Wie bakt er nog meer zo graag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:37

De boterkoek is aardig gelukt. Nog niet perfect maar dat blame ik op de oven hier thuisthuis. We hebben een gasoven van al wat tientallen jaartjes oud en hem op de juiste temperatuur krijgen is nogal lastig. Dus de boterkoek is een beetje hard geworden, niet te hard, maar een boterkoek hoort eigenlijk iets smeuïger te zijn. En ik had bruine basterdsuiker gebruikt omdat die op moest, waardoor er ook misschien iets andere smaak aan zit. Maar hij is wel lekker geworden al zeg ik het zelf. Het recept dat ik heb gebruikt:

1 ei
250 gram bloem
175 gram witte basterdsuiker
200 gram roomboter
mespunt zout
zakje vanillesuiker had ik er zelf nog aan toegevoegd om iets meer smaak te krijgen

1. Verwarm de oven voor op 170 graden
2. Meng de bloem, (Vanille)suiker en zout
3. Voeg de helft van het ei erbij en de boter
4. Kneed alles tot een goed deeg
5. Vet de vorm in en verdeel het deeg. Zorg dat het overal even dik is.
6. Bestrijk het deeg met de andere helft van het ei en maak met een vork een ruitjespatroon
7. Stop het 35-40 min in de oven
8. Laat hem eerst 10 minuutjes afkoelen voordat je de bodem losmaakt met dat ronddraaiding

Ik heb helaas geen foto want hij is al bijna op. :+ Maar desondanks dat het nog niet de perfecte boterkoek is zoals ik hem graag heb, was die errug lekker.

Ik heb ook hang op gemaakt, echt heel leuk om te maken! Gister een liter pak yoghurt in een theedoek in een zeef gezet en die zeef weer op een beslagkom. In de koelkast en vanmorgen had ik dan toch echte hangop. We hadden even gemeten, we hadden 30 ml vocht en dus 70 ml hangop. Ik wilde er graag 1 met perensmaak maken. Dus 1 peer in stukjes erin en ik had nog 1 peer 'gepureerd' met een vijzel. Drie scheppen suiker erbij en wat kaneel en jummie. Wij hebben vanavond een heerlijk toetje! En het is wel zooo makkelijk om te maken! Echt verbazingwekkend. :D

Morgen ga ik de appeltaart maken, heb er nu al zin in. Ben een weekje bij me ouders en wil zoveel mogelijk uitproberen met koken en bakken. Hier zijn genoeg gezinsleden om het op te eten binnen korte tijd. :D

Saskiaa_

Re: Wie bakt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:57

Wat is hang op?
Dat recept voor boterkoek ga ik onthouden :9

Hier staat ook weer wat lekkers in de oven. :9 Ik heb toen ik in groep 6 zat ofzo een keer bij een meisje koekjes gebakken en ik wilde dat zo graag nog een keer maken, want die koekjes waren echt super lekker. Dus ik haar opgezocht op hyves en gevraagd en ze had het recept nog wel! Dus hier staan chocoladekoekjes met zachte vulling op me te wachten, jummie :9

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:01

Hangop is yoghurt, toch?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:02

Ja, dat maak ik ook op uit het verhaal, maar waarom doe je het dan door een zeef? :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:04

Ehhhmmmm, stukjes eruit halen? O:)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:05

Oh in een theedoek, dat is misschien om er water uit te halen ofzo?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:17

Hangop is uitgelekte yoghurt. De Yoghurt is dan dikker en je legt een theedoek in de zeef zodat het vocht er langzaam uit kan sijpelen de yoghut zelf gaat daar niet doorheen.
Is echt wel lekker.Denk dat ik binnenkort het ga maken zoals mara omschreef. klinkt goed!
Vanavond of morgen ga ik Milionaires shortbread maken zoals het aan het begin van het topic staat. Heb met de boodschappen gister alles in huis gehaald en volgens mij is het erg lekker.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:19

Ah, oke.
Millionaires Shortbread is echt heeeeerlijk! :D :9

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:23

Ja Hangop is 'uitgehangen' yoghurt. En door het in een theedoek en zeef te doen lekt het vocht eruit en hou je een soort dikke yoghurt over. En dan kan je er doorheen doen wat je lekker vindt en het is echt heerlijk! :D

En Millionaires Shortbread wil ik deze week ook nog maken, misschien morgen dan maar een appeltaart én millionaires shortbread. :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:38

Zo, fanatiek Mara!

Wij hebben zaterdag een teamuitje van mijn werk en we nemen allemaal iets mee voor het eten. Wij zijn (uiteraard) verantwoordelijk voor de taart. Heb al bedacht dat we een aardbeienvlaai gaan bakken, maar ik ben aan het twijfelen wat we er nog bij moeten maken. We zijn met 13 man (+ 2 kinderen op snoep-leeftijd) dus er moet wel zeker een 2e taart bij komen. En het mag niet te veel vullen, want we gaan na de taart nog BBQ-en :+ Iemand een idee?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:08

Als het niet teveel mag vullen zou ik een taart maken met zo'n luchtige cake bodem die je doormidden snijd met zo'n ijzerdraadje zodat je een laagje banketbakkerspudding ertussen kan doen dan op de bovenste laag cake van dat roze plakkerige glazuur(is mierzoet) en dan wat vruchtjes erop met toefjes slagroom. Als je hier bij de bakker zo'n taart besteld voor een kinderverjaardag zit er ook allerlei speelgoed op en van die fluitjes die als je erop blaast heel lang worden. Bij de bakker snijden ze de bodem in 3 en dan zit er ook nog een laagje rode jam tussen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:17

Heb net de millionaires shortbread gemaakt( en al heerlijk van de ingrediënten gesnoept :o ) al is net relatief..Onder het avondeten koken de bodem gebakken en de vulling gemaakt en nadat ik van de manege terug kwam de Karamel op de bodem uitgesmeerd en de chocolade laten smelten.Dat heb ik in de magnetron gedaan. 1 min toen geroerd toen weer 1 min. en weer geroerd en toen zat er nog een paar harde stukjes in en dus nog maar weer 1 min maar toen ik het eruithaalde was het 1 klomp . ben toen gaan roeren en het werd wel smeuïger maar had helaas klontjes erin :( Wat doe ik hier verkeerd? of is het gewoon beter om het boven een pan te smelten? De mooie waaiers zijn ook niet zo mooi geworden als op de foto wie kan me precies uitleggen hoe ik dat zo mooi krijg? hij staat nu in de koelkast .Morgen komt er een foto :D )als het me lukt om het op bokt te plaatsen :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:36

Hier is de foto al... Viel eigenlijk wel mee om het hier te krijgen :j

Afbeelding

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:55

hesterve schreef:
Als het niet teveel mag vullen zou ik een taart maken met zo'n luchtige cake bodem die je doormidden snijd met zo'n ijzerdraadje zodat je een laagje banketbakkerspudding ertussen kan doen dan op de bovenste laag cake van dat roze plakkerige glazuur(is mierzoet) en dan wat vruchtjes erop met toefjes slagroom. Als je hier bij de bakker zo'n taart besteld voor een kinderverjaardag zit er ook allerlei speelgoed op en van die fluitjes die als je erop blaast heel lang worden. Bij de bakker snijden ze de bodem in 3 en dan zit er ook nog een laagje rode jam tussen.

ooo dat klinkt goed :j

hesterve schreef:

Afbeelding

ik wil ook |(

heeft iemand misschien een idee voor een koek/cake achtig iets wat heel erg zacht is ? Ik wil namelijk even wat proberen te bakken maar mag geen harde/scherpe dingen ivm keelamdelen verwijderen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:35

hesterve die ziet er lekker uit zeg!! Hij is erg verslavend.. Heb het zelfs tot overgeven aan toe gegeten :o oepsie.

fiona09, sponscake?

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:16

MightyJoe schreef:
hesterve die ziet er lekker uit zeg!! Hij is erg verslavend.. Heb het zelfs tot overgeven aan toe gegeten :o oepsie.

fiona09, sponscake?

is dat soort spekkoek?
lijkt me heel vies :')

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:23

Ik weet nie wat spekkoek is :P

maar sponscake is heel lekker :9 ook al ziet het er NIET uit _O-
probeer maar gewoon :D

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:29

Heb je ook een goed recept? :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:56

uh nee dat niet, heb het zelf nog nooit gemaakt! Alleen geproefd _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:07

hesterve schreef:

Klinkt op zich goed, maar ik denk dat ik mijn collega's daar niet blij mee maak. Zijn niet echt glazuur-liefhebbers namelijk. Bovendien kan ik er zelf absoluut niet tegen...
Hoewel de luchtige bodem wel een goed idee is. Misschien een lekkere cake, iets anders als standaard.

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:09

Heeft iemand een recept(en) voor blauwe botercreme?
Of blauwe glazuur?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:05

blauwe kleurstof toevoegen ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:39

zo de millionaires shortbrad is al weer op! Heb gister een (te groot)stuk bij de koffie genomen en heb hem vandaag naar mn werk meegenomen en uitgedeeld. Wat is dit lekker zeg! wel kleine stukjes nemen anders ben je zo misselijk ,t ging bij mij gelukkig niet zo ver als bij MightyJoe...
Ga dit weekend met de kinderen van mn zus kamperen en dan zullen we wel pannekoeken bakken...(geen kunstige dingen van mijn kant de aankomende paar dagen dus...)

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:16

BelgenGek schreef:
blauwe kleurstof toevoegen ;)

Oja :') bedankt! Daar heb ik dus echt niet aan gedacht :+

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:16

hesterve schreef:

Afbeelding

Hmmm! Ziet er super lekker uit zeg!