Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 02:31

Hoop dat ze het dan nog doen! Hier heb ik uren in de tuin zitten planten, hoop nu op de beloning dit voorjaar ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 03:58

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:55

ooo daar word ik ook vrolijk ga hem zo even uit printen en lekker helemaal uitpluizen wat ik dit jaar wil..

OP de site http://www.123zaden.nl kan je ook heel veel krijgen voor niet zo heel veel en is ook nog erg goed..

na nu snel die vorst uit de grond kunnen we weer beginnen :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 03:46

Mag ik me ook even melden in dit topic?

Ik zocht informatie over het verbouwen van dingetjes in je tuin, en kwam in dit topic terecht.
Ik wilde mezelf goed informeren om aan de slag te kunnen en ik denk dat daar nu de juiste tijd voor is, zodat ik met het voorjaar genoeg info en wat spulletjes verzameld heb. :)

Toevallig kwam ik laatst goedkoop een heel geschikt boekje tegen, met daarin zaaitijden en informatie, vond het wel een leuk boekje om wat inspiratie op te doen (Hij is hier ook een stuk duurder trouwens :+): dit boekje
Iemand die dit boekje kent en er iets over kan zeggen?

Verder kwam ik de link van de Boerenbond hier in het topic tegen, en op blz. 16 staat een duidelijk overzicht.
http://www.boerenbond-welkoop.nl/file.html?id=70766

Ik heb beschikking over een tuin, maar zou het nog leuker vinden op mijn ruime balkon het een en ander aan bakken neer te zetten. Ik snap dat ik dan aan ruimte inboet en mijn keuze qua planten daarop zal moeten baseren.
Heeft iemand hier nog tips voor?

Hier staat ook een boek over te koop op bv. Bol.com; kent iemand dit boek en is dit een aanrader?
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Ik ben ook nieuwsgierig hoe vaak jullie daadwerkelijk iets kunnen eten uit jullie tuin en hoeveel jullie hebben staan. :)

Een hoop vragen dus, ik ben vooral op zoek naar informatie en ben aan het afwegen welke zaden ik het beste kan kiezen bij mijn idee.

En zou het kwaad kunnen nu al zaden te kopen? Ik neem aan dat je die goed blijven mits je ze droog bewaard?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:11

Vorig jaar had ik echt een oliebol aan sla, dus wij hebben bij ieder gerecht waar het kon sla gegeten :))
Verder hebben we een aantal paprika's op, veel tomaten, wortels voor de pony's :+ en rode bietjes. En de kruiden gebruik ik ook regelmatig! De prei is helaas mislukt, net als een of andere koolsoort die er stond :+

Met de rest kan ik je niet helpen helaas, ik heb er verder ook geen verstand van :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:49

@TurdusMerula, welkom! Leuk dat je je ook een moestuin wil beginnen :) ik ben aantal jaren terug ook gewoon begonnen met beetje lezen en vooral uitproberen! Tip: begin klein met een aantal dingen en niet meteen met tig verschillende planten.
Ik ben de laatste jaren ook vooral bezig geweest in bakken. Dat zijn ook de dingen die het beste liepen. Koolsoorten zijn lastig (zeker als je rupsjes niet dood wil maken) had dus vorig jaar veel vlindertjes maar weinig broccoli ;) Als het echt zonnig balkon is dan zou ik naast kruiden ook eens een kerstomaat proberen als je die in maart/april even binnen voortrekt en dan uitplant doen ze het vaak hartstikke leuk zo tegen warme muur lekker beschut. Wel zorgen dat je ze regelmatig water geeft.
Ik heb vorig jaar enorm veel plezier gehad van een courgette in pot (wel grote pot van bijna een meter) steeds oogsten en daar heb ik maanden courgettes van gehad in totaal wel 10.
Daarnaast doen aardbeien het ook prima in bakken en eigenlijk alle soorten kruiden ook en de slasoorten zijn ook makkelijk. Bij sla niet meteen hele zakje zaaien maar steeds een beetje anders moet je in één week je door een oerwoud aan sla werken ;)
O ja..de boeken die je noemt ken ik niet maar je kan echt heel veel vinden op internet en het blad Tuin&co heeft deze maand ook een zaai- en oogstkalender.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:58

Tomaat en komkommer doen het ook prima in een grote pot!

Verder is leren tuinieren toch vooral een kwestie van uitproberen wat op jouw grondsoort/omstandigheden werkt, veel trail and error en de nodige frustraties, maar het is vooral erg bevredigend om uit eigen tuin te kunnen eten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:08

Ohja, tomaten hadden wij ook inderdaad. Cherry en gewone.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:13

hooi, ik ben er ook weer :)

wij hebben onze tomaten (trailing, dus omlaag groeiend) in grote potten, gaat prima!

de eerste chili zaadjes zijn ontsproten, zo cute!

ik wil graag komkommers, maar zijn die net zo raar als courgettes? (en mijn courgettes waren raar hoor, die kregen 'n bloem, kregen een mini courgette, en een nacht later stond er alleen nog een kort stengeltje. Hoe raar is dat? Het zijn geen slakken, voor zover ik weet)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:19

vanLotje schreef:
ik wil graag komkommers, maar zijn die net zo raar als courgettes? (en mijn courgettes waren raar hoor, die kregen 'n bloem, kregen een mini courgette, en een nacht later stond er alleen nog een kort stengeltje. Hoe raar is dat? Het zijn geen slakken, voor zover ik weet)

Niets raars aan, dat zijn onbevruchte courgettes (of komkommers, of meloenen, want die doen allemaal ook zo). Die vallen gewoon af, na een paar dagen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:30

Wow.
Volgende keer dus meteen aan bokt vragen :) thanks, Ibbel!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:18

ik had vorig jaar aardbeien, courgettes (ik had 4 planten, maar die groeiden echt de pan uit!), broccoli, selderij, tomaten (bij mij werden ze voordat ze rijp werden al helemaal zwart!), bleekselderij, komkommer en boerenkool.
Maar is indd kwestie van proberen en wat jij lekker vindt natuurlijk!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:21

Precies mijn courgettes VanLotje :D Iedere keer weer hopen :+ Maar ik had of mannelijke bloemen of vrouwelijke bloemen, nooit ook maar een beetje tegelijk.. Niet leuk ^)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:36

annepanne schreef:
Precies mijn courgettes VanLotje :D Iedere keer weer hopen :+ Maar ik had of mannelijke bloemen of vrouwelijke bloemen, nooit ook maar een beetje tegelijk.. Niet leuk ^)

ja! en helemaal trots op de bloem en het babie courgettje. En HUP weg. Drama, zondagmorgens :)

Ik zal wel weer omkomen in de pruimen dit jaar :)
*zucht* dat wordt weer zidone's taart bakken :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:37

Dan had je beter de bloemen kunnen eten :) die schijnen erg lekker te zijn.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:54

Maar je hoopt toch dat hij bevrucht is (dat kan je niet zien als hij bloeit denk ik?) Hoopte op een lieve bij uit de buurt :D En dan is de bloem weer weg :+

We hebben ook niet een beste zomer gehad (ik iig niet qua moestuin!) of heel warm en heel droog, of heel nat.. Had echt werkelijk 7 tomatenplanten en een paar handjes tomaten :+ Pepers heb ik in november geoogst :+ Wel wat natuurkomkommers gehad en wortels. Maar heel veel niet opgekomen enzo! Tomaten waren heel lang groen, werden rood en hup verrot!

Heb de moestuin maar weer opgedoekt.. Had te weinig tijd en was erg teleurstellend! Dus dit jaar maar gewoon weer in de tuin :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:43

zidore is het hoor 8-) *D :) maar ik zal'm'n taart weer even spammen ook al duurt het nog eeuwen voordat er weer pruimen zijn (maar in de winter maak ik hem gewoon als appelcake of met peer mmm) http://www.eediete.nl/keuken/?p=85

breek me trouwens de bek niet open over onbevruchte courgette/pompoenen.. daar heb ik de helft van het topic over geklaagd. ik maakte zelfs afgestorven bloemen open om te kijken of daar geen vrouwtje tussen zat waar ik in mijn mannetjesbloem mee kon roeren (of was het nou andersom ;) ) je kan de bloemen iig goed vullen met geitenkaas, stikt van de recepten op internet

zit me nu pas te bedenken dat ik nog een terrasje heb waar ik niet veel mee doe (tja grote tuin vergt al je aandacht & werk ;) ) maar daar is wel veel zon. Denk dat ik dus binnenkort (als het een keer ophoud met regenen) de bloempotten eens naar boven ga slepen! Courgette in een pot lijkt me ook geweldig. Ben ook wel benieuwd naar dat bol.com boekje hierover.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:41

Meldt me ook nog ff...
Wát een pruimen hebben we gehad... Niet meer weg te krijgen qua eten en qua plukken.
De bovenste hebben we laten hangen voor de insecten en vogels en een aantal 'in de weg'-takken gesnoeid.

1 deel van ons tuintje is vrijwel kaal.
Eerst gaan we van het voorjaar de schuur verven met carboleum of soortgelijk spul om de schuur weer zwart te krijgen.
Daarna kijk ik wel wat er weer ingaat, maar wil persé een boerentuin met groente/kruiden en bloeiers. :roll:
En dit jaar aardbeien in pot: dat gaat toch echt beter dan in de grond heb ik het idee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:24

Zit hier toevallig nog een fruitbomen expert? Dan vooral iemand die me kan helpen met de snoei?
Ik ben namelijk pas verhuisd en bij ons nieuwe huis staan 2 appelbomen en een (zure?) kers in de tuin, allemaal x jaar oud en lijkt me dat er nog wat snoeiwerk rest.
Is hier iemand die me daar wat tips over kan geven? (evt via pb)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:25

graag de tips via dit topic want dan kan ik ook meeleren.
staan hier mega oude bomen in de wei, appel en peren . en pruimen (die niet te eten zijn zo zuur :? )

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:34

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:49

Dat soort site's had ik al wel gevonden maar die gaan altijd uit van het kopen van jonge boompjes en dus snoeien vanaf de eerste aanplant.
Bij mij gaat het om bomen die echt al volwassen zijn en hier wellicht al 30 jaar staan, of langer...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:09

Aha!
Nee, dan heb je niet veel aan deze sites...
Ik ga spitten in mijn tuinboeken, misschien dat daar iets in staat. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:19

Gewoon gezond verstand gebruiken. Een fruitboom hoort ongeveer 5 evenredig rond de stam geplaatste gesteltakken te hebben, dus kies er 5 uit en zaag de rest rucksichtslos af bij de stam. Ga dan hogerop in de overblijvende gesteltakken kijken wat elkaar daar aan zijtakken kruist, dun, dood, beschadigd of anderszins zwak er uit ziet en haal dat ook weg. Meer dan dat zou ik voor het eerste jaar niet doen, en eerst maar eens afwachten wat de opbrengst dan is. Zorg in ieder geval dat het centrum van de boom open is. Vol in het blad komt daar geen licht en lucht, wordt fruit sowieso niet rijp en is het alleen maar een broedplek voor ongedierte en schimmels.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:51

Daar staat erg duidelijk in hoe en wat!!
Wij hebben 3 pruimen boompjes staan die GEEN vrucht geven!! afgelopen jaar 3 hele kleine pruimpjes kunnen ontdekken maar die zijn niet uitgegroeit..... Dit jaar maar eens snoeien edn hopen op beterschap.
(eerst hadden we 2 stuks die zelfbestuivend zouden zijn maar na 2 jaar niks hebben we er een ander ras bijgezet in de hoop er wat aan te krijgen)

Afgelopen najaar hebben we een toen nog vruchtdragende peer geplant van een meter of 4 hoog en ook nog een kers. Ben benieuwd wat het gaat worden allemaal....