Taarten Decoreren deel XXIV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Re: Taarten Decoreren deel XXIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:09

Haal ze er maar weer uit, doe ze in een plastic zakje en gewoon buiten de koelkast; drogen ze niet zo uit ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:12

Prima, zet ik ze op tafel. Meende namelijk dat ik internet had gelezen dat je ze het beste in de koelkast in folie kon bewaren tegen. het uitdrogen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:20

Nee, gewoon in een plastic zak buiten de koelkast :) .

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:23

Flink wat folie ook goed? Ze zijn rond, 24cm, en passen niet in een plastic zakje..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:29

Als het luchtdicht verpakt is kom je een heel eind. Ik gebruik meestal pedaalemmerzakken, die zijn groot zat ;)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:14

dochterlief wilde taart mee voor op haar stage met dementerende ouderen..en ik kreeg de vrije hand..kon ik eindelijk eens een stapeltaartje maken...nouja..zak van sinterklaastaart...hoop dat ze het lekker vinden :P
Afbeelding
Afbeelding

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 07:48

Oh die is ook leuk zeg! Zo goed geoefend ben ik nog niet! Erg mooi

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:03

goh die zak van sinterklaastaart is echt gaaf! Leuk idee ook om het zo te doen!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:59

Leuk zeg die zak van sinterklaas.
Ik ga volgende week ook een sinterklaas taart maken voor de hele familie. Word m'n eerste stapel taart en word 3 lagen.
Ga vanmiddag misschien even met me vader naar de leukste taarten shop. Wat marsepein taartdozen en wat andere leuke dingetjes meenemen.
Ga volgende samen met m'n vader een workshop cakepops geven. Is voor mij m'n eerste keer maar heb er wel zin in om het te doen.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:20

Wat komen er hier toch een prachtige taarten voorbij zeg!
Al een tijdje heb ik ook interesse in het maken van marsepeinen taarten maar ben er nog niet echt goed in haha.

Ik vroeg me af of jullie mij zouden kunnen/willen helpen :)
Voor mijn vriend + zijn collega's ga ik voor kerst een taart maken, dit wordt een taart voor 8 personen en ik ben van plan gewoon een ronde bakvorm van ong. 24cm doorsnee te gebruiken.
Qua marsepeinen versiering weet ik al hoe ik het eruit wil laten zien, maar smaken combineren vind ik erg lastig. Ik zat te denken om 1 laag met botercreme met kaneelsmaak te vullen, maar zou graag nog een vulling gebruiken. Hebben jullie misschien een idee? Alles is welkom!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:25

24cm is HEEL groot voor 8 personen :P . Een 20cm ronde taart is al voor 10-12 personen :P .

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:26

Ik zou idd ook een kleinere vorm pakken als je niet met een berg taart over wilt blijven.
Het eerst wat qua vulling binnen schiet is iets met vruchten, maar ik ben persoonlijk geen kaneel liefhebber dus weet zo vlug ook niet welke vruchten goed in combinatie met kaneel smaken. Maar misschien kan je het in die hoek zoeken?

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:30

Is inderdaad wel groot, maar als ik kijk naar hoe mijn vriend stukken taart uitdeelt denk ik dat er een hoop op zal gaan haha. En wat er overblijft dat eten we lekker hier op :) Heb helaas (nog) geen kleinere ronde bakvorm.

Denk inderdaad dat iets met vruchten wel lekker zal zijn. Geeft toch ook nog een wat zoeter tintje eraan! Bedankt voor je idee!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:35

Wat een gave taarten! :wow: Ik ben ook al een tijdje een meelezer, maar heb nu eindelijk wat tijd gevonden om meer te gaan bakken! :D Ik dacht, waarom zou ik me hier niet melden?

Ik ben dus Maartje, 17 jaar en ik zit nu in 5VWO. :) Eigenlijk vrij weinig interessants momenteel, haha!
Ik ben dus van plan ergens voor het weekend spulletjes aan te schaffen om ook aan de slag te kunnen met buttercream en fondant, want ik wil zondag (Sinterklaasviering bij ons thuis) een taart op tafel kunnen zetten. :P

Nu heb ik echt al enorm veel gevonden op internet, maar heb toch nog een vraagje over buttercream en fondant.
Ik zag dat ze overal buttercream gebruiken als basis om de fondant te "bevestigen", laat maar zeggen. Nu is dit handig, want ik bak meerdere lagen en ik wilde sowieso al buttercream daartussen doen.
Nu kan ik echter moeilijk vinden hoe dik de laag buttercream moet zijn, en hoe lang je moet koelen in de vriezer voordat je fondant er overheen kan. Ergens zag ik ook nog dat er verschillende soorten buttercream zijn, de een meer geschikt hiervoor dan de ander? Wat is jullie idee?

Alvast bedankt! :D Ik hoop binnenkort een foto te kunnen plaatsen!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:44

Hanneke, ondanks dat je vriend grote punten snijd, zal je denk ik alsnog met een hoop taart over blijven, dit soort taarten zijn enorm machtig, een klein puntje kan je al kotsmisselijk van worden, laat staan een enorme punt, krijg je echt niet weg! Ik en mensen in mijn omgeving in ieder geval niet :P

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:44

Je vriend gewoon instrueren dat hij beter kleinere stukjes kan snijden. Ze kunnen altijd nog bij pakken als er nog over is, maar de meesten zullen wel erkennen dat het groot genoeg was.
Mijn schoonzusje sneed ondanks mijn advies ook normale punten, het gross van de mensen heeft de helft van hun stuk laten liggen omdat het teveel was (zelfs mijn man die normaal nog een stuk extra pakt) en voor laatkomers was er geen marsepein taart meer.
Een bakvorm is zo gekocht en zo duur zijn ze niet.

Hier trouwens een snijschema voor verschillende vormen en maten taart:
http://www.takesmakescakes.nl/snijschem ... chema.html

Ik ben ff aan het dubben wat ik voor Sinterklaas moet doen. Ik twijfel tussen een 20cm Blanda of twee 12cm Blanda's. We zijn met 8 volwassenen (waarvan 1 wsl niet hoeft) en 2 kinderen die ook wel een stuk weg krijgen.

@Maartje: wij noemen het gewoon botercreme ;) De vulling doe ik meestal ongeveer 1 cm dik, maar het afsmeren om de fondant tegenaan te plakken hoeft maar minimaal te zijn. Gewoon genoeg dat het blijft plakken.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:07

Oke, een kleinere bakvorm dus! :D Zo duur zijn ze inderdaad niet en het kan geen kwaad om meerdere maten te hebben :)
Bedankt voor het snijschema dorus! Dan is het handigste voor mij om een bakvorm van 18cm te kopen als ik het zo zie?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:21

Hanneke, het eerste wat me te binnen schiet is appel/kaneel :D
Maar ik denk dat het met kersen of aardbeien ook erg lekker is.

Maartje, voor het afsmeren van de taart (plakken van de fondant om de taart dus) gebruik je 1:1 botercreme.
Dus bijvoorbeeld 125 gr suikerbakkerspoeder (poedersuiker) en 125 gr roomboter.
Ik moet zeggen dat ik zelf hier altijd van afwijk en dan 100 gr roomboter en 150 gram suikerbakkerspoeder gebruik.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:30

Wat is er eigenlijk mis met afsmeren met merengue bc?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:36

Of peer-kaneel :) ?

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:44

Zowel appel als peer klinkt inderdaad erg lekker in combinatie met kaneel!
Ik vraag me alleen af of dat niet te nat is? Of is daar een speciaal trucje voor door het met iets te mengen of ... ?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:55

Ja, appel! Daarom kwam ik er niet op, ik heb een gruwelijke hekel aan appeltaart :+
Je kan mbv gelatine volgens mij een vlaaivulling maken. Als je dan de biscuit eerst insmeert met botercreme om de poriën af te sluiten moet dat volgens mij geen enkel probleem zijn.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:18

Dorus schreef:
@Maartje: wij noemen het gewoon botercreme De vulling doe ik meestal ongeveer 1 cm dik, maar het afsmeren om de fondant tegenaan te plakken hoeft maar minimaal te zijn. Gewoon genoeg dat het blijft plakken.

ClaudiaHS schreef:
Maartje, voor het afsmeren van de taart (plakken van de fondant om de taart dus) gebruik je 1:1 botercreme.
Dus bijvoorbeeld 125 gr suikerbakkerspoeder (poedersuiker) en 125 gr roomboter.
Ik moet zeggen dat ik zelf hier altijd van afwijk en dan 100 gr roomboter en 150 gram suikerbakkerspoeder gebruik.

Beide bedankt voor het antwoord, is nu eindelijk helder! :D Heb zo veel Engelse filmpjes gekeken en Engelse sites bezocht dat het Nederlandse woord even niet in mij opkwam. :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:33

Dorus schreef:
Ja, appel! Daarom kwam ik er niet op, ik heb een gruwelijke hekel aan appeltaart :+
Je kan mbv gelatine volgens mij een vlaaivulling maken. Als je dan de biscuit eerst insmeert met botercreme om de poriën af te sluiten moet dat volgens mij geen enkel probleem zijn.

Dan ben ik dus niet de enige die een zeikerd is met appeltaart :r
Kotsmisselijk word ik er van.

Peer/kaneel is inderdaad ook een goeie Rinske.
Hoe is het met de kleine meid??

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:43

Voor zaterdag moet ik cupcakes bakken voor m'n verjaardag.
Weet nog niet hoeveel :') Haal sowieso ook 2 gewone taarten.
Ik heb reteveel familie en er komt ook een flinke berg vrienden :D
Vrijdag bak ik ze en maak ik het "beslag" voor de toef.
Dan versier ik ze zaterdagochtend.

Ik hou ook niet zo heel erg van appeltaart...