Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:30

Dat is dus genetische aanleg, of je koriander naar zeep vindt smaken of niet :D

Mijn top 5.. Wat ik het meest gebruik zijn denk ik tijm, gemalen koriander, komijn, paprikapoeder en kaneel. De basis van Ras el hanout eigenlijk :+ Dille en oregano zijn ook de bom, en ik heb een provencaalse mix met lavender :+:

Gember laat ik juist nooit ontdooien trouwens, dan wordt het zo'n smoocherig, flubberig ding.. Nee bedankt. Ook bevroren kun je de schil er prima met een lepeltje afschrapen en raspen :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:49

En wat ik een geweldige smaakmaker vind voor Mexicaans: een halve Chipotle peper in adobo saus. Dit komt uit een blikje en ik bewaar het in een afgesloten pot in de koelkast. Maar voor de puristen onder jullie is dit vast een No-Go ;)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:49

Voor mij zijn top 5 meest gebruikte kruiden:
1. Gemalen komijnzaad
2. Tijm
3. Verse basilicum
4. Kurkuma
5. (Gerookt) paprikapoeder

Nummer 1 smaakmaker is toch wel verse knoflook :Y)

Lusitana

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:53

Knoflook, peterselie, koriander, marjoraan (kan hier geen basilicum krijgen) en oregano.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:54

ArankaM schreef:
1. Gemalen komijnzaad
2. Tijm
3. Verse basilicum
4. Kurkuma

Hahaha, agreed!
Afbeelding

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:18

Mkango schreef:
ArankaM schreef:
1. Gemalen komijnzaad
2. Tijm
3. Verse basilicum
4. Kurkuma

Hahaha, agreed!
[ Afbeelding ]

_/-\o_

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:35

Hahaha, eens! Knoflook is leven.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:49

Eelmo, nee niet helemaal. Dat wordt pulp inderdaad. Hier echt maar heel even, dat vind ik net iets makkelijker schillen.

Ik kook ook zonder pakjes en zakjes. Weet ook niet beter want mijn moeder kookt ook zonder. Iets uit een pakje vind ik dan ook zelden lekker.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:50

Knoflook is echter niet alleen maar gezond... :n
Althans, niet iedereen kan het goed verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:31

Tja, als je 7 liter water in tien minuten achterover slaat, verdraagt je lichaam het ook slecht. We hoeven niet op alle slakken zout te leggen toch? Tenzij er iemand bij me komt eten die geen knoflook verdraagt, ga ik me daar namelijk niet druk over maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:35

Knoflook is hemels.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:09

Mkango schreef:
Tja, als je 7 liter water in tien minuten achterover slaat, verdraagt je lichaam het ook slecht. We hoeven niet op alle slakken zout te leggen toch? Tenzij er iemand bij me komt eten die geen knoflook verdraagt, ga ik me daar namelijk niet druk over maken.

Aparte vergelijking.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:27

Shaggy09 schreef:
Knoflook is hemels.

Zeker gepofte knoflook <3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:59

Mkango schreef:

Citaat:
een inname van 3,5 tenen knoflook of meer maagklachten geven en ook schade opleveren aan de rode bloedcellen, de darmflora beschadigen, de opname van voedingsstoffen in de darmen remmen en de leverfunctie verminderen. Met name knoflook-olie is in zuivere vorm toxisch!
Knoflook dient niet te worden gebruikt tijdens de zwangerschap, lactatie, maagzweer en bij allergie voor knoflook.

Personen die snel bloedarmoede (anemie) ontwikkelen kunnen beter zeer matig of zelfs beter géén knoflook gebruiken. Knoflook remt de genezing van bloedarmoede! Knoflookextract kan het effect van antistollingsmiddelen en van antidiabetica versterken!

Bij aanleg voor bloedingen; 5 dagen vóór een operatie het gebruik van knoflookpreparaten stoppen. De bloedstollingstijd wordt verlengd met 20 tot 30% (hetgeen eveneens invloed kan hebben op bv. de menstruatie).

Mijn vader slikt bloedverdunners en mag absoluut geen extra knoflook eten ondanks dat hij het heel lekker vindt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 02:07

Ik heb ook een waarschuwing gehad wegens erge bloedarmoede over knoflook. Gebruik sindsdien toch wel veel minder.
Kon deels een opname probleem zijn ( mis veel darm )of menstruatie probleem. Laatste is verholpen, dus zou het weer kunnen proberen.

Hebben jullie nog dat bepaalde kruiden ook in evenwicht moeten zijn? Ik vind bijv weleens iets overheersen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:12

Ik ga hier ook meelezen. Vriendlief en ik maken regelmatig Curry's en zelf zweren we bij het mighty spices kookboek om je wat bekender te maken met welke kruidencombinaties bij elkaar passen/horen.

Erg interessant dit topic!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:29

Klopt, hier ken ik ook iemand die diabeet is en bloedverdunners slikt. Hij mag absoluut geen knoflook hebben. Hij wordt daar doodziek van. Valt soms nog niet mee om uit te zoeken of ergens knoflook inzit, zit vaak verstopt in allerlei sausjes.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:31

Ik vind het wel lastig of best wennen? Als ik bijvoorbeeld zelf pastasaus maak vindt ik het veel wateriger dan uit een potje op de een of andere manier, heb weleens wat maïzena erbij gegooid maar ik had 't idee dat ik dat ook kon terug proeven. Ik denk dat ik ook snel te weinig gebruik als ik zelf iets maak, zo vind ik mijn zelfgemaakte chili altijd een beetje flauwer dan een pakje maar dat kan ook gewenning zijn?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:46

moonsparkle schreef:
Ik vind het wel lastig of best wennen? Als ik bijvoorbeeld zelf pastasaus maak vindt ik het veel wateriger dan uit een potje op de een of andere manier, heb weleens wat maïzena erbij gegooid maar ik had 't idee dat ik dat ook kon terug proeven. Ik denk dat ik ook snel te weinig gebruik als ik zelf iets maak, zo vind ik mijn zelfgemaakte chili altijd een beetje flauwer dan een pakje maar dat kan ook gewenning zijn?

Wat voor recept gebruik je voor je pastasaus?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:00

moonsparkle schreef:

Maak je die dan van verse tomaten? Die moet je altijd wat langer laten inkoken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:07

Dank je wel Brainless, ik had even de inhoudelijke informatie niet paraat. Jouw bericht is wat ik bedoelde.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:08

Heb even het hele topic bijgelegen. Ik las ergens iets over koken met bouillonblokjes: waar gebruik je die dan allemaal voor? Ik heb zelf niks waar ik een bouillonblokje in zou willen doen (behalve soep). Wordt al snel te zout. Kook je die dan mee met de pasta ofzo? Vind ik zelf niet nodig en moet toegeven dat ik ook nooit losse aardappels eet, dus misschien bedoel je bij dat soort dingen :)

Ik ben ook in mijn eentje en ik ben heel blij met de introductie van de verspakketten. Dit heeft me dubbel tijd en geld gescheeld! Het enige nadeel is, inderdaad, het pakje... inderdaad veeeeeeel te zout, ik gooi meestal maar de helft erin. Als ik zin heb gooi ik gewoon andere kruiden erin.

Ben ook erg fan van de kruidenmixen van Jonnie Boer, daar zitten geen zout of rare dingen in. Die gebruik ik heel veel als toevoeging aan mijn pastasaus.

Ik kook vegetarisch en gebruik meestal linzen in bv de pastasaus, maar soms wil ik wel iets met meer bite. Jammer dat de meeste vegadingen zo vol zitten met suiker (vegetarische slager). Is best wel zoet in je saus :P. Sojagehakt van de AH is een stuk beter maar heeft niet zo'n goede bite.

Pastasaus maak ik op mijn luie manier gewoon van gezeefde tomaten, een beetje kruidenmix, chilipeper en basilicum.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:20

Leuk en interessant topic! Ik kook veel zonder pakjes en zakjes maar gebruik soms echt weleens wat hoor. Als we kamperen bijvoorbeeld is het wel erg makkelijk. En mijn man kookt 1 avond in de week, dan ga ik hem echt niet vertellen wat wel of niet te gebruiken.

Voor jus (of iets dergelijks voor over de aardappels) heb ik alleen nog geen oplossing gevonden. Ik bak eigenlijk nooit vlees in huis in een pan in boter. Alles gaat buiten op de grill. Wij vinden het gegrild lekkerder en ik heb geen afzuigkap ofzo dus ook vanwege de geur doe ik het liever buiten.
Als ‘jus’ gebruik ik dus gravy poeder wat je aanmaakt met water. Liever zou ik zelf wat maken maar wil er voor de ‘dagelijkse maaltijd’ ook geen uur extra voor bezig zijn ofzo (een keertje lang bezig en dan in porties invriezen is prima).
Is er een bokker met een briljante tip?

@Sheran: ik gebruik bouillon blokjes vnl in stoofpotten enzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:40

Sheran schreef:
Heb even het hele topic bijgelegen. Ik las ergens iets over koken met bouillonblokjes: waar gebruik je die dan allemaal voor? Ik heb zelf niks waar ik een bouillonblokje in zou willen doen (behalve soep).

Pastasaus maak ik op mijn luie manier gewoon van gezeefde tomaten, een beetje kruidenmix, chilipeper en basilicum.

Ik gebruik bouillonblokjes ook alleen in soep en dan een halve per liter.
Pastasaus maak ik ook gewoon met gezeefde tomaten, maar daar gaat dan wel gebakken ui door, die bak ik dus eerst, en losse kruiden en specerijen, nl piri-piri, die wissel ik af met peper, doe het ook wel eens allebei, knoflook, marjoraan, oregano, petreselie en koriander. De laatste 2 meestaal vers.
Dan gaat het met de pasta onderop, saus daarop en kaas daar bovenop, de oven in om te gratineren.

Wat zit er in de kruidenmix die hij gebruikt dat je zelf niet op de plank hebt staan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:58

De ui zit al in mijn groente, dus niet in de saus.

Ingrediëntenlijst: ui, 15% peterselie, knoflook, 5% paddenstoelen, rozemarijn, salie, zwarte peper, tomaat. Bevat geen toegevoegd zout

Ik heb zelf geen knoflook, paddenstoelen, rozemarijn en salie. Dus combinatie van luiheid en beperkte opslagruimte :P