Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:34

Ja zo denk ik er ook over. Mijn vriend is inderdaad ook niet van plan om vegetarisch te worden en ik wil niet dat het een soort strijd gaat worden met wat beter is. Zelf heb ik ondervonden dat er toch wat sneller tekorten ontstaan als je niet heel erg goed oplet (en ik kan nogal chaotisch zijn), dat risico zou ik zelf gewoon niet durven lopen met een kindje.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:37

Eens. Mijn streven is dan inderdaad wel niet elke dag, biologisch vlees en met bewustzijn.

Bij m'n vriend thuis eten ze nu elke dag kiloknallers..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:37

Onze kinderen hebben hun eerste jaar helemaal geen vlees gekregen. Nu ze 2 en 3 zijn eten ze soms vlees, vooral omdat mijn zoontje door ziekte snel bloedarmoede heeft. Ze eten net zo lief een eitje of een lekkere vleesvervanger. Wij zijn er ook niet zo mee bezig, in de supermarkt krijgen ze ook gewoon een plakje worst.
Ik ben ook vegetarisch opgevoed als in dat er thuis geen vlees klaar gemaakt werd, maar op feestjes ed at ik wel gewoon mee. Vond het zelf heel prettig en hoop die houding ook over te kunnen brengen. Die keuze maken ze later zelf maar :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:44

Dat lijkt me inderdaad een goede instelling batje en douce. Ik wil wel graag dat mijn kinderen bewust zijn van hoe en wat, maar het moet idd ook geen dwangmatige situatie worden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:45

Haha ik zie mezelf ook nog niet naar een koe wijzen en zeggen: zie je dat lieve schattige kalfje? Dat wordt jouw hamburger!
Maar dat ze wel weten dat vlees van dieren komt en melk van een koe.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:47

Haha, dat zou ik inderdaad wel iets subtieler proberen te brengen ;) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:52

Ik wil eigenlijk mijn kinderen altijd vegetarisch te eten geven tot ze oud genoeg zijn om zelf hun keuze te maken. Dat vind ik eigenlijk een logischere keuze voor je kind dan wanneer je ze standaard vlees geeft en dat ze achteraf zelf kunnen besluiten dat ze het eigenlijk onetisch vinden, snap je?
Ik zal hun keuze op latere leeftijd altijd respecteren, maar wij gaan sowieso enkel nog biologisch vlees kopen van een boer wanneer we samen wonen (vriendlief is namelijk zo'n echte-mannen-eten-vlees-boerenl*l := ).

Ik ben wel alleen bang dat mijn omgeving er moeilijk om gaat doen, of het iig niet respecteert. Ik heb een vriendin die op een kdv stage heeft gelopen, daar was dus een jongetje dat vegetarisch werd opgevoed. Waren er dus regelmatig leidsters die het kind een plakje worst gaven ofzo 'want het was zo zielig'. Ja sorry maar dat vind ik gewoon respectloos van die meiden :n (zij deed dat overigens zelf niet)
Ook zie ik mijn ouders wel zoiets doen. 'Ach geef dat kind toch een boterham met smeerworst, hij vindt t vast lekker!'
Met alles wat er tegenwoordig in vlees gestopt wordt snap ik überhaupt niet dat er mensen zijn die dat hun kinderen voorzetten.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:00

Het stiekem geven als de ouders het echt niet willen is inderdaad schandalig, maar ik vind het wel heel belangrijk dat onze kinderen lekker mee kunnen doen met de groep. Het grote nadeel van een afwijkend voedingspatroon is dat je je kind er wel mee buiten de groep plaatst. Ik heb zo mijn idealen en die probeer ik mijn kinderen bij te brengen, maar ik heb liever dat ze een ongezond niet biologisch plakje worst eten dan dat ze altijd maar de afwijkende factor zijn. Die keuze mogen ze zelf maken. Maar goed, die overweging moet iedere ouder zelf maken.
(overigens niet alleen qua vlees hoor, mijn zoontje mag niet te veel zout, maar dan kook ik liever een paar dagen extra bewust dan dat hij altijd maar nee moet zeggen tegen tractaties op de voorschool)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:05

Overigens past een vegetarisch dieet geloof ik goed bij een zoutarm dieet. Of zeg ik nou iets geks?

Edit: ik dacht alleen aan avondeten en niet aan bijvoorbeeld brood etc.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:06

Nee daar heb je ook wel een punt. Maar ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit iets van vleesjes heb gehad als traktatie op verjaardagen ofzo, dat was meestal snoep of fruit ofzo. Ik ga dan inderdaad niet zo moeilijk doen over gelatine, dan ontneem je je kind wel erg veel. Ook al zou ik mijn vkind sowieso liever een bakje druiven geven dan een zakje snoep :Y) maar dat is een andere discussie

Ik kan me wel herinneren dat ik een meisje in de klas had met koemelkallergie, daar moesten we altijd een aparte traktatie voor maken. Dat vond iedereen heel normaal hoor :Y) anders ging ze dood en dat was ook weer zoiets 8)7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:10

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:16

Allergie is inderdaad een ander geval, daar MOET je rekening mee houden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zielig vind voor kindjes die als alle kindjes een snoepje krijgen alleen een bakje druiven mogen. Niet zozeer omdat ze dat snoepje (plakje worst, zakje chips etc) zo hard nodig hebben, maar omdat ze dan altijd een uitzondering zijn.

Mwah Douce, dat hangt er een beetje vanaf. Die vleesvervangers bevatten best wat zout en een stuk vlees zelf niet. Kaas is natuurlijk ook zout. Brood bakken we zelf, daar zit dus gelukkig heel weinig zout in, maar uit de winkel is het inderdaad schrikbarend zout. Gelukkig mag hij wel gewoon zout, alleen met mate. Helemaal zoutloos lijkt me heel zwaar, het zit echt overal in..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:23

Ah okee dat van de vleesvervangers wist ik niet. Ik heb namelijk een lage bloeddruk (laatste keer was en bovendruk 90) en de dokter gaf mijn vegetarisch dieet als verklaring.

Nu scheelt het dat de vleeseters die ik ken hun vlees enorm peper en zouten. Vriendlief gooit ook overal zout op. Hij vindt dan ook erg snel iets flauw. Daar heb ik gelukkig geen last van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:25

@batje , nee ik bedoel meer dat waar een ander kind voor de tv zit met een zakje snoep zou ik de mijne eerder een bakje druiven geven, snap je :D
Mijn buurkinderen aten vroeger ook liever fruit dan snoep, dat lijkt me een mooi streven :D

De moeder van mijn vriend moet ook zout minderen vanwege d'r nieren.. nou je krijgt ter plekke nierstenen als je ziet hoeveel zout die op haar eten gooit :=

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:26

Ja, dat klopt. Ik schrik ook altijd wat ze in restaurants in je eten gooien aan zout ;)

Ik denk dat als je vegetarisch zonder vleesvervangers eet, dus bonen etc je idd wel veel minder zout binnen krijgt. Maar goed, ik krijg hier een opstand als ik ze alleen bonen voor ga zetten :')

Lastig lijkt me, zo'n lage bloeddruk..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:34

Ik ben veel meer zout gaan eten sinds mijn laatste doktersbezoek. Heb dus alleen soms sneller last van duizeligheid meer gelukkig niet.

Het dieet van je zoontje lijkt me een stuk lastiger! Is het tijdelijk of voor zijn hele leven?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:46

Oei, kinderen... := ik weet nog helemaal niet of ik die wil! Mijn kinderen worden sowieso vegetarisch opgevoed, en zonder koemelk of eieren. Of ik er echt alle bijproducten bij zou gaan gooien, kweenie... lijkt me inderdaad lastig als ze altijd maar buiten de groep vallen. Dat is vega echt geen probleem, maar vegan wel.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:30

Nee hoor Douce, het valt echt heel erg mee. Gelukkig eten wij al vrij weinig zout en voor Daniel is het helemaal niet zo lastig omdat hij er ook gewoon aan gewend is. Laatst was ik bij de Febo vergeten om te vragen of geen zout op de frites wilden doen en hij vond het gewoon vies omdat het zo zout was.
Volgens mij moet hij altijd wat voorzichtig met zout doen, maar meer in de zin van liever jam op brood dan kaas EN daarna pindakaas. Maar volgens mij moet iedereen dat wel een beetje, te veel zout is echt heel slecht voor je, veel slechter dan te veel suiker.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:34

Ja dat is waar. Dat scheelt enorm. Had het kunnen weten, idem dito met het verhaal wat ik vertelde over mijn vriend. Die is al "verpest" door het vele zout.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:04

Ik zou mijn kinderen niet vegetarisch opvoeden. :) Wel met weinig vlees en als ze het eten biologisch. Maar ik zou ook veelste bang zijn dat ze wat tekort komen. Ik wil wel dat ze zich er bewust van zijn en misschien dat zij later de keus maken om ook vegetariër te worden, dat is geheel aan hen. :)
En ik zou het ook geen fijne gedachte vinden dat mijn kinderen inderdaad altijd buiten de boot vallen op school etc. Dan heb ik liever dat ze met alles gewoon mee kunnen doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 13:10

Citaat:
Goed nieuws! Salademaker Johma geeft 650.000 kippen een beter leven! Want Johma gaat plofkip-vrij én schakelt over op vrije-uitloop eieren! De vrije-uitloopkip heeft in tegenstelling tot de scharrelkip een ruime uitloop naar buiten. De eerste salades met vrije-uitloopeieren zijn al verkrijgbaar in de winkels. Nu nog wachten op de aanbieding…

Hoera :D
(Komt uit de wakkere winkelaar nieuwsbrief)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:23

Haha wij hadden dit weekend al eisalade van vrije uitloopeieren. Heerlijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:38

Jammere van die vrije uitlopen is alleen dat kippen zich in groepjes ophouden in zo'n 'hal'. De groepjes die dan helemaal aan de binnenkant zitten (dus ver weg van de opening naar de uitloop) komen alsnog nooit buiten.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:45

Zeg Suzanne, wat een belachelijke dingen zijn er in dat topic gepost... :')

Mijn kinderen worden iig vega opgevoed, en overwegend vegan. En anderen die dat sjieluuugh vinden... tja, als ze later zelf beslissen om die dingen wél te eten, dan doe ik daar toch niks aan?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:47

Met vegetarisch eten bouw je sneller een ijzertekort op. Slikken jullie daar pillen voor? Of hoe proberen jullie dat te voorkomen? Ik heb net even zitten rekenen, maar ik kom nooit op de hoeveelheid ijzer die ik nodig heb op een dag. :S