Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:30

Mri schreef:
gekookte eierdooiers??
denk dat je dan joghurt met gele stukjes en kruiden krijgt :=

Haha :') Ik riep maar wat, mayonaise wordt daarvan toch ook gemaakt? :D

_Tara_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:30

Dat is wel met rauw ei :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:32

niet van gekookte eierdooiers hoor ;)
Rauwe eidooier ;) met olie, mosterd, en azijn

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:40

Oké dan! In de recepten die ik had gegoogeld kwam de combinatie van rauw en gekookt naar voren :') Maar ik ga wel wat experimenteren dan met mn yoghurt :+

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:54

Voor vogeltje: Ik maak nog wel eens een hartig sausje van kwark (merk Senoble ,zit in een vierkante bak bij de Jumbo, die is zeer zacht van smaak)
variatie 1met :
1klein schaaltje kwark
2 el Verse bieslook
beetje zout
eventueel met een beetje knoflook erbij
snuf peper
variatie 2:
klein schaaltje kwark
2 theelepels engelse kerrie
paar druppels stevia (ipv suiker)

Wat ik ook lekker vind is vis met een korstje uit de oven:
nodig :een ovenschaal, witvis,2 volkoren beschuiten, kruiden, beetje olie.

verwarm de oven op 180 gr

vet de ovenschaal ligt in met olie,
meng de kruiden(bijvoorbeeld italiaanse kruiden, je kunt ook wat peterselie,zout, bonenkruid,thijm door elkaar mengen of net wat je zelf lekker vind of gebruik kant en klare pesto )met een beetje warm water en laat wellen.
doe de vis in de ovenschaal en bestrijk ze met de gewelde kruiden
verkruimel de 2 beschuiten boven de vis (je kunt de beschuiten eventueel nog bestrooien met (parmezaanse )kaas
zet de schaal 25 min in de oven.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:12

hesterve schreef:
Voor vogeltje: Ik maak nog wel eens een hartig sausje van kwark (merk Senoble ,zit in een vierkante bak bij de Jumbo, die is zeer zacht van smaak)
variatie 1met :
1klein schaaltje kwark
2 el Verse bieslook
beetje zout
eventueel met een beetje knoflook erbij
snuf peper
variatie 2:
klein schaaltje kwark
2 theelepels engelse kerrie
paar druppels stevia (ipv suiker)

Wat ik ook lekker vind is vis met een korstje uit de oven:
nodig :een ovenschaal, witvis,2 volkoren beschuiten, kruiden, beetje olie.

verwarm de oven op 180 gr

vet de ovenschaal ligt in met olie,
meng de kruiden(bijvoorbeeld italiaanse kruiden, je kunt ook wat peterselie,zout, bonenkruid,thijm door elkaar mengen of net wat je zelf lekker vind of gebruik kant en klare pesto )met een beetje warm water en laat wellen.
doe de vis in de ovenschaal en bestrijk ze met de gewelde kruiden
verkruimel de 2 beschuiten boven de vis (je kunt de beschuiten eventueel nog bestrooien met (parmezaanse )kaas
zet de schaal 25 min in de oven.

Dank je dank je!!!! :D _/-\o_

Voor de sausjes én het visgerecht; ik was vandaag van plan om vis uit de oven te maken, ik ga jouw gerecht eens proberen :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:58

Ik heb nog een vraagje :o

Ik lees vaak dat mensen als tussendoortje 'noten en zaden' eten, maar ik vraag me af welke noten en zaden? Welke zijn gezond en kun je met een gerust hart eten, zijn misschien zelfs een aanvulling voor je gezondheid? :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:25

VogeltjeM schreef:
Ik heb nog een vraagje :o

Ik lees vaak dat mensen als tussendoortje 'noten en zaden' eten, maar ik vraag me af welke noten en zaden? Welke zijn gezond en kun je met een gerust hart eten, zijn misschien zelfs een aanvulling voor je gezondheid? :)

Dat vraag ik me ook af! Stond vandaag in de supermarkt te kijken, maar het zag er allemaal niet heel gezond uit...

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:30

De ongebrande en ongezoute noten. Vaker bij speciaalzaken te krijgen. Gezonde aanvulling inderdaad.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:32

Oké :) Maar welke noten dan? Er zijn volgens mij heel veel verschillende soorten toch?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:57

Walnoten die je zelf moet kraken denk ik?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:45

In princiepe zijn alle soorten noten gezond(ongebrand en ongezouten).Houd wel in gedachten dat noten door de olieën die ze bevatten erg calorierijk zijn . Als je dan nog onderscheid wil maken zijn walnoten en bruine amandelen (amandelen met het bruine schilletje erom) net even gezonder dan de rest . Amandelen zijn eigenlijk geen noten maar is het binneste van een zaadje.
Zelf koop ik meestal een zak gemengde rauwe noten daar zitten dan walnoten amandelen paranoten pecannoten en hazelnoten in. http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid ... _noten.php
hier nog een linkje

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:50

Wederom superbedankt!! :D Ik leer veel van jou :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:57

Ik hou het meestal op pompoenzaden :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:58

Graag gedaan hoor! Ben er ook al weer heel wat jaren me bezig en ik hou van koken.
Morgen ga ik ook de vis weer eens eten.
Als je trouwens van biefstuk(wel lekker rood van binnen) houd maar dat (vooral een goede) wat te duur vind kan je een keer een longhaas bestellen bij de slager. Is ook heel mager vlees wat je kan grillen als biefstuk. Is alleen wat losser van structuur en moet je wel goed tegen de draad in snijden. Betaald er €11,50 per kilo voor moet het dan nog wel ontvliezen en een zeen eruit halen (maar dat kan je ook je slager laten doen :D )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:37

Oké, klinkt goed :)

Ik deed laatst een poging om biefstuk uit de oven te maken.. Gruwelijk mislukt.. :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:38

Mri schreef:
Ik hou het meestal op pompoenzaden :)

Als tussendoortje? Ga ik ook eens proberen :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:22

Nou ik zit als ontbijt aan de bio youghurt met tarwezemelen .. ik weet nog niet wat ik er van moet vinden :')

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:42

Hier Franse kwark met muesli, rozijnen en gebroken lijnzaad

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:54

Wat voor muesli gebruiken jullie in de yoghurt? Ik heb het idee dat die pakken uit de supermarkt (bv kellogs, all bran etc) boordevol zit met toegevoegde suikers en troep?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:06

dressagelady schreef:
Nou ik zit als ontbijt aan de bio youghurt met tarwezemelen .. ik weet nog niet wat ik er van moet vinden :')

Heb je er verder niets doorgedaan? Vind je het zo niet te droog/smakeloos? Je zou er wat stevia of (zuivere! ) honing door kunnen doen.
Je zou zelf ook een soort muesli kunnen maken met havermout, zemelen, beetje gebroken lijnzaad, wat noten in stukjes en eventueel een klein beetje rozijnen.

Zelf heb ik als ontbijt Magere kwark, 2 el gebrokenlijnzaad, 3 el havermout(die heb ik met de staafmixer wel wat kleiner gemaakt)en 1 el rozijntjes.
Heb de vis voor vanavond ook al voorbereid. Heb als kruidenprutje gemaakt: peterseiblad, beetje zout,1 tl surinaamsekruidenboterkruiden, 1 tl kruidenbouillon, snufje piri piri. Eens kijken hoe dat smaakt :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:19

Duuk2011 schreef:
Wat voor muesli gebruiken jullie in de yoghurt? Ik heb het idee dat die pakken uit de supermarkt (bv kellogs, all bran etc) boordevol zit met toegevoegde suikers en troep?

Voor een hoop muesli geld inderdaad wat je zegt:zit heel veel suikers in. Zelfs slogans zoals 'zonder toegevoegde suikers' op de verpakking verzekeren je niet van een suikerarm product. Die slogan heeft het namelijk alleen over gewone suiker, niet over de siroop, honing of fructose die misschien in de plaats toegevoegd werd, lees dus goed het etiket op de verpakking. Kijk niet alleen naar caloriën maar ook naar wat voor vet erinzit(als er noten in zitten ,zit er zoiezo vet in, maar dat is niet per se slecht, kijk ook naar de koolhydraten en dan hoeveel koolhydraten er uit suikers komen)Ik koop meestal zo'n goedkope zak waar veel geplette granen inzitten en maar een paar rozijntjes(gerdoogt fruit in voornamelijk suikers) of haal het bij de natuurvoedingswinkel, die hebben er nog wat noten door zitten maar verder nauwelijks verschil (behalve in prijs haha).

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:20

Ik heb wel die uit de supermarkt. Krokante muesli met noten van de AH eigen merk. Maar eigenlijk zou ik ook liever iets van een vervanger hiervoor willen. Misschien is het maken van een eigen muesli idd wel een optie. Havermout ken ik niet, nog nooit gegeten. Zal er eens wat over opzoeken

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:25

ik ben wat gaan opzoeken over havermout, maar ik lees dat ze het met melk of water doen en dan opwarmen? Maar jij eet het in de kwark begrijp ik, hoe doe je dat dan?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:41

Hoi Phylos,

klopt ik doe het ook door de kwark, heb ze van het merk HAHNE kost iets van 4o cent voor 500gr. Zit echt alleen havermout in die je zo kan eten. Ze nemen wel direct wat vocht op dus de kwark wordt wat droger. Als je het te droog vind worden kan je een klein beetje water bijvoegen maar dat doe ik bijna nooit.
Je kunt er ook heel goed pap van maken maar met water heb ik het nooit gedaan.
Als je het met warme melk maakt kan je de melk opwarmen in de magnetron en daar wat havermout door doen . Je kunt het ook wat kruidiger maken door bijvoorbeeld je melk langzaam op te warmen(dat doe ik dan wel in een pannetje met dikke bodem) met kaneel/steranijs/vanillestokje of een combinatie van dat, dan heb je eens iets anders. Ik de zomer maak ik het ook weleens maar dan laat ik het afkoelen en zet ik het in de koelkast klaar voor de volgende dag. Of eet ik het met koude melk.
Ik weet niet hoe ze muesli krokant maken maar ben bang dat ze dat doen met suikers en vetten, ik laat ze links liggen...(misschien wel onterecht)

edit: als je havermoutpap in een pannetje maakt dan wordt het over het algemeen diker dan dat je melk opwarmt in de magnetron en daar wat havermout door doet