Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:18

Top, dank je! Ga het morgen proberen :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:21

Geen probleem en proost alvast! :)

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:55

Spetter schreef:
-O- een kat heeft mijn opgekomen radijsjes omgespit _-:( Hoe weer ik katten uit mijn tuintje?

Mijn opa zei koffiedik strooien. Ze houden niet van die kleverige troep aan hun poten en dus laten ze je tuin voor wat het is. Hij zei alleen dat dat moeilijk wordt, omdat iedereen tegenwoordig senseo heeft, en dat is niet zo grof.

En verder levert google ook nog citroenschillen, mottenballen en azijn op. Daar houden ze niet van. :Y)
Verder veel bodembedekkers, zodat er weinig los zand is, maarja, als beginnend tuinier ontkom je niet aan los zand lijkt me.
Ook kun je planten neerzetten waar katten een hekel aan hebben, of juist planten die ze leuk vinden. (zodat ze alleen aan die planten zitten).

De rest van de oplossingen die via internet worden aangedragen zijn een beetje radicaal. :') Rattenklemmen enzo... Daar vind ik de katten van de buren toch iets te lief voor. :P

Maar zelf heb ik niet zo veel last van de katten van de buren in mijn tuintje. We vinden alleen hun schijt terug op andere plaatsen op ons erf. (maar dat weten we eigenlijk niet zeker, het kan ook poep van hun hond zijn, die laten ze ook altijd op ons erf poepen)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:36

Als de slakken mijn planten niet opeten, spit de kat ze wel om hier :( Ik stond vanmorgen met verbazing te kijken wat ze NU weer had gevonden om te slopen; mijn pas aangeaarde aardappels! Wat; ik moet piesen. Hoe; graaf een kuil in mooi losse grond. Waar; tussen de aardappels natuurlijk! En hop, kon weer overnieuw beginnen. ARG! Ik heb van die netten liggen, maar vorig jaar was het steeds een klus die weg te halen als ik er bij wilde. Bovendien, als ik ze niet goed gespannen had, sprongen ze er gewoon in.... Met als gevolg dat ze over het niet écht alle planten stuk liepen. Binnen houden dan maar....? _-:( Maarja, ik heb eigenlijk een tuin voor de katten, ik kwam er pas later achter dat ik hem zelf ook leuk vind := Dus iemand met een goeie tip (flexibele buizen en daar een net over) laat maar komen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:47

Ik heb net mijn zaaigoed anti-hond ingepakt :D
Betonmat er over heen, ondersteund met een stel bakstenen. Bijkomend voordeel: betonmat eerst even op de aarde leggen en aandrukken, en je hebt een prachtig zaairooster van (in mijn geval) 15 x 15.

Als je het wat lichter wilt: frames op maat maken van wat balkjes met gaas er over heen gespannen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:02

opisop_shop schreef:
waarom moeten tomaten droog blijven dan?

tomaten houden niet van water op het blad. je krijgt dan ook snel ziektes. je moet tomaten dus ook nooit water geven van bovenaf, maar alleen onderaan bij het zand.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:23

Vandaar dat de bladeren van mijn tomaat een beetje beschadigd zijn :=

ps. de rupsen/vlinders hebben mijn kruisbes weer gevonden dit jaar... :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:38

hier heb ik 1 pompoen buiten gezet in de moestuin, de rest staat nog in de kas
sowieso nog een heel setje courgette en pompoen opnieuw gezaaid... ze komen wel op maar groeien niet echt door , dus wil even nog wat reserve opkweken

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:32

ik heb 4 courgette planten die het goed doen. de rest blijft een beetje achter. geen idee hoeveel vruchten die dingen geven? maar ik laat het maar mooi bij 4, aangezien ze nogal groot schijnen te worden. pompoen heb ik nog maar net gezaaid en die beginnen al boven de grond uit te komen :)

mijn tomaten in de kas doen het echt super goed. ben echt blij met mijn goedkope kasje van de lidl. vorig jaar wilde het maar niet lukken met mijn tomaten en nu groeien ze echt hard. (ook meteen een tip voor de rest die nog nooit tomaten hebben gehad, tomaten moet je dieven. even op google opzoeken hoe het moet, want als je het fout doet en de takken met bloemen verwijderd zoals een kennis van mij vorig jaar dan krijg je zeker geen tomaten :+ )

edit: linkje gevonden http://www.groei.nl/in-de-tuin/tuiniere ... ven-video/

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:01

Ik ga dit jaar lekker weer eigenwijs níet dieven. Al die zijtakken geven nl ook gewoon tomaten, en meer en sneller dan wanneer je je wel dieft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:07

serieus? mmm misschien dan eens experimenteren door de helft wel te dieven en de andere helft niet :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:29

Ibbel schreef:
Hazelnoten een idee? Die blijven ten eerste kleiner (zijn struiken) en zijn voor zover ik weet heel goed winterhard.

Wat is je definitie van een struik? Ik heb er hier 2 staan waarvan de grootste toch zeker 3,5 meter hoog is, maar idd wel in struikvorm.

Heeft iemand belang bij een 'stuk' hazelnotenstruik?
Ik wil wel een paar (grote) stekken ruilen tegen wat kleinfruit :)
En voor de liefhebber heb ik ook wel (wilde) bramen.

Hoe hebben jullie je moestuingrond eigenlijk 'verbeterd' of hebben jullie dat niet gedaan?
Want ik vraag me toch af of er geen betere manier is dan 30 zakken tuinaarde bij het tuincentrum te halen, lijkt me zo onzinnig en duur.
Ik zit hier op de zanderige zure grond van een naaldbos dus het lijkt me wel nodig.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:51

gewoon een flinke kruiwagen paardestrond door de grond mengen het groeit hier als een trein!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:21

Hier ook. Eén seizoen lang alle mest erop gereden, het voorjaar er op ondergefreesd. En daarna bijhouden met verteerde mest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:29

Ondergefreesd?
Hebben jullie de beschikking over dergelijke luxeartikelen? :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:36

Die dingen kun je huren hoor :D En dat is voor een stuk van 1200 m2 wel de moeite.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:38

Ik heb er ook verteerde mest op gegooid, werkt prima!

Zijn er eigenlijk ook groente of fruitsoorten die goed in de schaduw groeien? Ik heb namelijk nog een stukje tuin over waar niet heel veel zon komt..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:51

Bosbessen en bramen zijn typische schaduwplanten, want die groeien van origine in de bossen. Meeste groenten willen wel zon, maar je zou bv spruiten kunnen proberen - die gaan toch pas produceren als het blad van de bomen is, en winterprei. Of kijk of je in de hoogte wel zon vangt, dan zou je er klimmende bonen kunnen zetten.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:11

Thanks voor de tips! Ik zag ergens in een krantje (volgens mij de intratuin) een aanbieding staan voor een bramenplant, ik denk dat het die dan gaat worden :)

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:49

anneliesdj schreef:
Ibbel schreef:
Hazelnoten een idee? Die blijven ten eerste kleiner (zijn struiken) en zijn voor zover ik weet heel goed winterhard.

Wat is je definitie van een struik? Ik heb er hier 2 staan waarvan de grootste toch zeker 3,5 meter hoog is, maar idd wel in struikvorm.

Heeft iemand belang bij een 'stuk' hazelnotenstruik?
Ik wil wel een paar (grote) stekken ruilen tegen wat kleinfruit :)
En voor de liefhebber heb ik ook wel (wilde) bramen.

Hoe hebben jullie je moestuingrond eigenlijk 'verbeterd' of hebben jullie dat niet gedaan?
Want ik vraag me toch af of er geen betere manier is dan 30 zakken tuinaarde bij het tuincentrum te halen, lijkt me zo onzinnig en duur.
Ik zit hier op de zanderige zure grond van een naaldbos dus het lijkt me wel nodig.

Wij hadden hazelnoten geloof ik, weet niet zeker. Maar die zijn een maand geleden samen met de coniferen omgehakt. Mn moeder vond het er niet meer zo mooi uitzien, dus nu hebben we gras gezaaid en een aantal hoogstamfruitboompjes (peren en appels) geplant.

Misschien idd wel leuk om eens stekken/zaden uit te wisselen! Maar dan moet ik eerst meer ruilmateriaal verzamelen. :D

Qua toevoeging van stoffen aan de bodem heb ik niks verbeterd.
Maar omdat het stuk grond waar mijn tuintje opstaat een jaar braak heeft gelegen, was het wel nodig dat er gefreest en mest ondergespit werd.
Heel irritant is ook dat ik steeds afval tegenkom als ik ga spitten. Wij hebben nogal veel volk rondlopen op ons erf, en toen er nog geen tuintje was werd het als prullenbak gebruikt door o.a. buren, vrienden van buren, vrienden van broertje en (vrienden van) huurders. -O-

Mijn eerste boon is vandaag uit de grond gekomen :D (eigenlijk niet goed, want mijn opa zei dat bonen de meimaand eigenlijk niet mochten zien. :P Maarja, met dit weer!)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:50

Ik had vorig jaar mijn bramen weggegooid omdat ze voor geen meter groeiden, of ja wel iets groeiden maar nooit vrucht gaven :') Ik had em gewoon in de rommelhoek van de tuin gegooid en nu groeit ie weer... Dus geef ik em maar een tweede kans, dit keer in het bosje aan onze tuin.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:01

Mijn vierkantemeter tuin is ontploft :+ echt er is geen ruimte meer over en de framboos heeft de bak echt overgenomen. Vind ik op zich niet erg want de frambozenstruik geeft ook echt heerlijke vruchten dus ben benieuwd.

Verder had ik binnen parijse worteltjes staan maar die zijn in beslag genomen door bladluis.. Heb ze maar even buiten gezet. Met een beetje geluk hebben de beestjes ze van de week allemaal opgegeten en is het plantje weer luisvrij.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:19

Thats_Me schreef:
Mijn vierkantemeter tuin is ontploft :+ echt er is geen ruimte meer over en de framboos heeft de bak echt overgenomen. Vind ik op zich niet erg want de frambozenstruik geeft ook echt heerlijke vruchten dus ben benieuwd.

plus frambozen zijn in de winkel echt belachelijk duur. :7

Pff de radijs begint echt uit mn kas te groeien. Ik zit te twijfelen of ik ze uit zal planten ofzoiets.
Ik heb er veel te veel van, en ik lust ze zelf niet. (dat wist ik niet van tevoren, ik had nog nooit radijs op en het schenen makkelijke beginnersplanten te zijn)
Dus toen bedacht ik: er komen uiteindelijk bloemetjes in, en misschien kan ik mettertijd er nog wat zaad van winnen, dan zijn ze nog ergens nuttig voor. Maar ze staan veel te dik geloof ik, en het blad begint een beetje slap te worden.. (+ ik kan de ruimte in de kas wel beter gebruiken. Maarja, kun je die giga radijzen weer terug de grond in stoppen of gaat dat niet goed komen met overpoten?

Wat een verwende kippen hebben wij trouwens zeg. :') Ik had net al 2 slakjes gevonden, dus ik dacht: in plaats van in de kliko gooien zal ik ze vandaag eens aan de kipjes aanbieden. Dus ik gooi die slakjes voor ze op de grond. Ze keken me echt zo aan van: 'En nu?'
:') Die zijn straks weer zo mijn tuin in gekropen natuurlijk. -O-

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:05

Inderdaad in de winkel zijn ze ook nog eens giga duur. Net als aardbeien een bakje voor 3.20 laat ik echt wel staan..

Heb je geen buurvrouw aan wie je de radijsjes kan geven? Hoe heb je ze zelf proberen te eten want gewoon kunnen ze soms niet echt lekker zijn maar verwerkt in een salade of met een lekkere dressing zijn ze super. Ik zou ze namelijk niet gaan verpoten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:06

Waarom zou je die radijzen weer opnieuw willen poten? Als je ze niet lust en niet weg kunt geven maak je je kippen er vast wel blij mee.