De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:50

Bedankt! Heb het dus vrij goed gedaan, had alleen geen folie over de sugar peas :D .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:02

_CS_ schreef:
Mijn tomaten gingen ineens best slecht, dus ik heb ze heel ietsjepietsje voeding gegeven, sindsdien groeien ze weer goed.
Verder staan ze op de vensterbank die de meeste zon vangt *als die schijnt*.

Ik ga vanmiddag als het droog blijft het worteldoek vastschieten, en dan kan ik de border gaan vullen.
Ik zit op aardige zandgrond, dus de onderlaag wordt zandgrond, daarbovenop wou ik compost doen, en daar bovenop tuinaarde.
Of raden jullie iets anders aan?

Compost gooi je normaal bovenop, ik zou dus tuinaarde doen, dun laagje compost eroverheen en lichtjes inwerken (schoffel), dat moet voldoende zijn.

Antheman; jij kunt ook nog gewoon compost strooien ;)

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:22

Ik ben relatief nieuw met 'de eetbare tuin', heb wel wat kruiden etc. gehad maar niet veel meer dan dat. Nu heeft mijn leraar aan het einde van het semester ons allemaal een tomaten plantje gegeven van een paar weken oud (de mijne is een black krim), maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen :o Ik woon in Canada op Vancouver Island en het klimaat is hier vergelijkbaar met Nederland, het is momenteel iets warmer maar we hebben veel regen de afgelopen week en ik weet dat ze graag veel zon hebben. Nu las ik op het internet dat tomaten niet echt van paarden mest houden, klopt dit? Ik heb geen echte tuin en ik ben een beetje bang om het kleine ding buiten te zetten want de herten (vr)eten hier echt alles op! Dus ik moet wachten tot de man waarvan we huren de 'kas' klaar heeft maar wanneer dit is weet ik niet.. Kunnen jullie mij misschien een beetje in de juiste richting helpen? :)

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:34

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:35

Ik had vorig jaar voor het eerst tomaten planten.Ik had ze in bakken gezet op een zonnige plaats,waar er niet meteen volle regen op viel.Net onder dakgoot zeg maar.Ze hebben het goed gedaan. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:45

Vivian...Tomaten niet van paardenmest houden :+ right.....hier stonden ze in de volle paardenmest hoor en ze deden het uitstekend.Heb een mega oogst gehad :D In kwekerijen zetten ze ze ook in de volle paardenmest heb ik mij laten vertellen.

Tomaten houden van warme voeten,scherm ze af met hevige regen en houd ze voldoende vochtig.Dus volle zon,goed doorlatende grond en daarbovenop gewoon een bult mest van een dag of 2 oud zodat er geen vliegjes meer op vliegen.
Kun je hier niet aan komen dat voldoet potgrond ook ;)

De kans dat herten van je tomaat eten schat ik erg laag in,tomaat is familie van de zwarte nachtschade en is giftig voor de meeste dieren.Zelfs mijn konijn en paarden keken er niet naar om,Nijn ging er alleen tussen liggen en de onkruidjes opknabbelen :D
Pas wanneer de tomaat rood/rijp is zijn ze niet meer giftig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:47

Tinky12 schreef:
Vivian...Tomaten niet van paardenmest houden :+ right.....hier stonden ze in de volle paardenmest hoor en ze deden het uitstekend.Heb een mega oogst gehad :D In kwekerijen zetten ze ze ook in de volle paardenmest heb ik mij laten vertellen.

Tomaten houden van warme voeten,scherm ze af met hevige regen en houd ze voldoende vochtig.Dus volle zon,goed doorlatende grond en daarbovenop gewoon een bult mest van een dag of 2 oud zodat er geen vliegjes meer op vliegen.
Kun je hier niet aan komen dat voldoet potgrond ook ;)

.

Mooi, dan zet ik die naast de rucola op de mesthopen :D

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:49

Goh, daar zie ik net dat mijn peperplantjes al knopen krijgen, wel wat vroeg vind ik zelf, zo groot zijn ze nog niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:53

Ik heb een aantal jaren in de tomaten gewerkt, zowel normale als biologische teelt, maar heb nooit paardenmest langs zien komen (op het werk :P ) hoor :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:03

Annelies, net andersom dus, komt voor elkaar, dankje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:18

pmarena schreef:
Ik heb een aantal jaren in de tomaten gewerkt, zowel normale als biologische teelt, maar heb nooit paardenmest langs zien komen (op het werk :P ) hoor :)

Hihi....had gehoord van iemand die in een tomatenkas was geweest en had gevraagt wat er als voeding werd gebruikt...
Maar goed...mijn "maatjes" waren prima...zo in de mest :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:39

Denk dat iedereen zo zijn eigen manier heeft, maar goed dat weet ik niet zeker.
Als de tomaten het maar goed doen toch, of dat nu met paardenmest is of wat anders, als ze het maar goed erop doen.

Zo, heb net gauw tussen de buien door het worteldoek tegen de borderrand vast geniet, dus dat zit ook op zijn plek.
Nu is het kwestie van vullen.

Heb al wel door dat ik iets moet verzinnen om de border ontoegankelijk te maken voor de beestenbende hier, zodra de groentes erin gaan.
Die maken er nu nog gebruik van om leuk overheen te springen en kiekeboe te doen met elkaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:54

froukje2 schreef:
Goh, daar zie ik net dat mijn peperplantjes al knopen krijgen, wel wat vroeg vind ik zelf, zo groot zijn ze nog niet.

Ik zou ze eruit knijpen, kan de plant eerst nog een beetje groeien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:56

Ik las ergens dat je eierschalen kan malen en in het gat kan gooien waar je de tomaat plant.. dat zou goed werken.. dus dat ga ik eens proberen :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:03

Extra kalk dus?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:07

Ja, schijnt te werken tegen een of andere rot.. en omdat het langzaam verteerd komt de kalk langzaam vrij in de grond wat beter schijnt te zijn..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:21

anneliesdj schreef:
Antheman; jij kunt ook nog gewoon compost strooien ;)

Klopt, lukte! Dank je wel. ;)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:28

8nnemiek schreef:
Ja, schijnt te werken tegen een of andere rot.. en omdat het langzaam verteerd komt de kalk langzaam vrij in de grond wat beter schijnt te zijn..

Dat werkt goed tegen neusrot, toevallig hoorde ik net van mijn moeder dat ze daar bij de moestuintjes vorig jaar veel last van hadden, dus ik kwam het toevallig tegen. :j

Mijn ouders zijn bereid een kasje, of iig een kweektunnel deels te betalen, misschien gaat het toch nog een beetje lukken met de meloenen. *\o/*
Ik ben zelf nog bereid de helft van een goedkoop kasje te betalen, het lijkt mij dat je daar veel langer mee door kan gaan, hoewel je bij de kweektunneltjes ook nog gaas erbij 'krijgt'.
Ik heb de meeste tomaten vandaag overgeplant, en de planten op mijn vensterbank wat anders anders gezet, ik heb weer wat ruimte :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:38

Bofkont falion! *\o/*

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:02

Antheman schreef:
Bofkont falion! *\o/*

Ik ben er ook erg blij mee :j

*\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:08

Leuk als dat gaat lukken met de meloenen +:)+

Die van mijn vader uit zijn platte broeikasjes vroeger waren altijd heerlijk :~

Zo, hier net weer wat verder geklust aan de klimrekken, en de maart en april zaden in de bakken gedaan :)

Staat nu aardig wat: verschillende soorten sla, reuze radijs, worteltjes, palmkool, spinazie, Sugar Snaps, peultjes, reuze doperwten, Chinese broccoli en ui. En ik vergeet vast nog wel wat :P

Volgende project is toch een bonentunneltje van de ene naar de andere bak. De bakken zijn 90 cm breed dus ik heb er 3 vakken van 30 cm van gemaakt volgens de MM / SFG methode. Ik zet de bonen-boog dan in de middelste vakken zodat ik zowel aan de buitenkant als de binnenkant nog een vak over hou. Binnen in de tunnel (waar die moet komen) heb ik al wat sla geplant. Ben wel benieuwd of ik dan in de zomer goed sla kan laten groeien daar, zodat het niet te warm wordt omdat de kropjes dan wat beschutting / verkoeling hebben van de schaduw van de bonen :)

En ik ga de pompoen / courgette / komkommer maar eens in het vermiculiet gooien om die vast op te gaan kweken, kan zo zachtjes aan ook wel eens :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:13

Citaat:
Dat werkt goed tegen neusrot

Ieuw, dat klinkt echt heel erg smerig! maar is waarschijnlijk iets anders dan het beeld dat nu in mijn hoofd opdoemt

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:28

Rytir schreef:
Citaat:
Dat werkt goed tegen neusrot

Ieuw, dat klinkt echt heel erg smerig! maar is waarschijnlijk iets anders dan het beeld dat nu in mijn hoofd opdoemt

haha, nu je het zegt :+
gezocht op internet, het is best wel vies: http://tuincentrummarechal.blogspot.nl/ ... ekten.html
Mensen die niet tegen beschimmelde planten kunnen moeten maar niet kijken, ik vind het echt vies!
Zal het je net overkomen dat je moeder stoofvlees met tomatensaus maakt vandaag... mjum :Y)

pmarena, jij bent ook lekker in de weer zeg! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zeer benieuwd ben naar hoe het eruit ziet (ook een foto? O:) )
Ik wil in het weekend gaan zaaien, maa jij bent al volop begonnen! Hoe zitten die bonentunneltjes in elkaar?

Over tomatenziektes gesproken... Ik heb maar een fotootje genomen, ik vind dit steeltje zo eng, de rest van de plant is wel normaal, geen vlekken enzo. Kan dit komen door een tekort aan water (in het verleden)?
Afbeelding

Voor de geïnteresseerden, mijn vensterbank:
http://i49.tinypic.com/34hxkpw.jpg
Daarnaast staan ook nog de goede tomatenplantjes, verbeeld ik het me nou of zijn er al mini-dieven? Zal ik die maar weghalen?
http://i48.tinypic.com/a0umh2.jpg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:57

Mijn moestuin is sinds vandaag een feit, heb namelijk de 2 fruitplanten er al ingezet haha.

Lees vanavond even bij, ben nu echt gesloopt door het werken in de tuin.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:01

_CS_ schreef:
Mijn moestuin is sinds vandaag een feit, heb namelijk de 2 fruitplanten er al ingezet haha.

Lees vanavond even bij, ben nu echt gesloopt door het werken in de tuin.

jeeh, gefeliciteerd *\o/*
Het zal vast al gezegd zijn, maar wat voor fruitplanten heb je?
Veel plezier met uitrusten :j