Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:39

helpt dat dan, prei tegen slakken?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:58

Hoop het, slakken houden er iig niet van!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:28

Ibbel schreef:
Ankje11 schreef:
Moet je trouwens de uitgebloeide bloemen van courgettes weghalen of laten staan? Wat is het beste?

Uitgebloeide mannetjes kan je gewoon laten zitten. Normaal 'deadhead' je je bloemen omdat vrucht/zaadvorming energie kost en je sierplant dan dus minder energie in nieuwe bloemen zal steken. Maar als je juist vruchten wilt, zoals bij fruit/groente, moet je ze niet weghalen natuurlijk. De bloemblaadjes verdorren vanzelf op het topje van de (groeiende) vrucht.

De vrouwtjes geven toch vruchten? De mannetjes zijn een beetje lange en dunne steeltjes, die zijn nu aan het bloeien (een paar uurtjes en dan gaan ze hangen en zijn ze er geweest) Heb nog geen vrouwtje gevonden.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:01

-O- een kat heeft mijn opgekomen radijsjes omgespit _-:( Hoe weer ik katten uit mijn tuintje?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:01

Heerlijk weer voor de tuin vandaag.
Zit nu ff binnen, want ik voel mezelf verbranden in het zonnetje.
Als iemand nog tulpenstelen in de tuin heeft staan: haal ff de stamper eraf, dan heb je kans dat ie het volgend jaar weer doet.

Mijn paps was ff hier met goede tips, maar of ik er blij mee moet zijn?
Heb langs het paddock-hek een hele haag brandnetels staan, nu al zeker 1 m hoog.
Lekker laten staan voor de vlinders dus.

Ik ga wel weer een poging doen om brandnetelgier te maken: zou dit misschien helpen tegen de heermoes?
Ben nu al jaren bezig met eruit trekken, afknippen, besproeien met azijn als het tussen de tegels zit, maar het is geen doen...
Het lijkt er zelfs op dat ik meerdere soorten daardoor krijg. _-:(

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:22

MarvanTom schreef:
Heerlijk weer voor de tuin vandaag.
Zit nu ff binnen, want ik voel mezelf verbranden in het zonnetje.
Als iemand nog tulpenstelen in de tuin heeft staan: haal ff de stamper eraf, dan heb je kans dat ie het volgend jaar weer doet.

Mijn paps was ff hier met goede tips, maar of ik er blij mee moet zijn?
Heb langs het paddock-hek een hele haag brandnetels staan, nu al zeker 1 m hoog.
Lekker laten staan voor de vlinders dus.

Ik ga wel weer een poging doen om brandnetelgier te maken: zou dit misschien helpen tegen de heermoes?
Ben nu al jaren bezig met eruit trekken, afknippen, besproeien met azijn als het tussen de tegels zit, maar het is geen doen...
Het lijkt er zelfs op dat ik meerdere soorten daardoor krijg. _-:(

Helpt brandnetel tegen vlinders dan?
Ik wordt hier gek van die dingen! Heb vorig jaar maanden lang elke dag mega veel rupsen lopen verwijderen. Echt om gek van te worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:05

Heel veel verschillende soorten vlinders (rupsen) leven van de brandnetel. Vandaar dus al die rupsen .. die dus leuke vlindertjes worden en echt wel belangrijk voor de natuur.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:18

@ Ankje11: rupsen ruilen ? :+
Ik heb slakken met huisjes, zonder huisjes, brandnetels dus, kan je gier van maken, is een natuurlijke onkruid/ongediertebestrijding?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:37

Saffier waar heb je die leuke stekers vandaan??? Het is een krijtbordje toch??

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:54

Klopt, ik heb ze hier bij de Casa gekocht, geen idee of dat in NL bestaat. Drie voor een euro, vond ze vreselijk schattig toen ik ze zag. Moet eigenlijk nog 5 pakjes hebben :=

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:07

Haha! Ik zoek ze echt al tijden! :D Ik zal even kijken of ik ze via casa kan krijgen :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:51

Fijn....we hebben luis in de bes -O-
En druk om de kippenren uit te breiden, vind het goed gelukt :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:04

ik heb toch ook maar slakkenkorrel gegooid hoor! grr rotzakken zaten overal aan :( er is al één slaplantje en één rode kool gesneuveld omdat ze werkelijk alle blaadjes er hadden af gevreten.

zou ik nou terug pompoenen durven buiten zetten trouwens? het blijft maar zo fris buiten en wij zitten op zandgrond (= vorst aan de grond!). ik wil ze geen tweede keer dood hebben liggen :-/

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:04

Dan zou ik nog heel even wachten..

Dit heb ik gister gemaakt voor in de moestuin. Zodat ik de paprika's en tomaatjes ook buiten kan zetten.
Een soort geimproviseerd kasje :D

Afbeelding
Ik wil de pootjes in de grond duwen. Is het dan eigenlijk ook nodig om 'luchtgaatjes' te maken?

En de moestuin:
Afbeelding
De sla, boontjes, kool en courgette doen het super! En de radijsjes en wortels komen er ook al aan :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:09

Slim Klijn!

Ik heb ook eindelijk een tuin. Het is echter maar tijdelijk. Ik verwacht hier dit jaar en misschien ook nog volgend jaar te wonen. Maar dan houd het wel op. Veel investeren is dus niet de bedoeling. Maar wat eigen kruiden, fruit en groenten zijn natuurlijk wel fijn naast het zonlicht en de ruimte.

Ik ga dus weer wat actiever in dit topic meekijken en misschien ook wel posten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:51

Ik heb afgelopen woensdag nog even goedkoop een mooi stel plantenbakken gescoord (watergeefsysteem was incompleet, dus ik had er 3 voor de prijs van 1, en dat watergeefsysteem kan me toch niet boeien) en daar vandaag mooi nog wat aardbeien in gezet. Aardbeien in bakken lijkt wel goed te werken. Ze staan nu nog in de kas, zodra het daar te heet wordt gaan ze lekker naar buiten. Ik kijk wel of ik ze dan onder een tunneltje zet om de vogels te weren...

Verder vandaag de tomaten en pepers/paprika's verpot. Ze mogen nog even in 9x9 doorwortelen voordat ze de volle grond in gaan. In 9x9 kan ik ze gerichter water en voer geven.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 01:22

loulou schreef:
grappig plantje in de link hier een stukje naar boven.
kun je die vruchten ook eten

ik wist trouwens niet dat er aan bieslook van die leuke bloempjes komen
[ Afbeelding ]

]

Ja hoor, die kan je eten. Net als de bloemen van munt en tijm!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 05:43

bij de Lidl hebben ze op het moment ook plantjes te koop, ze kosten maar E1,19 per stuk. Ze hadden hier courgettes (geel en groen), paprika's (alle kleuren), pompoen, tomaat en cherrytomaat. Bij de Lidl waar mijn moeder was hadden ze ook komkommer zei ze (of ze moet de courgette er voor aan hebben gezien).

Leuk idee dat 'kasje' hierboven, maar op welke manier heeft dat toegevoegde waarde aangezien de zijkanten open zijn; geeft het dan toch meer warmte ofzo?

Ik heb gisteren nog 3 van die vierkante meters tuin opgehaald.
We hebben besloten alles in deze bakken te zetten, want op die bakken kun je gemakkelijk langs de rand een "slakkenomheining" maken (heeft mijn man gezien op youtube en scheen goed te werken; ijzerdraadje erop monteren, AA-batterij aansluiten en je hebt stroomdraad voor slakken :+ waardoor ze meteen weer om schijnen te keren :Y) ). Ik zal mijn bevindingen hier wel plaatsen, zal wel even duren want we hebben het voorlopig even te druk voor de tuin.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:03

je tomaatjes blijven zo wel mooi droog, en dat is bij tomaten wel handig.

ik heb die plantjes bij de lidl ook gezien. ik heb een gele courgette meegenomen. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:04

waarom moeten tomaten droog blijven dan?

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:30

Geweldig, een moestuin-topic! Ik meld me ook.
Ik heb sinds maart dit jaar een moestuin. :D Dat wou ik al best lang, maar het kwam er nooit van.

Ik heb inmiddels radijs, sla, bloemkool, bessen- en frambozenstruiken en (sprietjes) rode bieten. Verder nog lathyrus (siererwt) die het nog niet zo goed doet, maarja. En vandaag heb ik zonnebloemen gezaaid. :D Die arme cavia's moeten het dus weer een week zonder zonnebloemen in hun voer stellen..

Het probleem van de slakken heb ik ook heel erg. Ze zitten bij mij vooral aan en de radijs, maar dat vind ik niet zo erg, want ik vind radijs toch niet te eten. :P Dat ze ook gek zijn op de bloemkool vind ik wat minder.
Maar toen ik begon met de moestuin had ik afrikaantjes gezaaid in de kas. Er kwamen zo'n 40 afrikanen op, maar vervolgens waren er de volgende dag ineens verdwenen! Uiteindelijk had ik er nog 3 over toen ik er dus achter kwam waarom oma de slakken vroeger altijd in de kliko gooide. :')

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:42

MarvanTom schreef:
@ Ankje11: rupsen ruilen ? :+
Ik heb slakken met huisjes, zonder huisjes, brandnetels dus, kan je gier van maken, is een natuurlijke onkruid/ongediertebestrijding?

Graag, wil dit jaar met netten bezig om de boel af te zetten. Kijken wie dan slimmer is, de vlinders of ik!!

Slakken hebben wij ook in alle soorten en maten, die hoef ik niet hoor!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:48

Ik heb vanmiddag mijn eerste kopje verse munt thee genomen uit eigen tuin :))
Klein beetje honing erbij, heeeerlijk! :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:40

Mag ik daar even een domme vraag over stellen :o ? Mik je dan gewoon een handje bladeren in heet water? Of moet er nog wat anders gebeuren? Heb een muntplantje staan, dus wil het wel even gaan proberen :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:14

Ik knip per glas thee een hele steel van het munt plantje en vouw hem op tot hij in het glas past, water erbij, even laten trekken en theelepel honing erbij, even roeren en klaar is kees :D
Heel simpel dus :j

Wel even goed wassen ivm eventuele beestjes Haha!
Laatst bijgewerkt door Djoena op 19-05-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt