de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:15

Weissjee schreef:
Giolli wat voor potgrond heb je gebruikt? En moet vast een verklaring zijn dat je plantjes dood gaan.

Laurievc, gebruik je toevallig dezelfde potgrond als vorig jaar? Aangezien alles vorig jaar het wel goed deed en nu niet. Dan kan het zijn dat de voeding eruit is.

Ik gebruik het potgrond wat bij de zaadjes zat. Dat van de action dus. Vermoedelijk is dit ook het probleem, alleen ik kan ze nu niet meer opnieuw gaan omzetten denk ik... zijn ze nog te jong voor.

Weissjee

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:21

Aii. Ja daar zit vaak helemaal geen voeding in. Dan groeien ze wel iets met voeding uit het zaadje maar dat houdt al snel op. Misschien kan je er wat vloeibare voeding bij doen? Maar hoor ook vaak dat meststoffen kleine plantjes dood maakt. Maarja anders gaan ze waarschijnlijk ook dood :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:31

Afbeelding
Zoals pleintje nu is en ideaal (zijn 50x50 stenen trouwens). Straks met schuur plaatsen perfect. :j *\o/* Al moet ze er nog wel eruit gronddoek eronder en af valken met zand, maar dat is weer en leuk klusjes voor volgend jaar. :')
Afbeelding
Voorbereidingen in volle gang. *\o/*
Afbeelding
Zo net overheen en de aalbessen zijn beschermd. }>

Morgen nog aardappelen, laatste sjalotjes en stokbonen naar buiten. Bij mij op de moestuin werden diverse voorzorg maatregelen genomen tegen eventuele nachtvorst.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:31

Zal het direct even demonstreren. :=

Afbeelding
1x1m kas, met moestuin potgrond van het tuincentrum.

Afbeelding
Plantjes doen langzaam hun best na dood te zijn geweest. Action grond die gelukkig bijna op was dus aangevuld met moestuin grond.

Afbeelding
Iemand een idee of het normaal is dat de blaadjes geel zijn? (En blijven!)
Moestuin grond

Afbeelding
Action zooi

Afbeelding
Action zooi

Afbeelding
Action zooi.

-O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:05

Gele blaadjes betekent te weinig voeding. Ze staan ook wel erg dicht op elkaar in dat kleine potje.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 00:23

Radijs kun je beter gelijk in de grond zaaien is mijn ervaring, in een potje hebben ze te weinig ruimte en maken ze geen mooie knolletjes of ze gaan dood na het verplaatsen. Heb het 1x zo gedaan daarna niet meer.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:07

Ik ga dadelijk na het ontbijt even de tuin in. Eens kijken wat deze week van geen aandacht heeft overleefd en wat extra zorg nodig heeft.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:31

Ik ga zo deel van mijn kas uitplanten want ze zijn hun potjes inmiddels ontgroeid. En nog nieuwe lading zaaien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hennepvezel rond de aardbeien (uitprobeersel).

De kas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geloof dat de plantjes graag naar buiten willen. :')

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:18

Ik ga ook hennepvezel rond de plantjes leggen :D Ook een probeersel haha

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:33

Sla, broccolie en mais verhuisd naar volle grond nu hopen dat de slakken ze niet opeten :+ korrels gestrooid en zo nog ff de slakkenval bakjes opnieuw vullen met bier.

Afbeelding
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:50

Waarom vezel erom heen. Nog nooit van gehoord.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:03

Zou tegen slakken, onkruid er zou geen ongedierte in kruipen en je hoef het na afloop niet weg te halen en kan het als bodemverbeteraar doorheen kunnen schoffelen.

Heb nu ook een beetje rond de sla en andijvie plantjes gestrooid die buiten staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 07:40

is het voor slakken niet fijn om zich onder te verstoppen dan?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:34

Wat zie je hier toch prachtige tuinen verschijnen! Echt om jaloers op te zijn!
Ik heb maar een mini tuintje, maar ik doe mijn best. ziet er niet zo creatief uit als jullie tuin natuurlijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:10

Eerste keer sla uit eigen tuin :)
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:30

Lekker! Ik ga zo wat rucola plukken voor op mijn boterham. Zo grappig vind ik dat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:24

Ziet er lekker knapperig uit +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:36

Ceetje_bokt schreef:
Lekker! Ik ga zo wat rucola plukken voor op mijn boterham. Zo grappig vind ik dat.

Lijkt mij ook heel lekker!

Was het ook, ondanks dat ik hem gisteren al had afgedaan :j Normaal lust ik ook dergelijke sla niet, maar deze was echt heel lekker :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:43

Lekker mijn plantjes moeten nog wel ff groeien als ik er nu van zou eten staat er gelijk niks meer := . Ruccola gaat wel goed die kan ik over week al wel eten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:16

nog een dag of 2 en dan heb ik bladsla om te eten. rest in de schaduw gezet. vinden hitte niet grappig

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:31

Altijd leuk en vooral lekker als je uit eigen tuin kan eten. Ik eet vanavond bietjes van vorigjaar, ben benieuwd of dat nog lekker is na zo lang in de vriezer :).

Zondag en maandag druk bezig geweest met de tuin. Zondag opgeruimt en tomaten in definitieve potten gezet. En gister het water systeem aangesloten. Enkel de moestuinbakken nog niet, spullen daarvoor komen vandaag of morgen binnen.

Links komen de watermeloenen nog in. Die staan nog binnen onder de lampen.
Afbeelding

En de 'boomgaard' :P. De twee boompjes bij de gieter krijgen dit najaar een grotere pot. Ik ga er vanuit dat de bak erachter dan op de vlonder ligt..
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:18

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog foto's van gisteren en langzaam aan word alles steeds groener en grasveld begin eindelijk gras te kiemen. En van de week pompje gekocht voor op mijn accu boormachine, maar dat werk echt super. :j

Mol is alleen vervelend in de kas kon vandaag weer wat plantjes omhoog zetten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:20

Jij hebt een mol, ik heb een kat _-:( Hoe goed ik het doek ook vastzet, ze wurmt het elke dag los en gaat lekker op mijn koolplantjes liggen :\

Fijn he, dat alles lekker begint te groeien. Ik kon het vorige week wel de grond uitkijken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 01:00

Begin van dit topic heb ik kort meegekletst, nu dan eindelijk ook zelf eea in bakken staan. Vnl diverse soorten sla, aardbeien, andijvie, komkommers en tomaten (ahum, die hebben het even lastig gehad laatst) en er komt nog paprika en wat van de AH moestuintjes bij. Daarnaast hangen de rode bessen al in talloze trossen nog groen te zijn, had de kersenboom dit jaar heul veul bloesem en zie ik al meer kersen hangen dan er vorig jaar (late vorst) aan kwamen. De oude appel- en perenbomen doen ook hun best. Ik heb een 7-tal extra appelboompjes geplant (4 3-jarigen en 3 die ik dit voorjaar zelf geënt heb), maar die geven dit jaar nog niks. De pruimen en hazelaars moet ik eerdaags eens even gaan bekijken.

Op een plek waar veel brandnetels stonden hebben we een extra laag compost gegooid en pompoenen gezaaid. Na de zomer wil ik daar ook rabarber zetten, begreep dat die ook wel van stikstof houden. Heb er wat kruidenmengsel bijgestrooid om de boel wat op te vrolijken.

Ik zie wel erg leuke tuinen voorbij komen hier! Wie weet als het dit jaar een beetje wil, dat ik volgend jaar ook in de volle grond durf. Plek zat. Ook voor zo'n kasje O:)

Jullie oogsten ook niet een hele krop sla in een keer, maar plukken gewoon de blaadjes die je nodig hebt?