de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:29

Druppelslangen, maak ik me niet zo druk om.. meer over hoe hou ik het droog...
Afbeelding
Dit is het wandelpad.. (in de schuur was het identiek beeld en verder hier ook overal...) Was ineens heel blij dat mijn plantjes in bakken woonden.
Om het hoekje stond zo'n 20 cm water.. (dag ervoor ca 10, dat hadden we weggepompt.. ook uit de schuur (buurman en ik) en na wederom nachtje regen was dit het resultaat.
De tafel is nog een overgebleven slachtoffer van de boom op mijn tuin en links staan verzopen spullen uit de schuur, van dag ervoor...

Maar! De bakken doen het dus prima, die zijn niet vezopen, deksels zaten er op. *\o/*

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:32

Dat ziet er echt superslim uit PMarena!

Heb je teflon tape tussen de koppeling gedaan?

Jeetje Sjolvir, zat je midden in de regenvuurlinie afgelopen dagen?

Roosje01

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:45

Ja er is echt veel gevallen. Hier moestuin kant gelukkig niet verzopen die ligt wat hoger maar de andere kant van de tuin stond ook deels onder water ondanks dat ik daar pas nog 4 zakken aarde heb bijgegooit.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 17:48

vandaag weer met mijn kleinfruit tuintje bezig geweest, nog wat kruiden erbij gezet in potten

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:51

Heb wortel en doperwten gezaaid en onkruid geschoffeld.

Lees net dat ze do op vrij nacht vorst opgeven kan ik iets doen om mijn fruitbomen te beschermen? Of redden die zich wel? Beginnen nu net vruchtjes aan te komen en de appel zit nog deels in de bloesem.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:03

Pleintje is mooi strak geworden, maar ik ben gebroken. :') Alleen vergeten foto te maken, want het begon te spetteren.

Proef niks van de radijsjes, maar heb ze ook fijn gesneden. Heel lang geleden dat ik ooit sla gegeten heb, maar val niet tegen en voor herhaling vatbaar. :Y)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:00

Hier geen vorst komende nacht als het goed is. Dus geen idee of dat mis gaat met kleine vruchtjes. Volgens mij is bloesem kwetsbaarder voor vorst.

Ik was een flinke tijd opzoek naar een gieser wildeman patioboompje. Enige site waar ik hem vond had problemen met de kweker. Twee maand terug dan toch maar een ander perenboompje gekocht en ook een kersenboompje, dus alle plekken voor boompjes nu benut op het dakterras. Krijg ik gister een mailtje dat hij eindelijk leverbaar is :'). Toch maar besteld en ook meteen een appelboompje erbij. Ik krijg ene heuse boomgaard hier op het dak :D.

Hier ook al volop radijsjes aan het oogsten. Lust ze alleen niet dus probeer ze aan iedereen weg te geven. Ook genoeg sla om te oogsten.
Afbeelding
Afbeelding

De tomatenplanten zijn ook al flink en willen eigenlijk naar hun devenitieve pot. Maar we moeten eerst het watersysteem aan gaan leggen anders word het komende week veel met tuinslag en dan gaat er zoveel water verloren.
Afbeelding

De aardbeien bloeien ook al lekker. Ik ben heel benieuwd wanneer we de eerste aardbei kunnen eten.
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:09

Hopen maar dat het goed gaat want ze zitten flink vol vruchtjes dit jaar. Wil niet weer alles verliezen door late vorst -O- .

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:18

Mooie stelling voor de aardbeien :)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:20

Wauw Weissjee dat ziet er allemaal al groen uit.
maarre... kweek je dan alleen radijsjes omdat ze zo leuk zijn en snel groeien :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:39

Oh die aardbeien, jummie en die tomaten zijn ook al groot zeg.

Patioboompjes, had er 3 zijn er 2 dood gegaan, heb er nog 1, dus ik doe het niet meer, alleen de pruim heeft het overleefd.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:55

Vandaag maar eens échte strawberry fields gemaakt. Sommige soorten hebben al bloemen... Afbeelding

En mijn ‘kraamkamer’ met drie soorten tomaten en rode puntpaprika. Het zijn alleen nog wel kleine plantjes hoor. ‘S avonds gaat de kap van de action bak erover en met mooi weer mogen ze helemaal buiten spelen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:33

Leuke kraamkamer!

Hier heb ik al heuse aardbeien hangen. Ze zijn wel nog groen. Moeten nog even groeien en rijpen :) Vandaag opeens bloemetjes aan de tomaat en paprikaplanten! Ben benieuwd :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:10

Hier gaan de aarbeien ook opeens heel hard vol bloesem. Tis vandaag ook prachtig mooi weer zit gewoon lekker in de tuin. Terwijl ze maar 13 graden opgaven gister

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:16

Tomaat dubbel geknakt :( Alle grotere plantjes gaan goed, maar mijn zaadjes die ik buiten extra had geplant komen maar niet op.. Bummer :/

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:43

Laurievc, tomaat al weggedaan? Je kan hem ook op een glaasje water zetten dan maakt hij waarschijnlijk weer wortels aan en kan je hem planten. Als het deel in de aarde nog een blaadje heeft kan je die laten staan. Zeer waarschijnlijk maakt hij een dief die je kan laten doorgroeien ;).

Demdeempel, klopt ik zaai het vooral omdat het zo snel groeit. Eigenlijk lust ik maar weinig groentes en is mijn moestuin eigenlijk te groot :'). Ik vul de vakken dan liever op met iets wat ik niet lust en maakt dan iemand anders er blij mee.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:49

Het was echt al een hele grote plant, hingen al bloemetjes aan. Hij is onderaan de stam helemaal doorgeknakt. Tak heb ik al weggegooid, de stam heb ik nog. Zou het nog de moeite lonen om hem wat water te blijven geven?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:50

Als hij op de stam nog een blaadje heeft kan hij in een oksel een dief gaan maken. Zonder blaadje heeft het geen zin ;).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:51

Balen Laurievc. Ik weet hoe het voelt. Denk dat ik mijn hele kraamkamer weg kan gooien, want er groeit niets meer en alles wat groeide is dood gegaan. De andere plantjes doen het overigens wel heel goed.

Ik had doperwt gezaaid wat echt de spuigaten uit liep zo groot, heb de helft uitgepoot en aan mijn vader gegeven voor zijn tuin. Niet verwacht dat ze het gingen redden, omdat ze zo lang waren al maar ze staan goed daar! Terwijl ze hier nu op de bodem vallen. Zal wel niet gaan in zo’n 1x1 kasje. :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:53

Hmm straks nog eens kijken maar dacht niet dat er nog een blaadje aan was. Gelukkig heb ik er nog een paar andere staan!

Ja Giolli. Vorig jaar ging alles zo goed en dit jaar lijkt er echt niks te willen. Slakken vreten alles op en de nieuwe dingen komen maar niet op :( Echt heel jammer. Ik denk dat ik het voor dit jaar zo laat. Heb geen zin nu nog alles opnieuw op te kweken

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:57

Giolli wat voor potgrond heb je gebruikt? En moet vast een verklaring zijn dat je plantjes dood gaan.

Laurievc, gebruik je toevallig dezelfde potgrond als vorig jaar? Aangezien alles vorig jaar het wel goed deed en nu niet. Dan kan het zijn dat de voeding eruit is.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:59

Nee, hebben alles opnieuw omgespit en turf en moestuinpotgrond erdoor gemengd... Ook extra voeding erdoor. Doen we elk jaar voor we zaaien :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:00

Hmm wat balen zeg. Dan weet ik het ook niet. Hopelijk heeft iemand anders nog een antwoord :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:04

Bedankt voor het meedenken iig :D Mijn moeder en ik snappen er ook echt niks van :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:08

Hier is ook niet alles opgekomen wat ik gezaaid had. Maar heb nog zaadjes dus ga gewoon voor ronde 2, in mijn kasje voorzaaien gaat wel goed. Binnen wilde het ook niet schoot door en daarna gingen ze dood. Ook geen idee waarom het binnen niet wilde, want in plastic kas is veel warmer dan binnen en daar schietten ze niet door.