Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:57

Afbeelding
Die van 1500 gram + 1 extra ei en broodverbeteraar.

En 130 gram maïsmeel en de rest gewone bloem.

BeFunny

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:55

Dankjewel voor het recept Marcella.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:07

Mijn 2e zuurdesem staat te rijzen op het aanrecht *\o/*
Ik hoop dat die goed lukt, dan is die voor bij de gourmet morgen. De vorige keer heb ik maar halfgebakken wat gedaan, want ik had mijn hand vreselijk verbrand aan de pan dus ik kon niet meer zo makkelijk alles doen, dus ik hoop dat het nu weer lukt. Ik wil hem graag wat luchtiger van binnen, maar ik vind het lastig om er achter te komen of ik hem dan langer of minder lang moet laten staan?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:33

Hier staat er ook een te rijzen een wat grotere met zaden en heb nog extra toegevoegd zonnebloemolie, roomboter en ei naast dat ik melk gebruik ipv water. Dus hopelijk lukt die ook. Morgen kan ik niet bakken. Dit brood gaat wel de vriezer in voor maandag. Ik wilde een stol maken maar was helemaal soijs vergeten :? Dus pech.

Oja ik heb 400 gram speltbloem, 200gram speltmeel en 100 gram roggemeel gedaan. Voor het eerst ook roggemeel gebruikt.
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:37

Mijn eerste zuurdesembrood met Frans meel (T65) ook echt gekocht in Frankrijk :D Het viel me trouwens tegen wat voor keuze aan meel ze hadden bij de Auchan. Ik vermoed dat ik het brood beter nog vijf minuten langer had moeten afbakken. Moeilijk te zien als het nog in de zwarte gietijzeren pan zit.
Vanavond gaan we m soldaat maken bij de kaasfondue. Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:40

Je had hem nog terug kunnen zetten en even zonder pan verder kunnen bakken. Maar ik vind hem er heel goed uitzien hoor Ceetje. Zonde om aan te snijden hè.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:41

Wat is die mooi! Dat mis ik soms bij de gist broden. Ik denk nooit echt: Wauw! Dat heb je bij die zuurdesem wel :j

Hier gisteren 2 maya broden gebakken.

Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:46

BeFunny schreef:
Je had hem nog terug kunnen zetten en even zonder pan verder kunnen bakken. Maar ik vind hem er heel goed uitzien hoor Ceetje. Zonde om aan te snijden hè.

Maar ik sta dan de klooien met de f*cking hete pan, probeer het brood er meteen uit te halen zonder mijn handen te branden…. 8)7 dus ik zag het later pas. De bovenkant zag er al wel prachtig uit. Ach misschien valt het mee.

Vraag: ik zou voor 2de kerstdag voor het diner (we zijn uitgenodigd bij vrienden) vier bolletjes zuurdesembrood willen meenemen. Wie weet hoe je die dan bakt? Want in een gietijzeren pan lukt natuurlijk niet en ik heb geen kleine pannetjes.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:49

Ik draai de pan om met oven handschoenen aan en het brood valt op mijn aanrechtblad. Ik heb een keer gehad dat hij bleef plakken toen heb ik hem door er een vork aan de zijkant langs te steken losgekrikt en kwam hij ook los.

Die bolletjes kun je gewoon met bakpapier op je bakplaat bakken. Of op een schone ingevette bakplaat of pizzasteen zonder bakpapier.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:55

Swifter schreef:
Wat is die mooi! Dat mis ik soms bij de gist broden. Ik denk nooit echt: Wauw! Dat heb je bij die zuurdesem wel :j

Hier gisteren 2 maya broden gebakken.

[ [url=m/K6wIlY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Fw6agJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap wat je bedoeld. Ze zijn ook minder kruimig en gaan langer mee.
Mijn vriend vind zuurdesem ook lekkerder dus ga proberen vooral zuurdesem te bakken nu.
Kost wat meer tijd maar dan heb je wel goed en lekker brood.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:56

BeFunny schreef:
Ik draai de pan om met oven handschoenen aan en het brood valt op mijn aanrechtblad. Ik heb een keer gehad dat hij bleef plakken toen heb ik hem door er een vork aan de zijkant langs te steken losgekrikt en kwam hij ook los.

Die bolletjes kun je gewoon met bakpapier op je bakplaat bakken. Of op een schone ingevette bakplaat of pizzasteen zonder bakpapier.

Dank je voor je antwoord BeFunny. Pizzasteen! :)* Die hebben we. Stel gewoon nog een vraag: hoe lang en op hoeveel graden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:01

Voor de bolletjes zet je de oven op 200 graden ivm geen pan.
20 tot 25 min. Liever iets langer dan korter maar wel even in de gaten houden of de bovenkant niet te snel kleurd.
O ja je kunt stoom creëren door een bak in je oven te zetten en daar als je broodjes erin staan water in te gieten. Maar je kunt ook wat water erin sprayen en dat na elke 5 min een keer te doen. Ik gebruik zo'n flesje van de action met spray flacon.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:12

Super! Ik ga eerst maar eens een proef doen, als die mislukt kan ik altijd nog een groot brood meenemen.

@swifter wat is een mayabrood? Ze zien er wel smakelijk uit, maar ik begrijp wat je bedoelt met het uiterlijk van een desembrood. Ben nog steeds verrast hoe robuust ze uit de over komen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:14

Lijkt heel ingewikkeld maar het kan eigenlijk niet mis gaan het proces is het zelfde totdat je de bolletjes gaat vormen, komt echt goed hoor Ceetje.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:35

Iris82 schreef:
Mijn recept met Snickerdoodles is al heel oud. Het is van iemands oma uit 1930. Wat ik mis bij veel Nederlandse recepten en wat eigenlijk een MOETJE is, is 'wijnsteenbakpoeder' ofwel cream of tartar. Dit soort ervoor dat de koekjes een soort mini tintelend gevoel in je mond geven. En het smaakt minder zoet maar veel intenser.

Mixen
240g boter
300g suiker
2 eieren

In delen toevoegen
- 350g bloem
- 2 ruime theelepels wijnsteenbakpoeder
- 1 theelepel baking soda
- 1/2 theelepel zout

* Kneden, min 30 min in de koelkast
* Kleine balletjes maken, rollen in een mengsel van 3 eetlepels suiker met 3 theelepels kaneel
* Bakken op 195C voor 8-10 minuten

Ik heb even alle basisdingen eruit gelaten want ik vind dat zelf fijner lezen, maar ter toevoeging:
- verwarm je oven voor
- leg bakpapier of een baking sheet op je bakblik
- leg ze ver uit elkaar, je zult het in 2 of 3 keer moeten bakken (of in 1x als je meerdere bakblikken hebt :+)
- meng de bloem met de poeders alvast van te voren in een kom voordat je het toevoegt aan het botermengsel

Ik ga jouw recept morgen ochtend maken! Ik heb er zin in! Moet ik er een fotootje van maken?

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:38

Ceetje_bokt schreef:
Super! Ik ga eerst maar eens een proef doen, als die mislukt kan ik altijd nog een groot brood meenemen.

@swifter wat is een mayabrood? Ze zien er wel smakelijk uit, maar ik begrijp wat je bedoelt met het uiterlijk van een desembrood. Ben nog steeds verrast hoe robuust ze uit de over komen.

Zo noemt de bloem :) Dit is 1 met erg veel zaden er in. Is een favoriet hier thuis.

Man en kind lusten geen zuurdesem dus helaas geen optie hier. Ik haal het wel eens voor mij zelf :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:48

ElfBeau_067 schreef:
Iris82 schreef:
Mijn recept met Snickerdoodles is al heel oud. Het is van iemands oma uit 1930. Wat ik mis bij veel Nederlandse recepten en wat eigenlijk een MOETJE is, is 'wijnsteenbakpoeder' ofwel cream of tartar. Dit soort ervoor dat de koekjes een soort mini tintelend gevoel in je mond geven. En het smaakt minder zoet maar veel intenser.

Mixen
240g boter
300g suiker
2 eieren

In delen toevoegen
- 350g bloem
- 2 ruime theelepels wijnsteenbakpoeder
- 1 theelepel baking soda
- 1/2 theelepel zout

* Kneden, min 30 min in de koelkast
* Kleine balletjes maken, rollen in een mengsel van 3 eetlepels suiker met 3 theelepels kaneel
* Bakken op 195C voor 8-10 minuten

Ik heb even alle basisdingen eruit gelaten want ik vind dat zelf fijner lezen, maar ter toevoeging:
- verwarm je oven voor
- leg bakpapier of een baking sheet op je bakblik
- leg ze ver uit elkaar, je zult het in 2 of 3 keer moeten bakken (of in 1x als je meerdere bakblikken hebt :+)
- meng de bloem met de poeders alvast van te voren in een kom voordat je het toevoegt aan het botermengsel

Ik ga jouw recept morgen ochtend maken! Ik heb er zin in! Moet ik er een fotootje van maken?

Tuurlijk moet je daar een foto van maken en hier delen :j

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:48

Zal ik doen! +:)+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:21

Jaaaaaaaa zeker doen! Ik ga er morgen ook weer twee maken. En overmorgen en overovermorgen en :') pfoe.

Ik heb trouwens gisteren SUPER lekkere cinnamon rolls gemaakt! Is ook op basis van brooddeeg dus ik denk dat ze zeker ook een plekje in dit topic verdienen.

Recept volgt nog en de foto is niet zo interessant want je ziet vooral 'icing' (monchou met poedersuiker en vanille :Y) ) maar echt super lekker!

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:04

Die cinnamon rolls <3 :Y)

Mijn brood
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:39

Het is dat ik net gegeten heb, want anders honger!

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:03

@Iris82 wat ziet dat er heerlijk uit! Misschien moet ik binnenkort ook maar kaneelbroodjes maken.. :~

@BeFunny wat een lekker brood lijkt me dat! Wat voor soort heb je gemaakt? :9

Ik weet niet of ik het al benoemd heb maar binnenkort ga ik appelflappen maken! T deeg en de appels zijn er nog niet :+ zonder dat natuurlijk geen appelflap.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:08

Combi van speltbloem/speltmeel en roggemeel.
Heb er mijn eigen draai aan gegeven. Door wat ingrediënten toe te voegen. Het is een mooi groot brood.

Appelflappen zijn ook lekker. Ben benieuwd als je ze gemaakt hebt.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:25

Stille meelezer hier, wat een prachtige broden komen er voorbij! <3 Geïnspireerd door dit topic ook aan de slag gegaan met de desemstarter van Broodgodin en nu verder zelf aan het experimenteren.

Hebben jullie nog tips voor een desem op basis van roggemeel, dat echt sterk ruikt naar alcohol/aceton? En in wat voor verhoudingen voeden jullie je desem?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:52

Als het sterk ruikt naar alcohol dan heeft het honger. Wat ik doe:

Ik heb 1 'moeder' starter. Dat is een starter waarvan ik weet dat ze al goed/klaar/actief is. Die woont in de koelkast en die voed ik 1x per week.

Als ik een brood wil bakken haal ik er de avond van tevoren 30 gram uit in een apart potje en doe ik daar 50 gram water en 50 gram bloem bij en zet het op het aanrecht. Wat je ook kan doen is het er sochtends uithalen en voeden en dan op een warmere plek zetten (bijvoorbeeld op de waterkoker of in de oven met licht aan) dan piekt ie na 4-5 uur.

Maar dit is er dus vanuit gaande dat je al een actieve starter hebt. Als je nog in de opbouwende fase zit:

- Weeg 20 gram van je starter en doe dit in een schoon potje, gooi de rest weg.
- Doe er 25 gram water bij
- Doe er 20 gram roggemeel bij (normaal zou het 20-20-20 zijn maar roggemeel wordt blij van iets meer water)

Volgende dag: hetzelfde
Volgende dag: hetzelfde
Etc.

Als je het idee hebt dat er een goede groei in zit en het niet meer raar en sterk ruikt, dan kun je in plaats van je starter weggooien, 'm ook bewaren om er bepaalde recepten mee te maken. Maar dat is niet nodig. Ik gooi alles voortaan gewoon weg. Ben niet zo van de discard recepten.

Vanaf het moment dat ze goed groeit kun je haar in de koelkast zetten. Dan eet ze veel langzamer en heeft ze genoeg aan 1 voeding per week. Goede groei: het zien van grote luchtpockets als je er in roert en minimaal verdubbelen in grootte uren na het voeden.