Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:37

Ik ben ook helemaal verbaasd eigenlijk?? Het zijn recepten die van lowcarbsites komen?
Heb ook nergens gelezen dat je geen zoet mag?

Maar goed, als je je eraan stoort dan is het vervelend voor je.

Grapjasjes12

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:39

Het is niet zo verbazingwekkend hoor, het gaat bijna alleen maar over zoet.

Idd erg vervelend voor mij en nu blijf ik dus ook van m'n toetsenbord af. Ik wil niemand beledigen of aanvallen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:40

Ik snap wel wat Phormicola(light) bedoelt en imo. heeft ze ook een punt, alhoewel ik me er zelf niet zo aan stoor.
De bedoeling van khd-arm eten (in elk geval via de Atkins-theorie) is dat je een ander voedingspatroon aanleert en d.m.v. 'afkicken' van die suikerbehoefte af komt. Na de inductie mag je natuurlijk weleens een keer iets met zoetstof eten, het zou niet zo mogen zijn dat het een complete straf is en dat je nooit meer iets mag. Maar wat je hier ziet is dat het bijna alleen nog over (nep)zoete baksels gaat.
Natuurlijk moet iedereen het voor zich weten, maar de stap van nepzoete baksels naar gewone zoete baksels is erg klein. Je blijft die trek in zoetigheid houden en als je dat hebt dan blijft de verleiding groot. Eigenlijk zou je er gewoon vanaf moeten en zoiets bewaren voor een uitzondering. Ik kan me niet voorstellen dat we over 20 jaar nog steeds zelfgemaakte kokosmakronen staan te bakken, ik vermoed dat ze dan allang weer ingewisseld zijn voor de gewone exemplaren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:48

Mag ik het met jullie eens zijn, je moet juist dat zoete afleren en dat echt als tractatie houden..
Dat je ergens zoetstof in gebruikt in mate is niet erg, maar om de wereld aan zoetstoffen binnen te krijgen is heel slecht
ik bak ook, maar dan kaastaarten, daar een puntje van is werkelijk helemaal geen kh

Vorm invetten met olijfolie voor de bodem gebruik ik 1 plakje philodeeg

Voor de vulling ik heb een vorm van ong 30cm doorsnee..
8 eieren, pakje slagroom 200ml en ongeveer 250gram kaas ik neem oude en een stukje geitenkaas erbij

eieren splitsen eiwit opkloppen (niet al te hard wel zo dat alle snot weg is)
eigeel met room kloppen kaas erdoorheen scheppen, daarna eiwit erdoorheen scheppen
Vulsel in je vorm en afbakken op 180 graden ong halfuurtje tot drie kwartier
Als je sateprikker er droog uitkomt is hij goed..
ik vind hem koud het lekkerste,,ook lekker bij tomatensoep enz

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:56

Ik begrijp haar standpunt, maar ik zie geen kwaad in het gebruik van zoetstof of minimaal gebruik khd (suiker).
(waar hebben we het over....hooguit 10 -20 ml per week!) veel mensen gebruiken ook zoetjes in de koffie....

Dan kan ik een hele waslijst opnoemen wat ik voorheen naar binnenwerkte aan slecht, slechter, slechtst :o
En mijn probleem was dat ik na het dieet het niet vol kan houden, want het was of de helft minder eten of gewoon dingen nooit meer aanraken!
Voor mij is dat (zoals gebleken) geen haalbare kaart en wil ik graag prettig eten (Bourgondisch ingesteld :Y) )
zonder teveel in te leveren op de kwaliteit van leven en dus ook zonder aan te komen in de toekomst!
Ik denk dat dit dus wel de manier voor mij is, om ook na het dieet op gewicht te blijven
en niet in mijn oude gewoonte (KHD en suikers) te vervallen.

Ieder zijn ding zullen we maar zeggen, wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:01

Maar je kunt toch heerlijk eten zonder zoet en dan alleen je toetje als zoetje houden
Het is gewoonte om tussendoor zoet te eten en juist die gewoonte wil je doorbreken.
En mag ik heel eerlijk zijn als ik jouw foto's zie zie ik geen dik persoon, maar een mooi iemand..
Ik woog werkelijk 120kg en heb idd mijn hele levensstijl moeten omgooien, er is verschil tussen afvallen en afvallen..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:06

Ik bak er ook lustig op los aan boterkoeken, notentaarten en kokosmakronen. Zoet durf ik ze eigenlijk niet eens te noemen.

Ik eet elke dag wel wat van deze baksels. Heerlijk, en goed vol te houden. Ben in iets meer dan een maand 10 kilo kwijt en nog drie te gaan.

Kast staat vol met chocolade, echte kokosmakronen, koekjes, enz. Geen haar op mijn hoofd die daar naar hangt. Ik heb mijn eigen tupperwarebakjes waar ik uit mag eten.

Mijn doel is niet een leven zonder zoet, maar afvallen, niet meer een pak koek en zak chips en liters fris drinken, maar op een fijne en vol te houden manier naar mijn juiste gewicht toe werken.

En dat gaat dus prima zo.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:12

Ik sta er net zo in als Zooist...

Echwel dat zijn foto's in mijn slankere periode :o ik woog na de kerst 84 kg bij 1.70 m (en dat is echt tegen zwaar overgewicht aan).
Ik val misschien makkelijk af, maar met andere (strenge) dieeten kom ik daarna ook weer veel bij (vaak in de winter), puur omdat ik verval in oude fouten!
Nu sinds Atkins-en de low carb sites weet ik dat het ook anders kan, toch lekkerbekken en toch op gewicht komen en blijven!
Dus ja voor iedereen is het anders en iedereen is anders, voor de een werkt dit en voor de ander werkt dat...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:18

ik ben er ook voor om iets te vinden wat gewoon werkt en heel goed vol te houden is!

En voor mensen die sowieso niet van zoet waren is het wellicht goed vol te houden om af te kicken van zoet, maar kan voor iedereen anders, dus zoek iets wat bij je past!

ik heb de stevio binnen, wil echt een zoetje in de thee, vind het erg lekker, en op een grote mok is 1 zoetje meer dan genoeg.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:23

Zoveel mensen zoveel wensen zeg ik altijd maar ;)

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Terug op de orde van de dag :j

Ben pas net mijn bed uit :o En net een halve liter water op, Yakult en Activia en zo nog een bak koffie.

Denk toch dat ik de Yakult en Activia als ze op zijn er helemaal uit gooi. Ga dan een schaaltje Yoghurt met lijnzaad doen zoals ik hier de tip kreeg. Kijken hoe ik daar op reageer. Ik baal namelijk dat die 2 dingen samen al meteen 27.1 gram koolhydraten bevatten, terwijl ik de rest van de dag zo strak erop let >;)

Nog een lijstje dan maar ?? :D

O: Yakult, Activia, Koffie, halve liter water
T: Yvonne Lemmer cracker met frincandeua
M: 2 gebakken eieren met champignons, schepje huttekase, kaas en ham ( favoriet :) )
schaaltje Yoghurt
T: Yvonne Lemmers cracker met rosbief
A: sla met komkommer, feta en een blikje tonijn met mayonaise

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:26

ja das echt zonde!

ik baal, blijkbaar kan ik niet goed tegen wijn...... heb het hele weekend centerparcs met eten echt geen fouten gemaakt, maar dus wel droge witte gedronken, en een kilo zwaarder.

maar vanmorgen, stond manlief zonder benzine, dus was het rennen en jagen, en heb ik geen eten mee van thuis, alleen een droge worst........

eens kijken of ik in de pauze een super op kan zoeken, hier in de kantine ga ik niet ver komen....

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:33

Herkenbaar je verhaal FF,

Ik woog vanmorgen 1.7 KG zwaarder ten opzichtte van gister :o Lange leven het dropjes en stroopkoek incident |(

Gelukkig is het grootste deel vocht, maar ik baalde wel. Vanaf vandaag maar weer strak aan de gang.

Even googlen naar een supermarkt dan maar en daar iets verantwoords gaan uitzoeken :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:44

en was zo trots op mezelf, heel veel gesport en alle ijsjes, patatjes, stokbroodjes ed laten staan.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:59

*\o/*

Ja dat is echt een heerlijk gevoel idd.

Ik ga er nu ook weer vol tegenaan. Wil dat gevoel ook weer hebben.

Mijn moeder is ook nog zo ouderwets, die snapt er maar weinig van. Dan zegt ze: Ja maar je mag toch wel een dropje of een koekje?? En dan weer uitleggen, nee want zus en zo :')

Ze bedoelt het goed hoor, maar ik kan het nooit bij 1 koekje of 1 dropje laten. Dan MOET ik meteen meer hebben. Dus ik neem het gewoon niet meer. Pure zelf bescherming noem ik dat :)

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:10

Wilde ik vanmorgen met mijn moeder samen een flinke wandeling maken.........gaat het niet door want ik kwam vanmorgen met de kids op school en toen was de juf van de jongste ziek en er was geen vervanging :roll: . Dus die mocht weer mee naar huis.......heb wel de stallen goed uitgemest en vlas gehaald.....en zit nu lekker aan de thee.

Ga vanmiddag lekker gehaktballetjes eten en maak lekker een ommelet.

Ga zo mijn huis maar is even goed opruimen en de was wegwerken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:35

Ik kom nog even terug op Phormicola....ook ik eet zo nu en dan iets zoets maar merk eigenlijk de meeste tijd dat ik er geen trek in heb. Denk dat je dan een heel eind ben. De boterkoek die hier genoemd wordt klinkt zoet maar is dat eigenlijk helemaal niet. Ik zoek iets wat ik lang vol kan houden, om gewicht te verliezen maar ook om mijn gewrichten beter te laten werken. Dit houdt in dat ik hier mijn leven lang in blijf zitten, dat is tenminste wel mijn insteek. Ik volg dit niet om even snel iets af te vallen maar probeer een andere levensstijl aan te meten. Daar hoort zo nu en dan iets zoets bij! Doe je dat niet, dan is het vragen om ellende denk ik (en weet ik uit eigen ervaring).

Als je zoals Zooist zwaar suikerverslaafd bent geweest en van de 1 op de andere dag helemaal stopt met suiker, wordt je heel heel erg beroerd. Dat is ze ook geweest en ze weet wat de invloed van suiker is. Neemt niet weg dat sommige mensen als zoetekauw geboren worden en de manier waarop ze dit probeert op te vangen, blijft nog altijd beter dan voorheen. Ondanks dat het in jouw beleving "niet hoort".

Iedereen doet zijn/haar best, we plaatsen de meeste recepten in het receptentopic maar je er zo aan storen dat je wegblijft, vind ik een beetje onzinnig.....lees er dan overheen. Ik lees ook wel eens posten van mensen die 4 kilo af willen vallen en er overpraten alsof ze er 30 af moeten vallen. Dan denk ik pffff en lees gewoon verder :D

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:41

Misschien een tip voor degenen die veeeeeeel zin in zoet nog hebben......CHROOM tabletten.
Ik heb ze ook (tip van de mevrouw van de sport via wie ik het dieet doe)....en het werkt wel....gebruik ze nu eigenlijk niet meer omdat ik niet zoveel zoetbehoefte meer heb...
Maar toen ik net begon was ik gewoon aan het bibberen alleen maar omdat ik zoet MOEST hebben....en nu ik alweer een tijd dit dieet doe en die pillen in het begin geslikt heb heb ik er eigenlijk geen last meer van.

Tis maar een tip heh......het HOEFT niet :D (voordat ik straks iedereen over me heen krijg)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:44

Er viel gewoon moeilijk overheen te lezen :') Ik heb er an sich ook geen problemen mee, wat ik vind doet er zeer weinig tot niks toe, ik ben de koningin ten slotte niet :+ Maar ik denk wel dat ik recht heb op een mening erover.

En tja, ik doe het ook maar voor de mooi en het gezonde aspect hoor. Voor het mooie wil ik er 5 kilo af, noodzakelijk is het niet, dat heb ik een aantal jaar geleden al voor elkaar gebokst.
Er wordt gewoon niet meer gedicusseerd en dat was nou juist wat ik zo onwijs leuk vond aan dit topic. Zoals Lielle, die het oerdieet doet, super interessant! Daar zou ik nou zeker weer wat meer over willen lezen. Hoe het ermee gaat, wat ze voor verschillen opmerkt en hoe kan dat dan? En Saskiaatje die gewoon vet en calorie arm doet. Nou moet ik wel zeggen dat ik Voeding en Dietetiek wil gaan studeren.

Als je pagina na pagina over koekjes leest, dan voel je je ook niet thuis als je ergens over wil discusseren. Ik heb ook twee keer gezegt dat ik niemand wil aanvallen, maar volgens mij is dat nu juist hetgeen dat ik heb gedaan. Voor mij is het geen emotioneel dilemma, maar meer dat ik lekker nerderig wil discusseren, zoals eerst wel mogelijk was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:46

ik sluit me helemaal bij PLight :P aan. Het is nu een afvaltopic geworden met veel vervangende zoetigheden, wat niet de oorspronkelijke insteek was. En de dagmenu's zijn wel leuk, maar ze overschaduwen de inhoudelijke gesprekken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:48

Ik zie het niet als aanval hoor en mijn post ook niet als verdediging maar meer als uitleg. Zeker voor mensen die gewend waren aan extreme hoeveelheden zoet, is het niet raar dat je zoekt naar iets ter vervanging.

Ik heb bijvoorbeeld echt een probleem als ik tegen migraine aanzit of heb. Ik krijg dan werkelijk waar niets hartigs weg en tegenwoordig lukt griekse yoghurt wel maar er is een tijd geweest dat ik alleen beschuit met hagelslag kon pakken omdat al het andere eruit kwam. Als ik dat op kan lossen door iets semi-zoets te pakken, ben ik al een heel eind toch?

Dat oerdieet lijkt mij mega heftig maar goed als je lichamelijke klachten hebt en het helpt, dan is het een hoop waard. Dat geldt voor mij ook en daarom is het de moeite waard om op alle fronten te proberen dit voor lange tijd vol te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:51

Ik snap wel wat PLight bedoelt :P Ik voel me hier ook al een tijd minder thuis, sowieso ben ik geen zoetekauw en zijn de recepten dus niet aan me besteed en ik mis idd ook de discussies waar het topic ooit voor begonnen is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:52

Wat let je om een discussie op te starten?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:53

Ik was zwaar verslaafd aan suikers en heb toen ik begon met Kh arm verschrikkelijke afkickverschijnsel-en gehad, ben een week met hoofdpijn en trillingen op bed gebleven
Vandaar dat ik nu dus niet aan vervangers ga beginnen, deze zijn net zo verslavend en ik wil niet meer verslaafd zijn.
Daarbij moet ik zeggen dat imo 13kg te zwaar geen ernstig overgewicht is nogmaals ik woog 120 kg met mijn 1m65 en zit nu op de 85, wil er nog 10 kwijt en dan heb ik voor mijn lengte nog overgewicht, maar """""voor mij"""" is het dan goed, ik hoef geen fotomodel te zijn en respecteer wel degene die dat wel willen
Afvallen is voor mij een noodzaak geweest en niet voor het esthetische, dat kan met zoveel afvallen toch niet want geloof me ik heb vel over...
KH arm werkt goed voor mij, kan lekkere gerechten maken en in mijn gezin gaat het ook niet moeilijk man en dochter eten wel kh
Als ik lasagne maak, doe ik er voor mij een klein schaaltje bij en neem dan geen lasagnebladen maar courgette of auberineplakjes als pasta.

Ik ben echt bang dat als ik aan snoepgoed ga beginnen de stap naar gewone koekjes enz heel klein is

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:55

Het begon met een paar tips voor recepten en uiteindelijk staat er heel veel koek.
Daar heb je wel gelijk in, hoewel ik de brouwsels met veel ei niet zoet vind.
Heb tot nu toe alleen een pannekoek met spek gemaakt met amandelmeel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:56

Wat me let is dat ik heb gemerkt dat er op inhoudelijke vragen geen antwoord wordt gegeven. Dan stelt iemand een vrij interessante vraag en dan komt de volgende met "Oooh, wat is m'n boterkoek lekker en ik val evengoed af." Niet letterlijk zo, maar om het even duidelijk te maken :+ Er wordt nauwelijks gelezen, krijg ik het idee.

Maar goed, we hebben nu ook een soort van discussie, misschien dat die te transformeren valt :P

Edit: als voorbeeld: Iemand kwam het topic inrollen met echt een geinteresseerde houding ten opzichten van dieten en khd arm. Ik geef antwoord en een paar tellen later is de vraag verwijderd. En het was absoluut geen boze vraag. Ik denk (en dat weet ik niet zeker) dat diegene de eerste paar pagina's heeft doorgelezen, zich wilde mengen en er toen achterkwam dat het eigenlijk nergens meer over ging. Erg jammer, niets meer en niets minder.