De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:15

wat een orgineel idee zeg!! Ben benieuwd of je idee ook fijn gaat werken!

Ik had een vraagje, de meeste planten houden niet van water bovenop, maar bij slasoorten enzo, moet je die bladeren watergeven of ook de onderkant alleen? Ik zie ze altijd zo nat haha. Heb ook wat zand door de aarde gedaan, want ik zag in die kweekpotjes ook zo'n apart mengels. Ben benieuwd, ze doen het nog goed in de kas!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:22

anneliesdj schreef:
Tinky, waarom heb je mest onderin en gooi je de grond daar bovenop? Dat gaat niet werken ben ik bang.
En is het niet handiger om tussen de bakken ook ruimte te hebben, zodat je er rondom bij kunt?

Ik moet 500l per bak opvangen en als ik dat met grond ga doen kost mij dat een godsvermogen :+ De bovenste laag grond word uiteraard ook bemest,afhankelijk van de groente die erin gaat ;) Werkt overigens prima hoor...heb al eerder gedaan met grote bakken :)

Handiger om ruimte tussen de bakken te hebben,kost teveel ruimte.Bovendien kan ik,als ik op mijn kruk zit,overal prima bij.Dat heb ik van te voren al uitgeprobeerd :D

Liekensancho...is een leuke kas om uit te proberen.Ik heb nog een laag plastic om hem rondom nog 1x te bedekken maar ik wil in de toekomst toch een volglas kas.Daar knagen de muizen tenminste niet doorheen :+

Kirsten...we gaan het zien,houd jullie wel op de hoogte.Bij mijn andere bakken werkt het overigens heel fijn maar die zijn wat kleiner.
Zand door de aarde is prima,wordt de grond lekker los door en kunnen de wortels makkelijk groeien,ook laat het makkelijk water door.
Stja...geen water bovenop...ik zal aan moeder natuur vragen of ze de regen aan de zijkant van de plantjes wil droppen := Belangrijk om te zorgen dat de boel niet gaat rotten,goede waterafvoer door losse grond denk ik dan maar weer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 07:52

Tinky, begrijp ik je dan goed dat je de mest dan als "vulling" gebruikt?

Vroeger verzamelde iedereen in mijn omgeving wijnkurken. Daar vulde ik de bakken mee, om te voorkomen dat de potten loeizwaar werden, en de wortels zijknat stonden.
Vorige week heb ik een zinken teil gevuld en ik had nog niet genoeg kurken. Ik heb piepschuim, wat al weken bij de buurman in de sloot lag, gepakt en in stukjes gebroken. Misschien een tip voor de pottentuinierders. Maar nu ben jij je mest kwijt iig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:15

Dat vullen, ja dat idee had ik dus ook, als ik achter alles moet opvullen met aarde kost mij dat ook wel wat.
Nu besloten dat ik het zand wat ik weg moet graven voor de bestrating eerst in de border gooi, hoef ik minder op te vullen, en dat zand wat weg gegraven moet worden niet af te voeren.

Wij hebben trouwens best nog wat hout over van de border, daar ga ik nog een leuke plantenbak van timmeren :D

Mijn kolenoogst gaat kapot ben ik bang, zien er niet zo florisant meer uit, heb de kat toch zijn zin, en de planten die hij bespaard heeft, gaan ook kapot.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:33

Klopt Antheman...die mest is wel al een jaar oud hoor en is pure mest,geen stalmest.Grootste gedeelte is al volledig gecomposteerd tot grond.Uiteindelijk zal het ook gewoon grond worden binnen korte tijd,sterft van de wormen :)
Een groot deel kan nu lekker de bakken in en de rest gaat over de tuin,krijg je mooie losse bodem van.

De bamboe scheuten zijn ook al een jaar gedroogt,heb vorig jaar een partij gesnoeide bamboe gehaald.Mooie stokken voor de tuin :D De zijtakjes zijn perfect om de bodem luchtig te houden zodat er lucht en water kan circuleren,rotten doet bamboe nauwelijks dus kan wel even mee.

Kurken is ook een superplan :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:44

Die kurken dat is een goed idee inderdaad, ik heb hier toevallig nog een paar zakken vol liggen, die ik ooit heb gekregen om te hobbyen maar nooit iets mee heb weten te verzinnen :Y)

Bamboe is misschien ook nog een idee.. plantje langs de waterkant zetten en dan elk jaar eigen stokjes oogsten :+ Alleen jammer dat dat zo woekert..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:00

Beter kijken wie er een heel bos heeft staan...moet toch eens in de zoveel tijd gesnoeid worden :P Ik had het trouwens van MP.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:07

Slim :D

Hier schijnt de zon nu lekker! Mooie, blauwe lucht.. dus ik ga zometeen lekker de moestuin in!
Het plastic is vannacht met de storm van de aardbeien af gewaaid, dus dat heb ik er maar helemaal vanaf gehaald.. ach, krijgen ze wel weer wat regen en volle zon.
De eerste radijsjes die ik gezaaid had doen het goed :) Je ziet er al een bolletje aan komen. Leuk! Ik heb ze vanmorgen maar met wat meer aarde bedekt. Geen idee of aanaarden nodig is bij radijsjes, maar kan vast geen kwaad.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:56

Kirsten_s, nooit water geven OP de planten ( of je moet met de sproeier werken) en als je dan water geeft, nooit met volle zon. Zo verbranden namelijk je planten. Verder rot sla best wel heel snel weg als je de plant alleen water geeft. Kroppen sla zijn in de winkel altijd zo nat omdat de tuinder dan zogenaamd zwaardere kroppen heeft en meer geld verdiend ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:57

jullie gaan lekker :D
hier staat alles nog zo
Afbeelding
dit zijn de kruiden, de linzen en de tomaatjes.
op de voorgrond kun je nog net mijn brakke peterselie zien. :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:06

femiaans schreef:
Kirsten_s, nooit water geven OP de planten ( of je moet met de sproeier werken) en als je dan water geeft, nooit met volle zon. Zo verbranden namelijk je planten. Verder rot sla best wel heel snel weg als je de plant alleen water geeft. Kroppen sla zijn in de winkel altijd zo nat omdat de tuinder dan zogenaamd zwaardere kroppen heeft en meer geld verdiend ;)

Ohoo natuurlijk..

Maare wat moet ik dan anders geven dan water :P?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:07

Linzen? Wat gaaf! Vertel eens meer!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:14

linzen?
heb linzen laten kiemen en die in het zand gestopt als experiment.
tot nu toe gaat het goed en zijn ze uit de poten van de kat gebleven (bonenplantjes, rest in peace) :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:17

minikatje schreef:
linzen?
heb linzen laten kiemen en die in het zand gestopt als experiment.
tot nu toe gaat het goed en zijn ze uit de poten van de kat gebleven (bonenplantjes, rest in peace) :)

Oh, je gebruikt het als kiemgroente, net als tuinkers ;) Is dat lekker? En welke linzen heb je dan? Of zit ik er nu naast?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:21

gewone groene linzen, maar het is wel de bedoeling dat ze netjes als plant door het leven gaan.
aan het eind van het jaar oogst je ze en hang je ze te drogen.
moet nu alleen nog rode linzen en bonen hebben, dan is het experiment compleet.

heb ze eerst laten ontkiemen zodat ik zeker wist dat er plantjes uit kwamen.
maar idd als kiemgroente kun je ze ook goed gebruiken.
maak er linzensoep van met broccoli of met tomaat en pesto, erg lekker :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:23

Ik dacht alleen dat linzen in heel warme landen groeiden. De smaak ken ik heel goed, ik eet vaak linzen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:40

Linzen iieeks. Mijn mannetje vindt ze lekker, ik dus niet. Tinky mooi gedaan met die bakken zo. Ik heb de houten versie ervan en dan 2 omdat we er niet meer kwijt kunnen.

Maar ik ben blij *\o/* ben vandaag onverwachts tegen een muurkasje aangelopen. Voorbeeldmodel van Welkoop van afgelopn jaar. Had ik al eerder naar gekeken, maar veel te duur. Kom ik er vandaag op zoek naar een kadootje voor mijn mannetje, staat er een klein bordje weggestopt op 50 % korting. Dus voor 114 euro ben ik dadelijk. De gelukkige bezitter van een muurkasje van 130 breed, 71 diep en 165 hoog. schuifdeur, dakje dat open kan en van hard kunststof en aluminium frame.

Dan nog even sparen voor een erg handige kweekbak in twee verdiepingen met 6 losse inlegbakken waardoor je geen problemen hebt met hogere planten zoals tomaten en ik ben klaar. Heel fijn.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:45

Nice!! Die krengen zijn zooo duur! Wel een foto plaatsen he!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:50

Doe ik zeker, het is niet de mooiste kas kwa uiterlijk maar zeker niet lekijk met iets gebolde raampjes. En vooral praktisch en stevig. Zo eerst even bellen dat ze de reservering eraf halen en verkocht erop. Dan eens kijken wanneer ik hem kan ophalen. Past gelukkig als het goed is in de bus in een keer. Scheelt uit elkaar halen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:43

Antheman schreef:
Ik dacht alleen dat linzen in heel warme landen groeiden. De smaak ken ik heel goed, ik eet vaak linzen.

ze groeien hier prima hoor :j ik heb ze vorig jaar ook gehad, alleen ik doe het niet meer, oogsten is mij te veel werk := kleine trutpeultjes waar heel weinig linzen in zitten per peul(2 a 3 )
ze hebben trouwens wel steun nodig :j dus iets van gaas waar ze langs/door mogen groeien
anders liggen ze gewoon plat :)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:57

Sonja, je klinkt wel heel erg gepikeerd, alles goed? :D

Gefeliciteerd met je kas karuna! :j

Ik heb een week of twee geleden een stekje genomen (gemaakt?) van de aalbes die al jaren in de achtertuin staat
Hoe weet ik of hij begint te wortelen? Hij gaat wel gewoon verder met nieuwe blaadjes vormen, en er zijn al kleine, groene mini-besjes (denk aan 2 mm groot)
Uhmm... ik zal hem zeker buiten moeten zetten, ik weet eigenlijk niet meer of hij bloemen heeft, wat ik echt heel erg van mijzelf vind,
maar ik neem aan dat hij bestoven zal moeten worden?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:17

Ik heb nog drie mahonieboom zaadjes. Maare ik ga het denk maar pas zaaien als ik een huis woon
waarvan ik weet dat ik er de komende 30 jaar nog woon :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:04

Mahonieboom zaadjes, wat kun je daarmee behalve een mooie tafel timmeren?

Linzen mooi voor de sier dus maar niet praktisch. :+ aalbessen mjammie maar draken van struiken.Ja ze moeten bestoven worden, kun je ook met de hand doen met een wattenstaafje of sateprikker en een stukje wc papier.

Nog even een kleine week geduld hebben, komt bij deze op een andere plek dan geplant maar een extra plekje voor groentjes nu. Tussen de deur van de keuken en slaapkamer, s middags schaduw dus niet te warm in de zomer. En in de winter handiger met veldsla. :Y) en de keukenkruiden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:07

omdat ik straks dus in het fruit ga omkomen ( als de bomen het nog gaan doen :+ ) en met het oog op veel groenten volgend jaar etc.. Ben ik eens gaan verdiepen in de 'voedseldroog' materie...
Niet alleen stikideaal voor het drogen van kruiden ( in de diepvries wordt peterselie altijd zo'n rommel in bakje of zakje) of drogen van groenten maar ook fruit en .. vlees! Dat laatste bracht bij op het idee, voor de honden hier, 2 flinke bobtails en 1 dalmatier... ze zijn gek op die gedroogde kipfiletjes uit het dierenschap... en ja hoor, er zijn massa's mensen die dat al lang in zo'n voedseldroger doen :-). met het oog op veeeeeel kruiden misschien ook wel idee voor mensen hier? Mijn ervaring nu hier met 'drogen' is ellende met schimmels etc.. en dan is in 1 nachtje alles in dat ding gedroogd..super lijkt mij dat?
Zijn er mensen met ervaring met zo'n ding hier??
Ik zag veel dure dingen van zo'n 300/ 400 euro maar bij neckermann zag ik een enorme leuke staan met 5 laagjes die veel mensen gebruiken op de fora voor honden :-).

http://www.neck.nl/product/search.mb1?sp=voedseldroger

Misschien een idee voor de groenten en kruiden mensen hier? Ervaringen welkom :-) ik schaf hem in ieder geval al aan voor de kipfiletjes van de honden :-) en ander vlees te drogen voor ze...

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:20

Oeh dat lijkt mij ook wel wat.Onze buren doen dat ook wel eens,en daar hebben we al eens gedroogde appel van gekregen,dat was best lekker. :j

Zelf kruiden drogen ed is ook leuk lijkt me.