Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:10

Ik vind het zurige/funky-achtige van zuurdesem echt super lekker. Maar ik heb het in mijn jeugd nooit gegeten, ik vind juist het slappe volkoren/tarwebrood in de supermarkten echt vies.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:11

Ik laat het normaal ook gewoon in de keuken rijzen. Duurt hoogstens iets langer. Toevallig gisteren in de auto gezet want die was lekker warm en er lopen geen poezen rond die m’n deeg kunnen jatten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:12

Heeft iemand hier wel eens peperkoek/kruidkoek zelf gemaakt?
Ik zoek een recept dat dicht bij de peperkoeken uit de winkel in de buurt komt, lijkt me leuk om eens te proberen :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:14

Altijd al willen doen maar vond de recepten vooralsnog te ingewikkeld. Maar wellicht als mijn keuken af is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:21

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:26

8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier wel eens peperkoek/kruidkoek zelf gemaakt?
Ik zoek een recept dat dicht bij de peperkoeken uit de winkel in de buurt komt, lijkt me leuk om eens te proberen :D

Deze niet. Wel scones... Die kunnen lastig zijn, zeker als je weet hoe ze in Engeland echt zijn en je dus een kritische vergelijking maakt, maar inmiddels lukken ze eigenlijk altijd wel goed...
Heerlijk met clotted cream en jam.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:44

Emmaa_ schreef:
Ik vind het zurige/funky-achtige van zuurdesem echt super lekker. Maar ik heb het in mijn jeugd nooit gegeten, ik vind juist het slappe volkoren/tarwebrood in de supermarkten echt vies.

Moet zeggen dat vind ik ook vies! Als ik wel brood koop, koop ik grofvolkoren bij de bakker.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:08

Ik snap er niks van :+ gisteren dus brood gebakken en het is nu al zo droog, heb het af laten koelen voor het snijden, in een vershoudzak gedaan na het snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:12

Ik denk dat er ergens wat is fout gegaan in het recept want het was ook niet echt gerezen als ik het juist heb?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:16

Het was wel gerezen maar bleef erg compact, misschien probeer ik volgende keer iets met een andere vorm dat het brood sowieso al hoger wordt.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:16

Afbeelding

Mijn no knead is heel goed gelukt en smaakt heerlijk. Helaas ook al weer op :Y) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:19

Goed excuus om de volgende te gaan maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:20

Hebben jullie tips voor een bakvorm? Mijn gietijzeren pan past helaas niet in mijn oventje, ik zat nu te denken aan een relatief kleine springvorm maar misschien hebben jullie betere ideeën.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:21

Ahh ik ben de weg kwijt met alle recepten. Vandaag wil ik ons 1e brood uit de oven bakken. Maar 8 uur rijzen word mij wat te lang. Welke ander recept is het beste voor een simpel brood? :D

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:24

tamary schreef:
Goed excuus om de volgende te gaan maken :D

Ik ben er bang voor ja!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:24

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ahh ik ben de weg kwijt met alle recepten. Vandaag wil ik ons 1e brood uit de oven bakken. Maar 8 uur rijzen word mij wat te lang. Welke ander recept is het beste voor een simpel brood? :D

https://www.youtube.com/watch?v=xvug9lR7bf8
Snelle versie van no-knead brood

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:25

Emmaa_ schreef:
Hebben jullie tips voor een bakvorm? Mijn gietijzeren pan past helaas niet in mijn oventje, ik zat nu te denken aan een relatief kleine springvorm maar misschien hebben jullie betere ideeën.

alternative bakvormen :
https://www.youtube.com/watch?v=2ZBdhfq6YP4

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:28

XxLiEsJuHhxX schreef:

500 gram bloem, zakje gist, zout en 340ml water. Mengen en kneden, laten rijzen voor ongeveer een tot anderhalf uur, licht doorkneden en vormen, laten rijden voor drie kwartier tot een uur en dan bakken gedurende 45 minuten op 210 graden. Ik heb hem gebakken in een rvs pan, eerste 20 minuten met deksel.

Emma geen rvs pan die er inpast? Als die ten minste in de oven kunnen qua handvatten etc.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:39

Emmaa_ schreef:

Afbeelding
Beetje vreemde foto. Was voor een vriendin. Maar ik bak dus in een broodblik (waar ik ook wel is een cake in bak)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:08

Mijn eerste komt zojuist uit de oven en het ruikt heerlijk! Afbeelding

Hij lijkt wel wat plat vergeleken met andere broden hier... niet lang genoeg gerezen misschien? Ik heb hem een half uur en drie kwartier laten staan. Nog tips?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:14

@Lieveloes: het is altijd een beetje kijken qua rijzen en het kneden. Ik heb nu 2x zelf het begin met een handmixer met deeghaken gedaan en daarna met de hand. De eerste 2 broden heb ik volledig met de hand gedaan. Merk daar geen verschil in. Meestal laat ik het maar 1x rijzen. Als het ongeveer is verdubbeld zit het meestal wel goed.

Eerste meergranenbrood is een feit en ik zit nu op internet te kijken voor een broodbakvorm voor in mijn oventje. Het lukt wel in de gietijzeren pan. Maar ik hou van Belgisch stoofpotje en daar hoor of patat bij of brood. En brood vind ik het lekkerst. Maar als in de pan een stoofpotje zit dan kan ik er geen brood in bakken :D

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:21

Eerst brood bakken in de ochtend en dan je stoof opzetten?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:29

Zou kunnen. Maar kan desnoods een 2de gietijzeren pan kopen :+
maar goed, eerst maar even wachten op mijn vakantiegeld :Y)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:32

Vandaag ook eens van de mixen afgestapt, recept van Lizzy hierboven gebruikt. Staat nu te rijzen. Foto kon mee mee voor de zwart-wit dagelijkse leven fotochallenge op Facebook :-)

Afbeelding

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:40

chamion schreef:
@Lieveloes: het is altijd een beetje kijken qua rijzen en het kneden. Ik heb nu 2x zelf het begin met een handmixer met deeghaken gedaan en daarna met de hand. De eerste 2 broden heb ik volledig met de hand gedaan. Merk daar geen verschil in. Meestal laat ik het maar 1x rijzen. Als het ongeveer is verdubbeld zit het meestal wel goed.

Eerste meergranenbrood is een feit en ik zit nu op internet te kijken voor een broodbakvorm voor in mijn oventje. Het lukt wel in de gietijzeren pan. Maar ik hou van Belgisch stoofpotje en daar hoor of patat bij of brood. En brood vind ik het lekkerst. Maar als in de pan een stoofpotje zit dan kan ik er geen brood in bakken :D

[ [url=m/q5LFL7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hem inderdaad ongeveer 5 minuten gemixt met deeghaken. Hij is echt heel lekker, maar de textuur is wat stevig. Niet zo lekker mals als brood van de bakker.

Ik zal me eens verdiepen in de linkjes, wellicht haal ik daar nog wat tips uit.