Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:46

Ik woon inderdaad nog thuis. :j Ik heb het geluk dat mijn zus ook vegetarier is geweest(ze eet nu alleen geen varken en koe meer), dus dat maakt het voor mij wel makkelijker aangezien ik dan niet alles uit hoef te leggen aan mijn ouders. Mijn vader is overigens een echte vleeseter, en als ik zeg dat ik het koud heb dan is het 'moet je toch maar wat vlees eten he' . Maar goed , ik heb gewoon gezegd waarom ik heb gekozen om vegetariër te worden en dat het hun ook geld bespaart aangezien ik nu geen 7x per week meer vlees na het eten hoef, maar gewoon af en toe een ei aangezien ik elke dag gewoon 1 glas melk drink krijg ik wel vitamine B12 binnen. Daarnaast wil ik ook wel eens een keer een paar vegaburgers/ een groente kroket uitproberen. Ik vind het namelijk heel moeilijk als de rest vlees zit te eten en ik niks eet, dan heb ik de neiging om ook vlees te eten, aangezien ik het dan zie en ruik. Maar als ik zelf iets anders eet heb ik daar al veel minder last van. Maar ik wil het gewoon gaan doorzetten, ik ben nog niet zolang 'begonnen' en als ik ergens mee start dan ga ik daar gewoon mee door, ik wil niet opgeven. Ik wil geen dieren meer eten, ook niet omdat het zo lekker is.

Overigens heb ik echt super veel respect voor alle veganisten hier, dat lijkt me echt zo moeilijk! Maar waar halen jullie dan B12 vandaan? Want dat zit toch alleen in dierlijke producten? Of slikken jullie B12?

UhNee

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:40

Fijn dat je ouders er zo op reageren [***]! Ik ben ook 17 en mijn vader is precies zo. Vanavond heeft hij bijvoorbeeld lekker gekookt en echt zijn best gedaan om lekkere kip te maken, ik voel me dan ook ergens wel schuldig :o Gelukkig reageerde hij heel positief en heb ik een heel lekker groentegerecht in de plaats gegeten. Een soort lasagna van groenten, met aubergine, tomaat, ui, knoflook en venkelzaad.
Ik zag laatst ook een insectenburger liggen, misschien is dat ook wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:02

UhNee schreef:
Fijn dat je ouders er zo op reageren [***]! Ik ben ook 17 en mijn vader is precies zo. Vanavond heeft hij bijvoorbeeld lekker gekookt en echt zijn best gedaan om lekkere kip te maken, ik voel me dan ook ergens wel schuldig :o Gelukkig reageerde hij heel positief en heb ik een heel lekker groentegerecht in de plaats gegeten. Een soort lasagna van groenten, met aubergine, tomaat, ui, knoflook en venkelzaad.
Ik zag laatst ook een insectenburger liggen, misschien is dat ook wat?

Dat is inderdaad wel zo, ik vind het zo l*llig als hun voor mij iets anders moeten maken, dus als ergens kleine stukjes vlees doorzitten eet ik het wel op(bijv maceroni oid, is gelukkig niet heel vaak), en ik bak ook gewoon zelf een eitje als hun vlees eten. En een insectenburger? Nog nooit op, maar het schijnt heel gezond te zijn. Ik heb hier nog wel krekels staan, die zingen ook heel mooi :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:07

Tillie20 schreef:
Moest lachen om deze zin in dat topic over de leeuw die dood is geschoten door die amerikaan:
"RedPassion, knap dat je de vergelijking kunt trekken tussen een gezond etend mens en een psychopaat die voor de lol dieren aflegt zonder enig ander doel dan zijn eigen genot. +:)+"

Is gewoon zo ironisch als je gewoon alle feiten kent over het eten van vlees en de consequenties daarvan op het milieu en dergelijk. Ik wou dat iedereen wist wat wij wisten..

Ik steun je RedPassion, maar ik wou in dat topic geen discussie starten ;)

Precies wat ik dacht. Dat is toch hartstikke hypocriet. Vlees eten doe je ook alleen voor je eigen genot.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:45

Pfff, ik heb geloof ik iets te fanatiek gereageerd in dat topic :o
Jezus wat een rare denkbeelden waarmee mensen vleeseten en het vermoorden van dieren goedpraten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:39

Daar begin ik niet eens meer aan, dat soort discussies. De meeste mensen willen zichzelf vanalles wijsmaken om zichzelf maar gerust te kunnen stellen dat vlees eten prima is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:19

Dat topic durfde ik niet eens in te reageren, maar ik zie dat anderen dezelfde denkwijze er op na houden, toch fijn. Vlees eten is inderdaad net zo goed voor je eigen plezier en genot, maar men heeft weer een hoog kopinzand-gehalte daar..

Vandaag trouwens eigen baba ganoush (een soort auberginesalade/puree) gemaakt, ik vind het kant en klaar echt supervies maar zelf gemaakt is een wereld van verschil *\o/*

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:32

Ik ben maar even op mn handen gaan zitten. Heeft totaal geen zin om in 'dat' topic te reageren. :o

Vlees eten is ook voor eigen genot, net als een leeuw schieten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:49

Haha wat grappig dat het in dit topic ook daar over gaat. Overal die (terechte) verdrietige reacties lezen... maar ondertussen wel lekker 's avonds plofkip op tafel zetten. :+ Welkom in Nederland.

Mijn vriend en ik eten nu vegetarisch. Zuivel en eieren halen we wel altijd biologisch. We willen wel veganistisch proberen te eten omdat dat nog beter is voor het milieu, maar weten niet zo goed waar te beginnen. En we weten niet of het een beetje betaalbaar is. Aangezien ik vooral over het eten ga wil ik me nu wat meer verdiepen in de veganistische keuken, dus super dat er nu een topic over is! :D

Edit: Als duurzame oplossing willen we ook graag met insecten koken, bijvoorbeeld krekels in de wok. Maar ik heb hier nog niet echt een betaalbare optie voor gevonden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:18

Zuivel is vrij makkelijk te vervangen :) Sojamelk kost niet veel meer dan koemelk. En ik maak er ook zelf yoghurt van.
Rijstmelk kun je helemaal zelf maken. Gewoon een handje rijst een paar uur laten weken, dan goed koken, en vervolgens in de blender met een deel van het kookwater totdat je de dikte goed vindt. Ik doe er dan nog een klein beetje citroensap en een snufje zout in zodat het iets minder flauw smaakt.
Ik ben nog steeds van plan om van rijstmelk eens yoghurt te maken, maar nog nooit tijd voor gehad.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:40

Is veganistisch leven niet juist veel goedkoper? :) Groenten ed is toch vaak een stuk minder duur dan vlees en zuivel. Alpro Soya vind ik wel een vrij prijzig merk, maar is volgens mij niet veel duurder dan de andere merken die wel van zuivel zijn.

Ik koop geen eieren, kaas, melk, vis en zuivelproducten meer. Scheelt zo veel! Heel soms haal ik eens een bol mozzarella voor in de salade, maar daar blijf het ook wel bij.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:53

8nnemiek, ik vind zuivel vervangen best lastig. Bijna alles wat je koopt zit melkzuur/melksuiker/melkpoeder in verwerkt. Je kan dan direct koek, gebak, chips, zoutjes, de meeste ontbijtgranen, brood, en pasta van het menu schrappen. Als je dan een keer snel wat wil maken is dat soms best ingewikkeld.

Hebben jullie ook soms dat je door de supermarkt loopt met je ziel onder je arm omdat je eigenlijk niks verantwoords kan kopen? Zodra ik langs de groente-afdeling ben weet ik het soms gewoon niet meer. :+

Dat topic over die leeuw is inderdaad tenenkrommend. Hypocrisie ten top! Net zoals het feit dat er moord en brand wordt geschreeuwd over stierenvechten, maar s' avonds lekker je plofkip wegwerken. Terwijl die stier (als het volgens traditie gaat) 6jr wild in de bergen heeft mogen leven, dan wordt aangevallen door zijn roofdier (in dit geval mens, maar als die stier in de afrikaanse steppe had geleefd had dat net zo goed een leeuw of puma kunnen zijn), als hij 'wint' zal de stier vervolgens worden vrijgelaten, verliest de stier, dan bekoopt hij dat met zijn leven. Ik vind DAT veel meer de natuur nabootsen dan de bio-industrie en ik vind de bio-industrie vele malen verschrikkelijker dan het stierenvechten.

Snapt niemand een biet van. Het enige feit wat me tegenstaat is dat het voor menselijk vermaak is, dat men er blij van word dit in een arena te zien en z'n kinderen meeneemt naar dergelijke festiviteiten, dat vind ik ziekelijk. Maar dat die stier in 1 duel wordt gedood na een goed leven? Mwoah, heb ik minder moeite mee.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:08

Hoe worden die stieren dan gedood? Toch langzaam en pijnlijk...?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:36

Met speren in de nek, daar waar een roofdier z'n prooi ook zou pakken. Dus ja, langzamer en stressvoller dan een pin door de kop bij een slachthuis. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het er niet mee eens, en ik blijf het onnodig leedvermaak vinden, maar voor de stier komt het toch goed in de buurt van een 'natuurlijke' dood (als in: hij kan in de natuur ook gegrepen worden door een beer of bergpoema of iets dergelijks).

Terwijl de bio-industrie met ophokken, vanaf je geboorte geen daglicht zien, stress, in je eigen poep leven, volgepropt met AB, bezwijken onder je eigen gewicht of anders aan een vleeshaak gehangen door een elecro-bad worden gehaald, vind ik vele vele vele malen erger dan zo'n stierengevecht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:09

Die stieren hebben het niet zo goed als hoe voorstanders het voorschilderen hoor. Om zo'n stier goed opgefokt te krijgen worden ze lange tijd in kleinere, donkere stalletjes gezet en geslagen en geprikt. En om er vervolgens voor te zorgen dat ze ook weer niet te sterk worden staan ze op een scheve ondergrond zodat ze hun evenwicht verliezen zodra ze eruit mogen, en ze krijgen een tijdje vantevoren geen water meer. Ik noem dat geen eerlijke strijd. En ook de stieren die overleven in de arena worden naderhand afgemaakt hoor. Er wordt goud geld betaald voor hun vlees.
Ik heb er ooit een spreekbeurt over gehouden en een hoop info over opgezocht, maar het is echt een gruwelijke sport. Niks natuurlijks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:24

In de buurt van een natuurlijke dood? Opgejaagd worden in een gesloten arena zonder way out, en speer voor speer, lang gerekt voor meer vermaak voor het publiek, gepijnigd en gedood? Ik vind dat echt voor geen meter met 'natuurlijk' te rijmen.

Simoonzel schreef:
Mijn vriend en ik eten nu vegetarisch. Zuivel en eieren halen we wel altijd biologisch. We willen wel veganistisch proberen te eten omdat dat nog beter is voor het milieu, maar weten niet zo goed waar te beginnen. En we weten niet of het een beetje betaalbaar is. Aangezien ik vooral over het eten ga wil ik me nu wat meer verdiepen in de veganistische keuken, dus super dat er nu een topic over is! :D

Wat fijn at jullie er zo bewust mee bezig zijn, yay *\o/* Een goede manier als je niet weet waar te beginnen, is -vond ik zelf dan- te starten met één hoofdmaaltijd per dag veganistisch te eten... dan twee maaltijden per dag, etc, etc. Dat maakt de instap wat minder groot. Het is juist niet per se duurder, hoewel je natuurlijk het zo gek kunt maken als je zelf wilt- ik merk dat ik goedkoper uit ben doordat ik blokken tofu koop en die zelf op leuk, ipv duurdere vleesvervangers (waar vaak zuivel of ei in zit), doordat ik geen kaas meer koop als broodbeleg, etc.

Ik zit overigens nog steeds wel in een stadium dat ik wekelijks eens iets 'cheat' en toch naar een zuivelproduct grijp uit automatisme/zonder erbij na te denken, of omdat je er niet van uit gaat dat er zuivel in zit (pringles, paprikachips, fanta? -O- ). Maar stapje bij stapje gaat het steeds makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:28

Tillie20 schreef:
Jezus wat een rare denkbeelden waarmee mensen vleeseten en het vermoorden van dieren goedpraten.

Ik ben ook maar afgehaakt. Ik word er zo droevig van zulke dingen te lezen. Dat is dan je eigen soort, met mensen waarvan de meerderheid zo denkt en leeft moet je dan een planeet delen. -O- Als ik zulke topics lees wordt ik er zo moedeloos van, dan is er gewoon echt geen hoop meer voor de wereld. Ik heb het gevoel dat ik van een andere planeet kom.

_Nelleke_ schreef:
Hebben jullie ook soms dat je door de supermarkt loopt met je ziel onder je arm omdat je eigenlijk niks verantwoords kan kopen? Zodra ik langs de groente-afdeling ben weet ik het soms gewoon niet meer. :+

Ja. :+ Daarom ga ik nu veel naar de Ekoplaza, daar komt het assortiment al veel meer in de buurt van wat ik wel zonder schuldgevoel gebruik.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:39

RedPassion schreef:
Tillie20 schreef:

Ik ben ook maar afgehaakt. Ik word er zo droevig van zulke dingen te lezen. Dat is dan je eigen soort, met mensen waarvan de meerderheid zo denkt en leeft moet je dan een planeet delen. -O- Als ik zulke topics lees wordt ik er zo moedeloos van, dan is er gewoon echt geen hoop meer voor de wereld. Ik heb het gevoel dat ik van een andere planeet kom.

_Nelleke_ schreef:

Ja. :+ Daarom ga ik nu veel naar de Ekoplaza, daar komt het assortiment al veel meer in de buurt van wat ik wel zonder schuldgevoel gebruik.

Jij zegt het goed inderdaad... Dat is dan je eigen soort ;(
Ik probeer er zo min mogelijk over na te denken, maar ik word er zo moedeloos van als ik gewoon besef dat mensen gewoon de hele biodiversiteit naar de knoppen helpen alleen omdat vlees lekker is en ze hun luxe niet willen opgeven. Leven en biodiversiteit is het kostbaarste wat we op deze planeet hebben omdat we het niet zelf kunnen maken. Diamant? Oh, die kunnen ze wel makkelijk maken hoor. Maar leven? En biodiversiteit? Als het weg is, is het definitief weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:43

Afbeelding

Voor de mensen in dat topic die er van overtuigd zijn dat elk gezond mens vlees MOET eten omdat we van nature carnivoren zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:44

Ach, wetenschappers voorspellen al een tijdje dat het vlees binnenkort weer schaars wordt, dat het niet lang goed gaat zo, en dat vleesvervangers de toekomst zijn. Dus ik wacht gewoon af :) Om me heen zie ik steeds meer mensen het vlees af en toe overslaan of vervangen.. bij de AH staan er steeds meer mensen bij het vega-schap.. en online en in folders kom je steeds meer vega gerechten en aanbiedingen tegen. Aldi had er twee pagina's vol mee staan. Het heeft tijd nodig, maar ik denk dat het de goede kant op gaat.
Mijn vader is een echte vleeseter. Neanderthealer noem ik hem meestal :+ Vleesvervangers 'moet ie niet', dat smaakt niet.. Maar hij loopt wel regelmatig langs ons huis als ik aan het koken ben, en dan krijgt vriendlief vaak de vraag of we kippensoep aan het maken zijn, of kip, of spekjes.. Als je een echte vleeseter zo kan foppen dan kun je ze uiteindelijk ook wel zo ver krijgen om het te proeven en te kopen denk ik :Y)

Ekoplaza ben ik ook eens geweest, maar ik vond de producten toch erg duur. Ik zag spullen liggen die in andere winkels veel goedkoper waren, dat vond ik wel jammer. Vooral ook het bio fruit/groente..
Op het moment heb ik gelukkig genoeg groente en fruit uit eigen tuin, helemaal biologisch :D Tweede vriezer gekocht, weckketel en inmaakpotten.. en hopelijk komen we daar grotendeels de winter mee door.
Ik ben nu hooguit 10 tot 20 euro per week kwijt aan boodschappen incl hondenvoer :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:47

Ja dat is waar Annemiek! Maar wetenschappers voorspellen ook dat het broeikaseffect al sneller effect zal hebben dan we dachten(enkele tientallen jaren). Nu hebben we al extremer weer, maar straks een verschuiving van klimaat..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:57

8nnemiek schreef:
Die stieren hebben het niet zo goed als hoe voorstanders het voorschilderen hoor. Om zo'n stier goed opgefokt te krijgen worden ze lange tijd in kleinere, donkere stalletjes gezet en geslagen en geprikt. En om er vervolgens voor te zorgen dat ze ook weer niet te sterk worden staan ze op een scheve ondergrond zodat ze hun evenwicht verliezen zodra ze eruit mogen, en ze krijgen een tijdje vantevoren geen water meer. Ik noem dat geen eerlijke strijd. En ook de stieren die overleven in de arena worden naderhand afgemaakt hoor. Er wordt goud geld betaald voor hun vlees.
Ik heb er ooit een spreekbeurt over gehouden en een hoop info over opgezocht, maar het is echt een gruwelijke sport. Niks natuurlijks aan.

Daarom zei ik ook: Uitgevoerd zoals de traditie is. Zoals ik het net omschreef zou het moeten gaan. Niet zoals jij hierboven beschrijft. Net zo gruwelijk als bio-industrie. :r Anyway, het ging me meer om de hypocrisie van mensen dan de stierenvecht-discussie.

Ekoplaza vind ik ook duur. Kwaliteit van de verse producten is vaak niet zo denderend en veel producten zijn duurder dan de gewone supermarkten.

Ik heb eergisteren m'n boodschappen online besteld bij de AH, zijn zojuist bezorgd. Blijkbaar krijg je dan wat promotieproducten erbij, krijg ik een grote zak kipsnacks van mora... 8)7 Ik wil het nieteens in m'n vriezer hebben maar vind het ook zonde om weg te gooien. En nu? -O-

Zijn jullie verder ook bewust met milieu? Wasmiddel? Autorijden? Etc? Hoe ver ga je?

Ik woon in een eco woning verwarmt dmv aardwarmte. Alle elektronica in huis is A+. Wassen doe ik met ecotools of AH huismerk eco wasmiddel. We nemen stroom af van de groenste stroomleverancier die er is. We kopen geen shampoo en doucheproducten met die plastic bolletjes erin en kopen veel van Lush. Ik ben een cosmetica-liefhebber maar ik koop geen producten meer die getest zijn op dieren. De producten die ik nog heb staan of heb gekregen maak ik wel op. We hebben 2 auto's voor de deur: de nr. 1 en 2 zuinigste benzine-auto's van dit moment (Toyota Yaris Hybrid en Fiat 500 twin air) waarvan 1 auto half september zal worden vervangen door een elektrische fiets.

Ik werk wel voor een enorm vervuilende werkgever. Maar in de industrie 1 van de meest sustainable airlines. Bovendien serveert mijn werkgever geen plofkip-producten meer (alleen rondeel) en de melkproducten aan boord zijn biologisch.

Werk vind ik een lastig ding want het levert me wel geld op, en dat extra geld gebruik ik weer om zelf een kleinere ecologische voetafdruk achter te laten en te schenken aan goede doelen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:24

Ik ben bezig met een nieuw tattoo ontwerp met als thema (animal) equality. Ik heb dit nu als ontwerp:

Afbeelding

Ik wil 'm het liefste tussen mijn schouders op mijn rug. Dan kan ie ook groter zodat er wat detail in kan. Met de tekst 'Not the same, but equal'. Maar de plaatsing van de tekst rond het hart is nogal moeilijk, hebben jullie ideeën? 'Equality' vind ik zelf te eenvoudig, maar als het mooier uitziet zal ik daar voor kiezen.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 30-07-15 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:25

_Nelleke_ schreef:
8nnemiek, ik vind zuivel vervangen best lastig. Bijna alles wat je koopt zit melkzuur/melksuiker/melkpoeder in verwerkt.

Psst, melkzuur is veganistisch :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:29

Oh dat is wel een fail van AH :+
Ik zou het op hun Facebook pagina zetten, dat je als vegetarier niet echt zat te wachten op kipsnacks, en of er toevallig iemand in de buurt woont die je er blij mee kan maken. Twee vliegen in een klap :Y)

Hier proberen we ook zo veel mogelijk voor het milieu te doen. Zonnepanelen staan op het lijstje.. Verder pas een nieuwe vrieskist gekocht; A+++. Zo kan ik zo veel mogelijk eten uit eigen tuin bewaren.
Ik heb toevallig ook een Fiat 500 waarmee ik 1 op 20 met gemak haal :) Maar als het even lukt ga ik met de fiets boodschappen doen. Wassen doe ik alleen als ik een volle trommel heb. Handdoeken gebruiken we meerdere keren en kleding hang ik even buiten om uit te waaien als ze nog fris ruiken. We hebben geen afwasmachine, en op het moment ligt er een grote puzzel op tafel, want dat is toch veel leuker dan die tv :D
Werk vind ik ook lastig. Ik ben op het moment werkloos. Ben grafisch ontwerper, maar daar is totaal geen werk in te vinden. Ik heb bij een wasserij gewerkt, waar ze met allerlei smerige chemicaliën werken, alles met onzuinige machines, en tussen de vleesetende tokkies := Maar goed, je moet toch wat.
Nu ik thuis zit heb ik tijd voor de moestuin, om lekker zelf te koken, veel zelf te klussen, en we besparen veel geld zo. Ik vind het eigenlijk ideaal. Maarja, er is toch iets nodig om de rekeningen te betalen, dus als ik niks vind dan wil ik weer beginnen met naambordjes schilderen en portrettekenen.

Tillie, wat een gaaf ontwerp zeg!
De tekst zou je misschien links naast het hart kunnen plaatsen, en dan schuin, met de curve van het hart mee zeg maar.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-07-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt