de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:28

8nnemiek schreef:
Oh wat een mooi hekje marcella!!

Wij hebben vandaag op de plantjesmarkt gestaan met de plantjes die ik teveel had. Dat waren toch zo’n 7 kratten vol, en bijna alles verkocht :D
En met de opbrengst kan ik volgend jaar weer nieuwe moestuinzooi kopen :D
Dus dit weekend kan alles wat over is de tuin in, samen met de plantjes die ik thuis had gelaten.
[ [url=m/yEzsdH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q4HC9t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zag het in andere topic, echt ik heb tomaten plantejs van nog geen cm en dan die van jou! Wauw~!

Ceetje_bokt

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:40

Slim en goed idee, hier staan een stukje verderop ook allerlei planten te koop, onder andere sierappels voor €5. Helaas moest ik me bedwingen, want er moet nog veel gebeuren in de tuin, maar volgend voorjaar Sal ik mijn slag. Ze verkopen ook Hosta’s voor €1, maar die had ik al bij de Aldi gescoord.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:41

Bedankt hekje heb ik helemaal in mijn eentje gemaakt. :o

Afbeelding
Stambonen iets uit elkaar gezet en nog een paar tomatenplanten gekregen. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:40

Mooi Marcella!

Plantjes verkopen, leuk idee! Ik haal potgrond bij de Aldi, nooit echt naar kwaliteit gekeken eerlijk gezegd. Wil volgend jaar kijken om goede compost zelf te gaan maken. Ik heb gisteren de sleutels gekregen van ons nieuwe huis, paar maanden verbouwen en dan kan ik ook echt met de tuin beginnen.

Heb al plantjes en zaailingen klaar staan. Mijn moeder heeft wel rondom het perceel al bijenmix bloemen zaad gestrooid, ik hoop dat het op komt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:53

Leuk zeg. Hoe maak je compost zelf?

Ik ben een beetje wanhopig. Alles wat in mijn 1x1 kasje staat, gaat als een speer. (Aardappel, prei, knoflook, aardbei, rabarber, spinazie en doperwt) maar mijn kas met kruiden gaat helemaal niet. Ze zijn meestal wel uit gekomen en een paar sprietjes/blaadjes maar lijken daarna dood te gaan. Wat doe ik verkeerd?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 22:04

wij zijn vanmiddag bezig geweest met de mesthoop in mijn moestuinbak te gooien, morgen nog wat verder gaan en dan kan ik uitplanten *\o/* pff eindelijk :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:59

Super leuk idee plantjes verkopen. Hier aantal dingen die de volle grond in kunnen in de kas. Maar komende week word het savonds maar 6/7 graden. Zou het kunnen of beter wachten tot volgend weekend als het weer warmer word?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 05:08

Zit dus ook even met een dilemma heb nog teveel vroege rode kool plantjes bij elkaar staan. Denk dat ik ze gewoon even allemaal eruit gaat halen de mooiste zet ik weer netjes uit elkaar terug en de andere onder tunneltje naar buiten. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:47

Leuk idee, plantjes verkopen!

Hier is mijn vriend in al zijn enthousiasme een paar weken terug begonnen met galiameloenen te planten. Er zijn maar liefst een stuk of 20 uitgekomen. Zit ik nu met een hoop meloenenplantjes. Ik weet echt niet waar ik ze kwijt moet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:48

Je tuintje wordt steeds mooier Marcella +:)+

Leuk dat de plantjesverkoop zo goed ging! Die oranje geruite bekertjes zijn ook echt heel leuk :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:57

Heb hetzelfde maar 2 plantjes al vergeven van de meloenen. En voor de rest wacht ik nog even af of er nog wat gaat sneuvelen.

Had laatst ook in de zakken die in de kas gegaan zijn dat daar ook rotzooi tussen zat. En dat was DCM biologische telers grond. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:02

Hier vorig jaar potgrond van de lidl gehaald. Geen idee wat er in zat maar er schoot overal gras door die ik niet uitgetrokken kreeg. Nu zijn we een jaar verder en waar die potgrond lag staat het grad al kniehoog en in zaad. Vraag me nog altijd af wat voor rotzooi dat was. Heb er dit jaar van de boerenbond en daar ben ik heel tevreden van :j Volgend jaar hebben we eigen potgrond van de paardenmest :D

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:33

Ik gebruik de makkelijke moestuinmix en compost, daarin heb ik eigenlijk nog nooit vreemde dingen in gevonden.

Giolli schreef:
Leuk zeg. Hoe maak je compost zelf?

Ik ben een beetje wanhopig. Alles wat in mijn 1x1 kasje staat, gaat als een speer. (Aardappel, prei, knoflook, aardbei, rabarber, spinazie en doperwt) maar mijn kas met kruiden gaat helemaal niet. Ze zijn meestal wel uit gekomen en een paar sprietjes/blaadjes maar lijken daarna dood te gaan. Wat doe ik verkeerd?

Hoe je compost maakt durf ik niet met zekerheid te zeggen aangezien ik pas dit jaar ermee ben begonnen. Ik heb een compostvat en daarin gooi ik groente resten, dooie planten ect. Een aantal dingen mogen er niet op wegens ziektes of dat het dan gaat stinken. Daar zou je zelf even op moeten googlen.

Wat er verkeerd gaat bij je moestuin weet ik zo niet. Is er iets wat je verschillend doet? Begrijp ik het goed dat het twee verschillende bakken zijn? Heb je dezelfde grond/aarde in beide? Hebben ze evenveel zon?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:50

Ik heb wat zaadjes van de action gekocht en een moestuinbakje en daar zat zelf potgrond bij. Die heb ik daar dus voor gebruikt. Mijn bak op de grond heeft moestuingrond van het tuincentrum. Dat is volgens mij het enige verschil. Ja en dat het kastje op poten zaadjes heeft in van die kartonnen bakjes, de andere staan in de grond.

Ik baal er wel van, zijn enorm veel zaadjes die ik geplant had en nu allemaal dood lijken te gaan!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:01

Kan dan aan de grond liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:00

Dat ligt dan idd aan de grond. Sommige grond is gewoon echt slecht en bevat nauwelijks voeding.
Scheutje pokon eraan kan veel schelen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:06

Heeft hier iemand misschien een foto van kiemplantjes van kool? Ik heb een tijdje terug rode en savooiekool gezaaid, maar ik weet niet wat nou onkruid is en wat eventueel kool zou kunnen zijn.. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:11

Koolplantjes hebben een beetje hartvormige kiemblaadjes, lijken wat op radijsjes qua kiemblad.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:59

Ik gebruik grond van lokaal tuincentrum keten nooit vreemde dingen gevonden wel is een takje ofzo maar dat kan gewoon en prima grond. Heb in me tuin zelf bemeste aarde gegooit maar moet nu echt is flink regenen want me tuin meurt al 2 weken naar koeienpoep :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:53

Ha ha, bemest, inderdaad dan met koe blijkbaar Roosje 01.

Hier ook hartvormige blaadjes gehad die dood gingen en net zag ik er ook weer in mijn grijze pootjes bakken.
Ja, het zijn de spuiten en dat zijn kooltjes toch? Die hebben dus ook hartvormige blaadjes.

De worteltjes gaan iets doen! Zitten er nu denk ik dikke 2 weken in.
Afbeelding

De erwten, 2 soorten, zijn lage soorten, worden niet hoog, ook ca 2 wkn.
AfbeeldingAfbeelding

Dan de afdeling nog geen week in de grond, leuk deze gaan snel!
Hier zitten 3 soorten sla in, vind het altijd zo leuk dat dat kleine zaadjes zijn en bolletjes, het is knipsla, veldsla en rucola. 1 soort loopt duidelijk voor op de andere, was andere jaren ook zo.
Afbeelding
Even de bak andersom denken, foto is omgedraaid. :+
Afbeelding

Hier komt iets boven?? In het meest rechtse ehh, bovenste vakje.
Afbeelding
Afbeelding

En dan deze bak ook nog, komt ook iets boven.
Afbeelding
meest rechtse of bovenste vakje.
Afbeelding
En meest linkse of onderste vakje, denk dus de spruiten.
Afbeelding

En denk toch dat dit (hoop het in ieder geval), ronde courgettes zijn en geen sierpompoenen.
Hoewel die ook leuk zijn en voor de zekerheid heb ik gewoon ook nog courgettes gezaaid in 1 van de grijze bakken. Had ze ook elders, maar volgens mij heb ik die al weer vermoord.
Afbeelding

Komkommers staan stil, die vinden het denk ik te koud.
Afbeelding

En tja, hier heb ik dus heel wat vermoord, wat het ook was....
En in de vensterbank heb ik nog 3 cm grote tomaten plantjes, zucht, die willen ook niet.
Afbeelding

En slakken.. ik had 20 of zo Afrikaantjes geplant, nou complete volkeren moord...
Dit is over van die waar ik nog iets van terug kon vinden..
Afbeelding

Slakken eten zo ongeveer alles van afrikaantje tot petunia en alles verder ook.
De mieren eten mijn viooltjes.
De bladluizen slopen mijn stamrozen en worden vergezelschapt door horde mieren.
De buxusmot rupsen hebben de buxus gedecimeerd en dan hadden we nog... ehh, hmm andere rupsen die de viooltjes en die madeliefachtige bloemen opeten.
Het is hier oorlog!!!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:50

Ja mijn petunias zijn ook flink aangevreten elk jaar maar ze houden stant gelukkig. Heb wel is plantjes gekocht en daar vond je dag later niks meer van terug echt balen gewoon. Net of je slakken voer heb gekocht

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:44

Doet mij herinneren dat ik bij het bloemen gedeelte slakkenkorrel moet strooien anders zit ik wel te wachten tot er wat boven kom, maar als het niet de kans krijg om boven te komen. Had ook een van de kroppen sla die last had van vreterij. :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:05

8nnemiek schreef:
Koolplantjes hebben een beetje hartvormige kiemblaadjes, lijken wat op radijsjes qua kiemblad.

Dank! Daar red ik me wel mee ;)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:24

Ik heb juist express hier en daar bloemen gepland om daar de slakken heen te lokken. Dan blijven ze uit mijn groente en kruiden....

En nu die stomme kikker terug. Had zijn stukje grond helemaal kaal gemaakt. Nieuwe potgrond erop en houtsnippers erop. Heeft meneer zich ingegraven in de snippers. Kreeg een hart aanval toen ik kruiden ging knippen voor het eten....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:06

Slakken schijnen gek op Chinese kool te zijn, in de categorie iets planten voor de slakken en ze daar dan elke keer weghalen ;)

Ik zou je kikker wel willen hebben hoor :D