Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:16

Roosvicee ferro helpt wel goed, en verder groene groenten enzo. Maar als je echt een flink tekort hebt schrijft je huisarts je ijzertabletten voor :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:18

Ik heb dat ook enorm. Bloedtesten geven niks aan, kan het dan toch stiekem de ijzer zijn ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:43

Roosvicee ferro is nog lekker ook!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:19

Ijzer komt meestal wel in bloedtesten naar voren omdat het snel het Hb omlaag haalt, maar ook met een goed HB kun je een ijzertekort hebben. Daar moet dan special voor geprikt worden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 09:02

Altijd goed om wat ijzerrijke producten te eten inderdaad, ook om het gewoon te voorkomen als je ijzer nog goed is. Donkergroene groente als spinazie, broccoli, boerenkool.. Volkorenproducten en zemelen/brinta/muesli.. gedroogd fruit.. appelstroop.. bonen en noten..
Maar het hoeft natuurlijk niet perse iets met je dieet te maken te hebben. Er zijn ook heel veel vleeseters die altijd moe zijn. Het kan ook gewoon een winterdip zijn natuurlijk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:18

ja, een winterdip kan zeker, te weinig vitamine D bijvoorbeeld?!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:16

Ik heb het juist meer in de zomer, dan kom ik op school aan en krijg echt een vlaag. Nu valt het eigenlijk wel mee. Ik er eens op letten hoeveel ik eet van het rijtje wat je noemde!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:16

Voor de mensen die zich geregeld futloos voelen, zou ik de documentaire 'Food Matters' aanraden. Heel veel leerzame feitjes over dit soort gevallen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:14

Goed slapen en goed eten met genoeg bewegen.
Als je dan nog futloos bent zou je kunnen kijken naar stress, dat maakt je lichaam ook kapot.

Elke dag een groene smoothie van spinazie,cocoswater en spirulina(en eventueel banaan) en daarna een groot glas sinassappelsap of vitamine C tabletten voor een week kan zorgen dat je je beter voelt.
Ik zeg niet dat het lekker is trouwens :D

Het gaat om de combinatie van wat je eet, non heemijzer wordt beter opgenomen als je daarnaast vit C tot je neemt :)

https://nova-vitae.nl/news/18/Spirulina ... rking.html
https://www.salusi.nl/spinazie-de-goede ... -spinazie/
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitami ... rij/ijzer/

Citaat:
De voedingswaarde van spirulina is breed en bovendien sterk geconcentreerd, wat dit blauw-groene algje zo interessant maakt als voedingsbron.

Spirulina is rijk aan vitamine A, C, E, K en de B vitamines B1, B2 en B6. Omdat ze een natuurlijke bron van vitamines vormen zijn ze door ons lichaam heel makkelijk op te nemen.
    Spirulina is rijk aan de mineralen die wij als vrouwen heel hard nodig hebben en vaak tekort komen; denk aan met name calcium, magnesium en ijzer.
    Spirulina is ook een goede bron van sporenelementen die we vaak moeten missen in ons huidige voedingspatroon.
    Het is rijk aan hoogwaardige en makkelijk opneembare en verteerbare eiwitten. De eiwitconcentratie is ongeveer 70% en daarmee de hoogste van alle voedingsmiddelen. Hoger dan vlees of soja.
    Het is een rijke bron van de essentiële vetzuren GLA, DHA en EPA; voeding voor je hersenen, maar ook belangrijk om gewrichten soepel te houden.
    Het is een rijke bron van antioxidanten; deze helpen je bij het verwijderen van gifstoffen en vrije radicalen in je lichaam. Het chlorofyl in spirulina ontgift de lever.
    Uniek aan spirulina is dat het fycocyanine bevat, de stof die dit algje haar blauwe kleur geeft. Fycocyanine is een hele krachtige antioxidant die het immuunsysteem stimuleert. Er zijn onderzoeken die hier anti-kanker eigenschappen aan toedichten.
    Net als chlorella is spirulina effectief bij het ontgiften van zware metalen uit het lichaam.
    Uit onderzoek is gebleken dat spirulina hoge ontstekingsremmende eigenschappen bezit. Dit betekent dat spirulina ingezet kan worden bij onder andere PMS klachten, artritis en allergieën
    Spirulina helpt om de darmflora weer in balans te brengen.
    Spirulina is bekend om zijn eigenschap de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Dit betekent dat eetbuien beter onder controle kunnen worden gehouden.
    Het zorgt voor meer energie bij vermoeidheid
    Spirulina ondersteunt de schildklier omdat het jodium bevat
    Door deze combinatie van eigenschappen kan spirulina je helpen om je energieniveau op een hoger plan te brengen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:43

Ik had ook een tijd dat ik vaak moe was, ijzer laten prikken maar die was prima. Ik eet ook iedere week een keer boerenkool en sowieso iedere dag groente. Het kan ook heel goed vit. D zijn, zeker rond deze tijd. Persoonlijk voel ik me nu weer prima, maar het komt echt een beetje in vlagen. Stress is ook funest, merk het zelf heel erg.

Weet je het niet zeker? Ga dan even langs de huisarts. Een levensstijl met veel groente en fruit is voor iedereen goed, je kan namelijk ook een junkfood vega/vegan zijn en dat help natuurlijk niet :')

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:03

ook wel een puddingvegetarier genoemd :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:07

Puddingvegetariër? _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 12:10

Pizzatariër :+

Stress kan zeker ook een oorzaak zijn inderdaad. Ik las laatst ergens dat ruim de helft van alle Nederlanders wel eens lichamelijke klachten heeft door stress :=

Ik heb zelf eens wat multivitamine bruistabletten van de Action gehaald, van die bruisdingen die 100% ADH van elke vitamine bevatten.. maar ik werd er misselijk van en kwam er later ook nog achter dat ze niet vegetarisch waren want schijnbaar komen een aantal stoffen uit oa varkenslever, mjamm :=
Maar als je een vermoeden hebt dat je iets tekort komt dan kan een goede multivitamine nooit kwaad. Alleen niet overdoseren, maar gewoon 100% ADH tabletten nemen (op de vitamine C na)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:39

8nnemiek schreef:
Maar als je een vermoeden hebt dat je iets tekort komt dan kan een goede multivitamine nooit kwaad. Alleen niet overdoseren, maar gewoon 100% ADH tabletten nemen (op de vitamine C na)

Als je het vermoeden hebt dat je iets tekort komt, kan je denk ik beter eerst naar de huisarts in plaats van zelf gaan kokkerellen met pilletjes ;). Al kan een multi nemen inderdaad sowieso nooit kwaad natuurlijk :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:04

Volgens mij kan een multi vitamine wel degelijk kwaad doen op langer termijn. Van sommige vitamines kan je namelijk wel teveel binnen krijgen. Als je van deze vitamines al genoeg met je dagelijks eten binnen krijgt en als je daarboven op nog de ADH via een tabletje inneemt, dan kan dit na een tijdje wel zorgen voor teveel aan vitamine in je lichaam. Dat is ook een nadeel van de multi vitamines, dat je ook vitamines binnen krijgt die je helemaal niet nodig hebt.
Mocht je echt het vermoeden hebben dat je tekorten hebt, dan zou ik dat ook laten onderzoeken zodat je gericht bij kan gaan slikken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:09

Klopt, de meeste dingen plas je wel weer uit maar een multivitamine bevat meestal synthetische vitamines. Vitamines en mineralen worden optimaal opgenomen in de natuurlijke omgeving zoals groente of fruit, alleen een multi slikken helpt eigenlijk niet zo tenzij je echt een groot tekort hebt dat snel aangevuld moet worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 13:17

Uiteraard ook even bloed laten prikken, maar dat spreekt ook wel voor zich neem ik aan :j Maar ik kan me ook voorstellen dat er genoeg mensen zijn die zich niet slecht genoeg voelen om naar een huisarts te gaan, maar toch het idee hebben dat ze iets extra's nodig hebben.
Of het kwaad kan om elke dag een multivitamine te slikken daar zijn de meningen nogal over verdeeld heb ik gemerkt := Volgens mijn huisarts kan het geen kwaad, maar ik zou het zelf ook niet elke dag slikken.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:47

Er is van alle vitaminetabletten nog nooit bewezen dat ze werken dus persoonlijk geef ik mijn geld liever uit aan paardenkoekjes. En ik heb iets tegen het slikken van pillen.

Ijzer kan je aanvullen met alles waar appels inzitten. Maar ook de maandelijkse vrouwenproblemen kunnen voor een tijdelijke dip in het ijzergrhalte zorgen.

Dank voor alle kaastips! Ga van het weekend naar de jumbo!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:23

Zomaar vitamines gaan slikken is niet echt verstandig. Beter ga je naar de dokter en laat je je hierop controleren als je echt zorgen maakt.

Daarnaast zijn er al meerdere studies geweest dat vitamines in zo'n geconcentreerde vorm slecht wordt opgenomen door je lichaam, verstandiger is dan dus om je voeding aan te passen.

Tip: bij voedingscentrum.nl je lijstjes over een periode invullen. Je kan hier een mooi overzicht krijgen van je ingenomen vitamines en mineralen verspreid over bijvoorbeeld een week of maand. Hier zou je kunnen zien of je chronisch tekort aan iets binnenkrijgt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:24

Voor de mensen die niet in vitamine pillen geloven: kijk ook eens naar Food Matters :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 09:31

Klopt, die heb ik ook gezien en ik vond het erg interessant :j

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:35

Ik geloof in vitamines! Haha maar dan door het te halen uit je voeding. Slecht eten los je niet op door dagelijks een pilletje erbij te nemen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:56

Vitamines uit goede voeding zijn natuurlijk sowieso het beste, maar het is wel zo dat er tegenwoordig gewoon minder vitamines in onze voeding zitten. Niet alleen omdat we veel junkvoer eten, maar ook omdat groentes zo gekweekt worden dat ze veel harder groeien en veel meer water opnemen tegenover minder vitamines en mineralen, en vervolgens worden groentes voorgekookt en ingeblikt of op allerlei manieren bewerkt, en daarna ook nog eens thuis flink verhit, waardoor ook weer een deel van de vitamines verdwijnen. Met dat in het achterhoofd kan ik me best voorstellen dat er genoeg mensen zijn die baat hebben bij een multi-vitamine zo nu en dan.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:20

Ik slik elke dag vitamine B12 bij, ondanks dat ik wel melk/eieren/ kaas etc eet. Ik slik het wel in de vorm van methylcobalamine, dat blijkt beter opneembaar te zijn dan de andere variant (adenosylcobalamine ofzoiets). Ook slik ik ééns in de week omega-3 (op plantaardige basis) bij. Geeft me toch een fijner gevoel :').

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:22

Ik heb overigens laatst een heerlijk recept gemaakt, zoete aardappel bonen burgers van The Green Happiness. Zelfs mijn vleesliefhebbende familie smulde ervan, echt een aanrader!
http://thegreenhappiness.com/essential_ ... n-burgers/

En dan natuurlijk aanvullen met bruinbrood en groente (of iets anders) naar keuze :D.