Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:22

Ik maak vaak lasagne voor de vleeseters.. en dan met zelfgemaakte pasta, en tomatensaus van echte vleestomaten :9
Het recept van de groene meisjes, gepofte zoete aardappel met avocado salsa, wordt hier ook graag door iedereen gegeten!
Of tomaat/paprika gevuld met griekse rijst :9
Gevulde champignons of portobello's, ziet er ook altijd heel leuk uit en smaakt super! Vooral portobello's hebben een beetje een vlees-bite.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:24

Paprika of iets uit de oven lijkt me wel een leuk idee. Ik heb zelf geen oven, maar vriendlief heeft een super deluxe keuken. Heb je misschien een linkje naar een recept voor mij? Ik was zelf ook al even op de site van de groene meisjes aan het kijken

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:08

Ik ben geen veganist en zelfs geen vegetarier, maar probeer wel steeds minder vlees en dierlijke producten te eten. Ben hier de laatste tijd erg mee bezig. Vanavond heb ik veganistisch gegeten, maar ik loop er dan tegenaan dat ik al heel snel weer trek heb na het eten.
Ik had rijst gemaakt met bloemkool/kikkererwtencurry met ananas/amandel salsa.
Wat zijn nou dingen die goed vullen die ik bij het avondeten kan eten? Vleesvervangers ben ik niet kapot van. Paddestoelen en avocado eet ik ook regelmatig.
Ik sport veel, dus heb ook aardig wat calorieen nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:13

Peulvruchten vullen altijd wel goed, en noten.. Verder heb ik het idee dat groente ook beter vult als je het niet helemaal kapot kookt. Beetgaar dus, is ook nog gezonder. En granen (pasta, brood, seitan, couscous enz) en aardappel of vezelrijke groentes als pompoen en zoete aardappel vullen ook best goed.
Maar het kan ook geen kwaad om niet te blijven eten tot je vol zit natuurlijk. Ik probeer zelf juist altijd iets minder te eten dan wat ik op kan, gewoon omdat ik niet meer wil bijkomen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:43

Ik vind bijvoorbeeld de combinatie van gepofte zoete aardappel, guacemole en bruine bonen/linzen (recept wat hier vaker voorbij komt) echt meesterlijk wat betreft vulling. :=
Maar dan heb je dus inderdaad de peulvruchten, het vettige van de avocado en de vezelrijke zoete aardappel.

In groentes zitten trouwens veel meer vezels dan in brood of pasta, maar dan is het wel slim om de groente een beetje heel te houden en ook een deel rauw te eten op een dag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:24

Groenten kook ik altijd beetgaar anders vind ik het niet te eten.

Eten moet ik echt wel doen tot ik vol zit, ik weeg al ongeveer tien jaar hetzelfde (65kg bij 1.72) dus wat dat betreft doe ik het goed.
Ik loop 3 keer per week hard (6 tot 10 km), rij 4 keer per week paard en fiets ook nog 2 keer per week een flink stuk op een flink tempo.
Naar mijn werk neem ik meestal ook groenten mee en fruit eet ik ook in ieder geval 3 keer per dag.

Als ik veganistisch wil eten kom ik snel aan te weinig calorieen wat avondeten betreft. Noten ga ik inderdaad nog wat meer toevoegen, dat vind ik ook lekker dus dat scheelt.
Misschien eet ik er te weinig granen bij. Meestal weeg ik zo'n 60 gram af voor een portie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:28

Als je te vol zit mag je dus wel meer afwegen ja. Een gemiddelde normale portie rijst is al 100 gram pp, net als pasta 75-100. Meeste granen toch gemiddeld wel 100. Je zult het denk ik logischerwijs dus vooral in zulke dingen moeten zoeken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:55

Ik zit weer met het idee te spelen om een tijdje veganistisch te gaan eten.
Het enige dat me tegenhoud is mijn verhoogde eiwitbehoefte (160gr per dag of meer). Dan zou ik weer mijn eten moeten gaan tracken om zeker te zijn en daar was ik nu juist van af. Moeilijkmoeilijk...

Ik hou enorm van veganistisch eten! We eten nu drie keer per week vegan 's avonds.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:06

En als je wat meer peulvruchten en tempeh enzo bij het avondeten doet, en regelmatig een hand noten tussendoor eet, en genoeg volkorenbrood/pasta/beschuit/muesli bv?
Cacao, schijnt ook veel eiwit in te zitten.. En gist.. Ik weet niet of dat ook voor edelgist geldt, maar dat is een heerlijke kaasvervanger :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:15

Edelgist is heerlijk!

Of misschien een vegan shake ter aanvulling...Ik zal eens gaan puzzelen :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:25

Een shake zou wellicht een oplossing zijn?

Ik had laatst zelf een dip gemaakt van kikkererwten maar ik kan niet aan de smaak wennen helaas.
Komen hier leuke dingen voorbij.

Hier ook minder vlees, sowieso niet uit de supermarkt.
Hebben weleens eigen slacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:11

Je gebruikt nu whey, toch? Dat kun je voor een vegan proteïnepoeder vervangen. Verder zit er veel eiwit in tempeh/soja/seitan, peulvruchten, en kun je goed combineren met producten voor een eiwitrijk geheel :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:31

Ik gebruik whey inderdaad.
Welke vegan is dan beter? Ik zie heel veel verschillende dingen, kom ook hennep proteïne tegen.
Die schijnt voor energie oid goed te werken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:21

Hebben jullie nog lekkere recepten voor tempeh? Hoe marineren jullie de tempeh?
Ik kreeg gisteren een stukje kado van schoonmoeders :D Maar ik maak het niet zo vaak eigenlijk.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:44

De groene meisjes hebben 3 lekkere recepten op hun site staan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:38

Die van de groene meisjes vond ik er niet heel lekker uit zien :=
Uiteindelijk gebakken met stroop en sojasaus, met wat selderijzout, en dat was erg lekker!
Afbeelding

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:45

gribaldi schreef:
Hier ook minder vlees, sowieso niet uit de supermarkt.
Hebben weleens eigen slacht.

Doe maar niet in een veganistentopic aub...

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:52

Uhm waarom niet? Ik las hier nog iets over iemand die mindert, waarom zou ik dat dan ook niet mogen zeggen?
Vanwege mijn laatste zin?
Je kunt niet in een keer overschakelen toch ;)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:58

Nee, natuurlijk. Maar specifiek dieren doden benoemen/vlees eten lijkt me hier niet gepast.

Supergoed dat je aan het overschakelen bent trouwens! :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:03

Oh nee ik bedoel niet zelf doden!
Spoiler:
Ik doelde eigenlijk meer op dat het dier in kwestie aangereden was.

Er komen lekkere recepten voorbij :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:08

gribaldi schreef:
Ik gebruik whey inderdaad.
Welke vegan is dan beter? Ik zie heel veel verschillende dingen, kom ook hennep proteïne tegen.
Die schijnt voor energie oid goed te werken?

Rijst, soja, hennep en erwtenproteine zijn vrij gangbaar. Zelf ben ik niet zo fan van veel soja eten, behalve gefermenteerd als tempeh. Ik ga denk ik hennep of rijstproteine proberen.

Tempeh stoom ik altijd omdat ik de pure smaak haast verslavend vind, vooral icm zwarte bonen, balsamico en dan wat grijs Keltisch zeezout :9

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:35

Dank je wel.
Ik ben ook geen fan van soja dus die zal ik niet gebruiken.
Hennep of rijst zal ik eens naar gaan kijken :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:30

Hallo! Ik eet nu zo'n 4 jaar vegetarisch en wilde binnenkort beginnen met enkele dagen per week veganistisch te gaan eten. Nu zag ik dit bij de supermarkt liggen:

Afbeelding
(Linksboven: vegan)

Afbeelding
"Bevat mogelijk: ei, ..."

Ik eet dit als vegetariër wel gewoon, maar weet iemand hoe dit zit? Vind het ook raar dat er ook 2x vegetarisch op de doos staat >;)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:53

Met 'Bevat mogelijk' bedoelen ze dat het product in een fabriek is gemaakt waar ook producten met ei worden verwerkt. In theorie kan het dus zijn dat er sporen van ei in het product zit, omdat bijvoorbeeld dezelfde machine wordt gebruikt. Als je supermegaturbo-allergisch voor ei bent kan dat een probleem zijn. Vandaar dat ze het vermelden. Dat melden is niet wettelijk verplicht, het kan dus zijn dat het in producten waar het niet opstaat ook het geval kan zijn. Maar je kan er van uit gaan dat er niets dierlijks inzit.

Ik denk dat ze er ook vegetarisch op zetten omdat vegan voor veel mensen extreem en eng is :D ;-).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:18

Als iets vegan is dan is het natuurlijk automatisch ook vegetarisch :D
En ik denk dat er gewoon veel mensen zijn die niet weten wat vegan is.