Taarten Decoreren V

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:02

Luckymoon schreef:
Heeft er hier al eens iemand fondant gesmolten in de magnetron om over cc's of petit fours te gieten?

Ik wil morgen of donderdag graag petit fours maken voor op het werk, en weet niet goed hoe ik die fondant moet maken/smelten.

Suikerglazuur is zo'n plakzooi...vandaar ;)

De fondant is een pannetje doen, (niet de rolfandant, maar gewone fondant) en dan roerend verwarmen tot ongeveer 38 graden. Temperatuur kun je testen door je vinger erin te steken, het moet dan net warm aanvoelen.
Petit fours
heb je als het goed is al bekleed met marsepein en gesneden in de vriezer staan. Vorkje er ver genoeg aan de onderkant insteken zodat hij zeker niet uit elkaar valt, en dan in de fondant onderdompelen. Petit four er weer uithalen.. uhhmmmm hoe omschrijf ik dit? Beetje schuddend eruit halen zodat het teveel aan fondant eraf gaat en je geen druipers krijgt. Dan op een paiertje zetten en laten drogen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:03

Nee ik denk dat dat de "deuk" is tussen de twee stukken. Daar tussen zit mijn vulling, misschien heb ik niet genoeg vulling/smeersel er op gedaan?

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:03

JAIME!! op welke manier of methode heb je die roosjes gemaakt? en heb je de glitter er doorheen gedaan of er op gestrooid?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:04

Mayo

Re: Taarten Decoreren V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:07

Gok dat je BC niet stijf genoeg was. Heb je na het afsmeren je taart even in de koelkast gezet om de BC op te laten stijven? Dat wil nog weleens schelen :)

Vraag ik me alleen nog af wat de deuk is en wat de bobbel, de biscuit of waar je vulling zit.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:08

Mayo schreef:
Gok dat je BC niet stijf genoeg was. Heb je na het afsmeren je taart even in de koelkast gezet om de BC op te laten stijven? Dat wil nog weleens schelen :)

Vraag ik me alleen nog af wat de deuk is en wat de bobbel, de biscuit of waar je vulling zit.

Neeee ik zet dat nooit eerst in de koelkast!! Bedankt voor de tip, ga ik de volgende keer doen.. Ik heb mn foto nog even bekeken, en je ziet meerdere rollen.. Van de biscout en idd van de vulling..
Laatst bijgewerkt door wereld op 16-02-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:09

MamaMiesje schreef:
Ik smeer af met mijn blote (gewassen) handen; niks werkt beter dan dat :D

Zelfde hier :D

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:09

Hmm.. bestaat deze ook in het vierkant?

Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:10

Men_Sven schreef:
JAIME!! op welke manier of methode heb je die roosjes gemaakt? en heb je de glitter er doorheen gedaan of er op gestrooid?

Roosjes maak ik op allerlei manieren, verschillende technieken en ook elke maat doe ik op een andere manier, zo krijg je t meer natuurlijk als ze niet allemaal exact t zelfde zijn.. Glitter heb ik er daarna met n kwastje opgemaakt

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:10

Ik zet het wel in de koelkast.. Misschien niet lang genoeg dan? De botercreme was wel best zacht bij mij.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:11

Ik denk dat je hem dan niet dik genoeg afgesmeerd hebt. Met het afsmeren kun je namelijk veel oneffenheden weghalen. Wat ook nog wel helpt ik om de randen bij te snijden na het vullen, maar da's wel een rotklus...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:13

wereld schreef:
Neeee ik zet dat nooit eerst in de koelkast!! Bedankt voor de tip, ga ik de volgende keer doen.. Ik heb mn foto nog even bekeken, en je ziet meerdere rollen.. Van de biscout en idd van de vulling..

Ah, ik doe altijd vullen, afsmeren, koelkast, marsepein kleuren etc etc :)

En een smoother langs de randen halen werkt ook erg fijn :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:14

LetsgoKelly schreef:
Ik zet het wel in de koelkast.. Misschien niet lang genoeg dan? De botercreme was wel best zacht bij mij.

Hoe lang meestal?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:15

Ik denk de laatste keer 15 min.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:16

Je moet dus niet de bc (lang) in de koelkast zetten ALS je nog moet afsmeren he? Want als het te hard is, valt er weinig te smeren ;)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:18

LetsgoKelly schreef:
Ik denk de laatste keer 15 min.

Dat zou op zich genoeg moeten zijn. Maak je de BC mix of 1:1? Was het na het mixen al zacht? Was je boter te zacht al misschien?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:18

Nee dat had ik gedaan nadat ik het af had gesmeerd. Daarvoor was hij gewoon op kamertemperatuur zeg maar..

Ik had het niet 1:1 gemaakt, 1:2 maar dan ook zelf gemaakt dus niet met de mix van de shop. Is dat het? :)*

Is zo'n paletmes niet heel erg groot van 22 cm?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:24

Hoeveel marsepein moet ik van de 1kg afhalen om een ronde taart te bedekken van 24 cm?

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:25

Weet ik niet of dat het is, ik maak het altijd met de mix namelijk :D

Geen flauw idee, voor de bovenkant strak te krijgen lijkt ie me wel erg makkelijk en voor de zijkanten merk ik het gauw genoeg :D

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:25

Yootha, kijk even bij de website van DLT en dan bij tabellen, staat het per maat bij :)

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:38

Mayo schreef:
Luckymoon schreef:
Heeft er hier al eens iemand fondant gesmolten in de magnetron om over cc's of petit fours te gieten?

Ik wil morgen of donderdag graag petit fours maken voor op het werk, en weet niet goed hoe ik die fondant moet maken/smelten.

Suikerglazuur is zo'n plakzooi...vandaar ;)

Dat is dan ook geen rolfondant die je moet smelten hè :)

Ik heb geeen idee :o Jij wel? :D

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:39

Hihi nee dat is gewone fondant, dat is dat spul wat op een tompouce of een roze koek zit :D

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:40

asjemenou schreef:
De fondant is een pannetje doen, (niet de rolfandant, maar gewone fondant) en dan roerend verwarmen tot ongeveer 38 graden. Temperatuur kun je testen door je vinger erin te steken, het moet dan net warm aanvoelen.
Petit fours
heb je als het goed is al bekleed met marsepein en gesneden in de vriezer staan. Vorkje er ver genoeg aan de onderkant insteken zodat hij zeker niet uit elkaar valt, en dan in de fondant onderdompelen. Petit four er weer uithalen.. uhhmmmm hoe omschrijf ik dit? Beetje schuddend eruit halen zodat het teveel aan fondant eraf gaat en je geen druipers krijgt. Dan op een paiertje zetten en laten drogen.

Ah oke, daar ben ik al een stuk verder mee :) Maar gewone fondant...zo'n emmertje van bakels? Ik ben de weg ff kwijt :o

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:45

Ja, is een emmertje.
Geen idee waarvan, wij hadden op school en in de bakkerijen altijd een emmer van 10 liter ofzo.
Het is een stijve plakkerige zooi die je er het makkelijkst met een krabbertje uit kunt halen.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:52

Hmm...geen zin om een emmer te gaan halen voor 30 petit fourtjes :(

Dan maar gewoon vieze plakkerige suikerglazuur erover :D