Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avossy

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:29

Dat geldt ook voor mijn famlie helaas. Geen één veganist, zelfs geen vegetariër maar dat is bij hun geen onwetendheid.. Puur gemakzucht en egoïsme. Wat fijn dat je zus ook veganist is! Dan heb je in elk geval nog steun aan elkaar bij verjaardagen of weet ik wat.

Een half uur van Meppel en zelfs in Friesland *\o/* Zouden ze hier dan ook loslopen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:55

Ik woon in [woonplaats], dat is ook niet zo ver vanaf Meppel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:33

Ik denk ook dat het vooral kop in het zand steken is. Ik ben daar ook schuldig aan geweest. Gek op dieren, maar toch 17 jaar belachelijk veel vlees gegeten omdat ik het lekker vond. Achteraf schaam ik me, en ik heb spijt dat ik niet eerder gestopt ben. Maar beter laat dan nooit toch denk ik dan maar.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:58

Ja beter laat dan nooit. Ik denk dat de meesten eerder echt wel vlees gegeten hebben. Ik ook. Ben er mee opgegroeid en dat zal voor de meeste mensen wel gelden denk ik. Toen ik negentien was ben ik gestopt met het eten van vlees en vis (wat mijn ouders en de rest van de familie maar onzin vonden) en ben nu een jaar of zes veganist (ben 32). Toen ik stopte met het eten van vlees en vis had ik geen idee waar het overal in zat, wat gelatine was en ga zo maar door. Toen ik mij er verder in ging verdiepen heb ik de overstap gemaakt maar daar ging dus nogal wat tijd aan vooraf. Maar ik denk ook dat het nu anders is. Er is veel meer bekend over het leed wat erachter zit. Mensen kunnen het niet ontkennen doordat het overal terug te vinden is. Reclame op de tv bijvoorbeeld. Op facebook en ook in het nieuws met betrekking tot stalbranden en verwaarlozing enz.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:59

Ik was een jaar of 12 toen ik vegetariër werd, samen met mijn beste vriendin, inmiddels bijna 20 jaar geleden. Eigenlijk vanaf het moment dat ik echt begon na te denken waar vlees vandaan komt. Daarvoor was het inderdaad 'normaal', je was zo opgevoed en wist niet beter. Mijn ouders vonden het prima, mits ik mijn vitaminepil maar af en toe slikte. Mijn opa en oma waren wel heel ouderwets van 'vlees heb je nodig, is gezond', totdat ik ergens hoorde dat jezus ook vegetariër was en dat vertelde, en daarna heb ik ze er nooit meer over gehoord :') Handig, gelovige opa's en oma's :')

Verder hebben een paar neefjes mijn voorbeeld geprobeerd te volgen, en mijn schoonbroer, en ook mijn moeder, maar nooit serieus genoeg. Toch kookt mijn moeder nog steeds heel vaak vegetarisch en ook mijn zusje en schoonbroer eten thuis bijna altijd vegetarisch :)
Vriendlief is ook vegan wanneer mogelijk.. en ook mijn tante probeert steeds meer vlees weg te laten.. Dus best netjes bezig hier :) Alleen mijn vader is een echte neanderthealer zoals wij hem noemen :=

Ik woon trouwens in een gehuchtje in de middle of nowhere in midden Limburg, en eerder in Geleen. Vooral Geleen was destijds toch een heel diervriendelijke en natuurlievende stad, lang lang geleden. Ik kan me nog goed herinneren dat de woorden 'vlees is moord' jarenlang op een muurtje in het centrum stonden geschreven naast de slager. Dat vond ik altijd zo gaaf :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:21

^Als ik de Bijbel moet geloven was Jezus geen vegetariër hoor ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:14

Geen idee hoor, boeit me verder ook helemaal niks, ik heb echt niks met geloof, maar dat was een feitje wat ik op school hoorde, volgens mij bij godsdienst, en dat kwam toevallig goed van pas :P

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:39

Haha altijd handig dan zoiets! Oh limburg mooi! Als kind zijnde vaak geweest op vakantie. Nu al jaren niet meer geweest maar wil nog wel weer heen vond het altijd zo mooi daar! Hmm Geleen niet meer zo diervriendelijk/ natuur liefhebbend dan tegenwoordig? Ach welke plek wel hè.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:45

Ik hoop altijd dat het onwetendheid is bij de meeste mensen maar dat valt nog vies tegen. Er zijn echt bizar veel mensen die het echt een worst zou wezen wat er aan hun eten vooraf is gegaan omdat ze het gewoon normaal en lekker vinden.
Ik heb nooit echt veel vlees gegeten, maar eigenlijk wel heel erg lang. Ik ben pas op mijn 17e vegetariër geworden... Wel altijd biologisch of zelfs van een wild pakket en veel dagen zonder vlees, maar ik vind het juist bizar dat ik ondanks er zo bewust mee bezig was het nog steeds at. :o Toen ik een vriend kreeg die geen vlees at en zo veel mogelijk vegan had ik opeens iets van, waarom eet ik nog vlees? Toen ben ik behoorlijk snel gekapt.

Zelf woon ik in een redelijk grote stad, Arnhem. En daar zijn bijvoorbeeld best wel wat vegetarische eettentjes. Ook in mijn vriendengroep zitten echt veel vegetariërs. Maar goed, dat zijn dan ook wel echt een beetje de hippie boomknuffelende festivalgangers als ik het kort door de bocht moet noemen. := Maar ondertussen ook allemaal mensen die behoorlijk 'hard' overkomen met een vrij extreem uiterlijk (beetje de punkers, skaters en krakers onder de piercings en tattoo's en die naar illegale teknofeestjes gaan) en het is grappig omdat veel mensen het niet verwachten, maar als er een bewuste subcultuur is, is die het wel. Daar zitten echt ontzettend veel veganisten tussen.

Wat betreft familie zijn de meeste wel echt zogenaamde carnivoren op een paar familieleden na. Mijn moeder is er wel heel bewust mee bezig en eet/maakt ook steeds meer vegan. mijn broertje is een echte neanderthaler, zo noemen wij dat ook haha.
Mijn broer is ook redelijk bewust en eet veel dagen ook geen vlees, maar hij kan ook gewoon ontzettend goed koken en is zich bewust van hoe lekkere dingen je met groentes kan maken.
Mijn vader moest lachen toen hij hoorde dat ik geen vlees at, maar toen ik laatst begon over mijn voedselprincipes vanwege mijn eigen gezondheid vond hij het wel opeens interessant. Zelf zit hij al jaren vast in depressies, verslavingen en vermoeidheid. Maar toen zei hij ook echt dat hij zich daar misschien ook maar eens in moest gaan verdiepen, dat was echt ontzettend tof, want het meest van de tijd wordt ik door hem niet bepaald serieus genomen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:52

Ja maar zijn mensen dan echt bewust of weten ze alleen waar het vandaan komt :)
Ik heb mijn man vreselijke beelden laten zien van lammetjes geslacht in het buitenland, die eet er niets minder van. Terwijl er ook voldoende mensen zullen zijn die daarvan 'geshockeerd' raken. Zo ben ik zelf ook vegan geworden :)

Ik wist heus wel waar dat plakje ham vandaan kwam, maar hoe, dat wist ik niet precies.

Ik woon in Rotterdam, grote stad dus inderdaad :P

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:55

Daar bedoelde ik dus mee dat ze zich er inderdaad wel bewust van zijn. Maar de beelden bijvoorbeeld ook gewoon bewust vermijden omdat ze het niet hoeven te zijn maar het wel weten, maar zoals je al zelf al zegt, er ook niet minder vlees van gaan eten.
Er zijn echt zat mensen die wel geshockeerd raken, maar nog steeds schaamteloos naar de macdonalds gaan. Of een tikkeltje schaamteloos, maar ze blijven wel gaan. Dan vind ik het geen onwetendheid.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:28

Honden zijn ook gewoon vleeseters, die moeten er niet onder lijden dat wij mensen er een potje van hebben gemaakt in de vleesindustrie.
Ze krijgen waarschijnlijk geen eerlijk stukje vlees maar ik denk niet dat daar de aard van de problemen liggen.

Wat erg van je klasgenoten.. Daar zou ik ook verdrietig van worden

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:20

Holterberg hier :)
Wel vlakbij Zutphen, dat is een fijne stad qua eettentjes en kringloopjes.
Arnhem is vanaf hier ong 40/45 min en Zwolle ook ong.

Kalf bij koe vond ik zelf niet goed doordacht, eerst bonden en daarna uit elkaar halen was imo ook niet de oplossing.
Ik hou van familiekuddes <3

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:06

Kalf bij koe is inderdaad een dubbel verhaal. Direct bij moeder weghalen vind ik niet kunnen maar ze na een aantal weken uit elkaar halen is minstens zo erg. Het is lastig, het mooiste is natuurlijk dat moeder zelf haar kind op een gegeven moment niet meer laat drinken en inderdaad in familiekuddes maar nog mooier is als het kalf niet geboren wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:31

Avossy schreef:
Kalf bij koe is inderdaad een dubbel verhaal. Direct bij moeder weghalen vind ik niet kunnen maar ze na een aantal weken uit elkaar halen is minstens zo erg. Het is lastig, het mooiste is natuurlijk dat moeder zelf haar kind op een gegeven moment niet meer laat drinken en inderdaad in familiekuddes maar nog mooier is als het kalf niet geboren wordt.

Bij paarden is het toch zo dat de merrie na een aantal maanden zelf haar veulen wel wat beu wordt, die kunnen dan vanzelf zonder elkaar, kan dat bij koeien niet ook zo?

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:30

Dat zal normaal gesproken bij koeien ook zo zijn ja maar daar heeft de boer natuurlijk geen geduld voor. Dat kost teveel melk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:16

Het huidige koeienhoudsysteem is daar niet op ingericht, qua ruimte en huisvesting niet.
het veranderen naar kalfvriendelijk zou behoorlijk veel geld kosten, at heeft weinig met geduld te maken.
Mensen eten nu eenmaal liever een kiloknaller/ of kopen een liter melk zo goedkoop mogelijk en een boer moet meestal hard werken om zijn hoofd boven water te houden en zijn dieren gezond.

Als mensen een normale prijs zouden willen betalen voor hun voedsel ipv een halve liter voor 40 cent dan zou het probleem al een stuk beter behapbaar zijn.
De oorzaak ligt ook niet bij de boer maar bij de cultuur en mentaliteit van de mensen die het kopen :)

Bij paarden wordt de merrie het veulen niet na een aantal maanden beu, dat is ook vermenselijking vanuit ons :) Die maakt gewoon plaats als de merrie stopt met melk maken of als er een nieuw veulen komt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:23

minikatje schreef:
Het huidige koeienhoudsysteem is daar niet op ingericht, qua ruimte en huisvesting niet.
het veranderen naar kalfvriendelijk zou behoorlijk veel geld kosten, at heeft weinig met geduld te maken.
Mensen eten nu eenmaal liever een kiloknaller/ of kopen een liter melk zo goedkoop mogelijk en een boer moet meestal hard werken om zijn hoofd boven water te houden en zijn dieren gezond.

Als mensen een normale prijs zouden willen betalen voor hun voedsel ipv een halve liter voor 40 cent dan zou het probleem al een stuk beter behapbaar zijn.
De oorzaak ligt ook niet bij de boer maar bij de cultuur en mentaliteit van de mensen die het kopen :)

Bij paarden wordt de merrie het veulen niet na een aantal maanden beu, dat is ook vermenselijking vanuit ons :) Die maakt gewoon plaats als de merrie stopt met melk maken of als er een nieuw veulen komt.

Ik zie dit altijd, maar ik heb nog nooit de keuze gehad bij de supermarkt. 'Wilt u graag €0,40 betalen voor uw melk of €0,60.' Het probleem zit hem eerder in groot giganten als FrieslandCampina.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:32

Wat ik niet begrijp.. Waarom moet die plantaardige melk zo belachelijk duur zijn? In een liter sojamelk gaat nog geen handje soja, hoeveel zou dat nu kosten aan productie.. Misschien 10 cent.. Rijstmelk is nóg goedkoper. Voor een liter koemelk is veel en veel meer water en soja nodig dan voor een liter sojamelk, en toch is de koemelk goedkoper 8)7
Boeren moeten gewoon eens langzaamaan allemaal overstappen op de productie van nederlandse peulvruchten en granen enzo, die vervolgens kunnen worden gebruikt voor plantaardige melk enz. Zo veel efficienter, veel en veel beter voor het milieu, zo veel minder dierenleed, en de boeren verdienen er waarschijnlijk veel meer aan. Dát zou de overheid moeten subsidiëren, ipv die melkveebedrijven enz..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:36

Douce schreef:
minikatje schreef:

Ik zie dit altijd, maar ik heb nog nooit de keuze gehad bij de supermarkt. 'Wilt u graag €0,40 betalen voor uw melk of €0,60.' Het probleem zit hem eerder in groot giganten als FrieslandCampina.

Dus ook nooit de keuze gehad voor de biologische melk of plantaardig?
Sorry, maak dat mijn kat maar wijs :+
Alles wat niet verkocht wordt gaat uit het assortiment. Het constant wijzen naar een ander of nog liever een organisatie ben ik een beetje beu. De keuze en de macht ligt bij ons en onze keuzes.

@8nnemiek, daar breek ik mijn hoofd ook nog steeds over.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:39

Ik vind het ook enorm jammer dat er zo weinig kaasvervangers zijn. In de US worden ze er mee doodgegooid, hier heb je één merk geloof ik? Tuurlijk moet je dat niet te veel eten, maar dat maakt het overstappen wel makkelijker. En dan is er eigenlijk geen reden meer om melk te produceren, want het gaat meer mensen om de kaas dan om de melk zelf heb ik het idee.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:19

Net de docu Fat, Sick and Nearly Dead gekeken! Wat zijn groente en fruit toch eigenlijk bijzonder en wat is er toch veel en slecht voedsel. :')

Mijn moeder en ik willen nu absoluut een keer zo'n kuur doen voor 10 dagen, nu nog een sapcentrifuge fiksen, jeetje wat ben ik jaloers op die machines in de docu. :+
Sowieso keukenmachines, enige wat wij hebben is een staafmixer. :P

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:49

8nnemiek dat vraag ik mij ook nog steeds af. Gelukkig wordt het wel steeds makkelijker verkrijgbaar. volgens mij scheelt dat al heel veel.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:08

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:16

Iemand een makkelijk recept wat ook voor vleeseters goed te doen is? Ik zit er soort van tussen in (geen vlees, geen melk maar wel af en toe kaas, ei en vis) en ik wil gewoon nog meer minderen! Het probleem is, ouders van mijn vriend (we wonen beiden thuis) zijn echte vleeseters en drinken heel veel melk.

Ik voel me best wel slecht, want ik weet de waarheid maar ik eet gewoon lekker door (al wel flink minder dan vroeger). Maar vriendlief heeft al rare klachten (botten/pezen) en hij drinkt flink melk. Zijn ouders vinden dat je vlees nodig hebt en dat melk ook goed voor je is. Ik wil daar graag een maaltijd koken zonder vlees, vis, ei of kaas en ze laten zien dat je prima zonder kan en dat het ook lekker is.