Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:58

KarinvdM schreef:
Ook zonder brood kan je genoeg ezels eten, geen probleem.

Ezels :Y) :~

denice

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 06:03

Wel bruine ezels dan, die witte daar zit te weinig in!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 06:48

Ik eet zelf in principe ook geen brood meer (op kamers, bij ouders eet ik met de pot mee). Rijst/aardappelen/vermicelli een klein beetje. Maar ik krijg mijn vezels binnen via de smoothies die ik eet door daar tarwezemelen in te doen (en heel veel groenten).

Overigens gaat er bij mij ook wat olie door (10mL op 1.5L smoothie) en een schep eiwitpoeder (30g op 1.5L).

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:50

eiwitpoeder...
Waar wordt dat eigenlijk van gemaakt? en hoe maken ze dat eigenlijk?

Nogmaals, ik ben een groot voorstander van Wholefoods: voer zoals de natuur t gemaakt heeft, maar dan evt met bakken/koken/stoven/etc lekkerder en eetbaarder gemaakt. En ik vind t soms moeilijk te begrijpen hoe mensen dat soort uit elkaar getrokken/uitgefabriceerde spullen kunnen eten.

Ik heb laatste groene tarwe (appie noemt t Freekeh) en wilde rijst ontdekt echt heeerlijk en super vullend:)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:12

denice schreef:
Teveel dierlijke proteïnen zijn helemaal niet goed voor je, er is bewezen dat je daar ernstig vergrote kansen door krijgt wbt kanker, auto-immuun ziektes, diabetes, cholesterol, hart en vaatziektes, huidaandoeningen etc.

Er zijn ook weer onderzoeken geweest waaruit is gebleken dat júist dierlijke proteïnen diabetes voorkomen.
Cholestrol schiet niet omhoog van onverzadigd vet en ik las onlangs dat dat ook niet bewezen is bij verzadigd vet (volgens mij las ik dat op een facebookpagina, 'dat maken we natuurlijk lekker zelf')

Ik gebruik roomboter in havermoutpap of om vlees in te bakken, andere dingen bak ik in kokosolie of arachideolie.

En zo lastig is het niet om onbewerkt te eten.
Gisteravond aten we karbonade, gekookte aardappelen met jus van de karbonades gebakken in roomboter, bloemkool met vers gemaakte kerriesaus (gemaakt met roux + rauwe melk), komkommer met peper, honing en mosterd en tadaa (wij eten eigenlijk amper nog aardappelen, groente en vlees, maar mijn zoon eet zo slecht en eet dit wel goed, is niet van de pasta's en rijstgerechten).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:38

Aan je vezels komen kan prima zonder brood:j
Ik denk ook niet datje brood per definitie moet schrappen, maar dat je het wel minder zou kunnen eten dan twee maal daags... als je twee broodmaaltijden+ een zetmeel/graanproduct portie bij het avondeten hebt je gewoon al snel over the top gaat wat betreft die voedselgroep.
daarnaast denk ik ook dat vlees niet per definitie slecht is, maar als je ziet dat er tegenwoordig echt dagelijks vlees en vis word gegeten en dan ook nog erg ruime porties als het even kan... again... over the top?

Wat ik persoonlijk merk sinds ik schoon eet(dus geen kant en klaar troep, light muik en ander overmatig bewerkt spul ) is dat ik veel.minder trek en snaaidrang heb. mijn porties zonder moeite kleiner zijn geworden, dus sneller vol zit. Mijn haar en nagels zij veel sterker geworden en mijn huid ziet er ook veel beter uit. En mijn gewicht gaat ook nog eens omlaag.
Voor mij " bewijs" voldoende om al die overmatig bewerkte troep links te laten liggen en voor echt eten te gaan .

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:57

KarinvdM schreef:
minikatje schreef:
Goed brood is helemaal niet slecht voor je:)
Mensen vergeten dat ze vezels nodig hebben.

Ook zonder brood kan je genoeg vezels eten, geen probleem.

Da zijn 2 onafhankelijke stellingen van mij ;)
dus niet dat je brood moet eten om vezels te krijgen, wel dat je vezels nodig hebt en dat brood nietslect voor je is mits je een goede bakker hebt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:02

Denk dat het met brood(ook goed bakkersbrood) hetzelfde is als met veel andere zaken. Iets minder is helemaal geen slecht plan.
Minder brood. Minder vlees . Minder bewerkte troep en minder suiker etc.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:18

minikatje schreef:
dus niet dat je brood moet eten om vezels te krijgen, wel dat je vezels nodig hebt en dat brood nietslect voor je is mits je een goede bakker hebt :)

Dat is niet echt een goede beredenering. Inderdaad, in brood zitten vezels die goed voor je zijn, maar dat wil niet gelijk zeggen dat brood dan ook per definitie goed voor je is.
Tarwe, wat in brood zit, is helemaal niet zo goed voor je. Brood staat op de schijf van 5, omdat het enorm is ingeburgerd. Diverse studies/onderzoeken hebben al aangetoond dat hoe minder zetmeel je neemt, hoe beter en ouder je zult worden. Daarnaast is de schijf van 5 niet samengesteld door wetenschappelijke professoren en de gezondheidszorg, maar door de agrarische sector. Wat weer verklaard waarom aardappelen en graan producten zoveel in de schijf staan.

Kortom, hoe minder je er van neemt, hoe minder langzame suikers (zetmeel) je binnenkrijgt, hoe minder de kans op verouderingsziektes en hoe fitter je uiteindelijk wordt :D
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 29-10-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:23

Heel interessant topic, ik volg! :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:30

_Bitje_ schreef:
minikatje schreef:

Dat is niet echt een goede beredenering. Inderdaad, in brood zitten vezels die goed voor je zijn, maar dat wil niet gelijk zeggen dat brood dan ook per definitie goed voor je is.
Tarwe, wat in brood zit, is helemaal niet zo goed voor je. Brood staat op de schijf van 5, omdat het enorm is ingeburgerd. Diverse studies/onderzoeken hebben al aangetoond dat hoe minder zetmeel je neemt, hoe beter en ouder je zult worden. Daarnaast is de schijf van 5 niet samengesteld door wetenschappelijke professoren en de gezondheidszorg, maar door de agrarische sector. Wat weer verklaard waarom aardappelen en graan producten zoveel in de schijf staan.

Kortom, hoe minder je er van neemt, hoe minder langzame suikers (zetmeel) je binnenkrijgt, hoe minder de kans op verouderingsziektes en hoe fitter je uiteindelijk wordt :D

Maar wat ik mij dan altijd blijf afvragen, die mensen die nu 100 zijn, die hebben niet op zo'n "dieet"/levenswijze betreft voedsel gezeten als ons. Die aten brood, aardappelen, vlees, zuivel. Oké, ze hebben misschien ouderdomsziekten. MAAR, willen we dan ouder als 100 worden? Moeten we persee zo oud worden? Ik zou het prima vinden om gezond op mijn 80ste te overlijden, ik hoef niet 100 jaar te worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 10:37

Ik denk dat de weg naar 80 belangrijker is dan de uiteindelijke eindstreep. Ik wil nu gezond zijn en zo veel mogelijk genieten van mijn lijf en mogelijkheden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:40

Ik las elders op bokt en hier in het topic iets over dat een hoop e nummers ook van nature in producten voorkomt en dat het daarom dus niet echt is.
Maar een e nummer is pas een e nummer als bet toegevoegd word aan een product.
Als ik een tomaat eet dan zit daar in wat er in hoort te zitten...
maar als je alle over bewerkte muik bij elkaar op telt... heb je er al snel te veel van... net zoiets als suiker, het zit overal in van vleesbeleg tot soep ...

Mara, dat is idd ook iets... waarom zou je 100+ willen worden :?
Extra lang tegen elkaar in kunnen kwijlen op een verpleegafdeling ?
Maar ik kies voor wat ik gezond eten en leven vind om nu gezond te zijn.
antiek worden is niet het doel.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:44

_Mara_ schreef:
Maar wat ik mij dan altijd blijf afvragen, die mensen die nu 100 zijn, die hebben niet op zo'n "dieet"/levenswijze betreft voedsel gezeten als ons. Die aten brood, aardappelen, vlees, zuivel. Oké, ze hebben misschien ouderdomsziekten. MAAR, willen we dan ouder als 100 worden? Moeten we persee zo oud worden? Ik zou het prima vinden om gezond op mijn 80ste te overlijden, ik hoef niet 100 jaar te worden.

Het gaat er niet om hoe oud je wordt, het gaat er om hoe je oud wordt. De weg er naar toe.
Ik zou echt niet willen overlijden aan kanker, dementie, beroertes, reuma, en andere (ouderdoms)ziektes..
Die ziektes kun je vermijden door een beter voedselpatroon. Natuurlijk speelt erfelijkheid ook een rol,
maar je kunt het precentage in ieder geval met goede voeding minderen.

Als ik zou moeten kiezen tussen gezond oud worden zonder complicaties of eerder overlijden door een ouderdomsziekte, dan weet ik al snel welke weg ik moet gaan :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:12

_Bitje_ schreef:
minikatje schreef:

Je trekt ze weer samen :+
Ach en in een andere studie komt naar voren dat brood eigenlijk helemaal niet zo slecht is, het is maar net hoe je het bekijkt. Vooral het hele levenstijl ophangen aan 1 of 2 studies vind ik een beetje tricky aangezien onderzoekers binnen bepaalde parameters onderzoek doen en er veel tegenstrijdende studies zijn.
Maar daarvoor hoef je brood niet te laten staan ;)
Ik geloof dat we allemaal een andere definitie hebben van brood.

Ik eet alleen spel of zuurdesembrood, meestal zelfgebakken en alleen in het weekend als luxeproduct.
Verder zou ik als iemand wil stoppen met brood beginnen met 2 dagen per week de lunch te vervangen en niet in 1 keer over gaan. Dat houdt je namelijk beter vol qua verandering en recepten zoeken.

Verder ga ik stuk op deze sketch van Claudia

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:09

Dan heb ik nog een vraag :=
Ik zoek een goedkope keukenmixer waar ik brood/muffins/smoothies en ander beslag mee kan maken.
Van de action heb ik eens een smoothiemaker geprobeerd, die kon nog niet eens frambozen tot moes maken..
Dus misschien weten jullie een goeie voor relatief weinig geld? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:16

Brooddeeg is behoorlijk stevig en krijg je met een simpele keukenmachine niet gekneed. Ik heb pas een Bosch keukenmachine aangeschaft, inclusief rasp en blender, en dat ding is super <3 Kan zelfs pastadeeg aan! En er kunnen nog meer opzetstukken bij worden gekocht. Maar hij kostte dan wel 180 euro. Maar ik dacht, als ik dan toch geld uit ga geven aan een keukenmachine, dan maar meteen een goede waar ik ook 10 of 20 jaar mee vooruit kan :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:28

Mijne was 80 bij de media markt!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:04

Wij hebben bij de blokker ooit een keukenmachine gehaald, gebruik ik ook voor beslag enzo en werkt goed wdb :j
Was iets rond de 30 euro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:21

Ik heb vorig jaar zo'n mixer gehaald met ronddraaiende mixkom voor 50 euro.. Ik dacht, handig voor beslag en slagroom en cakedeeg.. :n De kloppers roeren een beetje deeg/room in het midden, maar aan de zijkanten blijft het deeg gewoon aan de rand plakken waardoor je het niet goed kan mengen.. En bij iets zwaarder deeg zoals cakedeeg had ie het al te zwaar. Brooddeeg hoef je niet eens te proberen.
Ik zou echt iets langer door sparen en meteen een goede kopen :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 07:12

whoehahaha dat filmpje! Heerlijk begin van de ochtend!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 08:08

Mooi filmpje! Zo zie je maar, als er wat geroepen wordt rent iedereen er achter aan, daar moeten wij ook voor waken. Heb er zelf in het verleden ook een handje van gehad.

Vanmorgen een smoothie gemaakt van rode bieten, perssinaasappels, wat aardbeien en een halve banaan. Was redelijk goed te doen!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:11

_Bitje_ schreef:
minikatje schreef:

Om zoiets moet ik altijd lachen. Ik heb nog nooit een gedegen wetenschappelijk onderzoek gelezen dat je door een bepaald veelvoorkomend voedingsmiddel eerder dood gaat en minder problemen zult krijgen met je gezondheid. Waarom? Omdat de resultaten reproduceerbaar moeten zijn en er dus in dit onderzoek maar één variabele moet zijn. Namelijk: Geen, weinig of veel zetmeel. En dat voor een heel leven lang. Dit onderzoek moet dus al 70 jaar aan de gang zijn in een gecontroleerde omgeving. En dat is niet ethische en niet te doen. Als zo'n onderzoek nog een keer wordt uitgevoerd, komen er vaak juist andere resultaten uit. Een beetje 'pseudo wetenschap' dus.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:31

nu ik houd me aan het dieet van oma.....de moestuin! lekker altijd vers en je weet wat er mee gebeurd is
eet zo puur mogelijk, dan word je oud( ze is nu 96 jaar en nog erg goed bij ) maar wat voor je op de plank ligt van ziektes en kwalen krijg je toch wel misschien in mindere mate maar daar heeft ze wel een punt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:32

_Mara_ schreef:

Yup en dat zijn precies de dingen waar zó mee gerotzooid wordt!
Ik hoor ook regelmatig om me heen: 'mijn ouders aten dit vroeger ook en werden niet dik!', maar dat is dus precies wat er gebeurt en wat veel mensen niet zien.