Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:15

Mijn tomatenplanten hielden er afgelopen week ook acuut mee op. Konden waarschijnlijk niet met het ineens zo zomerse weer omgaan. -O-

De overgebleven oogst ligt inmiddels te rijpen op de fruitschaal, gaat best goed.

Mijn spinazie daarentegen gaat veel te hard. :oo

Moet ik spinazie trouwens uitdunnen? Ik heb het gevoel dat dit niet allemaal gaat passen in de bak waarin ik ze heb gezaaid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:29

Nee hoeft niet, gewoon laten groeien en oogsten als ze groot genoeg zijn.

Bij jou dus ook al de tomaten dood. Echt jammer.

Ik ga vandaag veldsla en spinazie planten in de tomaten bakken.

En we zitten in twijfel Manlief heeft zijn eerste eigen plantjes nu opgegroeid vanuit zaadje. 10 lieve kleine rabarberplantjes die nu binnen hun eerste echte blad krijgen. Alleen nu zitten we met een twijfel. Wat is beter, naar buiten en laten afharden onder een afdekking of binnen houden met het risico dat ze van de winter wat slapjes gaan worden door een te hoge temperatuur.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:25

MarvanTom schreef:
Zidore schreef:
ik zit nog steeds naar 1 pompoen te kijken (formaat babyhoofdje) die niet verder wil groeien of verkleuren...de rest v/d plant ziet er ook uit alsof hij het wil opgeven

Is dat de pompoen van die Maja de Bij-actie? :D

Ja die is het nog steeds!!! Ik heb welgeteld van een joekel van een plant 1 pompoen... en die heeft nu dat formaat... ;( Ik zit nu te hopen dat hij voor het einde v/h jaar nog eens oranje gaat worden want ik heb nu toch wel de neiging om die groene bal richting kliko te schoppen!! ;-)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:53

Ik heb nu dus een cherry staan buiten, zou die het overleven als ik 'm in een pot binnen zet?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:23

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:50

Tja, je hebt altijd baas boven baas. Je pompoen doet qua kleur iig mee met jouw jaloezie. :D
Wellicht heb jij met je groene pompoen een nieuw soort geMayadeBijt. :)*

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:55

Ik ben mijn groentetuin nu aan het opruimen. Volgend jaar weer. Heb wel een aantal plastic bloemenbakjes met bloembollen ingegraven. Als van de winter de neuzen boven komen, mogen die binnen verder komen bloeien. Hopelijk heb ik dan vanaf eind januari steeds een vers vooraadje bloemen in huis :D

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:05

zoo en zijn jullie weer bezig met het verzamelen van de zaadjes voor jullie groente tuin of wachten jullie januari af en dan alles op orde te brengen kwa tuin en zaadjes.

Ik heb al wel een idee wat ik dit jaar wil gaan zaden lekker komkomer bonen aardbeien maar die staan er nog ;) en meloenen maar ga eerst wat bakken komen om ze binnen groot te laten worden ;)

ben benieuwd of jullie ook al aan het denken zijn ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:10

Goeie hemel nee, ik heb de afgestorven zooi nog niet eens uit de kas gehengeld :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:12

Tuin? * kijkt naar buiten naar de zielige stengeltjes die boven de sneeuwresten uitsteken * Geloof niet dat ik nog iets heb wat je een tuin kunt noemen... :n

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:13

haha nee ik ook niet hoor maar was nieuwschierig of jullie al zaadjes aan het kopen waren aangezien we in februari weer kunnen gaan denken aan zaaien ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:54

Oh jee... met al die sneeuw heb ik ook nog niet gedacht aan moestuin... er moet ook nog heel wat gebeuren voordat het een beetje op orde is. Ik hoop dat al mijn kruiden het overleven want die staan in potten (wel op een pallet).
Maar hier dus geen zaadjes gekocht... en ik denk dat ik ook nog niet kan gaan zaaien in februari... moestuin is nu nog stortplaats van bende.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:24

Mijn potten staan voorlopig onder het afdak en zelfs de winterspinazie is overleden. Ik geef het even op, ik ga wel weer wat doen als de buitentemperatuur tegen de 15 graden loopt. :D

Hoop wel dat de vorst goed is voor de bollen die in de grond zitten. :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:27

Wonder boven wonder hebben de plantjes in de tuin het het afgelopen jaar ontzettend goed gedaan ondanks de vorst en sneeuw van vorig jaar. Ik ben dan ook niet bang dat mijn tuintje een zielig hoopje blijft, maar ik ben er mentaal nog niet aan toe om alweer zaadjes e.d. te kopen :n Het is nog zo.... wit buiten :brr:

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:45

Ah. leuk dat we er weer zijn! Ik kan niet wachten op het voorjaar. Ga dit jaar stoeien met courgettes (na pompoenen-debacle van vorig jaar..) Ook gaan de radijzen en rode bieten de grond in, maar nu wel op een goed stuk grond. Ga het allemaal zonder bestrijdingsmiddelen proberen.. dus ben benieuwd wat ik ga overhouden.. Ik wil ook graag een tijmplant, weet iemand of die meerderjarig zijn of welke soort ik het beste kan nemen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:17

Tijm is net onkruid, woekert als een malle en niet kapot te krijgen. Ik heb citroentijm, kruiptijm en nog een soort waarvan ik niet op naam kan komen in de tuin staan. Fungeert als bordervulling om de andere plantjes heen. Moet het wel goed bijhouden omdat het anders de andere plantjes 'opvreet'. Ach, het staat leuk en ruikt lekker.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:24

Wij hebben al jaaaren een moestuin bij de paarden. Maar nu heb ik een balkon en vroeg ik mij af, wat daar het beste gedijd. Ik heb zon vanaf zonsopkomst tot een uur of drie half vier in de middag.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:41

Grappig dat jullie hier alweer mee bezig zijn. Dat komt wel een keer hoor! Ik ben ook vergeten de bollen te poten. Jammer, maar dan slaan we een jaartje over.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:44

Bollen poten was ik vorige winter vergeten. Zonde van mijn zwarte tulpen die in bolvorm lagen te verrotten. -O-

Dus ik was er nu op tijd bij. Heb vorige week nog een hele verzameling bollen in een teil met tuinaarde gegooid, ik kwam ze tegen bij het opruimen van de keuken en het is tenslotte nog nét december, zoals de gebruiksaanwijzing aangaf. :P

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:48

Het was dat mij vader (ziet helemaal groen, niet alleen zijn vingers) me er eind november aan herinnerde dat de bollen de grond in moesten, anders was ik het ook straal vergeten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:49

Kaka schreef:
Tijm is net onkruid, woekert als een malle en niet kapot te krijgen. Ik heb citroentijm, kruiptijm en nog een soort waarvan ik niet op naam kan komen in de tuin staan. Fungeert als bordervulling om de andere plantjes heen. Moet het wel goed bijhouden omdat het anders de andere plantjes 'opvreet'. Ach, het staat leuk en ruikt lekker.

grappig want bij mij doet het helemaal niets! het verhout en sterft af.. krijg er met moeite een paar blaadjes uit geperst. Wat voor grond heb jij daar? klei, zand, veen?? en staan ze in de volle zon??

ik heb in oktober zoveel tulpenbollen geplant dat ik ze niet meer kon tellen.. honderden in elk geval! ik werd vorig jaar zo vreselijk blij van die tulpen dat ik er teveel heb gekocht hihii!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:53

Zidore schreef:
grappig want bij mij doet het helemaal niets! het verhout en sterft af.. krijg er met moeite een paar blaadjes uit geperst. Wat voor grond heb jij daar? klei, zand, veen?? en staan ze in de volle zon??

Zandgrond, volle zon en regelmatig water. Met twee maanden was een klein tijmplantje tot een tijmtapijt van 40 bij 40 cm uitgegroeid.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:26

zoo dan groeien die tijm plantje ook hard zeg

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:48

Nou ik ben toch maar eens gaan kijken en heb biologische zaden besteld bij Bolster. Heb 10 verschillende dingen besteld en dan nog 2 zakjes met bloemenzaad. Was ook van plan om dit jaar een uitgebreider assortiment te kweken. Afgelopen jaren was het courgette, tomaten, andijvie en wat sla en radijsjes.
Nu heb ik wel weer andijvie, tomaten, sla en courgette maar ook bonen, komkommer, bietjes en snijbiet (Rhubarb Chard omdat ik de plant op alle plaatjes zo mooi vind)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:00

Goede hint! Ook vergeten tulpen te poten, de groentetuin is geheel ondergesneeuwd :o
De boerenkool leeft niet echt meer geloof ik :o

Dus goede voornemens? Juist!
Zodra de sneeuw verdwenen is nog even snel de tulpen onder de aarde begraven ;)