Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:41

Klinkt heerlijk! Laat je weten of ze lukken? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 14:42

Hier is mijn pudding-recept:
Afbeelding

Ik doe er eieren van eigen kipjes in, maar je kunt het waarschijnlijk prima vervangen door aquafabe/kikkererwtvocht of no-egg ofzo.
En ipv roomboter gebruik ik gewoon margarine of kokosolie.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:46

Doe ik zeker. Nu alleen nog de tijd vinden om alles te maken.
Bedankt 8nnemiek!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:35

Grunschnabel is nu blijkbaar ook bij AH te koop :oo

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:56

Vanmiddag vertelde ik aan iemand dat ik de vegetarische ham die ik had geprobeerd heel vies vond. Zegt een ander meisje: 'ja ik vind dat je gewoon vlees moet eten. Is veel gezonder en je komt allemaal eiwitten tekort'. Ehh... oke? := En waar heb jij je informatie vandaan? Zelfde meisje vind dat dieren geen gevoelens hebben, ze alleen op de wereld zijn voor de mens en voor de rest geen nut hebben en ze zo gruwelijk behandeld mogen worden als maar kan want ze voelen het toch niet! :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:58

enamorada schreef:
Vanmiddag vertelde ik aan iemand dat ik de vegetarische ham die ik had geprobeerd heel vies vond. Zegt een ander meisje: 'ja ik vind dat je gewoon vlees moet eten. Is veel gezonder en je komt allemaal eiwitten tekort'. Ehh... oke? := En waar heb jij je informatie vandaan? Zelfde meisje vind dat dieren geen gevoelens hebben, ze alleen op de wereld zijn voor de mens en voor de rest geen nut hebben en ze zo gruwelijk behandeld mogen worden als maar kan want ze voelen het toch niet! :j

Ja ik ga ook altijd dood aan eiwittekort, zo vervelend.

Leuk altijd, alle mensen die zeggen dat je bepaalde dingen alleen uit vlees/vis/melk/ei kunt halen, weten over het algemeen niet precies wát dat dan precies is en hoeveel je dan precies van dat product moet eten om voldoende binnen te krijgen. Maar wel zeggen dat ik sowieso te weinig binnenkrijg. Uhu :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:02

Nog een voordeel ontdekt van vega zijn: op een reis naar Marokko waren al mijn reisgenoten ziek geworden of hadden buikkrampen, maar ik niet :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:13

Uhhu Magrathea, daar heb ik mijn 2 smaken vandaan! Alleen de koffie valt een beetje tegen. Iets te veel cardamom naar mijn smaak.

Whaha Sheran, dat is zeker een voordeel! Was de reis leuk?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:59

Magrathea schreef:
Grunschnabel is nu blijkbaar ook bij AH te koop :oo

Dat is al even hoor :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:24

Selka schreef:
Zo ik heb net een mooie bestelling geplaatst bij de notenshop al zeg ik het zelf.
Chiazaad 500 gram
Chocolade Druppels Puur 70,5% 500 gram
Pinda's Gebrand Ongezouten 500 gram
Pistachenoten Raw Gepeld 150 gram
Agar agar poeder 100 gram pot
Maca Poeder Raw Bio (175 gram) - Raw Organic Food
Zonnebloempitten 200 gram
Tahin Wit ZZ (250 gram) - Terrasana
Kokospasta Cacao Nibs Bio (250 gr) - Bio Today

Iemand een tip voor een recept dat ik moet maken met bijv. agar agar, maca of tahin? Ik heb het nog nooit eerder gekocht of gebruikt :)

Ik ben jaloers! :9 <3

Van (geroosterde) pinda's kun je heerlijke pindasaus maken. Ik rooster ze meestal zelf, maar dat is al voor jou geregeld (wat een luxe! ;) ). Fruit in een beetje zonnebloemolie of kokosolie rustig wat fijngehakte gember, fijngehakte (scherpe, als het aan mij ligt) rode pepertjes of sambal (geen manis, dat is zoet en niet zo pittig. (Een vorm van sambal kun je ook maken door rode pepertjes, wat zongedroogde tomaat en knoflook te blenderen). Tenzij je daarvan houdt natuurlijk), voeg later eerste een kleine, fijngehakte rode ui nog later wat fijngehakte knoflook toe. Blender de pinda's helemaal fijn, als je wat crunch lekker vindt hoeft dat uiteraard niet zo precies. Voeg eventueel wat water toe om het makkelijker smeerbaar te maken. Gooi de pinda pasta bij je mengsel en warm het rustig op. Zorg dat het niet aan de kook komt! Breng op smaak met ketjap en ketjap manis.
Heerlijk met tofu en/of tempeh-saté (enkele uren gemarineerd met wat sesamolie en ketjap manis bijvoorbeeld, of alleen maar met zout en dan frituren), kort met heet water overgegoten taugé, gekookte aardappeltjes en boontjes.

En tahin kan natuurlijk in de humus :Y) Daar zijn al wat recepten voor gedeeld en zijn er veel voor te vinden. Kun je maken met kikkererwten (meest gangbaar), maar bijvoorbeeld ook met tuinbonen of uit de kluiten gewassen peulen. Maar je kunt het ook gebruiken voor baba ghanoush (nl)/ghannousj (en). Deze met witte chocolade bijvoorbeeld is heerlijk met knoflookbrood: http://www.saveur.com/article/Recipes/W ... a-Ghannouj <3

Agar agar gebruiken wij inderdaad ook in het kruidenkaasje wat hier populair geworden is. Ik ga die pudding van de week maar eens maken, ziet er heerlijk uit. Heb afgelopen week 3 pakjes met cacao-poeder gekregen met verschillende smaken, dus daar ga ik maar eens mee aan de slag! *\o/*

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:25

Sheran schreef:
Nog een voordeel ontdekt van vega zijn: op een reis naar Marokko waren al mijn reisgenoten ziek geworden of hadden buikkrampen, maar ik niet :P

:Y) Whoop.

Doet me denken aan een etentje dat ik tijdje terug had.
Mijn 2 tafelgenotes waren de volgende dag behoorlijk ziek en ik had niets :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:02

Klinkt heerlijk dat pindamengsel! Ik ga m bij notities zetten :) Thanks!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 07:38

Kan m'n laatste bericht niet meer wijzigen vandaar een nieuwe post. Wat doe ik verkeerd? Gisteren wilde ik met aquafaba een "gezonde" chocolademousse maken. Ik heb 170ml stijf geklopt en daarna 1 eetlepel agavesiroop en 2 eetlepels cacao er doorheen gemengd. Eigenlijk vrijwel meteen sloeg het dood maar toch in de koelkast gezet. Nu vanochtend is het nog steeds een vloeibare substantie. Wat moet ik anders doen? Ik gooi dit mengsel maar door mijn bevroren kokosmelk voor choco ijs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 08:12

Mij is het ook nooit gelukt om iets luchtigs van aquafaba te maken..
laatst eens schuimpjes geprobeerd:
Afbeelding
Ze hadden er zo uit moeten zien:
Afbeelding
-O- _O-
Misschien ligt het aan de soort.. aan kikkererwten uit blik worden vaak E-nummers toegevoegd. En ik lees wel eens iets over maizena ofzo er aan toevoegen, maar nooit geprobeerd.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:35

Wat zouden e-nummers er mee te maken kunnen hebben?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:38

Selka schreef:
Zo ik heb net een mooie bestelling geplaatst bij de notenshop al zeg ik het zelf.
Chiazaad 500 gram
Chocolade Druppels Puur 70,5% 500 gram
Pinda's Gebrand Ongezouten 500 gram
Pistachenoten Raw Gepeld 150 gram
Agar agar poeder 100 gram pot
Maca Poeder Raw Bio (175 gram) - Raw Organic Food
Zonnebloempitten 200 gram
Tahin Wit ZZ (250 gram) - Terrasana
Kokospasta Cacao Nibs Bio (250 gr) - Bio Today

Iemand een tip voor een recept dat ik moet maken met bijv. agar agar, maca of tahin? Ik heb het nog nooit eerder gekocht of gebruikt :)

Agar agar gaat vaak door veganistische kaasrecepten, zoals: http://www.thebuddhistchef.com/recipe/vegan-cheese/ maar daar zijn ook genoeg andere recepten voor te vinden.

Maca kan je niet echt iets mee maken... dit is een supplement die je door smoothies of yoghurt kan doen. Het bevat erg veel vitamines en mineralen, kan veel energie geven. Overigens niet te hoge dosissen van nemen.

Tahin gaat standaard door hummus! Maar kan je ook salade dressings van maken of door groenteprutjes (vaak met wat citroensap, kruiden of siroop als agave).

@8nnemiek, heb je de aquafab zelf gemaakt? Ik denk niet dat het aan de E-nummers ligt in het blikje, want alle recepten die ik tot nu toe heb gelezen met aquafab raden die aan zonder conserveermiddelen, en meestal zitten er geen conserveermiddelen bij de blikjes. Oftewel, het gaat echt alleen om het watergoedje met wat zout en dus de opgeloste zetmeel van kikkererwten. Ik weet wel dat de verhitting van kikkererwten in blik behoorlijk hoog is, wat je misschien niet kan bereiken in je keuken, dat je daardoor een andere/mindere hoeveelheid zetmeel uit de kikkererwten los maakt.
Je creatie ziet er verder wel interessant uit. :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:59

Agar agar kun je gewoon ipv gelatine gebruiken
Alleen niet 1 op 1 vervangen
dus ook dingen als winegums en pudding , gelatinepudding etc
En idd kaasjes en andere zaken die stevigheid nodig hebben

Textuur blijft bij snoepjes etc wel anders dan als met gelatine
Minder glad ?
Maar ik vind het fijn spul

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 09:22

PlantsTho schreef:
Wat zouden e-nummers er mee te maken kunnen hebben?

Omdat die nog wel eens worden toegevoegd als conserveermiddel (zoals sulfiet), maar ook bv antiklontermiddel of stoffen die een substantie vloeibaar houden zodat het niet indikt in het blik. Als dat e-nummer onder een bepaalde hoeveelheid blijft hoeft het niet bij de ingrediënten vermeld te worden.
Bij deze kikkererwten zat sowieso sulfiet, maar misschien ook nog andere zooi, dat weet je nooit zeker.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:33

Ik lees hier al lang mee en vroeg me iets af, als vegan zouden jullie ook geen melk eten van een locale biologische boer? Ik zag gisteren een bio winkeltje met schapenmelk yoghurt en ik was daar wel eens benieuwd naar! Zouden jullie zo iets ook laten staan, puur om het vegan eten of waarom zou zo iets tegen jullie principes zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:56

k_m schreef:
Ik lees hier al lang mee en vroeg me iets af, als vegan zouden jullie ook geen melk eten van een locale biologische boer? Ik zag gisteren een bio winkeltje met schapenmelk yoghurt en ik was daar wel eens benieuwd naar! Zouden jullie zo iets ook laten staan, puur om het vegan eten of waarom zou zo iets tegen jullie principes zijn?

Nou ja, lokaal is natuurlijk geen zaligmakende term :) Nog steeds is het nodig dat een vrouwelijk dier elke x tijd een nieuw jong krijgt zodat ze melk blijft produceren. En die dieren gaan in het algemeen naar de slacht. Tenzij de verhoudingen precies zo zijn dat er evenveel (vrouwelijke) dieren geboren worden als dat er op natuurlijke wijze sterven is dat al verkeerd (aannemende dat de kudde niet oneindig kan groeien), in elk ander scenario gaan er dieren naar de slacht moeten. Voornamelijk jonge mannetjes waarschijnlijk, daar zijn er helaas niet zoveel van nodig -O-

Verder blijft het een feit dat schapenmelk voor lammetjes is, en geitenmelk voor babygeitjes, en ik niet inzie wat ik als volwassen niet-geit en niet-schaap voor noodzakelijke voedingstoffen hieruit kan halen :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:49

Dat vind ik een heel duidelijke en best logische uitleg. Bedankt!

Ik snap je deel van het slachten inderdaad, ik kan hier zelf nog wel mee om maar het hangt natuurlijk ook vanaf op wat voor manier dit gebeurd. Maar ik kan absoluut op deze manier dat wel veel beter begrijpen, ik had er zo ver nog niet bij nagedacht eigenlijk.. :-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:07

k_m schreef:
Dat vind ik een heel duidelijke en best logische uitleg. Bedankt!

Ik snap je deel van het slachten inderdaad, ik kan hier zelf nog wel mee om maar het hangt natuurlijk ook vanaf op wat voor manier dit gebeurd. Maar ik kan absoluut op deze manier dat wel veel beter begrijpen, ik had er zo ver nog niet bij nagedacht eigenlijk.. :-)

Geen probleem. :)
Het probleem met slachten is wel een beetje dat er geen manier is om met 100% zekerheid te kunnen zeggen dat het dier er niks van meekrijgt. In de meeste gevallen (met schietmaskers enzo) weet je het vrijwel zeker (wat als je misschiet, of de hersenstam bij dit dier net iets hoger ligt), maar varkens bijvoorbeeld krijgen een soort elektrische schok als ik me niet vergis? Dat heb ik een keer bij de Keuringsdienst gezien. Ik vraag me dan toch af hoe je zeker kan weten dat het dier in zijn geheel verlamd is, en niet alleen de spieren bijvoorbeeld, dat er wel pijnprikkels doorkomen maar het dier geen reactie kan geven?
Ik heb nota bene hier op Bokt nog gelezen van mensen die in een boerengebied wonen, dat de dieren daar soms de hele nacht op de vrachtwagen moesten blijven staan. Of een bokker die bij een varkensslachthuis woonde waar je als je langs reed het gegil kon horen |( Erg verdrietig.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:29

Ik woon zelf ook in boerengebied, en hier is het allemaal inderdaad eerder 'normaal', het slachten enz.

Zelf eet ik ook gewoon vlees, terwijl ik het eigenlijk ook in veel gevallen echt erg vind. Pas reed ik op de autostrade en zag ik een vrachtwagen vol kippen, ik werd er echt verdrietig van, hoe bang die beestjes wel niet moesten zijn, opgepropt in die kooitjes tegen 100 per uur over de snelweg.. En toch blijf ik vlees eten, het zit gewoon zo vast in onze levensstijl hier. Ik denk wel dat wanneer ik alleen ga wonen, dat ik dan makkelijker vegetarische alternatieven zal opzoeken.

Het vegan zijn kan ik snappen uit het principe dat de dieren later wss voor consumptie gebruikt worden, maar het gebeuren van het melken enz opzich, dat vind ik niet 'zielig'. Misschien net omdat ik daar zo midden in sta, omwille van waar ik woon.. Daarom dat ik je argument wel interessant vind!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:09

Suliko, bedankt voor je post. Ik ga de maca door mijn ontbijtsmoothie gooien :)
Tahin ben ik erg benieuwd naar. Zie het ook vaak voorbij komen in ovengerechten en ik ben weg van sesam dus dat moet lekker zijn.
Sonja, ik wil inderdaad eens kijken of ik "gezonde" snoepjes kan maken met agar agar.

8nnemiek :+ tja zo ziet mijn prut er dus ook uit. Had de bio van AH gebruikt en die zou toch echt zonder toevoegingen moeten zijn.

Mijn paarden staan tegenover een varkensopfokbedrijf en soms ben ik zo vroeg dat ze aan het laden zijn. Het gekrijs gaat echt dwars door mijn ziel heen. Vreselijk. Ook een reden waarom ik nooit bij zo'n bedrijf in de buurt wil wonen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:28

Selka, graag gedaan! Ik moet zeggen dat ik gewone tahin/witte tahin niet echt lekker vind, te bitter. := Zelf hebben wij een pot tahin met zeezout, die is bruin van kleur maar zou verder niet moeten verschillen van witte tahin/gewone tahin. Die variant gebruik ik meestal door hummus en andere gerechten.
Je kan trouwens ook koekjes maken met tahin (daar gebruik ik ook de zeezoutvariant voor, nog steeds lekker :') )!

Dat recept (en nog wat andere met tahin) vind je hier http://www.degroenemeisjes.nl/index.php?cat=279&s=tahin