Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:29

Ja, het hele omega verhaal is best ingewikkeld. het komt er op neer dat je per maaltijd een andere soort vetbron kan gebruiken, dan komt het wel goed. Walnoten zijn kwa 3/6 verhouding trouwens perfect.

Een appel bevat vrij weinig voedingsstoffen en vrij veel suiker in verhouding (kijk maar eens in je Eetmeter). Dat is eigenlijk de enige fruitsoort die ik zoveel mogelijk vermijd, je krijgt er gewoon niet genoeg voor terug, zeg maar.
Dat kan de honger verklaren (ik ken dat trouwens maar al te goed na een appel).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:35

Nou, dit is een onderzoek over de appel. Zou hem niet zomaar negeren;
Jonagold is als de gezondste appel naar voren gekomen in onderzoek van de Duitse universiteiten van Bonn en München aan dertig verschillende appelrassen. De appels werden met name getest op hun potentieel om antioxydanten te produceren. Die stoffen worden ook door het menselijk lichaam aangemaakt, maar vaak niet genoeg om te beschermen tegen de veroudering van lichaamscellen.

Zo zouden antioxydanten onder andere goed zijn tegen stress en een rem vormen op de ontwikkeling van hart- en vaataandoeningen en zelfs kanker. Appels eten is gezond omdat die de hoeveelheid antioxydanten in het lichaam kunnen verhogen. Jonagold won het van oude én nieuwe rassen als Elstar, Gala en Pink Lady.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:46

Ik heb walnotenolie gekocht, ik lust geen walnoten dus ik hoop dat de olie beter is (nog niet geprobeerd)

Antioxidanten beschermen ook tegen huidveroudering dacht ik :) Ze binden iig reactive oxygen species, dat zijn moleculen die heel erg reactief zijn en daardoor schade aan cellen en DNA veroorzaken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:51

Vera schreef:
Nou, dit is een onderzoek over de appel. Zou hem niet zomaar negeren;
Jonagold is als de gezondste appel naar voren gekomen in onderzoek van de Duitse universiteiten van Bonn en München aan dertig verschillende appelrassen. De appels werden met name getest op hun potentieel om antioxydanten te produceren. Die stoffen worden ook door het menselijk lichaam aangemaakt, maar vaak niet genoeg om te beschermen tegen de veroudering van lichaamscellen.

Zo zouden antioxydanten onder andere goed zijn tegen stress en een rem vormen op de ontwikkeling van hart- en vaataandoeningen en zelfs kanker. Appels eten is gezond omdat die de hoeveelheid antioxydanten in het lichaam kunnen verhogen. Jonagold won het van oude én nieuwe rassen als Elstar, Gala en Pink Lady.

Het was de gezondste onder de appelen. Dat betekend niet dat ie ander fruit heeft verslagen :) Als je naar de voedingsstoffen kijkt heb je meer aan andere fruitsoorten, die vullen ook vaak beter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:27

Ik vind Elstars erg lekker :9 Jonagold ook maar eens proberen dan.

Nou, Brinta uitgeprobeerd maar ik weet nog niet wat ik er van moet vinden :+
35 gram geprobeerd met wat Optimel vruchtenyoghurt en het werd echt een blok beton :+ De banaan die ik er nog door had gedaan hielp niet erg om de smaak wat beter te maken, al was het ook niet echt vies. Het proeft gewoon nergens naar.
Die 35 gram was wel echt te veel. Ik kreeg het niet op := De volgende keer maar 20 gram proberen en kaneel erdoor (ja, echt kaneel dit keer :P )

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:05

Cayenne schreef:
Goed, morgen maar eens naar de natuurwinkel :')

Dat hebben ze 100% zeker in elke supermarkt hoor, ook in Noord Holland :j Je moet alleen bij de kruiden kijken (Silvo e.d.) en niet bij de bakproducten. Kaneel schijnt je vetafbraak te helpen. Ik hou ervan!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:08

Heb het nu idd gevonden!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:14

Haha, ik zag dat half Bokt me al voor was geweest. Ik zou Brinta (of liever havermout) nooit met Optimel mengen. Optimel is echt rommel, zit vol met suikervervangers en past, in mijn ogen, niet in gezonde voeding. Maar goed, dat is ieder voor zich.
Ik denk dat Brinta met (rijst)melk, kaneel en rozijnen een heel stuk lekkerder is. Misschien een klein beetje honing erdoor als je het zo lekker vindt o een geraspte appel.

Ik heb net weer havermout pannenkoeken staan bakken. In een uurtje had ik voor 5 dagen ontbijt. ideaal!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:17

Ik snap sowieso niet waarom je havermout in yoghurt zou doen :o? Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker is en dat blijkt ook maar :))

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:19

Ik gebruik Optimel al sinds ik begon met afvallen, nooit problemen gehad en altijd gewoon mee afgevallen. Magere yoghurt zonder smaakje vind ik niet lekker (al kan ik het weleens met kaneel proberen trouwens). Heb nog twee pakken optimel en ga daarna eens met smaakloze magere yoghurt proberen, maar Optimel bevalt me ook prima.

Overigens zit er per 100 gram maar 3.7 natuurlijke suikers in + 40kcal en geen vet, dus wat zijn dan die slechte suikervervangers? :?

Havermout met optimelyoghurt is echt heerlijk :D In tegenstelling tot Brinta met yoghurt dus :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:27

Dat je het lekker vind betekend niet dat het gezond is :+ Kijk maar in de ingrediënten: ik durf te wedden dat dat niet slechts magere yoghurt is. Vetvrij is trouwens ook niet gezond, geen wonder dat je zo'n honger hebt de hele dag :(:)

En zoals met alles waar het op eten aankomt: je leert het maar te eten :))

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:31

Oh, dat zal vast wel, maar als dat het enige is waar ik mee zondig (naast de zoetjes in m'n thee :D ) dan kan ik dat prima door de vingers zien :P Ik eet overigens wel vetten hoor :j alleen niet via m'n yoghurt en dat is trouwens ook niet het enige wat ik per dag eet :+ Dan zou ik idd te weinig vet binnen krijgen.

Zo, en nu een kopje chai thee :+:

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:36

Phormicola: hoe weet jij eigk altijd zo precies hoeveel calorieën je ontbijt bevat? En precies hoeveel en welke vetten, koolhydraten, etc? En je zei gister iets over eieren bakken, is dat slecht volgens jou?

Ik wil graag afvallen, maar weet serieus niet hoe, zonder me licht in mijn hoofd te voelen. Qua eetpatroon dan. Ik heb het idee heel gezond te eten, maar toch kon ik alleen maar bij. Ben in anderhalf jaar 12 kilo aangekomen. Mijn beweging is te weinig, ik wandel minimaal een uur per dag, verder is het miniem. Maar qua eten weet ik echt niet wat ik kan verbeteren. En 12 kilo is megaveel.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 06-04-13 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:40

Cayenne schreef:
Ik gebruik Optimel al sinds ik begon met afvallen, nooit problemen gehad en altijd gewoon mee afgevallen. Magere yoghurt zonder smaakje vind ik niet lekker (al kan ik het weleens met kaneel proberen trouwens). Heb nog twee pakken optimel en ga daarna eens met smaakloze magere yoghurt proberen, maar Optimel bevalt me ook prima.

Overigens zit er per 100 gram maar 3.7 natuurlijke suikers in + 40kcal en geen vet, dus wat zijn dan die slechte suikervervangers? :?

Havermout met optimelyoghurt is echt heerlijk :D In tegenstelling tot Brinta met yoghurt dus :')

Er zit in ieder geval sucralose in en dat staat op de 'rode' lijst van e-nummers. Daarnaast zit er nog een niet nader genoemde suikervervanger in. Wellicht iets van aspartaam, ook niet bepaald een aanrader! Als iets zoet smaakt en er zit geen suiker in, hebben ze het in de regel zoet gemnaakt met chemische middelen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:58

VogeltjeM schreef:
Phormicola: hoe weet jij eigk altijd zo precies hoeveel calorieën je ontbijt bevat? En precies hoeveel en welke vetten, koolhydraten, etc? En je zei gister iets over eieren bakken, is dat slecht volgens jou?

Ik wil graag afvallen, maar weet serieus niet hoe, zonder me licht in mijn hoofd te voelen. Qua eetpatroon dan. Ik heb het idee heel gezond te eten, maar toch kon ik alleen maar bij. Ben in anderhalf jaar 12 kilo aangekomen. Mijn beweging is te weinig, ik wandel minimaal een uur per dag, verder is het miniem. Maar qua eten weet ik echt niet wat ik kan verbeteren. En 12 kilo is megaveel.

Ik heb een voedingsschema in Excel uitgewerkt, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer. Ik gebruikte eerst de Eetmeter, maar nu gebruik ik het dieetdagboek van valtaf.nl. Dan kun je precies zien hoeveel je binnenkrijgt op een dag. Alles wat ik eet weeg ik trouwens ook af.

Twaalf kilo is wel te overzien hoor, ik ben 35 kilo afgevallen :D en Cayenne nog veeeel meer!
Lekker intensief sporten en op je voeding letten, dan lukt dat echt wel!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:59

Cayenne schreef:
Oh, dat zal vast wel, maar als dat het enige is waar ik mee zondig (naast de zoetjes in m'n thee :D ) dan kan ik dat prima door de vingers zien :P Ik eet overigens wel vetten hoor :j alleen niet via m'n yoghurt en dat is trouwens ook niet het enige wat ik per dag eet :+ Dan zou ik idd te weinig vet binnen krijgen.

Dat is iets heel anders, ik zondig ook vaak genoeg. Maar dat maakt het niet gezond :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:27

mijn voedzame ontbijt van vandaag:
30gr havermout met 250ml rijstmelk en rozijnen
2 gebakken biologische eieren en een paar worteltjes
banaan
thee

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:30

phormicola schreef:
Cayenne schreef:

Dat is iets heel anders, ik zondig ook vaak genoeg. Maar dat maakt het niet gezond :D

Nee, dat zou het nog veel makkelijker maken :') Pasen was ook een moeilijke periode hier :=

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:32

ik heb trouwens laatst een heerlijk recept ontdekt, pasta met courgette en tonijn.

Ik gebruikte:
50 gr pasta pp (ik eet zo weinig mogelijk pasta)
minimaal 200 gr courgette pp
+-60 gr tonijn pp (uit blik) (mag natuurlijk meer zijn)
ui
creme fraiche
rode pesto

pasta koken
courgette + ui even bakken
tonijn + creme fraiche + rode pesto naar smaak toevoegen, peper en zout.

Klaar!! Echt heerlijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:33

Thanks Phormicola! Heb meteen mn ontbijtje ingevoerd! 2 speltcrackers belegd met avocado en 20+-kaas + een peer = 500 calorieën :oo

Thanks voor deze tip :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:57

Toad schreef:
mijn voedzame ontbijt van vandaag:
30gr havermout met 250ml rijstmelk en rozijnen
2 gebakken biologische eieren en een paar worteltjes
banaan
thee

Burp, wat een prestatie om dat allemaal op te krijgen :j Ik ga nu even een half uurtje sportief doen op mijn kangoo jumps en daarna een lekkere smoothie brouwen met spinazie, mango, aardbeien, banaan en chiazaad.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:07

Ik ontbijt al jaren met een ei gemengd met havermout en een beetje water om het smeuïg te maken, snufje zout. Dat in een koekenpan pletten en een paar plakjes kaas er over.
Dit twee kanten bakken. Heerlijk!
En gegarandeerd tot een uur of twee geen honger.

Optimel zou ik me ook verre van houden, is gewoon troep. Je kan toch ook wat yoghurt nemen en er een aardbei of ander fruit doorheen doen? Of wat bijenpollen (superfood) om het te zoeten?
Veeeel gezonder!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:36

Kangoo jumps vind ik zo gaaf! Waren ze niet zo prijzig ik bestelde ze meteen

Hmm, en ik maar denken dat een appel superfood was. Want dat lees je toch om de haverklap in magazines enzo -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:39

Bijenpollen? *gaat even googlen*

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 12:08

Cayenne: ik roer altijd frambozen door magere kwark, dan krijg je hetzelfde effect als optimel (een roze substantie), maar dan gezond :D