Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:01

Ziet er heerlijk uit Keetje :9

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:44

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:09

Albertina71 schreef:
Ik was benieuwd naar crème d'isigny. Dat is blijkbaar superlekkere crème fraîche https://www.kokenmetkarin.nl/2011/09/20 ... e-disigny/
Weer wat geleerd :D

Staat altijd als vast onderdeel op mijn boodschappenlijst als we in Frankrijk boodschappen doen. Onvergelijkbaar van smaak met de plastic bakjes in de Nederlandse supermarkten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:58

Nu staat een zuurdesem, spelt maaisbrood met naast maaismeel ook echt maais te rijzen. Hoop dat het lukt is best nat deeg.

BeFunny

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:55

Het brood komt net uit de oven

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:59

Ziet er toch prima uit!
Ik heb de ambitie om desemoliebollen te gaan bakken, ben benieuwd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:37

Het is heerlijk luchtig brood geworden.
Ik wil ook oliebollen maken zondag dan zijn ze lekkers vers. Uit de oven.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:17

BeFunny schreef:
Het is heerlijk luchtig brood geworden.
Ik wil ook oliebollen maken zondag dan zijn ze lekkers vers. Uit de oven.

Ik maak ze echt in de zonnebloemolie, sowieso bak ik elk jaar appelbeignets dus de pan met olie is er. Oliebollen vind ik niet zo leuk om te bakken, maar nu ik zo op dreef ben met het desem wil kiem er wel een keer aan wagen. Misschien dat ik voor de zekerheid een beetje gist erbij doe. Iets met mezelf niet 100% vertrouwen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:53

Mijn vriend vind het stinken.
Dus ik koop ze gewoon.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:10

Wij bakken al jaren zelf oliebollen, omdat ik lactose intolerant ben en er melk/melkpoeder in oliebollen en standaard oliebollenmix zit.

Ik gebruik instant gist en lactosevrije melk en laat de pan met beslag rijzen in de stoomoven.
In het originele recept ging geen melk, maar water en dat smaakte ook prima! Met melk en extra suiker zijn ze gewoon nog lekkerder en smaken ze precies zo als die van de bakker.
Manlief bakt de oliebollen buiten in de frituurpan zonder mandje, onder de overkapping.

Ik doe meestal een vulling van appel, krenten, rozijnen en cranberry en een beetje kaneel. En een andere vulling met appel en kaneel.
Vorig jaar hebben we alleen nog appel kaneel oliebollen gebakken omdat we die allemaal het lekkerst vinden :9

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:17

Oude buurvrouw maakte oliebollen voor heel het dorp. En dat dan op haar verjaardag! Maar op gegeven moment is dat gestopt.
Ik wil ook oliebollen proeven. BeFunny, waar heb je die opwarm oliebollen gehaald? Misschien is dat namelijk ook iets voor hier thuis.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:47

Opwarm oliebollen?

Ik had een recept voor oliebollen uit de oven maar ik denk dat dat meer cakejes worden. Toen dacht ik ik maak ze uit de pan maar mijn vriend vind dat stinken dus ik koop ze dan wel lekker bij de oliebollenkraam is toch lekkerder dan uit de oven denk

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:04

Ik heb een goede afzuigkap met een heel korte afvoer naar buiten :D

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:12

BeFunny schreef:
Opwarm oliebollen?

Ik had een recept voor oliebollen uit de oven maar ik denk dat dat meer cakejes worden. Toen dacht ik ik maak ze uit de pan maar mijn vriend vind dat stinken dus ik koop ze dan wel lekker bij de oliebollenkraam is toch lekkerder dan uit de oven denk

Ohh zo, hahaha :')

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:45

Ik dacht bij opwarmoliebollen aan gewone oliebollen die je in de magnetron opwarmt :=

Bij mij stonden de desemoliebollen ook op het lijstje om te proberen. Eergisteren begonnen met de voorbereidingen en vandaag gebakken en worden het opwarmoliebollen. Ze zijn lekker :P
Afbeelding

Als het niet zou lukken dan had ik in de buurt nog oliebollen kopen. Er wonen hier hobbybakkers die met oud en nieuw een kraampje aan huis hebben.

Ik heb het recept van Levine gebruikt, op de boter na is het recept lactose vrij.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:03

De lange rijstijden vind ik wel een dingetje. Maar goed, bak eerst wel de appelbeignets en daarna de oliebollen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:02

De oliebollen zien er lekker uit SimplySusan

Ik heb een recht brood gebakken ipv rond

Ik heb het recept uit de broodbijbel maar recept klopte niet. Zou voor 2 broden zijn maar heb de bollen deeg weer samengevoegd en samen in een rijsmand gedaan. Ook had ik water vervangen voor melk en bijna 100 ml meer melk gebruikt en nog vond ik het droog deeg. Maar het brood zelf is wel aardig gelukt.

Gebakken op de pizzasteen dus niet in de pan.

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:07

Afbeelding
Ze zijn gelukt! Zuurdesemoliebollen. Eerst had ik er hard hoofd in omdat de eerste rijs niet lekker ging, maar opeens toch luchtbellen :) dus doorgeroerd en de tweede rijs mocht tijdens het appelbeignets bakken. Tada! Ben er best trots op, zeker ook omdat ze mooi rond zijn geworden door het opbollen in een soeplepel.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:45

Mooi recht brood BeFunny. Dat soort broden zijn makkelijker met eten, de sneetjes verschillen niet zo in grootte.

Fijn dat de oliebollen gelukt zijn Ceetje_bokt. Bij mij ging de eerste rijs ook niet zo. Ik vond het oliebollendeeg fijn verwerken. Ik heb zo waar ronde bollen kunnen maken. Als ik met kant en klare mixen bak, dan lijken de oliebollen op amoebes. Die knapperige uitsteeksels zijn dan wel weer lekker.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:06

Sjeejte Ceetje! Dat ziet er lekker uit! Smaakt het goed?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:06

Ceetje wat een heerlijkheid :9

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:14

Dank voor de complimenten. De smaak is goed, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik ze volgend jaar weer zo maak. Veel werk vooraf met zorgen voor een actieve starter en het rijzen duurt ook veel langer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:45

Mooie, lekkere resultaten komen hier weer voorbij!

Hier vanochtend een lading hamburgerbroodjes gebakken, die overigens ook heel goed als witte bolletjes te eten zijn. 4 zijn voor vanavond, de rest gaat in de vriezer.
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:50

Wat komen er heerlijke dingen voorbij zeg!

Mijn zuurdesem starter kan de prullenbak in -O- Ik dacht dat ik hem in de koelkast had gezet, maar blijkbaar toch niet. Vervolgens heeft iemand hem opgeruimd, en staat die dus al 1,5 week buiten de koeling zonder dat ik er wat bij in heb gedaan. Hij oogt iets oranje als ik er nu in kijk, dus ik wil de gok niet nemen. Maar ik heb er wel de pest in. Kan ik weer helemaal overnieuw |o

Ik haal altijd speciaal meel bij de biologische winkel, en daar kan ik pas zaterdag weer heen. Ik heb nu alleen patentbloem in huis, maar daar deed die het de vorige keer ook erg slecht op.

Goed, baal en leermoment en weer door.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:29

Ik weet niet waar je woont, maar je kan bij mij wel wat starter krijgen. Heb twee potjes, want het leeft als een malle.