Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:30

Goedemorgen! Zo even aan de bijlees..

Kracht beter als cardio *\o/* Ik haat cardio lichtelijk, alleen hardlopen vind ik leuk maar na 3x een scheenbeenvliesontsteking te hebben gehad is daar de lol ook wat vanaf..

hetbommeke schreef:

Ik heb deze uitgeprint, erg leuk! Ga ik op de kastdeur plakken :j

En erg herkenbaar wat je zegt over het eten van de kinderen, mijn zoon is ook geen voorstander van groente (ja spinazie is hij gek op, maar dat is dus ook geen groente volgens hem...). Wat hier wel werkt is hem in de winkel voor de groentes te zetten en hem iets te laten uitzoeken, maar jij zit met 2 kinderen en 2 meningen haha.

Duuk, au!

Eydis beterschap!
Ik heb sinds een paar jaar een neusspray van de KNO arts omdat ik erg gevoelig ben, hooikoorts en had toendertijd maandelijks keelontsteking. Gelukkig nu stukken beter met de spray. Nu de astma aanvallen nog onder controle krijgen :+

Babeth, als ik zo zou eten dan groei ik compleet dicht! Naast het feit dat ik niet eens zoveel kan eten.

Oh goed dat ik hier weer lees over het speltbrood, ga zo direct even de broodbakmachine aanzetten, zal het al de hele week doen!

Bah Colway, dat zijn geen leuke dromen!

Tien, wat handig dat rekensommetje! Ik kom op (afgerond) 2001 caloriën.

Mri kan rennen na een glas water met citroen :+
Ik vind het trouwens erg lekker, ik ga vandaag meteen meer citroenen kopen, het werkt ook erg goed bij me. Heb er nogal eens moeite mee (PDS) maar dit werkt wel erg goed!

Vogeltje, fijn dat vriendje en jij elkaar kunnen stimuleren om te gaan sporten!
Zo'n persoon mis ik een beetje!

Maartpaard, ik heb nu ook moeite met op tijd inslapen en daarna dus vooral met op tijd eruit gaan. Behoorlijk irritant!
Normaal gesproken sliep ik rond 21.30 en was ik om 7.00 fris en fruitig. Nu valt ik rond 23.00 eens in slaap en blijf ik snoozen tot 7.30 omdat ik er dan écht uit moet.

Ik heb wegens tijdgebrek (ja lang leve het snoozen :') ) ontbeten met 3 boterhammen, tussen de middag ga ik aan de smoothie van een peer, appel, scheut biogarde roer, kaneel en chiazaad. Vanavond worden het de gevulde tomaten, gister niet meer aan toe gekomen.
Morgenochtend toch echt iets eerder opstaan zodat ik wél tijd heb om de smoothie te maken.

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:38

Zo goed bijgelezen Toess..
Neusspray werkt bij mijn moeder en zusje inderdaad ook goed tegen hooikoorts
Lijkt me inderdaad lastiger met kinderen om je eten aan te passen. Ik heb een lastig zusje (en broertje) wat betreft eten, dus heb wel enig idee.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: glas lauw water. Magere kwark/muesli/rozijnen/noten/lijnzaad
T: koffie en een kiwi
L: halve vleestomaat met champignons/quinoa vulling. Boterham kaas/komkommer
T: Boterham pindakaas en mandarijn (voor het sporten)
A: groentesoep, aardappelpuree (klein beetje), groentes en gehaktbal.
T: misschien vla/yoghurt

Vanmiddag sinds tijden weer eens bodyfitten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:38

Mijn BMR is iets van 1550 kcal ofzo en met mijn activiteitsniveau van 1,65 kom ik uit tussen de 2400 en 2500 kcal. Maar dat wist ik al :D

Voor afvallen kun je het best 200-300 kcal onder je totale verbruik gaan zitten. Voor mij dus bijvoorbeeld 2100/2200 kcal.

Ik ga maar weer eens een beetje opletten, want het eten gaat niet zo super en dat kan komen omdat ik geen schemaatjes meer maak, ik heb dus geen flauw idee hoeveel ik nu eet. Ik denk dat ik maar rond 1800 kcal per dag zit :=

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:46

Phormicola, ik meende altijd zo'n 500 kcal onder je totale verbruik?

Phylos, ik vind het niet zo lastig, ik ben een stomme moeder en ik doe het niet eerlijk (die dingen krijg ik naar mijn hoofd geslingerd :+ ). Hij eet wat de pot schaft, pas wel eens wat aan, zoals vanavond. Dan krijgt hij nasi (restje uit de vriezer) en wij eten de gevulde tomaten.
Dus het is meer mijn zoon die er last van heeft dan ik :')

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:48

MrUlbe schreef:
Vult zo'n smootie een beetje? dan is dat misschien iets voor het weekend.
En is het gezond?

Houdt er wel rekening mee dat 'kauwen' ook verzadigend werkt, wat je bij een smoothie niet hebt. Ook hoe lang je het in je mond hebt werkt mee. Hoe langer je het 'eten' in je mond hebt, hoe sneller je verzadigd zit. Een smoothie zou je (als je echt voor de verzadiging wil gaan) dus het beste met een lepel kunnen eten, en niet gewoon opdrinken. Je mist de verzadiging van het kauwen al, en als je het met een lepel eet heb je de smoothie langer in je mond.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:49

@Toess: dat gaat vanzelf wel weer over, toch? Kun je geen pastasaus zelf maken, met groenten meegeblenderd? Doe ik ook wel eens. Dan kun je er van alles doorheen doen zonder dat ie het merkt.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:50

Hee dat is slim, smoothie met een lepel. Want dat 'mis' ik inderdaad een beetje bij een smoothie, het kauwen, het idee dat je aan het eten bent.

Toess: goede insteek! Zo had mijn moeder ook meer moeten optreden :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:52

mijn lijstje:

uit bed: glas lauw water
O: eetlepel geweekte chia zaadjes en 0,5 liter smoothie (2 sinasappels, 1 banaan en +/- 100-125 gram spinazie)
T: denk niks, zit nu nog echt vol :o
L: eetlepel geweekste chia zaadjes + 2 sneetjes bio brood (moet ik nog gaan kopen dus weet nog niet welke het wordt) en wat salade
T: sharonfruit, 2 stuks
D: salade :9 :9 en gekookte groente. Vriendlief krijgt groente met gehaktbal (en als ik heeeel lief ben en zin heb om het te maken, dan krijgt hij ook een een potato twister erbij voor het lekker)

@ toes: wij hadden vroeger thuis bepaalde gerechten die "conflict vrij eten" werden genoemd :')
Dat water gerechten die zowel mn zussen als ik lekker vonden :')

Er waren minimaal 3 a 4 dagen dat wij "conflict vrij" aten :=
En de andere dagen was er altijd iemand die met een lange bek aan tafel zat :o

Ik weet niet hoe lastig je kinders zijn met eten, anders kan je wellicht ook zoiets invoeren?
Dan is er de meeste dagen van de week wel iets wat ze allemaal eten, en tja, soms is er iets wat je niet lekker vind... dan moet je het daar maar mee doen, met het idee dat het morgen wel weer "lekker" is

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:53

ik vind het niet kauwen juist ideaal :o
ik heb nogal snel kramp in mn kaken en hiermee kan ik ze smorgen in ieder geval langer ontspannen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:55

Ik moest altijd gewoon eten wat er was, en heb daar nooit echt moeilijk over gedaan. Mijn broertje en zusje ook niet trouwens.

Eten jullie trouwens vooral gezond om af te vallen of om gezond te eten?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:57

Ik lepel mijn smoothie altijd op....Omdat ik de structuur te dik vind om te drinken

Ik eet gezond voor mijn gezondheid maar wil ook wat strakker in mijn vel (in combinatie met sporten dus)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:58

Toess schreef:
Phormicola, ik meende altijd zo'n 500 kcal onder je totale verbruik?

Phylos, ik vind het niet zo lastig, ik ben een stomme moeder en ik doe het niet eerlijk (die dingen krijg ik naar mijn hoofd geslingerd :+ ). Hij eet wat de pot schaft, pas wel eens wat aan, zoals vanavond. Dan krijgt hij nasi (restje uit de vriezer) en wij eten de gevulde tomaten.
Dus het is meer mijn zoon die er last van heeft dan ik :')

500 voor snel, 200 voor langzaam maar duurzaam :)

Ik ga vandaag ook weer aan de bak.

O: 40 gr havermout met water, 1 banaan, 10 gr pindakaas en 2 el honing
T: 1 glas jus d'orange
L: 2 speltboterhammen met 20+ smeer kaas en 2 plakjes paardenrookvlees
T: idem lunch
A: 70 gr zilvervliesrijst, veel groenten, 150 gr tempé
T: 250 gr magere kwark

Ik hoef het niet eens op m'n excelletje in te voeren, ik zie zo al dat het veelste weinig is :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:59

ik eet gezond voor mijn gezondheid. Merk dat ik meer energie heb :)

@phormicola ik vind jouw lijstje niet karig hoor. Zou voor mij zelfs al te veel zijn :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 11:00

ik eet gezonder omdat ik hiermee hoop mijn snaaizin/ vreetbuien helemaal weg te krijgen, minder last te krijgen van allergische reacties, maar ook om af te vallen (alleen dit laatste is vooral bijzaak)
Laatst bijgewerkt door Mri op 28-03-12 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:00

Dat is inderdaad het belangrijkste Toad, daar profiteer ik het meeste van, alleen nadeel is dus mijn slaap, ben savonds veel te actief.

Hoelaat gaan jullie slapen en staan jullie op?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:02

Toad schreef:
ik eet gezond voor mijn gezondheid. Merk dat ik meer energie heb :)

@phormicola ik vind jouw lijstje niet karig hoor. Zou voor mij zelfs al te veel zijn :j

Ik moet vandaag wel een uur fietsen en 3 uur lang rennen en vliegen :Y)

Ik ga tussen 12-3 naar bed en tussen 7-11 weer op. Hangt er vanaf wat ik moet doen die dag.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:05

Ik eet ook gezond voor mijn gezondheid/fitheid. Afvallen kan haast niet, dan zou ik op ondergewicht komen. Maar strak de zomer in (dus combi met sporten) is altijd leuk

Ik lig meestal rond 23.00 in bed en slaap tussen 23.00 en 23.30. Sta gemiddeld tussen 7.30 en 8.00 op. Zou eigenlijk om 22.30 in bed willen liggen, maar wordt vaak s'avonds ook actief/effectief :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:05

phormi: was alweer vergeten dat jij zo veel beweegt!

ik ga naar bed rond 22.00uur/22.30uur (verschilt erg hoe snel ik in slaap val) en sta rond 09.00 uur op. Ben momenteel vrij, hoef alleen thuis aan mijn studie te werken. Ik vind het heerlijk, heb echt een giga hekel aan vroeg opstaan en ben iemand die veel slaap nodig heeft.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:13

Phylos, mijn moeder ook, dat is waarom ik dit nu doe ;)
Ze maakte altijd 2 groenten klaar en ik vertik dat gewoon.

Toad, met een pastasaus kan dat inderdaad wel :j

Mri, dat is wel een goede; conflict vrij eten haha. Ik heb dat op maandag.. In principe eten we maandag en dinsdags gekookte aardappelen, groente en vlees. Op maandag kiest hij de groente uit (wat niet elke week spinazie mag zijn). Woensdags eet ik met een vriendin iets lekkers (en gezonds) en eet hij iets anders (restje uit vriezer of maak wat pasta), donderdags eet hij 9/10x spinazie (dan eten we bij mijn oma en die maakt altijd spinazie voor hem erbij ondanks mijn protesten dat ze geen 2 groentes klaar moet maken) en vrijdag/zaterdags is hij bij mijn ouders of ex.

Kiki, beide ;)

Phormicola, oke duidelijk!
Tussen 12-3 naar bed :oo Hoe houd je het vol!

Ik lig doordeweeks vaak al om 20.00 op bed, dan kijk ik nog even tv en normaal gesproken slaap ik dan 21.30 maar het zal de combi van nieuwe tijd + langer licht + lekker weer zijn dat ik de laatste tijd later in slaap val.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:19

@Toess: lust hij ook geen sla? of rauwkost?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:25

Ik ga rond 22.30 naar bed, slaap rond 23.00 en sta om 7.00 weer op.

Ik ontbijt trouwens met havermout, spelt, tarwekiemen, banaan en karnemelk, heerlijk!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:30

Kiki, ik eet gezond om fit te worden maar ook zeker om een kilo of 5 af te vallen. Heb een goed doel, wil mn 3 jarige na de zomer gaan beleren en dan wil ik lichter zijn dan nu!

Ik heb ontbeten met een volle bak kwark met aardbeien, mango en chiazaden. Verder ga ik nu een lunch bedenken om mee te nemen, een tussendoortje en vanavond heb ik nog niet bedacht. Ik moet naar de faculteit om een computerprogramma te gebruiken wat ik thuis niet heb namelijk. Kom later vandaag met mn lijstje.

Toess, vind het een goed systeem zo! Ik moest vroeger ook altijd eten wat de pot schaftte.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:31

Ik slaap meestal tussen 23 en 00u en sta op tussen 7.00 en 8.00. Probeer 8u slaap aan te houden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:32

Ik had vanochtend niet ontbeten door haast, maar oeh, wat protesteert mijn lichaam! Ik heb het idee dat mijn lichaam echt van gewoontes houdt; als ik iets oversla dan merk ik dat meteen. Heb ook altijd heel erg zin in 0,5 liter thee 's ochtends omdat ik dat altijd drink, haha.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:33

Ik heb echt heel veel slaap nodig.. Om rond 8.00 fit op te staan, moet ik eigenlijk om 22.00 erop liggen en uiterlijk 22.30 slapen. Als ik om 6.30 op moet staan, is het bijna niet te doen, dan ben ik gewoon een hele dag moe :=