de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:07

Daarom komt er binnekort een vijver zodat de kikkers ook terug komen :) , had vanmiddag al een kleintje gevonden en nu een dikke . Goed teken dat ze er zijn

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:44

Dat wist ik niet! Leuk om te weten.

Op ons moestuincomplex zitten weinig slakken, maar ik heb wel heel veel mieren ontdekt. Zet nu maar veel goudsbloemen, baat het niet...

Marcella wat heb jij een prachtige tuin!!! Daar zit duidelijk veel werk in, wauw!

Hebben jullie nog tips voor wat ik op mijn laatste 3m2 moestuin kan zetten? Ik heb 3 losse vierkante meters nog leeg staan. Heb wel echt al van alles staan op de overige 47m2, dus ik kan me niks meer bedenken dat ik nog wil. Heeft iemand iets origineels? :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 02:36

Ryder schreef:
Dat wist ik niet! Leuk om te weten.

Op ons moestuincomplex zitten weinig slakken, maar ik heb wel heel veel mieren ontdekt. Zet nu maar veel goudsbloemen, baat het niet...

Marcella wat heb jij een prachtige tuin!!! Daar zit duidelijk veel werk in, wauw!

Hebben jullie nog tips voor wat ik op mijn laatste 3m2 moestuin kan zetten? Ik heb 3 losse vierkante meters nog leeg staan. Heb wel echt al van alles staan op de overige 47m2, dus ik kan me niks meer bedenken dat ik nog wil. Heeft iemand iets origineels? :D

Om nu nog te beginnen met zaaien is een beetje laat lijkt me ;) anders had ik gezegd goudbes/ananaskers (physalis pubescens). Die exclusieve besjes die in een lampionnetje zitten. Ziet er zo gezellig uit en kan je megalang bewaren. Kunnen alleen wel gaan woekeren dacht ik dus ga je wel eerst even inlezen. Missschien anders in kuip of met wortelbegrenzer

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:52

Wauw Marcella! Je mag echt trots op jezelf zijn! Nu hopen op een mooie oogst!
Ik ben sinds vorige week alles buiten aan het zetten. Als er nu nog vorst komt dan staat de hele natuur op zijn kop denk ik!

Ik heb gewoon al een courgette :D Ze staan nog maar een week buiten! Vorig jaar begonnen ze pas in Juli!

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:32

Die groeit goed +:)+
Hier gister ook eindelijk weer een beetje regen.
De komkommer en meloen stekjes zien er zo sneu uit door de warmte, ben benieuwd of dat nog wat gaat doen.
De pompoen is niets van over dus die ga ik opnieuw zaaien, denk meteen buiten want dan is de overgang niet zo groot.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 10:48

ik krijg van mijn zus nog een aantal grote potten, zij heeft er geen plek meer voor, ik denk dat ik daar mijn tomaten maar in zet, ik heb veel te weinig ruimte vooralles wat ik in mijn tuintje wil

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:43

Weet iemand van jullie waar meloen plantjes te koop zijn?
Ik zie nergens plantjes te koop staan, ik wou er een paar verkopen maar weet dus geen prijzen.

Welke prijs zouden jullie aanhouden?

Ik heb trouwens grotere bekers gevonden bij de Posten Borse in duitsland, met een inhoud van 0,4 liter. Prima laatste potje :P
Ik zal eens een foto maken van hoe ze er nu uit zien :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:44

Hier worden in de buurt aardig veel plantjes te koop aangeboden langs de weg, gemiddeld kosten die zo'n 50 cent per stuk, maar dat hangt ook een beetje van de grootte af. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:16

Hier in verenigings winkeltje plantjes zat te koop. Anders even bij een tuin vereniging kijken die een winkeltje heeft. En anders boerbond of welkoop winkels.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:32

Ik heb een vraag. Ik heb een vijgenboomstek van vorig jaar die inmiddels al flink uitgegroeid is tot een flinke stengel met meerdere bladeren.
Hij heeft eigenlijk altijd binnen gestaan in een grote pot. Nu heb ik hem net wat te vroeg buiten gezet en hebben een aantal bladeren vorstschade (bruine plekken).

Er zijn al nieuwe knoppen kan ik dan de beschadigde bladeren er af halen of moet ik die juist laten zitten?

Ik had nog 3 stekjes van dit jaar maar die hebben niet gepakt

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:01

Wat is dit toch een leuk topic! Ik lees weer mee en heb deze keer ook een vraag. Ik zit nu bloesem aan m'n AH moestuin peultjes, moet ik die met een kwastje bestuiven of hoeft dat niet?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:47

NiNa_14 schreef:
Ik heb een vraag. Ik heb een vijgenboomstek van vorig jaar die inmiddels al flink uitgegroeid is tot een flinke stengel met meerdere bladeren.
Hij heeft eigenlijk altijd binnen gestaan in een grote pot. Nu heb ik hem net wat te vroeg buiten gezet en hebben een aantal bladeren vorstschade (bruine plekken).

Er zijn al nieuwe knoppen kan ik dan de beschadigde bladeren er af halen of moet ik die juist laten zitten?

Weet je zeker dat het vorstschade is en geen zonnebrand? De vorstschade die ik heb gezien is altijd zwart

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:17

Dorine92 schreef:
NiNa_14 schreef:

Weet je zeker dat het vorstschade is en geen zonnebrand? De vorstschade die ik heb gezien is altijd zwart

ik heb heel eerlijk geen idee. Ik kan straks wel een foto uploaden als ik thuis ben.
Hij staat eigenlijk niet direct in de zon, maar heb het idee dat hij echt stil staat met de groei maar dat kan ook door het verplaatsen van binnen naar buiten komen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:21

Afbeelding
Kan niet wachten tot er echt wat eetbaars vanaf gaat komen. :9 :9

De aardappels laten zie al een heel klein beetje stiekem zien. :D

Oude pop-up tent gesloopt die op zolder lag om tot de conclusie te kom dat ik nu hele handige en stevige tunnelbogen heb. Ideaal voor kolen bed. *\o/* Heb nu 3 broccoli plantjes buiten gezet onder oude vitrage. :+ Hopelijk snel mijn insectengaas binnen. En nu even wat bloemkool en rode kool regelen (totaal 18 plantjes kwijt). En heb nog 4 broccoli plantjes in de schuur staan thuis.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:29

Iemand een idee hoe je weet dat aardappel klaar zijn voor oogst? Ik heb er in zo'n aardappelzaaken staan. Loof steekt al super hoog :+

Weet dat het wel even duurt, maar ben bang dat ik ze dus ook zo lang kan laten zitten haha :')
Zitten zowel vroege als late soorten in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:32

Afhankelijk of het vroege of late aardappels het zijn en wanneer gepoot en welk soort.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 21:58

ik dacht dat je aardappels kunt oogsten als het loof is afgestorven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:06

Uitgebloeid hou ik vaak aan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:13

Denk dat het ook afhang welk soort aardappels. Heb vorig jaar met de nicola ruim na het uitbloeien pas geoogst.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 01:26

Nou de slakken Zijn ook weer gevoerd _-:( weg doperwten plantjes.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 07:17

Désiree, Bintje en Annabelle geloof ik. Maar kan ik straks wel even nakijken :) Heb ze wel mooi in laagjes zitten dus is rekening mee gehouden welke eerder goed zijn

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:21

Hier wacht ik met de aardappels idd tot al het loof dood is. Vorig jaar heb ik daarna meteen nieuwe aardappels gepoot op dezelfde plaats want dit was nu toch mooi los. Daar is nog een vracht aardappels van gekomen, dus dat ga ik dit jaar weer proberen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:39

Oke top dankje voor de tip :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:42

Aardappelen hebben wel vruchtwisseling nodig ivm ziektes en aaltjes ed dus let wel op hoeveel jaar achter elkaar je ze op dezelfde plek zet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:48

xMathilde schreef:
Aardappelen hebben wel vruchtwisseling nodig ivm ziektes en aaltjes ed dus let wel op hoeveel jaar achter elkaar je ze op dezelfde plek zet.

2x in hetzelfde jaar :+ daarna gaan ze weer verder