 ... _it/?tl=nl
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 19-08-25 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:17

Wij hebben een Grill Guru en die doet het ook prima. Geen idee of dat prijs verschil met een green egg het echt waard is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:19

Unwritten schreef:
Kamado Joe en Green Egg zijn kwalitatief hetzelfde. Ben bij verschillende speciaalzaken geweest die dat aangeven. De Joe komt alleen wel completer bij aanschaf, bij de Green Egg moet je heel veel dingen erbij kopen waardoor de aanschaf inderdaad duurder ligt. (Waaronder de plate setter!) Kamado Joe wordt gezien als het meest innovatieve merk.

Misschien helpt dit wat: https://www.bbqexperiencecenter.nl/keuz ... grill-guru

Artikel is wel wat ouder, de garantie bij Kamado Joe loopt tegenwoordig ook echt heel soepel. Ik had een probleempje met mijn tafeltjes en ik had binnen 3 werkdagen nieuwe tafeltjes, zonder enige issue.

Ja, dat artikel had ik gelezen. Daarom kwam ik ook op Green Egg, Kamado Joe en the Bastard uit.

Ik vind het lastig, het zijn stikdure barbecues, dus ik wil wel een goede keuze maken. De tip om langs te gaan bij een BBQ-zaak is ook een goeie, @FrNo!

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:21

Sowieso is een bezoek aan een BBQ winkel fantastisch :D
En slecht voor de portemonnee _O- (ik moet ook bijna weer, houtskool gaat hard :)) )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:23

Ja, wij hebben Vuur en Rook in de buurt zitten, en komen er ook regelmatig en zijn nog nooit zonder iets thuis gekomen :'). Denk dat we daar de eerstvolgende keer de barbecues maar eens goed gaan bekijken.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:24

Ja ik denk dat ik volgende keer ook daarheen rijd _O- is net zo ver als Nunspeet of Zevenhuizen wat dat betreft voor mij :))

Heb regio Utrecht nog helemaal niet zo'n fijne BBQ winkel gevonden

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:26

Zonnehoed schreef:
Wij hebben deze zomer een Kamado Joe Junior gekocht maar nog niets mee gedaan... Zo zonde, maar we hebben geen ervaring en weten gewoon niet waar te beginnen.

Aanrader: Ga een keer een workshop volgen bij BBQ Experience Center! Enorm leuk en leerzaam!
Laatst bijgewerkt door Snoraly op 19-08-25 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:26

The Basterd heeft trouwens wel als nadeel dat de margriet schijf (wat er boven op zit) niet altijd goed afsluit.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:28

Dat hoorde ik ook inderdaad, is niet door vet er tussen dan toch?

Ik zag net dat ik mijn gasket moet verwisselen, ik denk dat ik anders vanavond rook lek aan de zijkant :') heb er volgens mij nog ergens eentje liggen. (Gewoon een vilten, ik moet eigenlijk eens upgraden naar een infinity)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:41

muppetmayo schreef:
Unwritten schreef:
Hier is het een van mijn grootste hobbies, laat mij maar koken en BBQen! En mn man offert zich wel op om het te proeven _O-

Buurman zag de kamado laatst staan en begon tegen mijn vriend al, zo jij hebt mooi speelgoed staan! Waarop mijn vriend al direct zei, niks van mij bij ik mag alleen op eten wat er vanaf komt :')

Grappig hoe kamado BBQ vooral als speelgoed voor mannen wordt gezien. Ook de tinnen bordjes met grappige teksten erop zijn alleen op mannen gericht :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:45

Unwritten schreef:
Ja ik denk dat ik volgende keer ook daarheen rijd _O- is net zo ver als Nunspeet of Zevenhuizen wat dat betreft voor mij :))

Heb regio Utrecht nog helemaal niet zo'n fijne BBQ winkel gevonden

Vuur en Rook is dan wel echt een aanrader :j.

MyChoice schreef:
muppetmayo schreef:

Grappig hoe kamado BBQ vooral als speelgoed voor mannen wordt gezien. Ook de tinnen bordjes met grappige teksten erop zijn alleen op mannen gericht :Y)

Ik vind BBQ'en in het algemeen heel erg op mannen gericht, eigenlijk. In mijn geval klopt het ook wel, partner is chef productie, ik chef kwaliteitscontrole.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:03

Wij hebben een grill guru compact. Heb ik vorig jaar mijn vriend voor zijn verjaardag gegeven en toen bewust voor de compact gekozen omdat er een verhuizing in het vooruitzicht stond, maar wisten nog niet of we alleen een terras of ook een tuin zouden hebben toen. Achteraf had ik ook een grote kunnen bestellen, want we hebben een grote tuin. :')
Maar we (vooral mijn vriend) is er dol op! We zijn ook maar met zijn tweetjes en wat wij erop klaarmaken voldoet hij qua formaat ook prima.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:04

Andere vraag, die waarschijnlijk niet in dit topic past, maar hebben jullie ook ervaring met pizzaovens? Mijn vriend heeft daar de zinnen nu opgezet... hij wil een Gozney :Y)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:11

Geen ervaring mee.
Maar met een kamado met pizzasteen kun je pizza's bakken en nog veel meer doen met de kamado.

Met een pizzaoven kun je alleen pizza's bakken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:07

Wat de andere ook zeggen, ga het ervaren in een winkel.
En misschien bekenden die er eentje hebben en ga daar eens ervaring op doen.

Wij hebben een Primo, al jaren tevreden mee.
Daarvoor een kleine gehad, leuk om te testen. Maar meer dan twee hamburgers pastte niet.
Ook ervaring met de Bastard en Green Egg.
Allemaal goede kamado’s.

Mocht er ooit een nieuwe (bij)komen, dan wordt het een XL. Bezuinig vooral niet op de maat.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:48

Het punt bij BGE is natuurlijk dat de garantie enorm goed is. Dat is bij goedkopere modellen vaak van veel kortere duur, denk dat daar ook de prijs wat meer naar is.

Ook belangrijk om te kijken naar welke extra accessoires mogelijk zijn, modellen van bekende kamado's hebben vaak meer mogelijkheden om je kamado uit te breiden dan onbekende merken. Het een is niet perse slechter dan het ander denk ik, het hangt echt compleet af van je voorkeuren en wat je ermee wilt kunnen (en wat je eraan uit wilt geven). :D

Qua pizzaovens: Ooni is een erg populaire op het moment.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:06

Kamado Joe hanteert dezelfde garantievoorwaarden als de BGE :j zijn volgens mij de enige 2 met levenslange garantie (zo lang in je bezit!)

Overigens denk ik dat je met een Joe, BGE, Bastard, Grill Guru of Monolith altijd wel goed zit.
Wij zijn bij de Joe uitgekomen vanwege de prijs tov de BGE, maar wel uitstekende garantie. En hij kleurt bij mn huis :')

Maar een BGE zou ik ook geen nee tegen zeggen :D past er mooi naast O:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:20

Lizz schreef:
Wat de andere ook zeggen, ga het ervaren in een winkel.
En misschien bekenden die er eentje hebben en ga daar eens ervaring op doen.

Wij hebben een Primo, al jaren tevreden mee.
Daarvoor een kleine gehad, leuk om te testen. Maar meer dan twee hamburgers pastte niet.
Ook ervaring met de Bastard en Green Egg.
Allemaal goede kamado’s.

Mocht er ooit een nieuwe (bij)komen, dan wordt het een XL. Bezuinig vooral niet op de maat.

Onze vrienden hebben een Green Egg, maar verder kennen we niemand die op kamado's bbq't.

Ik vind de Kamado Joe wel interessant ivm wat er allemaal bij zit, maar vind de kleur dan weer verschrikkelijk :=. Iig op de foto's.

We gaan binnenkort gewoon naar Vuur en Rook, daar staan ze allemaal als t goed is :j.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:31

Mijn huis heeft echt dezelfde rode kleur, het is fantastisch _O- :')
Ik kan wel even een foto van hoe hij bij mij staat sturen, dan heb je een beetje een idee in een doorsnee stadstuintje :j