Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:26

Just_bo schreef:
Hoi, ik lees al een tijdje mee en heb een vraag :)

Ik ben opzoek naar een makkelijk, eiwitrijk, vegan ontbijt :) voorheen at ik altijd kwark met havermout en nu ipv normale kwark soja kwark, alpro go on. Echter krijg ik er acne van (door de hormonen? Geen idee) en hoor ik veel slechte verhalen over ongerfermenteerde soja dus ik wil toch op iets anders overstappen. Kunnen jullie me helpen?

Bedankt!

Het is helemaal aan jou als je wilt overstappen, maar de horror-verhalen die je over ongefermenteerde soja leest hebben geen enkele wetenschappelijke basis :). Kan natuurlijk alsnog zo zijn dat je lichaam op een bepaalde manier reageert op soja, daar verder niet van natuurlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:43

Simoonzel schreef:
Ik heb nog nooit een theedoek om mijn tofu gedaan, ben bang dat ik dan een tofu vol pluis krijg. :=
Vergiet is iets dat ik zou kunnen proberen.

Zolang je echt een theedoek zonder gaten oid kiest gaat het in mijn ervaring gewoon goed :) als je het toch vervelend vindt kun je het altijd nog afspoelen

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:49

Ik heb een dilemma/wat vervelende situatie en ik zou graag weten hoe jullie hier op zouden reageren.

Ik wil graag naar het buitenland voor vrijwilligers werk en ben nou in contact met een gezin uit Hongarije. Het is voor kost en inwoning, en dus met eten. Ik ben vegetarisch en ze willen eigenlijk geen vegetariër, omdat Hongarije een vleesland is, en lastig met groentes etc.

Ik heb al gezegd dat ik heel makkelijk en creatief kan koken, en dat ik de eerdere keren in Hongarije juist heel veel vega opties had.

Wat moet ik hier nu mee -O- -O- Ik snap dat het voor hun ook lastig/anders om vega te koken. Dat was ook een van de redenen waardoor ik lang nog vlees heb gegeten, ik wilde er niemand mee lastig vallen. Maar nu ik woon al een tijd op mezelf en voor mij is het echt peanuts en wil ik helemaal geen vlees meer gaan eten.

Aan de andere kant, het is wel echt helemaal wat ik wil gaan doen, en ik ben echt super enthousiast. Wat zouden jullie zeggen?

Selka

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:53

Dat je eventueel zelf wilt koken of wilt helpen? Of dat je voor jezelf iets aparts wil bereiden?

Ik zou geen vlees gaan eten voor een ander maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Dat met die voetjes, ik snap t niet. Volgens dat ding zou ie namelijk bij mijn AH moeten liggen maar gister nog gevraagd en ze hebben het niet? Je gaat naar de voetjes en voert het door jou gevraagde product in. Zo werkt het toch?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:02

Klopt Selka. Mijn ervaring is dat als het er volgens de app is, het ook daadwerkelijk in de winkel verkrijgbaar is.
Ik heb het wel eens andersom: staat dat het er niet te krijgen is, maar dan is het er wel.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:13

Magrathea schreef:
Ja, of in een vergiet in de gootsteen ofzo. Liefst nog met een boek of iets anders zwaars erop. Het scheelt echt heel erg :)
Zolang je geen tofu-snaaiende huisdieren hebt en het niet heel warm is overleeft die tofu het trouwens wel een nachtje buiten de koelkast :j

Tofu snaaiende huisdieren _O- . Mijn vroegere kat viel wel onder die categorie :')

Maar ga dat zeker proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:27

Ja ik durf het ook niet echt, die katten van mij proberen nog fruit te snaaien als hun kop ernaar staat >;)

Ben benieuwd! Tofu kan echt heel lekker zijn. :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:57

Net even bij de Lidl soyamelk ingeslagen, 50 cent per pak is een mooi prijsje :j , is nog t/m morgen in de aanbieding. Nog even extra goed gekeken naar vegetarisch broodbeleg (vleesvervangers) maar helaas niets.

Hebben jullie ook de ervaring dat mensen vaak niet leuk reageren als je verteld zo veel mogelijk plantaardig te willen eten? Ergens begrijp ik het wel omdat in mijn omgeving voor veel mensen veehouderij hun broodwinning is. Maar aan de andere kant, is het toch gewoon mijn keuze...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:28

Ja, herken het wel hoor Sharani. In mijn omgeving is het ook een behoorlijke taboe en heb zelfs op twee agrarische hogescholen gestudeerd en nu werkzaam op een agrarische school, dus m'n vrienden, kennissen, collega's en omgeving zijn boer of komen van een boerenbedrijf. Dat maakt het wel echt lastig!

Ik zeg ook niet dat ik geen vlees eet of geen zuivel, ik zeg gewoon dat ik graag veel groenten en granen eet. Meestal valt dat iets beter. Daarbij ga ik ook geen discussies aan of iemand tegen de borst stoten door heel erg moeilijk te doen. Als er een keer wel ergens een beetje kaas overheen zit: tja, liever niet, maar ik ga niet iemand beledigen.

Goede vrienden, vriendinnen, mijn ouders en familie weten het wel en vinden het prima. Die denken dus wel mee qua eten! :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:08

Kan iemand mij vertellen hoe het met de suiker gesteld is in de soja van de Lidl? Anders sla ik ook even wat pakken in!

Ja dat herken ik wel hoor Sharani. Ik vind het überhaupt vervelend om me te moeten verantwoorden voor wat ik eet en waarom.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:18

Afbeelding
Hoop dat je hier wat aan hebt. Dit is wel de ongezoete versie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 13:20

Ik heb hem ooit geprobeerd om sojayoghurt van te maken.. :n Wilde niet lukken helaas, anders had ik ook een kratje ingeslagen! Is inderdaad lekker goedkoop!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:27

De sojamelk van de Lidl is wel echt de lekkerste!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:05

Zo ik heb net een mooie bestelling geplaatst bij de notenshop al zeg ik het zelf.
Chiazaad 500 gram
Chocolade Druppels Puur 70,5% 500 gram
Pinda's Gebrand Ongezouten 500 gram
Pistachenoten Raw Gepeld 150 gram
Agar agar poeder 100 gram pot
Maca Poeder Raw Bio (175 gram) - Raw Organic Food
Zonnebloempitten 200 gram
Tahin Wit ZZ (250 gram) - Terrasana
Kokospasta Cacao Nibs Bio (250 gr) - Bio Today

Iemand een tip voor een recept dat ik moet maken met bijv. agar agar, maca of tahin? Ik heb het nog nooit eerder gekocht of gebruikt :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:08

Haha, goed zo, eerst kopen en dan pas bedenken wat je ermee gaat doen :D Doe ik ook altijd!

Ik kwam van de week een receptje tegen voor een rookkaasje, daar moest agar agar in, zal eens kijken of ik het terug kan vinden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 14:10

Ik gebruik agar agar bv om zelf chocoladepudding te maken van sojamelk. Je gebruikt het meestal in plaats van gelatine.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:16

Thanks Sharani! Ook maar even wat pakken inslaan dus morgen! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:17

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:20

Ik krijg geen negatieve reacties, maar mensen trekken wel even een wenkbrauw omhoog. Snap ik wel, deed ik eerder ook. Verder maakt het me niet uit wat mensen vinden, ik ben er vooral trots op dat ik hiervoor het doorzettingsvermogen heb en dierenleed kan besparen.
Daarnaast heeft het alleen maar voordelen: ik blijf makkelijk op gewicht, moet eerder meer eten, veel betere huid en ben goedkoper uit in de winkel.

Ik vind de bio sojamelk van alpro het lekkerst. Maar wel duur. Maar daar zit verder niets aan toegevoegd qua suikers, zal dus ook ongezoet zijn. Hoe zit het met die van de lidl? Zie wel waardes, maar geen ingredienten.

Ik ga vanmiddag trouwens bloed af laten nemen om waardes te checken na 6 maanden vegan.
Mn HA zei dat je weinig hoort dat er tekorten zijn, dus ben benieuwd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:24

Magrathea, haha ja dat is mijn goede voornemen. Meer onbekende dingen kopen :D
Bedankt voor de recepten. Zien er erg yummie uit. Heb ze meteen gepinned.

8nnemiek, ik ga eens zoeken naar recepten voor chocopudding.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:25

Geen probleem. Laat maar weten hoe het was, ik wil ook een keer agar-agar kopen. :)
Tumeric is trouwens kurkuma :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:28

Zou ik dat gewoon in een soufflé schaaltje kunnen maken? Kurkuma heb ik inmiddels braaf op voorraad staan. Dat heb ik een vorige keer gekocht en gebruik ik best veel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:30

Ja hoor, al denk ik dat je e rdan wel twee nodig hebt met dat kaasreceptje :)
Vergeet trouwens echt het plastic laagje niet, anders moet je lepelen en dan is je mooie kaasje verpest.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:35

Selka schreef:
Magrathea, haha ja dat is mijn goede voornemen. Meer onbekende dingen kopen :D
Bedankt voor de recepten. Zien er erg yummie uit. Heb ze meteen gepinned.

8nnemiek, ik ga eens zoeken naar recepten voor chocopudding.

Oh wat goed van je! Ik doe dat ook inderdaad: eens in de zoveel tijd iets 'geks' kopen (daardoor kurkuma, drakenfruit, cactusbladeren, pimentpoeder en citroengras geprobeerd).

Tahin gebruik ik in Shortbread Heaven (vegan snickers) :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:39