Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:05

Hesterve: bedankt voor het recept met de crackers :D Heb ook nog eens alle ingrediënten in huis, dus ik ga ze zeker maken! :D Alleen ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat uitrollen met het bakpapier erover? :o En ik heb ook geen deegroller btw... :o

Mijn lijstje:
Ontbijt: 2 speltcrackers met komijnenkaas
T: glas smoothie van andijvie, kiwi, sinaasappel, peer en chiazaden
Lunch: japanse pizza (met enkel bieslook als topping), met de overgebleven ingrediënten van gisteren
T: worteltjes, komkommer en paprika of een zelfgemaakte lijnzaadcracker met een plakje oude kaas (waar ik zin in heb op dat moment)
Avondeten: kabeljauw uit de oven met salade van rucola, ijsbergsla, eitje, paprika, kaas, tomaat en croutons

Vandaag weer een lange dag achter de computer, heb zo'n 150 pagina's aan Engelse literatuur samen te vatten.. En daar heb ik 5 uur de tijd voor :+ helaas dus weer geen tijd voor goede beweging. Wel vanavond naar de hondenschool (doe behendigheid met de hond), dat is wel wat rennen maar niet veel. Maar iig iets :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:09

ik eet juist weer veel chia!
al moet ik zeggen dat ik het gister ne eergister vergeten was mee te nemen :o
maar vanavond gaat het bakkie weer in mn tas en dan laat ik het staan.
Vind het ideaal voor als ik wel genoeg gegeten heb (lees: lunchen met 2 boterhammen met kipfilet (spelt of dubbeldonker brood) + een bakje salade (sla, komkommer tomaat, bij elkaar gepropt in een 0,5 liter bakje, maar dan goed vol gepropt dat die echt vol vol zit)) en toch nog het gevoelheb dat ik trek heb.
Hup, 2 eetlepels in een mok, heet water erbij, 5 minuten wachten, koud water erbij en opslurpen maar. Natuurlijk wel afsluiten met 1,5 flink glas water :)

@ vogeltje: je pakt een stuk bakpapier van bv 60 cm. Deze vouw je dubbel.
De rol deeg leg je in de vouw zegmaar, en vanaf daar ga je het uitrollen. Dan rol je het dus uit tussen het bakpapier

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:12

Dat recept voor crackers sla ik ook op, ga ik vast een keer uitproberen. :)

Ik heb hetzelfde als jou Vogeltje, moet vandaag me essay afschrijven een presentatie voorbereiden en een interview in het Duits. Wat betekent heerlijk binnen achter de laptop zitten. Ga vanmiddag waarschijnlijk nog wel ergens hardlopen en van half 7 tot half 8 mijn eerste les van de streetdance cursus, dus gelukkig nog wel wat beweging. Flesjes water staan al naast me zodat ik in ieder geval genoeg drink en een soort 'vol' gevoel creeer waardoor het snoepen hopelijk minder wordt. Heb vaak wanneer ik lang achter de laptop zit gewoon behoefte om wat in me mond te stoppen ofzo, dan is het niet eens zozeer omdat ik honger heb maar gewoon om 'iets anders' te doen. Gelukkig al een stuk minder geworden maar het gevaar ligt nog steeds op de loer. :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:26

Hier ook computerochtend + middag en later vanmiddag ook nog college. Ach ja heb niks in huis dus kan ook weinig gaan snoepen
Mara en vogeltje ook succes vandaag dan.

Ik ga straks als onderbreking de pannenkoekjes bakken en ga ze gewoon proberen in te vriezen

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:30

Haha dat is het probleem bij mij een beetje, ik heb wel dingen in huis, al zijn het voornamelijk 'gezonde' dingen. Gister een stukje grillworst op de markt gekocht, heb wat brie, pistachenoten, gratis paaseitjes bij de AH, een kiwi, manderijnen, banaan en popcornmais. Afgezien van de paaseitjes zijn het allemaal relatief gezonde snacks dus het is ook niet zo erg als ik ga snacken.

Jij ook succes Phylos!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:39

Ohhh mri, dat moet ik ook gewoon vaker zo doen, gewoon opslurpen haha

Ik zit ook hele dagen, heb echt een zittend beroep, moet 6 - 7 gesprekken per dag doen ;-) Vandaag heb ik er 6

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:55

Brrrr heb net een halve mok opgegeten met een handje chiazaad en een handje gebroken lijnzaad, met kokend water overgoten, werd een halve mok blubberpap, het smaakt naar niets en toch is het niet lekker haha....Maar goed, stilt de honger weer, kan ik mn appel tot vanmiddag bewaren...

Heb vaak op mn werk allerlei kleine bakjes met noten, zaden, mais, heb er uiten liggen en paprika's ;-)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:19

Ik zit nu aan een smoothie van kwark, beetje water, beetje kokosmelk, zomerfruit en een banaan. Ben nog maar halverwege mijn (grote) glas maar zit nu al vol!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:19

Goedemorgen,

Hier een rustig dagje voor mij. Heb gister echt heel erg hard mijn hoofd gestoten tegen een brandblusser.
Vreselijke hoofdpijn gehad. Het gaat nu beter doordat ik lekker lang heb geslapen. Maar ben bang dat als ik te veel ga doen ik wel heel erg last van mijn hoofd krijg :(

Mijn lijstje voor vandaag:
O: bakje bio yoghurt met 3 scheppen muesli, 1 schep gebr. lijnzaad en 1 schep kokosschaafsel.
T: bakje druiven
L: 2 geroosterde volkoren bh met zuivelspread en komkommer
T: smoothie met biogarde, banaan, lijnzaad, mango en de sap van 1 sinaasappel.
D: wat de pot schaft.

Volgens mij is dit wel redelijk gezond toch? Als dit niet zo is hoor ik het graag.

Ik dacht altijd dat appels ook gezond waren, maar dit valt dus heel erg tegen?

Is er ook een site ofzo waar ik goedkoop chiazaad enzo kan kopen? Of heb ik hier overheen gelezen.
Dit is wel makkelijk voor mij aangezien ik niet heel dicht bij Groningen of Winschoten zit om zo even heen te gaan. En zo bij de supermarkt kan ik het niet vinden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:22

Century schreef:
Ik zit nu aan een smoothie van kwark, beetje water, beetje kokosmelk, zomerfruit en een banaan. Ben nog maar halverwege mijn (grote) glas maar zit nu al vol!

Kwark vult sowieso wel lekker en banaan ook wel :) Klinkt als een lekkere smoothie

Die van mij van vanmorgen was niet zo lekker haha, vind bleekselderij toch niet echt lekker en had wel erg veel boerenkool, maar ja heb wel al de helft van de groentes binnen voor vandaag ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:23

@ Karin Mylo ik zou de smoothies voor 12:00uur doen, fruit wordt vooral smorgens aanbevolen omdat je dan sneller verbrand en je lichaam best een boost mag gebruiken, naarmate de dag vordert krijgt je lichaam steeds meer moeite met de koolhydraten, vooral snelle suikers (fruit bijvoorbeeld ;-) )

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:34

Colway schreef:
Century schreef:

Kwark vult sowieso wel lekker en banaan ook wel :) Klinkt als een lekkere smoothie

Die van mij van vanmorgen was niet zo lekker haha, vind bleekselderij toch niet echt lekker en had wel erg veel boerenkool, maar ja heb wel al de helft van de groentes binnen voor vandaag ;-)

Hij is ook lekker, tikkeltje zuur maar niet té. Bleekselderij vind ik wel lekker maar lijkt me niet zo lekker in een smoothie. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:37

Ik vind het sowieso vies ;-) Dus dacht, dan maar in de smoothies, mijn vriend eet gewoon zo een paar stengels op, brrrr

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:39

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:40

Colway schreef:
Ik vind het sowieso vies ;-) Dus dacht, dan maar in de smoothies, mijn vriend eet gewoon zo een paar stengels op, brrrr

Hmm, dat hoeft voor mij nu ook weer niet. Gewoon door een aziatische schotel ofzo, dat is wel lekker :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:09

@Vogeltje zoals Mri uitlegt is het duidelijker denk ik , je kunt ipv een deegroller ook b.v. een wijnfles of andere ronde fles gebruiken .
@ Karin vervelend zeg van je hoofd! Lijstje ziet er netjes uit.

Die 10 groenten eet ik ook wel regelmatig behalve de asperges

Mijn lijstje van vandaag zit iets anders in elkaar als normaal, ben vrij en vanavond op wedstrijd.
O: glas water met klei
half uur later smoothie van halve krop sla, banaan.2 sinasappels, paar aardbeien die op moesten, en een halve citroen o ja ook nog een klein blikje cocosmelk toegevoegd en 1 el chiazaad.
T: 2 zelfgemaakte crackers 1 met niets en 1 met bio tomaat-courgettespread
L: championroerbakmix met stukjes kip en gekookte rogge
T: Sinasappel
D: speltbroodje met bio spread en groenteommelet (eet op wedstrijd terrein moet om 18.45 starten en eet wat vroeg)
t: ?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:13

mm de pannenkoekjes zijn heerlijk geworden. Heb ipv spelt boekweitmeel gebruikt en gewone melk+water. Verder heb ik nog wat kaneel en stevia toegevoegd zodat ze al een smaakje hebben zonder dat er iets op hoeft.
Een aantal heb ik nog gemaakt met rozijn en banaan. Klein stukje geproeft en ze waren echt lekker. Nu moeten ze afkoelen en kunnen ze de vriezer in.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:25

Hestserve, zijn de crackers wel lekker knapperig? En kan je ze lang bewaren? Hoe lang is de bereidingstijd? Wil namelijk nog even crackers maken voor morgen mee naar school. Anders bak ik straks wat pannenkoekjes. Gewoon met speltmeel en water en wat vanilleextract, volgens mij moet dat ook lukken.

Ik ben de ochtend begonnen met een smoothie van ananas, spinazie, banaan, cayennepper en peterselie. Was best lekker en in ieder geval erg gezond! Daarna een lekkere wandeling met de hond gemaakt in het ochtendzonnetje. Heerlijk!

Ga zo mijn soepje van gister weer eten en dan naar mijn paardje. Neem wel een rijstwafel nog mee ofzo.

Vanavond eten ze hier weer eens pizza. Wel een verse van la place. Ga denk die japanse pizza maar maken want heb nog kool over van de vorige keer. Ga ik nog even langs de marokkaan om wat prei en bieslook te halen. We eten er sowieso sla bij dus anders doe ik dat er wel op. Heb niet al te veel tijd namelijk!

Jullie lijstjes zien er goed uit trouwens :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:26

Ik ga vanavond trouwens met een stalgenootje in Leusden naar een lezing over voeding :) En ik ga ook nog op de fiets dus ben wel weer lekker in beweging vandaag!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:50

Klinkt goed je pannenkoekjes Phylos! En interessant MaartPaard, ben benieuwd wat ze gaan vertellen op die lezing. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:10

Ik ook! Mochten zelf wel wat onderwerpen aangeven. Mijn stalgenootje heeft gemaild dat we meer willen weten over aryuveda, seizoensproducten en makkelijke maaltijden mee naar werk/school etc.

Oeeee mijn lunch!!!! :9 Had een eigen creatieve creatie gemaakt en die was lekker!!!

Had van mijn soep van gisteren nog een halve grote zoete aardappel over. Heb deze in plakjes gesneden en met een mes met kokosolie besmeerd. Toen heb ik ze op de grillpan gelegd en even laten grillen met peper en zout. Toen heb ik er gemberpoeder op gestrooid en uitgesmeerd. Aan de andere kant heb ik er kaneel op gestrooid. Toen ze mooi gaar waren maar niet slap heb ik het vuur uit gedraaid en wat walnootolie erop gedaan. Heb ze op een bordje gelegd, waterkers erbij (moest op), radijsjes in plakjes gesneden (moesten ook op), pompoenpitten en sesamzaad erbij gedaan. Tot slot nog een paar cirkels goede olijfolie en een paar cirkels rauwe honing. Heeeerlijk!!!! Was echt heerlijk en alle restjes zijn nu ook op :D Heb er nog een kop van die soep van gister bij genomen haha en nu heb ik weer een tintelende keel. Maar zeker een aanrader dus!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:12

Amber schrijft trouwens dat appels erg goed zijn. Heel licht verteerbaar, oplosbare vezels en veel pectine en quicertine bevatten. Goed voor alles volgens mij. An apple a day keeps the doctor away :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:28

Mijn lunch was een geraspte witte kool/wortel salade met krenten, mueslibol en heel fout een luchtige pudding van Danone...
Misschien moet ik binnenkort ook maar eens aan de pannekoeken! Zijn dat duntjes of meer consistentie 'drie in de pan'? Bij de molen hebben ze iig wel boekweitmeel. Fiets er zaterdag denk ik even langs!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:04

De pannekoeken van mij zijn wel wat stevig ietsje dik, maar absoluut geen meelbonken ofzo, de karnemelk maakt ze ook erg lcuhtig

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:06

Hallo :wave:

Speltpannenkoekjes, daar heb ik ook wel weer eens zin in!
Colway, dat recept klinkt goed :j

Phylos, variatie vind ik inderdaad ook vrij moeilijk aan te brengen, zeker omdat het toch vaak snel en makkelijk moet!

_Mara_, nou moet ik die japanse pizza ook echt eens gaan uitproberen! Je bent al de zoveelste hier!

hesterve, recept klinkt goed! Ga ik zeker eens uitproberen als ik weer wat tijd heb :)

Verder komen er weer mooie lijstje voorbij :j

Mijn lijstje:
O: biogarde met suikervrije muesli, noten, goji bessen en lijnzaadolie
T: suikervrij koekje, appel
L: 2 zuurdesemboterhammen met pindakaas, 1 met suikervrije vruchtenjam
T: denk bakje kwark met wat nootjes, rozijnen en kaneel
D: roerbak van zwarte bonen, courgette, ui, paprika met sausje van sesamolie, gember en rijstazijn. Nog wat woknoedels erbij
T: plakje zelfgemaakte banana-marmercake :9