De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:50

mmmm half mei ga ik echt niet redden... De snijbonen zijn echt wel 50 cm al.. Ben veel te vroeg geweest :o
Denk dat ik volgende week de gok ga wagen en nieuwe voorzaai..

_CS_ Je ziet de snijbonen buiten dus echt door de luxaflex heen groeien... wordt Iris en de bonenstaak vrees ik :=

8nnemiek hier is het vochtig buiten maar wel rustig. Eigenlijk heel groeizaam weer :j

Dank je karuna, maar vrees dat ze daar al te groot voor zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:41

Ze hadden hier bij de Lidl plantjesdag ofzo, ook groenteplantjes voor 99 cent per stuk.
Paprika, tomaatjes, cougette, komkommer. Plantjes zagen er wel goed uit en ik heb 2 rode paprika, een gele paprika en een komkommer meegenomen.

En bij de Gamma weer gecertificeerde potgrond, 3 zakken van 40/45 kg voor 6 euro.

karuna
Drukke kabouter

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:13

Bonen in de gordijnen de nieuwe rage op interieurgebied. Plantjes bij lidl, mm wat allemaal?

Vandaag toch maar wat gezaaid ondanks nog niet af en weer ziek, een balkonbak voorzien van spinaziezaad en twee opgroeipotten met pluksla en snijbiet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:22

Dat valt mee idd, 99 cent. Ik moet nog wat komkommer opnieuw zaaien, de vorige kreeg het wat koud. En ik heb bij het tuincentrum wat plantjes meegenomen laatst. Ook tomaat, die was daar duurder: 2,50! Maar de spitskool en broccoli en bloemkool plantjes waren 15 cent per stuk. Natuurlijk wil ik nog steeds mijn paarse broccoli en de romanesco erbij hebben, dus die staan er ook bij, als mini plantjes nu nog.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:36

Worden jullie koolplantjes niet opgevreten?ik heb dat al eens geprobeerd ,maar dat ging hopeloos mis,waren het geen duiven,dan wel slakken die roet in het eten gooiden.
Kun je daar nog iets aan doen?Lijkt me wel leuk,bloemkool ed uit eigen tuin...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:41

Ik ben eerder bang voor de hond :+
Nee, ik moet eens kijken of het lukt om een net over de hele moestuin te spannen, dat houdt iig de duiven weg. Geen idee of er een goede oplossing is tegen slakken, ik ben ze hier nog niet tegen gekomen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:42

Hallo bokkers met groene vingers :-)
Wat een enorm leuk topic dus ik meld mij aan, mettertijd alles beetje doorlezend. We verhuizen per 1 juni naar onze nieuwe woning en daar staan gigantische bomen, pruimen/ notenbomen ( eigenaren hebben geen idee wat voor notenboom :+ ). Omdat het een oude hoeve is en we het erf etc. om moeten toveren naar een functionele paardenfaciliteit, komt de paddock/longeerbak onder de pruimen en notenboom maar nu is mijn vraag, wanneer en hoe te snoeien? Omdat ze totaal verwilderd zijn in groei zijn er vrij lange en lage takken...
Dan hebben we nog peren en appelboompjes, laagstam, hoe deze te onderhouden?
volgend voorjaar leg ik de groententuin aan, nu gaan daar eerst de kippen lopen tussen de appelboompjes... het idee is bakken van 1 x1 op beetje fijne hoogte zodat bukken niet zo ellendig is :-) en ik wilde altijd al een kas dus een kas van 3 x 4 zou erg leuk zijn :-). Mijn man is IT-er bij een groentezadenbedrijf dus elk jaar krijgen we een super fijn zadenpakket met superzaadjes! Elk jaar gaven we die weg maar nu blijven ze 'in the pocket' ;-), vrienden waren er al voor aan de deur geweest hihi.
Hoe en wanneer kan ik het beste de grond ( nu gras met 3 appelboompjes) voorbewerken? In het najaar of gewoon het voorjaar? Omdat de kippen er nog poosje op moeten vertoeven... gras zal ook doodgespoten moeten worden?
Alvast hartelijk dank voor alle tips/trucs.
Ik stuur een mijnalbum linkje hieronder mee om de bomen te laten zien... mijn moeder denkt dat ze dood zijn hihi, vanwege de trieste aanblik van de bomen. We zijn pas over 2 weken weer bij de hoeve dan kunnen we zien of er iets in de knop zit ofzo... ik hoop zo dat 'alles het doet' ....
http://www.mijnalbum.nl/Album=V468A3NN

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:49

Ach die fruitbomen zien er nu ook nog niet uit....hier ook niet.Geen wonder dat je moeder denkt dat ze dood zijn.
Alleen de kersen komen hier knoppen aan nu. :j

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:54

@ traber, dan houden we hoop en gooien de inmaakpotten nog niet weg hahaha, bedankt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:08

O ja, ik bedenk me net iets. Ik heb heel veel tijm gezaaid, dat schijnt namelijk ook tegen rupsen te helpen. Dus ik wat van plan om wat tijm rondom de moestuin te planten :j Benieuwd of dat werkt!
Salie zou ook helpen trouwens.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:11

ik heb in de kruidenbak waar de salie ontploft was vorig jaar, geen enkele rups gezien :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:32

Welkom Liekensancho :wave:

Leuk dat je gaat verhuizen :)

Eens kijken...nu is de tijd om aan de moestuin te werken dus die zou ik dit jaar laten voor wat het is.Lekker in het najaar wat gaan plannen en volgend voorjaar pas beginnen.Je kunt in bakken en potten straks natuurlijk wel alvast wat gaan kweken,pluksla...tomaatjes misschien wat sla.Zou beetje rustig aan doen want zo te horen is er genoeg werk aan de winkel.

Gras...nah das geen punt...gewoon de kipper erop mikken.Die zorgen wel dat elk groen sprietje wat zijn kop boven de grond druft te steken resoluut wordt afgestraft :P

Fruitbomen moet je eigenlijk na de oogst en voordat het gaat vriezen,snoeien.Anders bestaat de kans dat je de bloesen eruit snoeit.Maar je zegt dat het verwilderd is,als het in de weg hangt zou ik gewoon snoeien.Houd er wel rekening mee dat de fruitopbrengst dit jaar en misschien volgend jaar weinig of niets kan zijn.Daarna zal er op het mooie jonge hout wel weer vrucht gaan groeien.

Ik ben dit jaar ook met bakken bezig...moet nog steeds een foto plaatsten :P Zal vanavond of morgenochtend even doen.Heb je een beetje een idee ;)

Mooie ruimte trouwens :j

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:59

wow, dat is een mooie lap grond, liekensancho :j

Ik was van plan we weer stil te houden nadat ik voor mijn gevoel te aanwezig was gisteren, maar ik heb jullie raad nodig :')
Ik ben van plan om in eht weekend te zaaien, maar ik heb geen net tegen de vogels, zijn er nog andere manieren om vogels af te weren?
Ik had zelf al bedacht om de cola-fleskasjes te maken ter bescherming, maar ik heb maar 5 bovenkanten, dus dat gaat niet lukken ben ik bang :))

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:02

@ tinky12, bedankt voor je leuke bericht! En natuurlijk heel nieuwsgierig naar de foto's van de bakken :-). Ik wil een beetje het 'jamie oliver idee' groenten en kruidentuintje, ik denk dat het stuk zo'n 15 x 15 is waar de 3 appelboompjes staan of iets langer.. omdat die boompjes er staan is de indeling beetje moeilijker maar ach, een paar bakken zou ik al erg leuk vinden plus de kas :-). het is inderdaad wel leuke ruimte maar moeilijk in te delen o.a. met de fruitbomen maar het is gelukt na veel nadenken ;-). omdat er nog zoveeeel werk is ( stallen inbouwen in schuur, duurzame afrastering weide en paddock/bak plus afrastering erf, inrichting kippenstal etc..) hoop ik wel nog iets tijd over te houden voor kleine groentenprojectjes maar zal wel tegenvallen in tijd..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:03

@falionrule, bedankt! :-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:03

Falion, ik heb takjes gemikt over het zaaigoed. Als het gaat groeien, haal ik dat weer weg.

Liek, gefeliciteerd met huis en tuin. Gras haal ik hier weg met de woeler. Catclow heet dat geloof ik. Gaat heel makkelijk. Je kunt nu best de grond nog bewerken, mest erdoor spitten en zaaien, of planten maar.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:09

Antheman schreef:
Falion, ik heb takjes gemikt over het zaaigoed. Als het gaat groeien, haal ik dat weer weg.

Liek, gefeliciteerd met huis en tuin. Gras haal ik hier weg met de woeler. Catclow heet dat geloof ik. Gaat heel makkelijk. Je kunt nu best de grond nog bewerken, mest erdoor spitten en zaaien, of planten maar.

Oh, dankjewel, dat is wel mogelijk, alle takken worden toch altijd in de bosjes gegooid, dan sleep ik ze wel terug :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:37

Wow, dat is best veel grond haha.
Als ik in jullie plaats stond, had ik eerst alles gedaan wat het noodzakelijk is, en dan rustig plannen maken en dingen voorbereiden en eventueel aanleggen, en dan volgend jaar van start gaan.

Heb even stokjes weten te scharrelen, die steek ik vanavond even bij mijn tomaten in, zijn nu zover dat ze steun gaan zoeken.

Was net broccoli aan het snijden voor het avondmaal, en dacht, goh, als alles goed gaat misschien straks uit eigen tuin.

Tegen slakken zijn toch korrels te verkrijgen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:17

trisca schreef:
hehe eindelijk regen en geen vorst meer.

Zouden de peulen, snijbonen, courgette of pompoen al naar buiten kunnen? Ik wil mijn vensterbank ook weer eens zien. Bovendien begint de snijboon in mijn luxaflex te klimmen :')

Ach dat is handig, kan je ze ook nog open en dicht zetten of optrekken, hele flexibele snijbonen.

Hier geen strom, wel aardig wat wind.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:18

We gaan idd volgend jaar pas de groententuin doen. Nu eerst een gedraineerde longeerbak etc. :))

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:27

Ik heb ook een jaar gewacht hoor,vorig jaar moest het huis geschilderd worden en waren er nog wat projectjes.Voor dit jaar staat de (moes)tuin op de planning.
Er is gewoon erg veel te doen en ik kan niet zoveel tegelijk...rustig aan en wat vandaag niet komt morgen wel ;)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:02

@ tinky, ja, er moet al altijd zoveel he en het is gewoon een leuke/ lekkere hobby.
hier op de zandgrond kwamen de plantjes enorm goed op maar daarna was het slakkenfestijn en geen groei meer, echt heel jammer, dus nooit meer geprobeerd hier, ook omdat we in schaduw van hoge dennebomen leven bijna heel de dag. Straks op kleigrond waarschijnlijk, hoewel er ook oude zandbeddingen liggen van oude rivieren, dus even de grond uitvogelen nog daar.
projecten zullen er altijd blijven met zoveel stallingen, dieren etc.. ;-), gelukkig is het huis gerenoveerd en tja, belangrijkste zogezegd eerst..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:26

Is ook zo...belangrijkste eerst.Moet ook wel zeggen dat ik blij ben dat ik gewacht heb...in de loop van het jaar zijn er veel ideeën boven komen borrelen :D

Ook moesten er een hoop coniferen uit....grovere werk zeg maar...ook uit de moestuin :+ .Daar staan nu de bakken en aan 2 zijden een tegelpad zodat ik er met mijn krukje goed omheen kan werken.Onder de bakken zit worteldoek om het zo onderhouds-arm mogelijk te maken :)

Afbeelding

De bakken zijn inmiddels half gevuld...op de bodem: bamboe-zijtakken...daarbovenop conifeer afval van het scheren van vorig jaar.Daar op poedermest (de wind had het lekker droog geföhnt :D )...Als laatste moet er nog mest en dan een mix van grond en zand op.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:25

wat een super idee!!!! :D
en wat een mooie kas! <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:44

Tinky, waarom heb je mest onderin en gooi je de grond daar bovenop? Dat gaat niet werken ben ik bang.
En is het niet handiger om tussen de bakken ook ruimte te hebben, zodat je er rondom bij kunt?