De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:25

Neusrot klinkt vaag.

Falionrule, tof dat je ouders willen meebetalen.
Heb een peer en appelboompje.

Zo, spierpijn joh, mijn hele bilpartij en bovenbenen doen zeer.
Moeten nu een stukje naast de border afgraven,dat moet de border in, dan kan op die plek ophoogzand komen voor de bestrating.
Maar schiet lekker op zo.

Vanavond nog gauw in de borders met vaste planten nog wat compost gedaan, vinden ze vast fijn, en heb echt genoeg compost liggen nog.

Wil nog wel kijken voor bonen die klimmen, welke raden jullie aan?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:33

Falionrule, ik weet niet hoe het precies heet en of het besmettelijk is, maar het is niet goed, mijne
hebben dat in een later stadium wel eens gehad (met vruchten) en wat er gebeurt, wat ik denk dat ik
zie dat het is, is dat de stam aan de andere kant langzaam maar zeker opdroogt, als een droge tak
zeg maar. Omdat de mijne al in een later stadium waren en genoeg bladeren hadden ging het nog
wel redelijk. Maar de voedingstoffen en anderen stoffen worden niet meer vervoerd naar de bovenkant
dus dat is niet zo best voor de plant.

Het voelt vrij hard en droog aan hé, wordt steeds bruiner?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:33

Ik heb een stamslaboon "speedy" en die waren ook écht snel! Binnen no-time moest ik ze verpotten. Maar heb ze nog niet eerder gehad, dus geen idee hoe ze smaken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:36

hmmm, lees hier net dat je tomaten nog niet buiten kan zetten..
Had ze net vandaag naar buiten gegooid..
Bakjes weer binnen halen dan?

Was zo blij dat ik weer stukje vensterbank kon zien.

Overigens zag ik bij de Gamma, tomaten plantjes en pepers met vruchten er al aan.
Ook wel handig, maar niet net zo leuk als van zaadje af aan.

Gaat nu dan maar schoorvoetend tomaatjes redden......

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:37

Kirsten_S schreef:
Falionrule, ik weet niet hoe het precies heet en of het besmettelijk is, maar het is niet goed, mijne
hebben dat in een later stadium wel eens gehad (met vruchten) en wat er gebeurt, wat ik denk dat ik
zie dat het is, is dat de stam aan de andere kant langzaam maar zeker opdroogt, als een droge tak
zeg maar. Omdat de mijne al in een later stadium waren en genoeg bladeren hadden ging het nog
wel redelijk. Maar de voedingstoffen en anderen stoffen worden niet meer vervoerd naar de bovenkant
dus dat is niet zo best voor de plant.

Het voelt vrij hard en droog aan hé, wordt steeds bruiner?

het voelt idd erg hard en droog aan, ik denk dat ik deze dan maar weggooi.
Ik heb toch niet genoeg ruimte voor de tomatenplanten die ik heb, één zal ik heus niet missen.

bedankt voor je antwoordt! :j

edit: sjolvir, ik denk dat het in de middag in het zonnetje een uurtje nog wel kan, maar ik zou ze zeker niet 's nachts of in de ochtend/avond buiten zetten ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:56

Heb ze weer op de verwarming staan, ach.. ondertussen vertrouwd tafreel...

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:29

Dan ga ik toch maar om hulp vragen, mijn oog is gevallen op 'Kweekkas Budget' van http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/sh ... kasjes#top
Het is niet een grote kas, de 'bouwsels' mogen maar 50 cm hoog, deze is 40/30 x 60 x 100 cm.

Het is gemaakt van 4mm polycarbonaat, en de een zegt dat dat stevig is, en de ander dat dat echt nutteloos is en na twee jaar al vervangen moest worden
Wat vinden jullie van dit spul, als jullie daar ervaring mee hebben? En is de kwaliteit-prijsverhouding naar jullie idee goed? (44,25 euro)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:35

Zoiets heb ik zien staan bij de boerenbond, geen idee wat die koste, zag er in het echt niet heel degelijk uit zoals een glazen, maar ook niet heel rottig.
Was natuurlijk niet dezeflde.

Ken het verder niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:44

Glas is ook niet erg voordelig, want dat blokt uv licht en dat is juist waar planten behoefte aan hebben. Geen idee hoe dat bij kassen zit, misschien dat de dure wel speciaal glas hebben maar de goedkope kasjes...?
Plasticfolie is een betere keuze.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:22

Als je een niet al te groot budget hebt, moet je gewoon doe wat je kunt.
Je kunt er allicht mee beginnen, kan je altijd nog een wat betere/duurdere aanschaffen, als het allemaal bevalt.

Ik ben beginner, dus ik schaf geen dure dingen aan, straks mislukt alles of bevalt het toch niet, dan zet ik gewoon vaste planten erin, en zit ik niet met dure kweekkassenwaar ik dan niets meer aan heb.

Nou, ben blij dat ik gisteren al een heel stuk verder ben gekomen in de tuin, want het is vandaag een regenachtig dagje.
Kan ik in huis de boel weer aan kant maken, dat verslatert een beetje als ik in de tuin druk ben.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:35

Oke, bedankt voor de tips. :j
Ik zal het er nog wel even met mijn ouders over hebben.

Heb je al minder spierpijn _CS_?
Lekker rustig dagje binnen voor jou dus, zo te horen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:37

De tunnel van de Aldi kostte maat 8,99 maar daar is de folie ook naar, je duwt er zo een gat in := Maar het frame is wel heel stevig.
Houden jullie altijd netjes de afstand aan die op de pakjes staat? Bloemkool zou bv 60 cm uit elkaar moeten staan, maar zo houd ik niet veel ruimte over, en zou ik maar drie plantjes in de tunnel kunnen zetten :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:38

*\o/* Ik heb mijn blauwe bes!!! En de spaanse peper staat op de vensterbank ingezaaid (oké, dit staat suf, maar er was eindelijk plaats dus meteen hop in de bak gemikt) en de herfstframboos en de zwarte bes staan nu lekker in de regen. De afgelopen dagen hebben ze in het tuinhuis gestaan met de ramen open en overleeft, dus ik vermoed dat ze morgen of overmorgen de tuin in kunnen. Mezelf nog op een rozemarijn getracteerd en dan als dat allemaal reilt en zeilt eens kijken hoe ik het aan ga pakken met de peultjes en sugar snaps, maar dan moet ik eerst gaan omspitten dus denk dat hubbie daar de klos gaat zijn. :D

Meiden jullie zijn echt lekker bezig, ik leer me suf hier van alle tips, dank jullie!!

In het krantje van de Boerenbond zag ik ook wat opkweekkasjes en kasjes staan, maar die waren idd best aan de prijs vondt ik of ben ik nou zo'n krent.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:59

8nnemiek schreef:
De tunnel van de Aldi kostte maat 8,99 maar daar is de folie ook naar, je duwt er zo een gat in := Maar het frame is wel heel stevig.
Houden jullie altijd netjes de afstand aan die op de pakjes staat? Bloemkool zou bv 60 cm uit elkaar moeten staan, maar zo houd ik niet veel ruimte over, en zou ik maar drie plantjes in de tunnel kunnen zetten :+

ik houd met veel dingen niet de pakjes aan :n bloemkool heeft idd volgens de verpakking heel veel ruimte nodig, net zoals alle andere kolen eigenlijk.
maar ik wil geen grote kolen, maar juist een wat kleiner formaat, als je ze dan wat krapper op elkaar zet, worden ze ook minder groot.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:01

*\o/* Regen! *\o/*

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:03

Antheman schreef:
*\o/* Regen! *\o/*

Fijn he? Het gaat alleen niet zo heel hard nog, volgens mij moet er echt 10 cm vallen wil de grond een oppepper krijgen :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:03

Hier heeft het vannacht echt behoorlijk geregend volgens mij +:)+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:15

pmarena schreef:
Hier heeft het vannacht echt behoorlijk geregend volgens mij +:)+

Hier ook, er staan zelfs plassen :oo buiten op de stoep.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:29

Nou, er is meer gevallen dan waar ik op gehoopt had! Er moet zeker nog veel bij hoor, maar dit is al heeeeeel fijn!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:30

Hier een die niet blij is, ben gister de was vergeten binnen te halen. Ook niet slim natuurlijk :o

Ik zag trouwens dat ze bij de praxis ook een tunnelkas hebben voor 8 of 9 euro. Geen idee alleen of die sterker is dan die van de aldi :=

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:23

hehe eindelijk regen en geen vorst meer.

Zouden de peulen, snijbonen, courgette of pompoen al naar buiten kunnen? Ik wil mijn vensterbank ook weer eens zien. Bovendien begint de snijboon in mijn luxaflex te klimmen :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 10:28

trisca schreef:
hehe eindelijk regen en geen vorst meer.

Zouden de peulen, snijbonen, courgette of pompoen al naar buiten kunnen? Ik wil mijn vensterbank ook weer eens zien. Bovendien begint de snijboon in mijn luxaflex te klimmen :')

Nee, half mei ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:28

Peulen is wat vroeg, je kunt de gok nemen maar ze houden niet zo van lage nachttemperaturen. Voor courgettes en pompoen geldt hetzelfde. Eventueel kun je de plantjes s nachts afdekken met een door midden gesneden fles die je er overheen zet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:39

Ook leuke decoratie, snijbonen in de luxaflex haha.

Ik was ook niet van plan ombij alles de afstanden aan te houden.
Vooral de kolen, die worden dan te groot, heb liever kleinere kroppen.

Mijn spierpijn valt nu wel weer mee, zolang ik maar in beweging blijf haha.
Als dadelijk de bestrating weer in de tuin gelegd moet worden, dan ga ik weer spieren voelen, waarvan ik niet eens wist dat ik ze had.

Hier heeft het vannacht ook heel goed geregend, blij dat ik gister meteen de fruitboompjes in de grond gezet heb, die hebben nu water genoeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:52

Pff, ik wilde vandaag lekker buiten verder gaan.. Lekker warm en droog.. Maar het stormt hier echt enorm :=