Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:10

Hoi meiden!

Ik heb gisteren courgetti gemaakt, alleen was mijn spriraalsnijder te klein voor de courgette! Heb ik de helft maar staan raspen..

Eten jullie dit wel eens? En koken jullie het kort, of bakken jullie het mee of roerbakken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:29

Dat lijkt me echt lastig, gribaldi!

Ik zou ook eigenlijk best graag eens bloed laten controleren, maar ik vind dat prikken zo vreselijk eng :')

Courgetti heb ik wel eens gemaakt ja, en dat heb ik toen gewoon in de pan gebakken, vrij kort en goed heet.

Hebben jullie nog goede ideeën voor vegan kampeer-voer? Kant en klaar eten wat niet in de koelkast hoeft, niet bederft en toch lekker en gezond is.. Gewone tussendoortjes enzo..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:42

van zonnatura heb je van die kant en klare zakken met quinoa, al gekruid enzo. Daar hoef je alleen water bij te doen of op te warmen, best lekker! Kun je wat groenten doorheen doen en dan is het echt lekker.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:14

Ik ga eens kijken naar B12, maar ik weet niet of dat het probleem is. Het kan toch niet zo snel zo slecht zijn geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:16

Heb.je.al.eens.bijgehouden.wat.je.eet.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:26

8nnemiek schreef:
Dat lijkt me echt lastig, gribaldi!

Ik zou ook eigenlijk best graag eens bloed laten controleren, maar ik vind dat prikken zo vreselijk eng :')

Courgetti heb ik wel eens gemaakt ja, en dat heb ik toen gewoon in de pan gebakken, vrij kort en goed heet.

Hebben jullie nog goede ideeën voor vegan kampeer-voer? Kant en klaar eten wat niet in de koelkast hoeft, niet bederft en toch lekker en gezond is.. Gewone tussendoortjes enzo..

Ik zou veel kokosmelk in blik en veeeeel potjes veganistische pesto meenemen, dan kan je altijd nog een zooi pasta er doorheen gooien. Is heel lekker samen, vooral met een sjalotje en een beetje knoflook!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:34

Dat is ook een idee, denice! Zo maak ik ook regelmatig couscous salade.

Een B12 tekort opbouwen schijnt inderdaad jaren te duren, maar je kan er natuurlijk ook al langer last van hebben zonder het te merken.
Maar je had vooral last van je darmen en maag, toch? Bij B12 tekort hoor je vaak klachten als tintelingen, vermoeidheid, problemen met de spieren enzo, maar horen maag- en darmklachten daar ook bij? Dan zou je toch verwachten dat er ook andere klachten zijn, of heb ik daar overheen gelezen?

Emma, de pesto potjes van de AH staan al klaar inderdaad :D Droge pasta/rijst ook, en een hoop kruiden :j En soja saus, azijn en ik heb een hoop ingeblikte groente, maar als tussendoortje zoek ik ook nog wat lekkere dingen. Morgen eens kijken welke koekjes lekker en vegan zijn :D Meestal maak ik ze zelf, maar dat is zo lastig op een bootje zonder oven :Y)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:38

NikkiDeKerf schreef:
Heb.je.al.eens.bijgehouden.wat.je.eet.?

Zojuist, de laatste twee dagen waren prima wat betreft B12. Wel eet ik blijkbaar veeeel te weinig, maar ik kan ook niet alles precies invullen. Eigenlijk vandaag 2 broodjes (1 witte bol, 1 zuurdesem bol), salade van komkommer, paprika etc, smoothie van rijstmelk (met B12) en een berg fruit (2 glazen) en straks groente, aardappelen en een bonenburger (met B12).

Heb zo'n 1650 kcal nodig blijkbaar en ik kom maar aan 1100, soms zelfs minder. Nou zullen niet alle hoeveelheden kloppen (weet echt niet hoe veel alles was, ook deels op school etc.).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:41

Als je te weinig eet merk je dat vanzelf toch? Dan val je af. Maar weinig eten kan je wel moe maken denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:36

Hoeft je niet moe te maken of meteen te doen afvallen, maar kan ook andere klachten geven natuurlijk ;) Die 1650 is overigens waarschijnlijk je basis om te 'overleven' dus zonder dat je nog iets doet (zoals uit bed komen).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:41

1100 is inderdaad heel erg laag. Als dat zo door blijft gaan dan krijg je inderdaad allerhande klachten.

Voeg eens wat calorierijkere middelen toe. Avocado, noten, bananen, broodje extra hier en daar, scheutje olijfolie erbij. En misschien ook een proteineshake erbij?
Ik denk niet dat je meteen maar weer vlees moet gaan eten, tenzij je dat graag wil, maar zo klinkt het niet. Er valt nog heel erg veel winst te behalen in puur meer eten!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:58

Dat denk ik ook, maak een smoothie voor jezelf met lekker veel fruit, groentes, avocado en havermout?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:55

Riraito, heb je al eens naar je gluten inname gekeken? Ik heb namelijk een gluten gevoeligheid en als ik te veel gluten binnen krijg, raken mijn darmen ook heel erg van slag.
Om eerlijk te zijn zou ik je ook niet laten adviseren door een huisarts die al een oordeel klaar heeft over een vegan dieet. Aangezien je zegt "hij dat hele vegan een beetje vreemd en gevaarlijk vond". Er is helaas zo weinig goede en veel verkleurde kennis over voeding algemeen bekend. Ook bij diëtisten is het zoeken naar een speld in een hooiberg om iemand te vinden die niet zo extreem aan de schrijf van 5 hangt. Toen ik naar een diëtist ging kreeg ik te horen dat ik dagelijks boter en melk moest nemen (nadat ik haar een eetdagboek van 1 week had laten zien) terwijl ik nota bene een lactose intolerantie heb en dagelijks melkvervanger neem met toegevoegde vitaminen en mineralen. :')

Ook zou je het misschien verder moeten zoeken dan je darmen en maag. Helaas zoeken ze niet zo snel verder in reguliere geneeskunde. Zelf heb ik heel lang bij bioresonantie gelopen, hier werd letterlijk alles gemeten. Van een blessure van jaren terug (dat mijn ellebogen gevoelig zijn bijvoorbeeld) tot vitamine en mineralen tekorten en alles wat 'mis' gaat bij je organen en voeding.
Ik heb namelijk ook altijd een gevoel gehad dat er iets mis was met mijn spijsvertering, darmen en maag voornamelijk. Werd heel snel misselijk van grote porties (ook gezond). Maar ik kon er nooit de vinger opleggen waar het aan lag. Bij de bioresonantie kwam er uit dat mijn schildklier niet goed werkte, dit heeft effect op je gehele spijsvertering en legt het eigenlijk zo goed als plat. Ik nam geen vitaminen en mineralen meer op en had dus ook een groot tekort en van voeding werd ik gewoon misselijk.
Inmiddels heb ik wat supplementen voor mijn schildklier gehad een paar maanden terug. Nu slik ik niets meer, ook geen mineralen of vitaminen meer. En de laatste meting was ontzettend positief.
En juist sinds die tijd eet ik veel plantaardiger en ik wordt nu gewoon niet meer misselijk van eten, tenzij ik net te veel gluten eet.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 13-05-16 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:57

8nnemiek schreef:
Dat is ook een idee, denice! Zo maak ik ook regelmatig couscous salade.

Een B12 tekort opbouwen schijnt inderdaad jaren te duren, maar je kan er natuurlijk ook al langer last van hebben zonder het te merken.
Maar je had vooral last van je darmen en maag, toch? Bij B12 tekort hoor je vaak klachten als tintelingen, vermoeidheid, problemen met de spieren enzo, maar horen maag- en darmklachten daar ook bij? Dan zou je toch verwachten dat er ook andere klachten zijn, of heb ik daar overheen gelezen?

Emma, de pesto potjes van de AH staan al klaar inderdaad :D Droge pasta/rijst ook, en een hoop kruiden :j En soja saus, azijn en ik heb een hoop ingeblikte groente, maar als tussendoortje zoek ik ook nog wat lekkere dingen. Morgen eens kijken welke koekjes lekker en vegan zijn :D Meestal maak ik ze zelf, maar dat is zo lastig op een bootje zonder oven :Y)

Ja volgens mij is dat er ook zomaar van de ene dag op de andere... Het sluipt zoals je zegt ja.
Tintelingen heb ik ook gehad, en nog steeds. Ziekenhuis bezoeken, foto's, 20 buisjes afgeven bloed etc wijst niks uit.

Heel stom, maar van de week had ik met zitten en dan opstaan dat beide benen aanvoelen als een slaapvoet, kon amper blijven staan en bewegen durfde ik niet toen ik eenmaal stond. Normaal heb ik het alleen rechts dus dan strompel ik naar de bank en ga ik even liggen. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt en was alleen thuis dus vroeg mij af hoe lang ik overeind kon blijven :')

En vooraf koekjes maken en deze meenemen?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:59

Interessant Suliko, lijkt mij alleen wel prijzig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:04

gribaldi schreef:
Interessant Suliko, lijkt mij alleen wel prijzig.

Niet eens. :D Als je aanvullend verzekerd bent (voor alternatief) wordt het vergoedt. En verder kost zo'n meetconsult maar 45 euro.

Ligt er wel aan naar welke bioresonantie je gaat natuurlijk. Daar waar ik heen ga vind ik wel het prettigste omdat hij meerdere metingsapparaten heeft om zo'n duidelijk mogelijk beeld te krijgen en hij verdiept zich ook heel erg in de nieuwere apparatuur.
Het werkt trouwens letterlijk via resonantie, alles heeft een trilling en verstoorde trillingen maar ook de goede trillingen worden op die manier opgevangen. Het klinkt heel erg vaag, maar de resultaten die er uitkomen zijn echt bizar. Je wordt gewoon compleet binnenste buiten gekeerd, terwijl je op een stoel zit met wat bandjes om. En alles klopt gewoon, en als je al jaren ergens tegen aanloopt vallen dingen echt in 1 keer op hun plek.
Wat ook heel fijn is dat hij ook kan meten welke supplementen bij jou passen, omdat niet alle supplementen voor iedereen even goed werkt.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:16

Oh dat valt mee inderdaad, ik zat al veel hoger te denken haha :P

Klinkt goed! Wellicht dat zo iemand wel weet hoe of wat, want bloedtesten geven niks meer aan terwijl ik mij echt wel beter hoor te voelen.
Kan niet geloven dat ik zo snel aftakel :')

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:32

Smoothies met veel fruit eet ik al, maar ik kan niet alles hebben (kersen, appels, peren en nog wat). Ik weeg trouwens ong. 60 kg met 1.70 dus niks raars. Dat hou ik ook wel in de gaten, twee jaar terug woog ik 57 kg maar daar hebben twee jaar op mezelf wonen wel een einde aan gemaakt :')

Dat van die gluten kan ik nog wel eens naar kijken, daar zat ik zelf ook aan te denken dus ga ik even opzoeken. Ik heb toevallig voor mijn studie onderzoek gedaan naar bioresonantie. Ben zelf ook naar een aantal artsen geweest (ook dierenartsen). Kan best dat ik net de verkeerde mensen had, ze deden allemaal weer wat anders en er zijn ook 1001 verschillende apparaten voor. Dus ja, ik geloof er niet zo in. Ze hebben bij mij geen meting gedaan, maar wel bij een groepsgenoot die een gebroken arm had en die kreeg er daarna alleen maar meer last van. Geen idee of dat de bedoeling was. Ik ben ook vrij magertjes verzekerd, student :o

Aan de ene kant spreekt het alternatieve me wel aan, want regulier komt 9/10 keer toch met dat ik van de schijf van vijf moet eten. Alternatief kijkt ook naar je hele lichaam en geschiedenis ipv alleen de klacht zelf. Maarja, ik krijg mijn ouders nog net zo ver dat ik een vegaburger mag bakken in een apart pannetje. Ze zijn van de Hollandse vlees, aardappelen, groenten maaltijd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:15

Jammer, dat dit geen optie is. Het blijft lastig voor mensen te begrijpen dat je bepaalde dingen niet meer wilt eten he. Wat dat nou precies is..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:44

Riraito dan heb ik nog een tip. Géén zoete smoothies en vruchtensappen drinken! Fruitsmoothies dus. Is sowieso een tip voor meer mensen. Normaal als je iets zoets/fruit eet, kauw je erop. Je speeksel maakt dan enzymen aan die er voor zorgt dat je de (fruit)suikers langzamer opneemt. Drink je een smoothie, kan je speeksel die enzymen niet aanmaken en krijg je in 1 klap allerlei suikers in je systeem waardoor je een gigantische dip kan krijgen.
Ik vond het zelf ook zeer treurig nieuws, sinds ik groot fan ben van smoothies. Maar het eventjes in je mond houden en soort van nepkauwen werkt al.
Ik denk ook niet dat veel mensen dit echt ervaren, maar voor de gevoelige eters onder ons kan het misschien wel een verschil maken. Ook bijvoorbeeld in vermoeidheid omdat die dips gewoon niet zo prettig zijn voor je energie.

Ik heb vaker gehoord van mijn eigen bioresonantietherapeut dat er inderdaad heel veel verschillende soorten therapeuten zijn, en dus ook veel minder nauwkeurige omdat ze gewoon simpelere of minder apparaten gebruiken. Wat er bij mij, en veel mensen die ik ken, daar uit komt is gewoon geen hocus pocus te noemen omdat het te erg klopt. Maar helaas zijn er ook gewoon veel rotte appels.
Wat betreft dat je groepsgenoot meer last kreeg, is op zich niet heel vreemd. Je ziet vaak bij bioresonantie dat als je begint met het bestrijden/genezen van iets, het eerst erger eruit komt voordat het beter wordt. Dat is geen raar verschijnsel in de alternatieve geneeskunde. :)

Zelf zal ik ook altijd eerder naar de alternatieve richting neigen, maar daarin heb ik ook gemerkt dat het een kwestie van geluk en connecties is wil je bij een goed iemand terecht komen. Toch heb ik daar altijd meer bereikt dan bij regulier. :o

In de gluten zou ik als ik jou was zeker eens in verdiepen! Sowieso het te veel innemen van koolhydraten. Misschien heb je iets aan het boek OERsterk van Richard de Leth. Hij is niet zozeer tegen het eten van vlees, maar wel tegen de industrie en ook de hoeveelheid vlees (met name roodvlees) wat helemaal niet goed is voor de mens. Hij is wel heel erg tegen zuivel (en terecht).
Ik vind dat hij in zijn boek wel heel erg goed alle kanten van voeding belicht (wat ook gewoon neerkomt op veel groente, zaden en noten) als het gaat om gezondheid maar ook de balans die nodig is in je lichaam en wat er in de westerse geneeskunde altijd fout gaat (het bestrijden van symptomen in plaats van voorkomen dat je überhaupt klachten krijgt door een gezonde leefstijl).
Veel richtlijnen wat betreft voeding heb ik daar uitgehaald. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:44

Wij nemen wel eens een smoothie bij ons avondeten, bijv bij een salade. Dat is beter denk ik?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:05

Nou, niet helemaal. Het is een enzym die alleen vrijkomt bij het kauwen van van veel suikers. Nu is het inderdaad wel beter als je al aan het eten bent, want groentes bevatten ook suikers.

Maar qua dip die het je kan opleveren, kan je eigenlijk nog beter een taart opeten in plaats van een fruitsmoothie drinken. En dan gaat het dus echt puur om de dip van suikers, niet om de rest van wat er in de taart zit. :+ Het feit dat als je het niet kauwt, de suikers direct in maag en darmen terecht komen zonder dit enzym. Het enzym is nodig om suikers langzaam op te nemen. Mist dit, krijg je een hele grote suikerdip/schommeling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:45

Ik drink al jaren fruitsmoothies, maar ik heb nooit last gehad van dipjes gelukkig! Ik krijg er juist energie van :=
Voor mensen die er wel last van hebben is het misschien een idee om er een appel bij te doen, of een zoete aardappel. Die zijn zo vezelrijk, dat wordt bijna moes ipv smoothie, die krijg je niet weg zonder te kauwen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:49

hoi, ik wil me ook graag melden :) heb meteen een vraag, wat voor vitamine slikken jullie evt. bij? en hoe vaak?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:50

Iedere dag vit B12 en vit D(3)