Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:27

Zwitsal schreef:
Hm ja dam vraag ik me weer af hoeveel gezonder magere melk is.
Ik heb geen idee hoe die melk 'mager' gemaakt wordt Maar bijv al die margarines/halvarines/en nog ergere chemische rotzooi zijn echt niet beter voor je, en zo niet nog slechter voor je, dan gewoon roomboter waar geen chemische processen op los gelaten zijn en waar geen chemische bestanddelen inzitten.

Mijn oom is dodelijk allergisch aan vis en van die speciale boters met omega 3 begint hij te hoesten, omdat er blijkbaar visolie in zit. WTF doet VISolie in BOTER??? Dus die dure designtroep mijden we hier nu ook, echte melkerijboter staat er hier. En olijfolie natuurlijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:29

Zwitsal schreef:
Hm ja dam vraag ik me weer af hoeveel gezonder magere melk is.
Ik heb geen idee hoe die melk 'mager' gemaakt wordt Maar bijv al die margarines/halvarines/en nog ergere chemische rotzooi zijn echt niet beter voor je, en zo niet nog slechter voor je, dan gewoon roomboter waar geen chemische processen op los gelaten zijn en waar geen chemische bestanddelen inzitten.

Ik las hier ergens kokosvet door de havermout.. Ik neem aan dat de havermout dan warm gegeten wordt? Want anders is dat vet niet vloeibaar? En smaakt dat dan niet glibberig oid? Lijkt mij iig niets, olie door je ontbijt mixen.

Magere producten kunnen idd aardig dubieus zijn, aan de andere kant kunnen het ook bijproducten van bijvoorbeeld roomboter zijn (zoals karnemelk). Niet elk magere product is even slecht, vaak is kun je beter voor de puurdere variant kiezen.

En inderdaad, ik eet mijn havermout warm :) En ik heb het over 4 gr kokosvet, geen halve pot :')

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:43

Chanen schreef:
Sinds mijn moeder mij een keer havermout voor heeft geschoteld, ben ik helemaal om en ontbijt ik er iedere ochtend mee. Ik at ze in eerste instantie met half melk/half water, opgewarmd in de magnetron. Ondertussen ben ik overgeschakeld op de zogenaamde 'tomorroats': twee delen havermout, twee delen yoghurt en één deel water mengen en overnacht in de koelkast laten 'weken'. Het wordt dan een deeg-achtige substantie. Vaak doe ik er rozijntjes en wat kaneel bij, maar met banaan en honing is het ook ontzettend lekker. En ik zal de variaties hier ook eens doorlezen. Ik ben wel benieuwd... :)
Voor mij is een portie trouwens zo'n 40g.

Eet jij dit dan koud of doe je dit voor dat je het eet nog even in de magnetron?

Zwitsal

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:48

Phormicola, mix je de kokosvet er dan doorheen voor smaak oid? Of doe je het in zulke kleine mate dat je het niet proeft en is het puur voor het binnenkrijgen van een x aantal gram kokosvet per dag (volgens mij moet je best flink kokosvet binnen krijgen dagelijks wil je er mbt je gezondheid iets van merken, uit mn hoofd iets van 3 eetlepels per dag?)

Vanavond maar eens opzoek naar de euroshopper havermout. Neem ook maar gelijk brinta mee. Best een goed idee voor sochtends vroeg :) (ik betwijfel of ik de havermout ga lusten namelijk haha)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:11

Ik stond vanochtend in een lege broodtrommel te graaien dus heb noodgedwongen ook maar een portie havermout mee genomen voor de lunch. Viel me nog niet tegen! Het smaakte me beter dan die kleffe boterhammen die ik anders 's middags heb en mijn snack ligt nog te wachten terwijl die normaal rechtstreeks achter het brood aan gaat. Alleen is twee keer op een dag havermout wel een beetje eentonig, dus ik moet nog alternatieven zoeken.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:31

Ik (als slechte brood/granen eter) heb naar aanleiding van dit topic toch maar bij de appie een pak havermout gekocht.
Met gekookte melk, geraspte appel, kaneel en een klein beetje suiker vond ik het nog best goed te eten! Heb de helft warm op gegeten.
Laat het nu even afkoelen en dan wil ik het dadelijk afgekoeld nog eens proberen. Ik zit altijd om 10u al weer honger dus toen ik dit topic las wilde ik het toch wel even proberen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:55

Je bedoelt de tommoroats, marrianne? Yoghurt zou ik niet opwarmen. ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:56

Ik heb net ook een pak gekocht (bij de Jumbo hadden ze het!), vond de prijs wel meevallen van Quaker :)
Dus morgen ook mijn eerste havermout onbijt!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:22

Chanen schreef:
Alleen water door de havermout zou ik niet aanbevelen. Gisteren heb ik bij gebrek aan melk mijn havermout puur en alleen met water klaargemaakt (uiteraard wel met toevoeging van rozijntjes en dergelijke), maar ik vond het niet te eten! Half om half is goed te doen, trouwens. Zo heb ik het ook een tijd gegeten en dan is het wel lekker. ;)

Ik maak het altijd met alleen water en vind het heerlijk :j

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:37

Kieffer schreef:
Chanen schreef:
Alleen water door de havermout zou ik niet aanbevelen. Gisteren heb ik bij gebrek aan melk mijn havermout puur en alleen met water klaargemaakt (uiteraard wel met toevoeging van rozijntjes en dergelijke), maar ik vond het niet te eten! Half om half is goed te doen, trouwens. Zo heb ik het ook een tijd gegeten en dan is het wel lekker. ;)

Ik maak het altijd met alleen water en vind het heerlijk :j

ik doe het inderdaad ook half om half

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:07

Ik eet het ook gewoon met water, ik heb nooit melk in huis omdat ik het niet drink. Maar ik vind havermout met water prima te eten hoor :j Morgen ga ik eens met banaan erdoor proberen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:32

Horse_xx schreef:
Ik proef de appel ook niet echt. Ze zijn droog, maar toch vind ik het lekker om gewoon als tussendoortje te eten.

Ik doe er ook ei door.
En rozijnen. :9

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:37

Ei? Dat lijkt me echt vies erdoorheen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:40

Ik heb het over de havermoutkoekjes, ik doe dat niet door m'n ontbijt! :D
Dat ontbijt maak ik overigens ook alleen met water, kokend uit de waterkoker.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:48

O, even gemist :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:35

Je bent niet de enige die daar van stond te kijken hoor, F_Orumster. Alleen heb ik even terug gelezen en kwam toen zelf tot de conclusie dat het om de koekjes ging. ;)

Wat zijn er trouwens veel van jullie die de havermout met water aanmaken in plaats van melk of yoghurt. Omdat melkproducten niet goed zouden zijn, of hebben jullie er andere redenen voor? Voorlopig houd ik het toch maar bij mijn tommoroats met yoghurt. :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:38

Ik lust geen melk. :D
Omdat ik het graag warm eet maak ik het zelden met yoghurt, dat vind ik meer voor straks in de zomer. :)
Ik doe ook havermout door mijn smoothies.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:40

Mede omdat ik nooit melk in huis heb en mede omdat ik denk op lactose te reageren ( voeg 3 el slagroom toe, minder lactose dan melk verder qua smaak en vetgehalte ong gelijk). Water alleen heb ik geprobeerd maar is toch niet echt mijn smaak.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:41

Ik ben mede door dit topic helemaal overstag gegaan voor havermout :o
Ondeugend als ik ben maak ik het klaar met 200 ml halfvolle melk, een snufje stevia en vanillezaadjes.
In Sofie Dahls boek las ik echter een ontbijtrecept voor rijstpap met rabarber, zou dat ook iets zijn voor havermout? En zou ik de rabarber dan eerst moeten koken?

Nu laat ik de havermout een nacht weken in de melk, en dan 's ochtends 2 minuten de magnetron in (op de verpakking staat 15-20 minuten koken en daar heb ik 's ochtends geen zin in, dan ben ik te hongerig :+ )

(Bij nader inzien is het kook-gedeelte een beetje een domme vraag; maar toch, zou het wat zijn, rabarber in havermoutpap?)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:00

Bhriseis schreef:
Ik ben mede door dit topic helemaal overstag gegaan voor havermout :o
Ondeugend als ik ben maak ik het klaar met 200 ml halfvolle melk, een snufje stevia en vanillezaadjes.
In Sofie Dahls boek las ik echter een ontbijtrecept voor rijstpap met rabarber, zou dat ook iets zijn voor havermout? En zou ik de rabarber dan eerst moeten koken?

Nu laat ik de havermout een nacht weken in de melk, en dan 's ochtends 2 minuten de magnetron in (op de verpakking staat 15-20 minuten koken en daar heb ik 's ochtends geen zin in, dan ben ik te hongerig :+ )

(Bij nader inzien is het kook-gedeelte een beetje een domme vraag; maar toch, zou het wat zijn, rabarber in havermoutpap?)

15 tot 20 minuten koken?

Ik kook de quaker gewoon tot het de melk mooi opgenomen heeft en mooi zacht is, plus minnus 5 minuutjes

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:05

Het is geen quaker, ik kocht het in de Horta bij de bakspullen. Maar het staat zo op de verpakking, dus week ik ze liever voor de zekerheid.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:19

KarinvdM schreef:
Horse_xx schreef:
Ik proef de appel ook niet echt. Ze zijn droog, maar toch vind ik het lekker om gewoon als tussendoortje te eten.

Ik doe er ook ei door.
En rozijnen. :9

Worden ze anders met een ei erdoor? Dan ga ik dat ook even proberen.

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:19

Hier nog een havermout fan!! :)

In Costa Rica maakten wij altijd "Granola", een gezond ontbijt wat oa ook havermout bevat. Het is echt heerlijk en ik maak het altijd meteen voor twee weken vooruit en dan eet ik het 's morgens (40 gr) met magere yoghurt of kwark (melk kan ook) en met wat stukjes vers fruit er door (bv banaan, ananas, aardbeien, meloen, papaya). Het is goed voor de spijsvertering, het op gang brengen van de verbranding en lekker voedzaam.

Het bevat oa nog tarwekiemen, sesamzaad, lijnzaad, kokosrasp, walnoten, amandelen, melkpoeder, een beetje honing en olie en dan in de oven. Het resultaat is dan een soort van zelfgemaakte cruesli. Jummie!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:24

Als ik havermoutkoekjes maak gebruik ik altijd eieren Horse_xx, dan plakt alles ook mooi aan elkaar. :)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:25

Catmax schreef:
Hier nog een havermout fan!! :)

In Costa Rica maakten wij altijd "Granola", een gezond ontbijt wat oa ook havermout bevat. Het is echt heerlijk en ik maak het altijd meteen voor twee weken vooruit en dan eet ik het 's morgens (40 gr) met magere yoghurt of kwark (melk kan ook) en met wat stukjes vers fruit er door (bv banaan, ananas, aardbeien, meloen, papaya). Het is goed voor de spijsvertering, het op gang brengen van de verbranding en lekker voedzaam.

Het bevat oa nog tarwekiemen, sesamzaad, lijnzaad, kokosrasp, walnoten, amandelen, melkpoeder, een beetje honing en olie en dan in de oven. Het resultaat is dan een soort van zelfgemaakte cruesli. Jummie!!

Klinkt super lekker! :D