Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:02

Grappig ik zag afgelopen week ook verschillende wesp-look-alikes vliegen en het viel me al op. Hoop ook niet dat ze hier blijven want heb al 2 jaar achter elkaar de dienst moeten bellen om hun nest op te ruimen, als zij nou die rekeningen betaalden dan zou ik het prima vinden!

Hier ook elk jaar luis op de roos maar heb een mengsel van spirtus water en afwasmiddel en als ik dat er op spray zijn ze zo weg.

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:15

Luis op de Oostindische kers houdt ze van de appelboom? Hier niet >;)
Loop de appelboom en OIK heel vaak te controleren en te spray met een natuurlijk middel. Dat werkt wel maar je moet het steeds herhalen want die krengen zijn bijzonder hardleers :(

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:20

Hier zitten ze ookal weer op de fruitbomen... de eerste knoppen zitten er in, en hoppa daar zijn ze weer die rot luizen....

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:56

Heel veel lieveheerstbeestjes zoeken (je kunt ze ook kopen via internet). Wij zijn biologische boeren en hebben dus ook kersen en pruimen. Echter doordat het zo moeilijk is om deze biologisch te houden, hebben wij besloten om het niet meer te bewerken en het fruit ook niet meer te plukken, alleen voor eigen gebruik.
Ze komen er nu ook steeds meer achter dat veel fruit niet geschikt (meer) is om biologisch te houden. Dit omdat ze zodanig gekweekt zijn dat ze de behandeling met bepaalde stoffen (gif) gewoon nodig hebben. Vorig jaar ben ik bij een appel en kiwiboer geweest die appels had die speciaal gekweekt waren om biologisch te houden. Ik heb geen idee of je ook al aan die bomen kunt komen als particulier. Ik zal hem eens naar het ras vragen.
Kiwi daarentegen is juist wel weer heel geschikt om biologischt te kweken.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:03

Nog iemand tips, wat is leuk voor kinderen in hun tuintje?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:09

Dingen die snel groeien zijn leuk voor kinderen en bloemen vinden ze ook vaak leuk. Verder zou ik voor dingen gaan die ze zelf kunnen eten zoals bijvoorbeeld aardbeien.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:11

Ik hoef mijn spullen niet persee biologisch te houden. We eten verder ook niet biologisch. Maar ik ga mn spullen hier niet bespuiten met iest. Als we daaraan gaan beinnen is de lol van een moestuintje er snel af!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:43

Een oude buurman had een keer hele mooie paprika's geteeld uit een paprika uit de supermarkt geteeld. Nu wil ik dat ook gaan proberen, maar nu weet ik niet of ik de zaadjes eerst moet drogen of ik ze gelijk kan poten.

Ik heb hier trouwens nog héél véél zaadjes van de butternut. Als iemand interesse heeft stuur mij dan je adres via PB dan krijg je wat zaadjes toegestuurd. Vind het zelf ook leuk als iemand nog wat zaadjes heeft om te ruilen bijvoorbeeld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:46

Zaadjes van de paprika's uit de supermarkt kun je zo zaaien. Hou er wel rekening mee dat commerciele paprika's bijna altijd F1-rassen zijn, die niet soort-echt terugkomen. Je kunt dus heel veel variatie in paprika's qua vorm, maat en zelfs kleur terugkrijgen als je dit doet. Maar dat kan natuurlijk ook juist heel leuk en verrassend zijn.

Wat is een butternut?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:19

Dat is een pompoen een flespompoen.
Ik ga straks gelijk met mijn zoontje de paprika zaaien.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:13

suuzepuus schreef:
Ik hoef mijn spullen niet persee biologisch te houden. We eten verder ook niet biologisch. Maar ik ga mn spullen hier niet bespuiten met iest. Als we daaraan gaan beinnen is de lol van een moestuintje er snel af!

Same here :j

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:31

Ben gistermiddag aardig bezig geweest met 'eigen kweek'-viooltjes.
Simpeler kan je het niet krijgen, gewoon niks mee doen en floep! het komt als onkruid en met velen weer op! :D
1 balkonbak zat helemaal vol en die heb ik over nog 2 andere bakken kunnen verdelen.
Verder wat strengen van de klimop ge-ent voor in een hoge pot op standaard.
En ik wacht nog heel ff met mijn komkommers en kruiden. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:33

Mijn tomaten staan al vrolijk boven - vorig weekend gezaaid, dus een weekje kiemduur. Prima qua timing, zijn ze half mei 6 weken en rijp om naar de kas te verhuizen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:49

Ibbel schreef:
Zaadjes van de paprika's uit de supermarkt kun je zo zaaien. Hou er wel rekening mee dat commerciele paprika's bijna altijd F1-rassen zijn, die niet soort-echt terugkomen. Je kunt dus heel veel variatie in paprika's qua vorm, maat en zelfs kleur terugkrijgen als je dit doet. Maar dat kan natuurlijk ook juist heel leuk en verrassend zijn.

Hoe lang moet je die zaadjes dan drogen?

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:06

Ik ben ook even op de site geweest van de makkelijke moestuin.
Eigenlijk nog nooit gezien, in van die bakken. Ziet er idd makkelijker uit dan onze tuin.
We zijn aan het proberen om wat meer vaste planten neer te zetten.
Voor onze mensen is dat wat makkelijker, zo hebben we nu ook een frambozen veldje.
Thuis is het graan dit weekend goed gegroeid, het begint weer groen te zien buiten.
Ik was het uitzicht over die zwarte velden ook wel zat.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:28

Antheman schreef:
Ibbel schreef:

Hoe lang moet je die zaadjes dan drogen?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En leek als ik ben, je haalt dus gewoon de zaden uit de 'kant en klare' paprika die je bij de supermarkt komt??? En die kan je dan gebruiken voor nieuwe paprika planten???

Voel me echt zo blond (gelukkig ben ik dat ook)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:36

Pfff mijn tuintje heb ik klaar. Nog niet alles is gezaait (lijkt me nog iets te vroeg) en er komen al wat dinegn boven (spinazie en radijs) leuk leuk leuk, heerlijk gezelschap gehad van een hommel!!!

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:37

Je weet dus niet door wat voor paprika de paprika die je koopt bevrucht is.
Het kan zijn dat er een heel andere uitkomt. Net als met appelpitjes, altijd een verassing.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:42

ach ja, houdt het spannend he :D Maar moet je die zaden nog drogen of iets? Of kan je die gewoon in een bakje laten kiemen???

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:57

AngelofLove schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En leek als ik ben, je haalt dus gewoon de zaden uit de 'kant en klare' paprika die je bij de supermarkt komt??? En die kan je dan gebruiken voor nieuwe paprika planten???

Drogen is nergens goed voor. Loopt de kiemkracht alleen maar van achteruit. Is alleen maar nuttig als je een paprika die je in de herfst hebt gekocht in het voorjaar zou willen zaaien.
In de natuur flikkert een rijpe vrucht van de plant af, rot weg, en is een lekkere sappige en vooral natte voedingsbodem voor de nieuwe plant. Zit hier ergens een droogstap tussen? Dat dacht ik niet :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:59

Ik heb dan ook echt 0,0 % verstand van dit soort dingen, maar vind het wel leuk om wat te proberen :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:31

Ik heb ze net gezaaid. Ze staan nog even achter glas lekker vol in de zon, laat maar groeien die verrassingpaprika's!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:44

skyeboxer schreef:
Je weet dus niet door wat voor paprika de paprika die je koopt bevrucht is.
Het kan zijn dat er een heel andere uitkomt. Net als met appelpitjes, altijd een verassing.

Nee, dat is niet het probleem. De ouders van de paprika uit de winkel zijn een kruising, dus de plant is heterozygoot. Zelfs bij zelfbestuiving krijg je variatie in de afstammelingen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:58

Maar je krijgt wel vruchten toch?

Voor iedereen die butternut (Flespompoen) zaadjes wil, graag voor vrijdag je adres PB-en dan stuur ik ze vrijdag allemaal in één keer op. (zit nl niet in de buurt van een postkantoor) Ik hoef er niet percé wat voor terug hoor, maar vind t wel leuk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:07

F1-kruising geeft uniforme vruchten. Bv vader is paprika A (rood, vierkant van vorm, klein), keer moeder paprika B (groen, rond, groot, gelijktijdig rijpend). De kinderen zijn rood, vierkant, groot en rijpen gelijktijdig. Dat zijn de paprika's in de winkel.
Die paprika's zijn door diezelfde F1 bevrucht, over het algemeen. Want in de kas waar ze groeien staat niets anders.

De zaden in die paprika's kunnen dus de eigenschappen van beide ouders hebben: groen en vierkant, rood en klein, onregelmatig rijpend, bedenk maar wat.