Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:37

Selka, ik weet bij jou even niet meer of je vega of vegan eet, maar in dat eerste geval: tahin is heerlijk op brood met wat honing :9

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:42

Suliko, Ohh vooral de maaltijdsalade met boerenkool ziet er super lekker uit! Nu nog wachten op m'n pakketje. Hopelijk komt t morgen binnen. En als ik jou zo hoor moet ik de volgende keer de variant met zeezout bestellen :+

mar_fay, vegan. Maar ik kan het natuurlijk altijd eens proberen met agavesiroop. :)

Gisteren dit gemaakt:
http://veganhuggs.com/creamy-vegan-potato-leek-soup/ maar dan met havermelk.
Lekker en simpel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:46

Er zijn genoeg mensen die de gewone variant lekker vinden hoor. Maar ik vind die echt vies. Begrijp nog steeds niet hoe de bruine variant zoveel qua smaak kan verschillen, maar ik hou het in ieder geval lekker bij deze. :Y)
Al zie ik nu dat horizon ook een gewone variant heeft, maar die ook bruin is... zou niet weten hoe die smaakt.

Afbeelding

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:47

Met zeezout, zonder zeezout - je kunt zout toevoegen, maar niet meer weglaten. Ik vind die zonder dus prettiger :) Met agavesiroop zou inderdaad ook best kunnen werken. Op een cracker is 't trouwens ook lekker!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:48

8nnemiek schreef:
Omdat die nog wel eens worden toegevoegd als conserveermiddel (zoals sulfiet), maar ook bv antiklontermiddel of stoffen die een substantie vloeibaar houden zodat het niet indikt in het blik. Als dat e-nummer onder een bepaalde hoeveelheid blijft hoeft het niet bij de ingrediënten vermeld te worden.
Bij deze kikkererwten zat sowieso sulfiet, maar misschien ook nog andere zooi, dat weet je nooit zeker.

Welk merk heb je gebruikt? Mijn vriendinnetje maakt er vrij regelmatig iets mee, en dit is volgens mij nog nooit gebeurd. Goed geklopt? :)

k_m schreef:
Ik lees hier al lang mee en vroeg me iets af, als vegan zouden jullie ook geen melk eten van een locale biologische boer? Ik zag gisteren een bio winkeltje met schapenmelk yoghurt en ik was daar wel eens benieuwd naar! Zouden jullie zo iets ook laten staan, puur om het vegan eten of waarom zou zo iets tegen jullie principes zijn?

Achter melk zit toch ook wel wat dierenleed, alleen niet zo zichtbaar als bij vlees. Dat is voor mij de reden om ook geen zuivel te gebruiken. De moederkoe wordt meerdere keren zwanger gemaakt om melk te kunnen blijven geven, De kalfjes worden weggehaald bij de moeder en stiertjes worden vaak alsnog opgefokt en geslacht omdat ze geen waarde hebben in de melksector. op http://www.melkjekanzonder.nl kan je veel informatie vinden :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:38

@PlantsTho, met de melkvee industrie ben ik heel goed bekend. Maar eerlijk gezegd vind ik dat allemaal niet zo 'zielig'. Oké de kalfjes worden weg gehaald, maar dat betekend niet dat de koe ineens een slecht leven heeft volgens mij. In de natuur krijgen koeien ook meerdere kalfjes. Van het slachten daar kan ik me in vinden.

Maar wij maken ook paarden opzettelijk meerdere keren zwanger, voor onszelf, dat doen we niet voor het paard zelf. Dus het melken opzich heb ik echt totaal geen problemen mee. Het opfokken en het slachten is daar wel gevolg van en in dat argument kan ik me dus ook wel vinden. :-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:48

Indien gewenst kan ik trouwens een hele eerlijke uitleg geven over het slachten van varkens op een moderne slachterij
Ik heb er zelf op 1 gewerkt en was degene die de "verdoving" deed

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:50

Selka schreef:
Uhhu Magrathea, daar heb ik mijn 2 smaken vandaan! Alleen de koffie valt een beetje tegen. Iets te veel cardamom naar mijn smaak.

Whaha Sheran, dat is zeker een voordeel! Was de reis leuk?

Geweldig! :love:

Ook zo apart dat er ergens een kamelenhoofd hing bij een slager (met de tong uit de bek, draadjes achterop, jeweetwel) en dat alle vleeseters er niet naar wilden kijken :P

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:22

Sonja_vR schreef:
Indien gewenst kan ik trouwens een hele eerlijke uitleg geven over het slachten van varkens op een moderne slachterij

Ik zou graag je uitleg willen horen :j
Mag ook in pb, als asperges met ham al te veel zijn voor in dit topic.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:27

k_m schreef:
@PlantsTho, met de melkvee industrie ben ik heel goed bekend. Maar eerlijk gezegd vind ik dat allemaal niet zo 'zielig'. Oké de kalfjes worden weg gehaald, maar dat betekend niet dat de koe ineens een slecht leven heeft volgens mij. In de natuur krijgen koeien ook meerdere kalfjes. Van het slachten daar kan ik me in vinden.

Maar wij maken ook paarden opzettelijk meerdere keren zwanger, voor onszelf, dat doen we niet voor het paard zelf. Dus het melken opzich heb ik echt totaal geen problemen mee. Het opfokken en het slachten is daar wel gevolg van en in dat argument kan ik me dus ook wel vinden. :-)

Maar weet iemand toevallig of het mogelijk is om het kalfje bij de koe te houden? Ik heb begrepen dat koeien te veel melk geven en een kalf zich dan dood drinkt, maar als een koe dan toch te veel melk geeft, is het dan geen optie om die melk te gebruiken voor menselijke consumptie? :? Ik vraag me zo vaak af of er geen middenwegen zijn.. :) Als we nou met alles minderen, dan moet zoiets toch wel een optie zijn? Heb overigens geen idee hoor misschien kraam ik wel allemaal onzin uit, maar het is zomaar eens een gedachte :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:29

Sonja_vR schreef:

Bwoh dat jij zulk werk kunt doen.. Totaal geen aanval hoor, maar ik vind dat werkelijk onbegrijpelijk en kan me daar niet in inbeelden snap je..

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:41

Lijkt mij ook geen leuk werk om te doen.

Vind de kippenhouderij echt afschuwelijk, maar dat komt ook omdat we er vaak mee geconfronteerd worden. De wagens met kippen rijden bij ons langs en als ik zie hoeveel tonnen dode kippen er iedere week weer staan bij de bedrijven...

Maar ook bij de melkveehouders die om ons heen zitten zie ik best dingen die ik erg vind. Flink kreupele koeien enz. Daarbij zijn er ook nog andere redenen om geen dierlijke producten te willen gebruiken zoals milieu en gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 10-05-17 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:41

Kan ik me voorstellen :)
Is inmiddels al wel een paar jaar geleden hoor :j
Maar hier in de regio was het indertijd heel simpel , werk was zeldzaam en ik heb een agrarische opleiding en heb ook nog steeds geen moeite met dierlijke producten eten (maar doe dat wel met mate en moet bij leven wel een bepaald niveau aan welzijn hebben gehad en ben ook steeds meer met dingen vervangen bezig puur omdat ik de noodzaak van dagelijks van alles en nog wat van dierlijke oorsprong echt niet zie enzovoorts)

Edit: en idd flink beperken van of geheel weglaten van kan vele redenen hebben

Eelmo
Zal hem van de week eens uittikken op de laptop dan kan ik hem gewoon kopiëren plakken in een pb ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:54

Voor mij hoeft het hier niet. Ik heb zelf tijd meegelopen op een varkensboerderij en op internet staat al zoveel. Ik vind het wel knap dat je het aanbiedt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:55

Ik zal hem wel via pb beschikbaar maken ;)

Maar verder ook niets gruwelijks hoor ;)
Verre van wat er bijvoorbeeld pas in het nieuws was ,

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:07

xMercury schreef:
k_m schreef:

Maar weet iemand toevallig of het mogelijk is om het kalfje bij de koe te houden? Ik heb begrepen dat koeien te veel melk geven en een kalf zich dan dood drinkt, maar als een koe dan toch te veel melk geeft, is het dan geen optie om die melk te gebruiken voor menselijke consumptie? :? Ik vraag me zo vaak af of er geen middenwegen zijn.. :) Als we nou met alles minderen, dan moet zoiets toch wel een optie zijn? Heb overigens geen idee hoor misschien kraam ik wel allemaal onzin uit, maar het is zomaar eens een gedachte :')

Hoe ik het ken is dat praktisch gewoon niet echt haalbaar, koeien gaan samen richting de melkstal en dan zo een kalfje er tussen dat wordt moeilijk. Het hangt er ook wat vanaf, mijn schoonbroer bijvoorbeeld laat de kalfjes geloof ik wel de biest zelf drinken bij de moeder. Terwijl bij mijn ex - vriend de kalfjes gelijk weg gehaald werden en de biest dan gemolken werd van de koe. Wat ik ook begreep van mijn schoonbroer is dat het heel erg afhangt van welk ras de koeien zijn. De echte melk koeien die hebben blijkbaar minder problemen met het wegnemen van het kalf, terwijl die volledig lichtbruine koeien (Limousins geloof ik) hier wel heel veel problemen mee hebben. Bij deze koeien gebeurd dit geloof ik dus ook niet.

Ik kan wel vragen aan mijn zus of ze hier een klein uitlegje wilt geven als jullie dat interessant vinden? En als ze dat ziet zitten :-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:21

Er zijn wel degelijk melkveehouders die de kalfjes aan de voet houden.

Verder kun je eventueel de keuringsdienst van waarden terugkijken, aflevering over leverworst

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:27

k_m schreef:

Ik geloof best dat de koeien niet een heel naar leven hebben. Maar het gaat denk ik ook een beetje om het principe dat je iets neemt wat niet van jou is. Melk is wat mij betreft voor kalfjes :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:31

Er zijn er inderdaad wel een aantal, zal niet meer dan 20-30 zijn over het hele land. Het is gewoon niet mogelijk met een gangbare stal dus moet je alles omgooien.

Sonja, ik wil het ook wel lezen. Ik denk dat ik het ongeveer wel weet, veel filmpjes gekeken van verschillende partijen, maar kan geen kwaad.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:34

In de categorie: het is vervelend om recepten met vlees te delen, word ik als visueel aangelegd persoon wat onpasselijk van het uitgebreid delen van dierenleed. Ik begrijp dat dit voor mensen leerzaam kan zijn, maar het gaat me persoonlijk iets te lang door, kunnen we dit gedeelte ook afsluiten of misschien in een ander topic bespreken? :o

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:52

@Jotoma, gezien het feit dat dit voor vele meelezers, flexitariërs, vagetariërs, vegetariërs en veganisten (in wording) voornamelijk een leerzaam topic is dat ook dient als vraagbaak, denk ik dat het juist zinvol is om hier wel te discussiëren over de verschillende visies op (melk)veehouderij en slachten e.d. Ik denk dat dat juist iets is waar veel mensen over nadenken en dat het waardevol is om deze inzichten en ideeen hier in dit topic aan te bieden, omdat het wat mij betreft prettig en open besproken wordt. Tegelijkertijd besef je je door de andere gesprekken en de recepten ook, dat er mogelijkheden te over zijn om vlees en andere dierlijke producten gedeeltelijk of helemaal te laten. Ik denk dat de kracht - en mogelijke invloed - van dit topic juist in deze open mix zit en vind het geen probleem.
Lukt het je niet om snel te scannen waar een opmerking over gaat? Want in dat geval kan ik me voorstellen dat je het lastig vindt om alles te moeten lezen :) (en dat is oprecht niet vervelend bedoeld! :) )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:57

Nee, snel scannen lukt niet. Ik heb neurologisch letsel: of ik moet de hele tekst vijf keer lezen om hem te begrijpen of ik scroll maar gewoon door tot het weer gaat over recepten.
Ik probeer voor het laatste te kiezen, maar elke keer dat er een nieuw bericht is geplaatst, moet je toch beginnen met lezen.

Ik kan me best afmelden voor het topic als men er liever over door blijft praten. Maar ik kan altijd vragen of mensen rekening met elkaar kunnen houden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:17

Ah, in dat geval kan ik me heel goed voorstellen dat je dit lastig vindt :j
Afmelden is zonde, zeker als er een oplossing voor zou kunnen zijn. Is het misschien een idee als we daar een tag voor introduceren (als het over vlees gaat)? Of als we een recept opschrijven, dat we 'RECEPT' bovenaan schrijven oid? Ik zou persoonlijk eerder voor dat eerste zijn, maar misschien moet daar de topic start voor worden aangepast? Dit is natuurlijk alleen mijn idee en mijn mening, ben zeker benieuwd wat anderen hiervan zeggen :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 01:27

Of alles over de vleesindustrie in spoilers bvb?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 02:50

xMercury schreef:
k_m schreef:

Het kan wel, een koe geeft genoeg melk. Echter is vaker het probleem dat een kalf te weinig drinkt, en dat valt nooit te controleren natuurlijk..