Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:22

hier net achter rabarberplanten geweest voor vriendlief en er zelf 4 tomatenplanten bijgekregen (bruine tomaten, ben héél benieuwd!)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:27

inderdaad, in een salade zijn ze erg lekker. of probeer anders eens een ovenschotel met radijs.
als je dat ook niet lekker vind zou ik ze gewoon afgeven, je kunt ze wel weer ergens anders neerzetten, maar dan lust je ze alsnog niet ;)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:16

Er zijn heel veel ook warme recepten waar je radijs in kan gebruiken. De smaak is dan minder heftig, en ook erg lekker! Ook het loof is overigens goed te eten. Je kan het net als spinazie wokken, of verwerken in ovenschotels. Zeker de moeite waar om te proberen, anders gooi je het loof weg ;)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:39

Ik ben een stille meelezer, en begonnen met een vierkante meter tuintje. De radijsjes doen het erg goed. Ijsbergsla ook. Mijn spinazie leek ook erg goed te gaan, maar is van de een op de andere dag eigenlijk bruinig geworden. Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:55

Te lang laten staan, geen water gegeven, hij is doorgeschoten?
Voor spinazie is het nu eigenlijk al te laat/warm. Dat zou nu zo'n beetje aan de beurt zijn om te oogsten en dan ga je pas tegen september opnieuw inzaaien.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:51

Radijsjes moet je volgens mij leren eten. Ik vond ze eerst ook heel vies, maar kan ze nu steeds beter waarderen. Gewoon blijven proberen dus. :+ Of de kippen er blij van worden betwijfel ik, die van ons niet in elk geval. De konijnen weigeren ook, die vinden alleen het loof erg lekker.

Afgelopen zondag heb ik pompoen, courgette, komkommer en Oost-Indische kers geplant op een plekje waar de kippen niet kunnen komen, dus hopelijk komt er dit jaar iets meer van terecht. Spinazie heb ik ook nog iets van staan, dat ga ik dit weekend denk ik maar oogsten.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:22

Ik heb ook nog 1,5m spinazie staan, maar ik dacht dat die nog veel groter moest worden. Heb Amsterdam's Reuzenblad(vroeg) gezaaid, die moeten +/- 10cm worden stond op de verpakking. Gemiddelde grootte is echter 6-7cm. Water was er prenty, misschien toch te weinig mest gehad. Er toch maar uit halen dus ivm te warmte? Bruine spinazie lijkt me niet zo lekker :P

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:35

Vandaag heeft mijn tante een paar radijsjes meegenomen :)Maar ik heb er nog altijd heel veel over. (Dat overpoten was meer bedoelt zodat ik weer ruimte had in de kas.)
Ik ben zelf niet zo'n koker, maar wie weet dat ik van het weekend eens wat met die radijzen probeer :Y)

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:17

misschien een domme vraag maar hoe oogst je rucola en sla het best ? Moet je hem helemaal uit de grond trekken zoals een kool, of moet je er gewoon steeds wat blaadjes van plukken zodat de rest doorgroeit ?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:24

Ik heb vandaag mijn eerste slag geoogst :) Op deze manier http://www.schooltuinenleiden.nl/36543706 (haha ja ik als beginner had ook geen idee en ben dus maar gaan google :D ) Heb verder vandaag een braamstuikje gezet en mijn paprika's overgepot en nog een hoop nieuwe zaden besteld prei enz :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:45

LucyB schreef:
misschien een domme vraag maar hoe oogst je rucola en sla het best ? Moet je hem helemaal uit de grond trekken zoals een kool, of moet je er gewoon steeds wat blaadjes van plukken zodat de rest doorgroeit ?

Rucola kun je plukken, maar ook heel jong in z'n geheel oogsten. Rucola wordt wel taaier naarmate het ouder wordt, en met dit hetere weer schiet het snel door.
Sla hangt van de soort af: kropsla, ijsbergsla, lollo rosso oogst je in z'n geheel, pluksla (en ook bv eikenbladsla), de naam zegt het al, pluk je en kun je laten doorgroeien.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:28

mijn ruccola is inderdaad allemaal doorgeschoten. pluksla begint nu lekker te groeien hier :)

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:36

OK.dankjewel :) Ik heb hier rucola en ijsbergsla staan. Morgen maar even wat rucola plukken :Y)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:58

hebben er hier mensen ervaring met pompoen en courgette? ze worden nu erg groot voor de kas en ik denk erover ze op de mesthoop uit te planten, of is dat geen goed plan?
en als het wel een goed plan is, gooi je er dan eerst wat aarde overheen of plant je ze er zo in?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:53

pompoenen doen het erg goed op composthopen en veel oude mest
dus pompoen zou je sowieso kunnen proberen, courgette is een beetje zelfde familie dus zou ook moeten kunnen in theorie ...

ik ben bang dat ik uiteindelijk een beetje veel klimmers/woekeraars heb...komkommers, augurken, pompoenen, courgettes...de meeste ook echt meerdere soorten := oops eens verzinnen waar ik het allemaal moet gaan laten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:02

ik heb m'n courgettes vanochtend op de mesthoop gezet. hopelijk willen ze daar een beetje groeien, want ze zijn echt al mooi groot nu en ik zou het echt zonde vinden als ze doodgaan. ff afwachten dus....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:17

Courgettes en pompoenen doen het buiten ook prima. Komkommers, augurken en meloenen (allemaal cucurbita) doen het beter in de kas.
Wel in verteerde mest zetten, verse mest kunnen planten niet goed tegen, dat brandt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:25

ik heb ze in de oudste mest gezet. heel oud is dat helaas niet, want in febr is mijn oude mesthoop opgehaald. naja we zien wel, ik kan ze toch nergens anders kwijt....

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:24

Charlot schreef:
hier net achter rabarberplanten geweest voor vriendlief en er zelf 4 tomatenplanten bijgekregen (bruine tomaten, ben héél benieuwd!)

Haha, ja, je ziet op zadensites af en toe echt 'maffe' dingen voorbijkomen. Gele tomaten in de vorm van een peer bijvoorbeeld. :P Dat lijkt mij voor later wel eens leuk om zoiets te zaaien. :j
Maar goed, eerst maar eens mijn 'gewone' rode tomaten grootbrengen. ;) Gister 18 tomatenplantjes uitgepoot. En ik heb er nog een paar over.
Een buur-boer bood me ook pompoenenplantjes aan, en heb basilicum van haar gekregen. :D

Er is trouwens weer wat radijs opgehaald! Een andere tante had net een familiefeest, dus die kon het wel gebruiken voor in de sla.
Het geeft me echt een goed gevoel als ik anderen blij kan maken met groenten. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:28

Die heb ik gekweekt, die gele peren :j Heerlijk qua smaak. Zijn eigenlijk gewoon gele Roma's.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:44

Puntje voor de gele peren :D

Ik heb nu voor het eerst echt grote tomaten. Paar jaar terug had ik van die cocktailtomaatjes, dus ik ben wel heel benieuwd of het met de grote net zo goed gaat als met de kleine.
Vorig jaar had ik trouwens ook kleine tomaatjes, maar dat ging helemáál niet goed. Maarja, die hadden zichzelf ook uitgezaaid terwijl het een hybride was en bovendien was het niet echt een warme zomer toen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:47

Voor interessante en absoluut goed eetbare/kweekbare tomatenrassen beveel ik zonder meer www.tomatofest.com aan

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:07

vorig jaar wilde mijn tomaten ook niet lukken. zelf nog een kasje gefabriceerd toen het zo'n natte zomer bleef, maar ook dat wilde niet baten.

nu in mijn nieuwe kasje groeien ze echt super goed. ik had er 3 per pot staan en heb ze vandaag overgezet naar 1 per pot. ik heb trouwens cocktail tomaatjes

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:54

Ik hou zelf ook meer van cocktailtomaatjes, ik eet ze veel op een broodje met kaas :9
Maar ik heb nu een grotere variant. Moneymaker heet het ras.

Haal jij je tomatenzaden helemaal uit Engeland Ibbel? :wow:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:54

Nee, uit Californië :+