Ik heb op mijn 12de of 13de besloten om vegetarisch te worden. Ik was blijkbaar zo overtuigend in mijn betoog dat mijn ouders het meteen een goed idee vonden. Het hele gezin werd dus vegetarisch.
Vanwege gezondheidsredenen ben ik een aantal jaar terug (denk 3 jaar geleden) wel weer af en toe vis gaan eten. Ik ben nu dus een pescotarier. Ik let er wel altijd op dat mijn vis geen kweekvis is en duurzaam gevangen is, zodat ik weet dat het dier op mijn bord ten minste zijn hele leven lekker vrij heeft rondgezwommen.
Mijn vriend eet in principe wel vlees, maar eet ook regelmatig vegetarisch mee. Als ik alleen de boodschappen doe kies ik ofwel vegetarisch voor ons beiden, of een stukje bio-vlees voor hem. Ik kan mezelf er namelijk echt niet toe zetten om gewoon vlees te kopen (wat hij zelf dus wel regelmatig doet, voornamelijk om financiële redenen aangezien we beiden nog studeren).
Ik merk wel dat hij door mij ook steeds bewuster wordt en vaker kiest voor bio, en niet automatisch elke dag een brok vlees bij zijn eten neemt. Hier ben ik erg blij mee.
Ik heb in principe niet echt iets tegen het eten van vlees, maar de hele industrie erachter vind ik verschrikkelijk en ook de hoeveelheid en frequentie waarin het tegenwoordig geconsumeerd wordt vind ik niet oké.
Ik weet niet of het hier in dit topic al ter sprake is geweest, maar hoe denken jullie over vegetarisme en kinderen. Mijn vriend en ik willen over een paar jaar graag kinderen en we hebben het hier uitvoerig over gehad. Bij ons kwam er het volgende uit:
Omdat we echt niet willen riskeren dat onze hypothetische toekomstige kinderen (jaja, lekker voorbarig
) in de ontwikkeling tekorten aan voedingsstoffen krijgen (en ze ook niet het gevoel willen geven dat ze anders zijn dan de rest van de kindjes) zullen we ze in eerste instantie niet vegetarisch opvoeden. Wel wil ik ze vanaf het begin heel erg bewust maken van het feit dat vlees niet elke dag hoeft, er vele alternatieven zijn, en dat het vooral erg belangrijk is om te weten waar het vandaan komt, en dus op te letten dat de dieren een behoorlijk bestaan hebben gehad voordat ze op je bord belandden. Gelukkig is mijn vriend het er helemaal mee eens om tegen die tijd altijd voor goed bio-vlees te kiezen.
Wellicht dat ik tegen die tijd zelfs ook wel af en toe een stukje vlees met hen mee eet, aangezien ik het ook niet zo'n goed voorbeeld vind als mama regelmatig iets anders eet dan de rest van het gezin. Hoewel ik dat in het begin wel heel vreemd zal vinden na zo lang geen vlees aangeraakt te hebben, en misschien kan ik het tegen die tijd toch niet over mijn hart verkrijgen...
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 27-06-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt