Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:44

269_life schreef:
Met 'Bevat mogelijk' bedoelen ze dat het product in een fabriek is gemaakt waar ook producten met ei worden verwerkt. In theorie kan het dus zijn dat er sporen van ei in het product zit, omdat bijvoorbeeld dezelfde machine wordt gebruikt. Als je supermegaturbo-allergisch voor ei bent kan dat een probleem zijn. Vandaar dat ze het vermelden. Dat melden is niet wettelijk verplicht, het kan dus zijn dat het in producten waar het niet opstaat ook het geval kan zijn. Maar je kan er van uit gaan dat er niets dierlijks inzit.

Ik denk dat ze er ook vegetarisch op zetten omdat vegan voor veel mensen extreem en eng is :D ;-).

Zoiets dacht ik al. Zou jij het dan wel eten? Ik twijfel..

8nnemiek schreef:
Als iets vegan is dan is het natuurlijk automatisch ook vegetarisch :D
En ik denk dat er gewoon veel mensen zijn die niet weten wat vegan is.

Ja i know hahaha :D

PlantsTho

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:55

Ja hoor, het is gewoon een vegan product :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:56

Ik zou dat ook gewoon eten. Het is niet gemaakt van dierlijke producten, daar is voor mij echt wel een grens. Als je dit ook niet wilt eten, wordt producten kopen uberhaubt heel moeilijk. Zoals 269-life zegt; deze allergie info hoeft er niet op te staan, dus het is bij veel producten best mogelijk dat ze ook 'sporen' kunnen bevatten, alleen weten we dat niet.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:59

Die teksten zijn inderdaad enkel bedoeld om de fabriek in te dekken bij ernstig allergische mensen; kun je als veganist gewoon eten dus! Als je zonder dit soort dingen wilt eten, wordt het bijna onmogelijk om bewerkte producten te eten. Nu is dat niet altijd verkeerd, maar soms wil je ook gewoon even snel zijn ;) Leuk trouwens dat je ook de overstap wil maken naar een paar dagen vegan!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:04

Ben wel blij dat Tivalli nu ook redelijk wat vegan dingen heeft :j Anders werd het inderdaad vrij lastig

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:43

Zucht, ik twijfel of ik dit wel moet posten maar ik ben bang dat ik moet stoppen met het proberen om vegan te eten. Ik ben al weken (/maanden) aan het vechten met m'n maag en darmen, het wil gewoon niet. Dokter zegt dat alle dierlijke producten schrappen niet voor iedereen is |(

Ik snap het gewoon niet, ik stop met ongezonde dingen eten (ook minder suiker etc) en ik voel me er alleen maar slechter door. Ik at al niet heel ongezond (groenten uit eigen tuin, geen chips/frisdrank, weinig vlees), maar het wordt er alleen maar slechter op.

Heeft iemand anders dit ook gehad? Ik voel me echt gigantisch schuldig, want ik ben eigenlijk gewoon verplicht om vlees te eten want anders kan ik zelf niet functioneren...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:10

Wat vervelend Riraito! Zijn er bepaalde voedingsproducten die je relatief meer binnen krijgt waar je je klachten toe kunt herleiden? Of is het een algemeen tekort van een bepaalde bouwstof? Van meer groenten/fruit zou je in principe geen darmklachten moeten krijgen.. Ik ging zelf bijvoorbeeld achteruit toen ik vroeger vegetarisch wilde eten, maar dat kwam bij mij juist doordat ik relatief meer melkproducten ging eten, maar het duurde even voordat ik daar achter was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:15

Riraito, hoeveel vezels krijg je binnen? Kun je eens posten wat je dagelijks eet (een week lang) bijvoorbeeld? Heb je al eens de https://cronometer.com/ ingevuld? Het is vrij onaanneemlijk dat je vlees nodig hebt, het zou wel in iets anders kunnen zitten. Iets waarvan je nu wellicht meer binnen krijgt of juist te weinig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:22

Riraito, vervelend zeg, maar kan het geen andere oorzaak hebben? Ben je misschien allergisch/overgevoelig voor soja? Of noten? Of gluten?
Misschien kun je eens proberen of het beter wordt na een aantal dagen/weekje alleen maar verse groente/fruit/groene smoothies, en als dat helpt dan een voor een andere voeding toevoegen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:20

Het kan ook een simpel tekort aan energie zijn, maar sommige mensen hebben inderdaad wat meer nodig dan gemiddeld. Ben je al naar een dietist geweest om je voedingspatroon te laten analyseren?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:28

Ik kan inderdaad niet tegen de meeste noten en ook niet tegen soja kwam ik achter. Ik neem dagelijks fruit en sinds kort ook rijstmelk met B12. In het begin at ik inderdaad meer melkproducten omdat ik het vlees op brood achterwege liet, maar nu eet ik vaak fruit of iets van kokos op brood. Het werd er helaas niet minder van...

Ik woon sinds kort weer thuis en ik denk niet dat mijn ouders zitten te wachten op een diëtist, de huisarts liet ook een beetje doorschemeren dat hij dat hele vegan een beetje vreemd en gevaarlijk vond. Ik denk dat je daar wel een verwijzing voor nodig hebt?

Edit: Ik snapte ook niet hoe alles van slag kan raken door iets niet eten. Ik krijg normaal ergens last van als ik juist iets verkeerd eet.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:34

Slik je vitamine B12 bij?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:46

Mallow schreef:
Slik je vitamine B12 bij?

Nee, maar ik ben pas een paar maanden bezig en ik at af en toe wel vleesvervanger met B12 en nu dus ook rijstmelk met B12.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:48

Dat is niet voldoende om de dagelijkse behoefte aan te vullen, bijna alle vegans zijn gebaat bij vitamine B12 supplement. Als ik jou klachten zo hoor zou ik het zeker eens proberen als ik jou was :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:53

Zelfs heel veel niet-vegans zijn gebaat bij een b12 supplement. Zou t zeker bijnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:22

Ik ken een aantal mensen met een B12tekort (overigens allemaal nietvegans, zelfs ook geen vegetariërs) en dat is niet leuk. Het rotte is dat de schade van een B12tekort op (hele) lange termijn ook onomkeerbaar kan worden. Je kunt dus het beste bij de Tuinen gewoon een B12 supplement halen om bij te slikken.

Daarbij zou je misschien een mailtje kunnen sturen naar Lisa Steltenpool, zij is diëtiste, wie weet kan zij online al wat advies geven? En nogmaals... https://cronometer.com/ ... invullen ;) Dan zie je zelf ook meteen wat je evt. mist!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:31

Uit interesse, hoeveel mcg B12 slikken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:46

Dagelijks een tablet van 25microgram, dat is 1000% van je ADH, maar van B12 kun je niet teveel hebben (wateroplosbare vitamine) en wel te weinig. Er zijn ook mensen die 2 of 3 x per week supplementeren en dan een nog veel hogere dosis, 1000 microgram. Ik vind zelf het idee om dit dagelijks te doen fijner, ook omdat B12 geloof ik in grotere hoeveelheden lastiger opneembaar wordt voor je lichaam.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:39

Ik slik B12 ook elke dag, en krijg om de 6 weken een spuit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:20

Ik slik helemaal niks eigenlijk :=
Ben al 20 jaar vegetariër zonder veel melk en ei omdat ik daar allergisch voor ben en nu zo'n jaar vrijwel helemaal veganistisch, en nergens last van! Maar ik eet wel zo nu en dan vleesvervangers waar B12 aan is toegevoegd en plantaardige melk in gerechten/smoothies. Maar ik hoop/geloof nog steeds dat gezonde mensen de B12 die ze zelf in hun darmen aanmaken ook moeten kunnen opnemen om tekorten aan te vullen. Hebben ze alleen nog nooit kunnen bewijzen helaas.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:29

Dat zegt helaas niet altijd alles. Ik leef echt heel gezond maar heb dat niet altijd gedaan. Daardoor is mijn b12 opname flink verstoort en is mijn lijf daar niet meer zelf toe in staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:36

8nnemiek schreef:
Maar ik hoop/geloof nog steeds dat gezonde mensen de B12 die ze zelf in hun darmen aanmaken ook moeten kunnen opnemen om tekorten aan te vullen. Hebben ze alleen nog nooit kunnen bewijzen helaas.

Ik denk dat zelf ook, of zoiets in elk geval. Misschien meer dat sommige mensen gewoon B12 beter opnemen dan anderen, los van hun verdere gezondheid. Ook omdat de mensen die ik ken met B12-problemen een gezond eetpatroon met daarin wel dierlijke producten hebben. Maar dan nog zou ik zelf tot hier iets over bewezen is altijd B12 bijslikken en dat adviseren, omdat de schade onomkeerbaar kan zijn. Als dat bij mijzelf gebeurt is dat één ding, maar als dat een ander overkomt omdat ik altijd heb gezegd 'ik geloof zelf dat het niet nodig is' zou ik dat mezelf minder vergeven :=

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:02

8nnemiek schreef:
Ik slik helemaal niks eigenlijk :=
Ben al 20 jaar vegetariër zonder veel melk en ei omdat ik daar allergisch voor ben en nu zo'n jaar vrijwel helemaal veganistisch, en nergens last van! Maar ik eet wel zo nu en dan vleesvervangers waar B12 aan is toegevoegd en plantaardige melk in gerechten/smoothies. Maar ik hoop/geloof nog steeds dat gezonde mensen de B12 die ze zelf in hun darmen aanmaken ook moeten kunnen opnemen om tekorten aan te vullen. Hebben ze alleen nog nooit kunnen bewijzen helaas.

Helaas, ik moet wel prikken anders gaat het "mis" met mij.
B12 slik ik gewoon extra erbij.
Ik merk namelijk meteen als ik stop/minder, helaas...
En het is nog niet optimaal, frustrerend en vervelend.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:05

Ik slik momenteel een tablet bij (veganistische versie van de Tuinen, volgens mij 400mcg?), maar doe het eigenlijk met tegenzin. Ik had eigenlijk graag bij start bloed willen laten prikken, zodat ik het na een paar maanden kon evalueren maar dat heb ik niet gedaan. Ik gebruik geen vleesvervangers of sojaproducten en aan de natuurlijke amandelmelk is het niet toegevoegd dus ik moet wel uitkijken.

Gribaldi, wat merk jij en op welke termijn gaat het dan mis?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:02

Merk weet ik even niet maar dacht dat het zo'n 1000 mcg was.
Ik heb eerst bloed laten prikken en toen moest ik om de zoveel tijd prikken.
Kon toen een afspraak niet en voelde mij eigenlijk wel weer fitter. (zo'n periode dat je denkt ik ben er vanaf)
Helaas kreeg ik een terugval, de HA zei dat ik ook nooit had mogen stoppen :')
En ik tob nog steeds, al gaat het wel beter.
Heb tijden gehad dat ik vrijdagavond en zaterdag op de bank in slaap viel nog voor het eten en daarna niks meer waard was :+
Voel mij nu redelijk...