Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:50

O spikkelfire, ze zien er heerlijk uit.

Bij Xenos hebben ze trouwens nu heel veel decoratiesuiker etc. Allemaal apart op kleur in buisjes. Ik ben maar snel verder gelopen :=

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:36

Ze zien er mooi uit spikkelfire! Maar ik ben ook niet zo'n fan van bc. Houd ook meer van cream cheese frosting. :)
Oei, dan ga ik de Xenos ontwijken de eerst komende tijd Laurabram! :=

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:25

Die cupcakes zien er lekker uit spikkelfire!
Het mueslibroodje is echt jammie geworden, gister warm plakje geproefd, maar ook vandaag smaakt het (dus afgekoeld) prima *D
Toetje wat ik vandaag zou maken heb ik maar een weekje uit gesteld. Gisteren uit eten geweest en daar was een groot toetjesbuffet, dus voor dit weekend wel even genoeg aparte toetjes gehad, haha!
Maar de aardbeienmuffins gaan morgen wel door, ben benieuwd!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:44

Staat het recept van het mueslibrood ergens in het topic? Lijkt mij ook leuk om eens te maken.
Gisteren heb ik een appelcake gebakken. Simpel, maar hij smaakte vanmorgen prima bij de koffie. Iedereen vond het lekker

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:25

Appelcake doet het altijd goed idd, jammie :) (zag trouwens vanmorgen dat de lidl deze week, ivm pinksteren, appelbeignets verkoopt. Eigenlijk vind ik dat meer bij oud&nieuw horen, maar die van de lidl zijn zó lekker (en zelf maken vind ik zo'n geklieder) dat ik miss deze week toch maar een pakje meeneem... B-) )

Recept voor mueslibrood heb ik nog niet gepost. Zal het morgen even voor je overtypen :j

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:35

Ik lees hier al een hele tijd mee omdat ik zelf ook heel graag bak, heb hier dan ook al regelmatig inspiratie op gedaan voor baksels :D
Maar nu zit ik met een vraag; mijn vriend is maandag jarig en wil gebak meenemen naar het werk. Nu heb ik zondag vrij gehouden om in de keuken staan, maar ik vraag me af of je taarten met slagroom een dag kunt bewaren zonder dat de slagroom in zakt?

Ik wil een Victoria Sandwich cake maken (ook uit dit topic gehaald :D ) en een amerettotaart met slagroom erop.
Zou ik die op zondag kunnen maken en maandag dan nog lekkere/mooie taarten hebben?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:47

Jawel, moet je er klopfix door doen. Ik geloof dat 1 zakje voor 0,25l slagroom is. :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:56

Okay, thanks! Zet ik dat op m'n boodschappenlijstje.
Zal het resultaat wel hier posten, verheug me vooral op de amaretto-taart :9

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:58

ze hebben bij xenos ook super handige taartdozen! voor 5 euro! past een mooi formaat taart in, niet hele grote :D

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:00

leuk topic dit :)
ik heb even een vraagje want ik wil binnenkort van die cut out cookies maken en ik zoek daar nog een goed en simpel recept voor dus als iemand dat heeft zou ik het graag hebben. :)

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:04

2 maanden helemaal niks gedaan, net eindelijk weer wat cc's in de oven gezet.
Straks met fondant versieren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:06

Zoolgangster schreef:
Ik ben heel erg boos op mijn oven (halogeenoventje) want hij heeft mijn brownies verpest.
Veel te donker geworden... grrr.
Ik betrapte mezelf er gisteren op dat ik aan het rondkijken was naar een andere oven... :')

Oh ja, ik heb dus vreselijk zitten foeteren op mijn oventje, maar ondertussen hebben we toch met ons allen de brownies opgegeten en... ze waren nog lekker ook!
Alleen de bovenkant was erg donker ("crispy" zei mijn dochter) maar ja, dat wisten we al. :')

magrietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:46

ik heb een pak mix voor cc bij de action gehaald. Alleen niet voldoende slagroom dus dat moet nog een weekje wachten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:10

Ik heb ook een lading taartdozen die ik niet op ga krijgen,dus als jullie interesse hebben

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:30

@horsesluvers: kun je daar niet ook zandkoekjesdeeg voor gebruiken?

Dan is het 40 gram (witte bastert)suiker, 80 gram boter/margarine en 120 gram bloem en wat zout. Daar kneed je deeg van, rol dat uit met een deegroller (op een tafel die met bloem bestoven is) tot een plak van zo'n driekwart centimeter dik. Dan steek je de vormpjes eruit. Op een bakblik in een oven van ongeveer 170 graden gaar en een ietsiepietsie bruin laten worden, dat duurt zo'n 20 minuten.
En lekker dat die dingen zijn! :P

Voor grotere hoeveelheden is het 80 gram suiker, 120 gram boter en 160 gram bloem.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:22

Bedankt voor de leuke reacties!

Appelcake is ook wel errrrrrrug lekker :9 Ga ik onthouden! (moet nog zooooveel bakken in mn leven merk ik al. :'))

Taartdozen heb ik opzich wel interesse in, maar ik ga eerst bij Jongeneel Verpakkingen kijken, want mn moeder heeft een winkel dus koop ik het zonder btw..

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:49

Vorige week een bak encyclopedie gekregen van mijn ouders. Komende week maar wat dingetjes uitproberen. Staan dingen in van gevulde taarten, koekjes, cakes en broden.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:02

Muffins met aardbeien zijn geslaagd, jammie! :9 Volgende keer doe ik er nog iets meer aardbei in O:), maar ze zijn nu al erg lekker. Heb voor het eerst de bakpoeder van de lidl gebruikt, daar groeien ze wel van zeg! :+ (veel meer als van dr oetker)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:08

Gisteravond een appelkruimeltaart gebakken. Hij ziet er geweldig uit, we gaan hem straks met de visite aansnijden.
Ipv suiker over de appels heb ik honing gebruikt.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:23

Dat klinkt lekker Phylos :9
Ik ga zo een straciatella-kwarktaart (met aarbeien erop) maken en dan nog de Amaretto-taart. Naar die laatste ben ik heel erg benieuwd, helaas zal ik 'm zelf niet kunnen proeven omdat ie met m'n vriend mee naar het werk gaat. Misschien dat ik iets extra maak zodat ik zelf een kleine versie hier kan houden :D

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:42

Die amaretto taart klinkt goed Vankje! Heb je ook een recept daarvan? :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:23

Amerettotaart staat inmiddels in de koelkast op te stijven. Ben benieuwd, zal wel een foto maken als ie helemaal klaar is.

Hier is alvast het recept:
Ingrediënten:
- 300 gr. ameretti (verkrijgbaar bij Italiaanse delicatessenzaak), fijngemalen;
- 120 gr. ongezouten boter, gesmolten;
- 250 ml. melk;
- 200 gr. witte marshmallows;
- 1 el. oploskoffie;
- 2 el. ameretto;
- 500 ml. slagroom;
- 2 el. geroosterd amandelschaafsel (voor garnering);
- pure chocolade (geraspt, ook garnering);
Ook nodig: rechthoekige taartvorm van 36x12 cm met uitneembare bodem óf ronde springvorm van 24cm.

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 170graden. Meng de koekkruimels met de gesmolten boter en druk het gelijkmatig uit in de vorm, maak de wand niet hoger dan 2,5cm. Bak de taartbodem in 5-7 min. goudbruin en laat afkoelen (in de koelkast).

Verwarm in een pan op laag vuur de melk met de marshmallows en roer tot de marshmallows gesmolten zijn. Voeg de oploskoffie en ameretto toe en roer het mengsel glad. Laat helemaal afkoelen.

Klop 150ml. van de slagroom tot stijve pieken en spatel de room door het geheel afgekoelde marshmallow-mengsel. Schenk de vulling op de taartbodem en laat in de koelkast 2 uur opstijven.

Klop de rest van de slagroom stijf en schep nonchalant op de taart.
Strooi vlak voor het serveren het amandelschaafsel en de geraspte chocolade over de taart.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:59

Dankje! Lijkt mij erg lekker :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:01

Amarettikoekjes willen ze ook nog weleens bij xenos hebben. Hij lijkt mij een beetje mierezoet.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:45

Oh de aardbeienmuffins zijn echt jammie :D (had ik al gezegd, weet ik, maar ze zijn echt lekker :+ )

Het mueslibrood is alleen sinds gister wat droog. Iemand hier nog tips om zelfgebakken brood goed/langer vers of in elk geval minder droog te houden? Hebben het donderdag gebakken en zaterdag was het iets droog, sinds gisteren echt droog.
(zal het recept posten als ik weer thuis ben trouwens!)