zoetstoffen puur vergif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: zoetstoffen puur vergif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:28

Hihi, voor dat soort dingen is het wel een oplossing inderdaad :j

Maar van groenten en fruit die ze lekker weg te kauwen zijn...zonde joh :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:31

pmarena schreef:
Hihi, voor dat soort dingen is het wel een oplossing inderdaad :j

Maar van groenten en fruit die ze lekker weg te kauwen zijn...zonde joh :)

Veel is toch diepvries, en sinaasappelsap koop ik vers, alleen die banaan verpulver ik.
Ik eet s'avonds wel gewoon kauwmateriaal hoor, maar dit is simpel en voedzaam.
Plus die proteinepoeder heb ik echt moeite mee gehad om er aan te wennen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:39

Krijg bij dit topic meteen Stevia-reclame

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:21

pmarena schreef:
Ik doe zelf echt niks met losse kruiden verder, allerlei versies van pakjes vinden we niet bijzonder (ook van eko-shop) maar die Knorr zonder zus-en-zo die dus wel :9

Hoewel de kruidenmixen van knorr erg lekker zijn en ook echt wel iets extra's bieden, is het koken met losse kruiden heel goed te leren.
Eerste belangrijke les is dat het vaak niet zo precies komt en het ook niet te ingewikkeld hoeft. Je moet ook niet proberen om precies de zakjes na te maken, maar gewoon iets maken dat op zich lekker is.

Begin gewoon met wat eenvoudige recepten en wees niet te zuinig met de kruiden. Ze goed bewaren en niet te oud laten worden helpt ook.

Het helpt verder als je een soort van combinaties kent. Italiaans bv maakt veel gebruik van oregano en basilicum, en wat rozemarijn. Oosters zijn meer specerijen: komijn (djinten), koriander(poeder) (=koenjit), gember, kurkuma. Het middenoosten heeft veel rozemarijn, verse koriander (geen poeder) en munt. Ken je die groepen een beetje dan kun je vaak zelf al makkelijker een passend kruid vinden. En als je bepaalde kruiden lekker vindt / lekker vindt ruiken dan kun je die wat vaker en meer gebruiken.
Mogelijk handig: http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/kruiden/ en http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/specerijen/

(Mijn basisverzameling bestaat vooral uit dingen die ik zelf erg lekker vind: rozemarijn, basilicum, korianderpoeder, komijn, kaneel, nootmuskaat, gemberpoeder (al is vers lekkerder), provencaalse mix en natuurlijk peper en zout. En verder nog citroensap, chilisaus en ketjap. Daarmee kan ik in principe mijn maaltijden koken.)

Chili heeft trouwens nauwelijks kruiden nodig, maar chilipoeder en komijn passen er goed bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:26

Bedankt Shadow +:)+

Ik heb hier een bak met kruiden gehad met het idee om daar wat mee te gaan proberen maar als ik maar een (stukje van) een blaadje proefde dan protesteerde m'n maag / mond al een beetje, ik vind er niks aan :o

Ik heb een varkensvlees kruidenmix van Verstegen waar ik gek op ben, dat strooi ik zowat overal overheen :P

En nog iets van een kruidenmix voor vis, ook erg jummie :9

En dan die Chili Con Carne en Kip Madras zonder-zus-en-zo die we heel erg lekker vinden.

Maar verder gebruik ik nooit iets van kruiden, ik vind het echt lastig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:11

En zo veranderde een topic over zoetstoffen in een kookrubriek :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:05

enzino schreef:

Ik vind het wel ontopic, mensen beseffen niet hoe.snel en met een paar kruiden je gerechten zelf erg lekker kan maken en pakjes kunt verbannen uit de keuken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:47

F_Orumster schreef:
enzino schreef:

Ik vind het wel ontopic, mensen beseffen niet hoe.snel en met een paar kruiden je gerechten zelf erg lekker kan maken en pakjes kunt verbannen uit de keuken.

Het onderwerp is alleen niet hoe je zelf gerechten kan kruiden of pakjes kan verbannen uit de keuken.
Volgens mij was het onderwerp "zoetstoffen" en of dat slecht voor je is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:59

Ik zie het probleem niet zo, het is nu niet zo dat het een heel erg "levend" topic is zeg maar.
Beetje aan de rand van off-topic gaan is dan beter dan doodbloeden en wegzakken vind ik :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:21

F_Orumster schreef:
enzino schreef:

enzino schreef:
Het onderwerp is alleen niet hoe je zelf gerechten kan kruiden of pakjes kan verbannen uit de keuken.
Volgens mij was het onderwerp "zoetstoffen" en of dat slecht voor je is.

Maar daar ging het dus ook om: dat zoetstoffen slecht zijn voor je, en dat die ook veel in kant en klare pakjes zitten (net als andere rommel) dus ipv kant en klare pakjes, kan je zelf kruiden... Dat is toch niet off topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:59

pmarena schreef:
Ik zie het probleem niet zo, het is nu niet zo dat het een heel erg "levend" topic is zeg maar.
Beetje aan de rand van off-topic gaan is dan beter dan doodbloeden en wegzakken vind ik :)

Als alles is besproken en we niet verder komen dan heb ik liever dat een topic stopt dan dat we off-topic verder gaan over andere onderwerpen (ook al kunnen ze op een manier gerelateerd zijn).

Misschien is het een idee om een nieuwe topic te openen over hoe je gerechten makkelijk kan kruiden zonder het gebruik van pakjes en zakjes uit de supermarkt. Op deze manier blijft dit topic overzichtelijk en je hebt dan misschien dat een hoop mensen die daar juist in geinteresseerd zijn je nieuwe topic zullen lezen en tips zullen geven.

Dat is het hele idee achter topics aanmaken, het onderwerp zo definieren dat mensen met dezelfde interesses bij elkaar kunnen komen en informatie kunnen uitwisselen.

Het nadeel van off-topic gaan is dat de originele stelling niet meer naar voren komt; of zoetstoffen gevaarlijk zijn of niet. Iedereen is het er wel over eens dat bij grote hoeveelheden alles gevaarlijk kan zijn, maar er zijn erg weinig argumenten gegeven dat zoetstoffen in kleine hoeveelheden ook gevaarlijk kunnen zijn (ik heb een poging gedaan om naar een bron te vragen maar kreeg als antwoord "google het zelf maar").

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:11

Marocje schreef:
Maar daar ging het dus ook om: dat zoetstoffen slecht zijn voor je, en dat die ook veel in kant en klare pakjes zitten (net als andere rommel) dus ipv kant en klare pakjes, kan je zelf kruiden... Dat is toch niet off topic?

On-topic:
Aangeven dat kant-en-klare pakjes vaak ook zoetstoffen bevatten
Aangeven dat je goed zonder deze pakjes kunt aangezien je zelf kan kruiden

Off-topic (aangezien ze niet direct iets met zoetstoffen te maken hebben):
Uitleggen hoe je zelf kan kruiden
Uitleggen hoe je kan leren hoe je zelf kan kruiden
Aangeven hoe je zelf kruid
Vertellen welke kruiden je het lekkerste vind
Recepten en ervaringen met groente en fruit shakes
Combinaties van voedingssupplementen
Ervaringen met andere allergien (gluten, melk, soja, etc.)

En het is nog maar de vraag of zoetstoffen echt zo slecht voor je zijn. Ik zie erg weinig onderbouwde argumenten langs komen in dit topic.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:29

Marocje schreef:
Tja, even googlen en ik zie dit. Of is dit ook niet wetenschappelijk onderbouwd?
http://www.aspartaam.com/

Dat is moeilijk te zeggen of het wetenschappelijk is onderbouwd want als ik de link volg en op de link van het onderzoeksinstituut klik krijg ik een internetpagina in het Italiaans.
En klik ik op de link van het nieuwe onderzoek dan krijg ik een "Page not found"

De link naar het 2005 onderzoek werkt wel en als we daar iets verder lezen dan valt het volgende me op:
Dit onderzoek is gedaan op knaagdieren. En we kunnen daar dus rustig uit concluderen dat je je knaagdier niet teveel aspartaam moet laten eten want dat kan gevaarlijk zijn.
Ze geven wel aan dat knaagdieren aspartaam op dezelfde manier verteren als mensen en daarom nemen ze dus aan dat de gevolgen van aspartaam gebruik 1:1 te vertalen zijn naar mensen. Maar dit is dus maar net de vraag; iets aantonen bij knaagdieren hoeft niet te betekenen dat je hetzelfde effect kan verwachten bij mensen.

De onderzoekers hebben in 2005 dan ook met spoed de europese commissie de veiligheid van aspartaam te herzien, maar aangezien dit al 8 jaar geleden is kunnen we aannemen dat dit onderzoek niet overtuigend genoeg was.

Verder valt op aan die site dat het een behoorlijk eenzijdig beeld geeft van aspartaam. Het is dus niet slim om blind op een bron te vertouwen als deze een zeer eenzijdig beeld geeft.

Dus ik google even verder en kom een rapport uit 2007 tegen dat "bewijst" dat aspartaam niet gevaarlijk is bij normale doseringen:
http://informahealthcare.com/doi/abs/10 ... 0701516184
("The Department of Nutrition and Food Science" van de Universiteit van Maryland)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:58

enzino schreef:
De onderzoekers hebben in 2005 dan ook met spoed de europese commissie de veiligheid van aspartaam te herzien, maar aangezien dit al 8 jaar geleden is kunnen we aannemen dat dit onderzoek niet overtuigend genoeg was.

En even verder zoeken op google om te zien waarom ze niet overtuigd waren:

Citaat:
Uit de grafieken die het instituut in haar (900 pagina's tellende) rapport publiceerde bleek dat vrouwtjes ratten wat vaker kanker kregen als ze aspartaam door hun voer kregen maar datzelfde aspartaam had geen invloed op hun levensduur. Sterker nog: naarmate de dieren meer aspartaam kregen leefde ze langer.
Natuurlijk was dit opmerkelijk en toen de EFSA en de Amerikaanse FDA aanvroegen om te gegevens te mogen inzien werd dit geweigerd.
Het instituut heeft dus iets opmerkelijks gevonden maar ze willen verder geen toelichting geven wat vragen doet opkomen of het onderzoek wel correct is uitgevoerd.

[FoodNavigator.com 09/07/2007; offline]

Verder nog wat bronnen van PubMed (en dus niet van een of andere half betrouwbare blog):

Effect of drinking soda sweetened with aspartame or high-fructose corn syrup on food intake and body weight:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... Jun%3B51(6)%3A963-9 (even handmatig knippen/plakken)
Conclusion: Drinking large volumes of APM-sweetened soda, in contrast to drinking HFCS-sweetened soda, reduces sugar intake and thus may facilitate the control of calorie intake and body weight.

Artificial sweeteners and cancer risk in a network of case-control studies:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... Jan%3B18(1)%3A40-4 (even handmatig knippen/plakken)
Conclusion: The present work indicates a lack of association between saccharin, aspartame and other sweeteners and the risk of several common neoplasms.

Voor de duidelijkheid:
Citaat:
De onderzoekers denken dat hun studie aantoont dat zoetstoffen de kans op kanker niet verhogen. Dat grosso modo zoetstoffen de kans op kanker verlagen, vermoeden de onderzoekers, komt omdat mensen die zoetstoffen gebruiken minder suiker consumeren. En een hoge inname van suiker verhoogt in veel studies de kans op kanker juist wel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:25

Dus aspartaam beschermt niet tegen kanker, minder suikerinname doet dat wel. En toevallig gebruiken mensen die minder suiker innemen vaak meer aspartaam.

Dat kan je dan aantonen door een controlegroep te gebruiken die zowel weinig suiker als weinig aspartaam innemen.

Citaat:
of drinking soda sweetened with aspartame or high-fructose corn syrup on food intake and body weight:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... Jun%3B51(6)%3A963-9 (even handmatig knippen/plakken)
Conclusion: Drinking large volumes of APM-sweetened soda, in contrast to drinking HFCS-sweetened soda, reduces sugar intake and thus may facilitate the control of calorie intake and body weight.

Wat een conclusie! Als je geen suikerhoudende dranken drinkt, beperk je DUS je suikerinname! Dit heeft toch eigenlijk weinig met het wel of niet aspartaam drinken te maken, aangezien je ook je suikerinname kan beperken door alleen kraanwater te drinken.

De vraag is dan of een aspartaamhoudend alternatief gezonder is dan een alternatief dat geen suiker, maar ook geen aspartaam bevat....

Verder vraag ik mij over onderzoeken rond aspartaam af of ze zo goed zijn uitgevoerd. In de tijd dat er nog patenten op rustten controleerde Monsanto ontzettend strak wie aspartaam kreeg voor onderzoek en wie niet. Onafhankelijke onderzoekers werden geweigerd.

Ach, je hebt aspartaam niet nodig, kunt het makkelijk vermijden dus bij twijfel: niet doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:27

Ah, Monsanto. Dan zal het wel goed zitten... := Ik vermijd het toch maar liever :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:04

Klopt het dat stevia zoetjes héél anders smaken? Mijn koffie was vanmorgen niet te drinken :n

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:05

Geen idee, ik gebruik altijd tagatose in thee. Daar bestaan ook zoetjes van trouwens, misschien eens proberen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:08

Ach ja dan leef ik maar wat korter ik word ziek van al dat gezeur over eten en drinken, je kan zeker beter nog niks eten, brood zit teveel zout in, groente en fruit is teveel bespoten, vlees zitten bepaalde mestbacteriën in, ontbijtkoek en andere producten krijg je kanker van, suiker krijg je suikerziekte van, flikker toch op man...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:10

saskiakefie, als je toch verder gezond bent hoef je er toch niet op te letten.. Jou keuze..
En ik vind ook, je kan het doorvoeren zover als jij dat zelf wil, ik eet niet vrij van e nummers want dat vind ik niet te doen.
(Dan heb ik het over slechte E-nummers, niet over dingen als bietenrood bijvoorbeeld. Dat snap ik ook wel dat dat niet schadelijk is, dooddoener.)
Maar ik probeer bepaalde dingen wel te vermijden, maar ook omdat je me anders op kunt vegen. :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:13

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:13

het komt er opneer dat iedereen met MS of fibro aspertaan vergifteging heeft ?

raar dan .. ik heb fibromyalgie en neem nooit kunstmatige zoetstoffen omdat ik dat en vies vind en gewoon zowiezo vergif voor je lijf ...

dus in dat geval klopt de stelling niet . en is het voor mij slechts valse hoop dat er een remedie is tegen fibro of ms ? daarbij is onlangs bewezen door wetenschappers dat fibromyalgie een ziekte in de zenuwvezels van je bloed baan zijn en heeft dus heel niks met vergiftegingen te maken

of begrijp ik hier nu iets verkeerds ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:22

Team_Sublime schreef:
het komt er opneer dat iedereen met MS of fibro aspertaan vergifteging heeft ?

raar dan .. ik heb fibromyalgie en neem nooit kunstmatige zoetstoffen omdat ik dat en vies vind en gewoon zowiezo vergif voor je lijf ...

dus in dat geval klopt de stelling niet . en is het voor mij slechts valse hoop dat er een remedie is tegen fibro of ms ? daarbij is onlangs bewezen door wetenschappers dat fibromyalgie een ziekte in de zenuwvezels van je bloed baan zijn en heeft dus heel niks met vergiftegingen te maken

of begrijp ik hier nu iets verkeerds ?

Autemetistisch? Nee dat staat er niet volgens mij..

Ik heb fibro en reageer heel erg op melk en gluten.. Ook een beetje op soja en varkensvlees vind ik ook niet tof.
Teveel suiker gaat ook niet goed.
De oorzaak is het bij mij niet, maar door bepaalde factoren kan je imo gevoelig worden en dan kan het wel degelijk een hoop schelen.
Ik ben door dat ingrijpen dus pijnvrij, en ik kan je vertellen dat ik echt niet wist waar ik het zoeken moest.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:30

Ik denk dat je het te letterlijk neemt. Je kunt fibromalgie tekenen krijgen door aspertaan en door dan te stoppen met aspartaan gaat het weer over. Maar als je "gewoon'" fibromalgie hebt, dan heb je het..

Ik kan ook slecht tegen aspertaan ik had vroeger veel last van migraine (wekelijks). Toen ik stopte met aspartaan drinken werd dat gelijk veel minder, tot nu nog max 3 keer per jaar en vele minder heftig dan toen. Fibromalgie heb ik echter nog steeds :) (Als het dat is, want de dokters hadden niet zo heel veel zin om verder te zoeken toen mijn gewrichten op de foto niks leken te mankeren, zelfs een test op artritis psoriasis was te veel gevraagd ondanks putjes in mijn nagels etc. ). Ben nu aan het uitproberen met minder tarwe eten (omdat ik ook veel buikkramp begon te krijgen), dus speltbrood ipv tarwebrood etc.

Dat van die zenuwvezels had ik nog niet gehoord!