De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:05

Mjetterd schreef:
Leuk topic dit! Ik heb een kweekkasje met kruiden (plastic van de action), die ik later ga overplanten in bakjes bij het keukenraam.
En ik heb nog zaadjes liggen voor tomaten en aardbeien, die ik ook eerst wil planten in een kasje en daarna wil overplanten in de tuin.
Weet iemand wanneer je het best tomaten en aardbeien in de tuin kan zetten? Dan weet ik wanneer ik ze in het kasje kan planten.

Qua kruiden heb ik:
Dille, bieslook, corriander, munt, sage (nederlands woord vergeten), roosmarijn en tuinkers.

De zonnigste plek :D

Waar kom jij vandaan *D De meeste kruiden schrijven we anders :) Ik weet niet of tuinkers in de volle grond kan, heb t zelf altijd in de keuken gehad.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:17

Ik zat ook al te kijken Antheman, sage is trouwens hier Salie.
Mijn handen jeuken enorm om een gedeelte van de doperwten buiten te zetten, ze beginnen binnen al te bloeien :') Gelukkig zijn het stambonen en geen stok, dus ze worden al niet zo heel hoog. De sperciebonen zijn wel stokbonen en die komen dus heel ouderwets tegen de tonkinstokken te staan. (ook die gaan rustig door, ik heb ze maar in de slaapkamer gezet, daar is het wat koeler. Mijn man vond het alleen net een wietkwekerij worden in huis haha)
En ook hier eindelijk wat gespetter, mag nog wel wat meer, zeker als het dit weekend tegen de 20 graden aan gaat worden! *\o/*

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:22

Hier nog steeds geen regen, en de tuin heeft het echt wel nodig, ik had in de 1ste mooie week van maart al behoorlijk wat spul buiten gezaaid (hoop dat het de vorst overleefd) dat heeft om nog te kiemen wel water nodig.

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:33

Net even weer planten checkup gedaan.
De bonen gaan ook ineens snel, heel grappig, 1 blad en daaronder 2 halve dopjes lijkt wel.
Spitskool gaat ook goed.
Komkommer staat even stil met groeien.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:26

_CS_ schreef:
Net even weer planten checkup gedaan.
De bonen gaan ook ineens snel, heel grappig, 1 blad en daaronder 2 halve dopjes lijkt wel.
Spitskool gaat ook goed.
Komkommer staat even stil met groeien.

heb jij ook net stamslabonen (of iets dat erop lijkt) geplant?
Ik had er acht geplant, waarvan er al 5 boven de grond zijn, ik vind de bladeren erg stevig, en die 2 halve dopjes hebben die van mij ook, ik vind het er heel grappig uitzien :j

Uhmm, ik dacht dat je het kasje er binnen af moest halen als de planten opkwamen?

Wordt het werekelijk 20 graden van het weekend? Ik hoop het! *\o/*
Ik keek net naar buiten, en er zitten wat lichte spetters op de ramen, jammer, ik had op meer gehoopt
(zolang het maar niet vanavond rond zeven en rond half tien is, want dan ga ik naar de manege :D )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:32

Even gespiekt welke bonen ik heb (kon niet kiezen tussen al die bonensoorten, zoveel jemig).
Heb lage slabonen, geen idee wat het is, of ze uberhaupt wel klimmen, weet echt niets, slecht he :=
Gauw even gespiekt op google, maar mijn bonen hoeven dus niet te klimmen kom ik net achter :o

Ik heb niets meer binnen in kas staan, de laatste is vandaag de deksel eraf gegaan, omdat het niet meer paste.

Moet even kijken wanneer ik de tomaten iets moet geven om tegenaan te klimmen/steunen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:40

Dit zijn dus lage bonen ..
Afbeelding

En dit zijn stokbonen..
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:51

Hier net gaan miezeren :) Mooie fijne regen is het,zand stuift al niet meer...

Zag alweer wat nieuwe mensen...leuk welkom :wave:

Denk dat mijn tomaatjes wat meer ruimte willen,denk dat ik ze morgen in grotere potten ga zetten.Zo redden ze het toch niet tot half mei.

Hmmm....ik had vorig jaar een berg champignons in de mesthoop groeien :+

Alles zal nu hard gaan groeien...onkruid het hardst denk ik...ga ook maar weer op zoek naar het bord "onkruid gratis af te halen,zelf plukken" :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:11

Hmmmm... het leek me ook leuk én lekker om sugar snaps en peultjes in de -nu nog gras- extra moestuin te zetten, maar moet je die ook voortrekken binnen? En zijn er rassen die aanbevolen kunnen worden qua makkelijkheid, vraatbestendigheid enzo?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 18:22

Oh, maar met brandnetels kun je heerlijke dingen doen hoor! Ze zijn nu nog te klein, maar binnenkort maak ik weer pesto's en soep ervan. En paardenbloemblad kun je door de sla doen. Muur schijnt ook lekker te zijn. Er worden zelfs vele zuringzaadjes verkocht.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:26

Antheman schreef:
Oh, maar met brandnetels kun je heerlijke dingen doen hoor! Ze zijn nu nog te klein, maar binnenkort maak ik weer pesto's en soep ervan. En paardenbloemblad kun je door de sla doen. Muur schijnt ook lekker te zijn. Er worden zelfs vele zuringzaadjes verkocht.

haal jij zaad voor brandnetels in ene winkeltje, of ga je zelf op onderzoek uit in de bosjes?
Ik ben erg benieuwd hoe brandnetel nou smaakt, maar ik ga het niet uit de bosjes plukken, alle honden plassen daar :')

_CS_, ik heb ook geen idee of ik klimbonen heb, ik hoop het wel, anders heb ik een heel rek vol met kapucijners, en daarnaast nog 2 m2 met mijn bonen :')

Ook mijn tomaten worden te groot, net een paar grotere potjes binnen gezet zodat de aarde van buiten even kan opwarmen, dan zet ik de meeste morgen erin

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:46

Ja, ik heb dus de lage bonen, wel jammer, had stukje gereserveerd voor klimbonen.
Maar er zijn zoveel bonensoorten te verkrijgen, horendol word je ervan, en als leek wel je al helemaal niet wat je moet hebben.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:01

_CS_ schreef:
Ja, ik heb dus de lage bonen, wel jammer, had stukje gereserveerd voor klimbonen.
Maar er zijn zoveel bonensoorten te verkrijgen, horendol word je ervan, en als leek wel je al helemaal niet wat je moet hebben.

En bedankt, dat is heus heul hoopvol.... :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:03

Ik heb Bushbeans/struikbonen,die gaan lekker in de bak :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:26

Kijk dan gewoon op http://www.moestuin-zaden.nl/a-28626688 ... onder-rek/

Daar zijn de zaadjes behoorlijk duidelijk qua wat het is, wat je er mee moet doen, welke soort het is (zodat je makkelijk wisselteelt toe kunt passen) en hoe hoog ze worden. En het zijn er niet gelijk 3 miljoen (die je toch niet gebruikt) per zakje :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:13

pmarena schreef:
Kijk dan gewoon op http://www.moestuin-zaden.nl/a-28626688 ... onder-rek/

Daar zijn de zaadjes behoorlijk duidelijk qua wat het is, wat je er mee moet doen, welke soort het is (zodat je makkelijk wisselteelt toe kunt passen) en hoe hoog ze worden. En het zijn er niet gelijk 3 miljoen (die je toch niet gebruikt) per zakje :P

Eens, maar dat zijn wel pakketten en ik houd niet van pakketten. Er zitten heel veel dingen in die we niet lustten of die ik helemaal niet aan wil schaffen, maar ik zal wel eens verder spitten op de sitem, bedankt!!

Ik wil nog steeds eens naar Danny toe in St.Willebrord, maar ik hoef die kant niet meer uit voorlopig...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:24

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:46

falionrule schreef:
Antheman schreef:

haal jij zaad voor brandnetels in ene winkeltje, of ga je zelf op onderzoek uit in de bosjes?
Ik ben erg benieuwd hoe brandnetel nou smaakt, maar ik ga het niet uit de bosjes plukken, alle honden plassen daar :')

Ik woon op 1,5 hectare :+ Dus zelfs in de tuin is brandnetel te vinden.
Op de wei zeis ik het, en dat eten de paarden op. Ik trek het in het voorjaar ook met wortel en al eruit. En sommige plekken laat ik maar, het is echt teveel om allemaal onder controle te houden. :')
Brandnetel smaakt vrij aards.

Wat doe jij met tomaten?? Ze groeien hier voor geen meter! Ze staan in de vensterbank op t zuiden, veel zonlicht. Maar ik stook niet zo hard, dat geef ik direct toe.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:09

Antheman schreef:
Ik woon op 1,5 hectare :+ Dus zelfs in de tuin is brandnetel te vinden.
Op de wei zeis ik het, en dat eten de paarden op. Ik trek het in het voorjaar ook met wortel en al eruit. En sommige plekken laat ik maar, het is echt teveel om allemaal onder controle te houden. :')
Brandnetel smaakt vrij aards.

Wat doe jij met tomaten?? Ze groeien hier voor geen meter! Ze staan in de vensterbank op t zuiden, veel zonlicht. Maar ik stook niet zo hard, dat geef ik direct toe.

Ooh, geen wonder dat je dan gratis brandnetels hebt, zoveel luxe heb ik niet :+

Mijn tomaten staan hier in het zuiden (?), iig staat de zon er vanaf een uur of 10 een aantal uur op.
Ze staan bij het raam, en hier stoken wij ook niet zo hard hoor! Ze staan juist in de kamer van mijn zusje, en daar staat de verwarming alleen aan als mijn ouders bang zijn dat de leidingen vastvriezen.
Ze zijn redelijk groot, maar ik moet bekennen dat ik half februari al ben begonnen met voorkweken (volgens het pakje kon het :D )
's avonds laat ik ze meestal gewoon in mijn kamer staan, daar is het iets warmer.

edit: zal ik anders een foto geven? Ik ben toch trots dat ze het hebben overleefd. Mijn zonnebloemen verdronken vroeger altijd al na twee dagen XD
Bovendien heb ik er eentje met rare vlekjes op de steel, dus ik wilde sowieso een foto plaatsen morgen (als ik eraan denk)

nouja, dan zal ik nu weer gaan leren, 2 proefwerken morgen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:16

Bonen is wel leuk om nu al te proberen, maar als de temp nog een keer richting vriespunt gaat is alles dood, dus ik zou nog even wachten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 22:16

Foto is altijd leuk!!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:34

Oh ik heb gewoon chineze boontjes en erwten in de kas gezaaid, weliswaar in de volle grond, die komen wel wanneer ze willen :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:01

Mijn tomaten gingen ineens best slecht, dus ik heb ze heel ietsjepietsje voeding gegeven, sindsdien groeien ze weer goed.
Verder staan ze op de vensterbank die de meeste zon vangt *als die schijnt*.

Ik ga vanmiddag als het droog blijft het worteldoek vastschieten, en dan kan ik de border gaan vullen.
Ik zit op aardige zandgrond, dus de onderlaag wordt zandgrond, daarbovenop wou ik compost doen, en daar bovenop tuinaarde.
Of raden jullie iets anders aan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:07

_CS_ schreef:
Mijn tomaten gingen ineens best slecht, dus ik heb ze heel ietsjepietsje voeding gegeven, sindsdien groeien ze weer goed.
Verder staan ze op de vensterbank die de meeste zon vangt *als die schijnt*.

Ik ga vanmiddag als het droog blijft het worteldoek vastschieten, en dan kan ik de border gaan vullen.
Ik zit op aardige zandgrond, dus de onderlaag wordt zandgrond, daarbovenop wou ik compost doen, en daar bovenop tuinaarde.
Of raden jullie iets anders aan?

Voedsel! Dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik heb ze in kokosvezel staan en dat is goed voor 6 weken voedsel.
Dan maar compostthee maken, ik kan moeilijk verse compost op de steeltjes mikken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:26

Sonja_vR schreef:
Breghje, ze hebben ook gewoon losse zakjes
http://www.moestuin-zaden.nl/c-1935954/ ... uin-zaden/
maar voor kleinverpakkingen is hobbyzaden.nl ook een goeie

Thanks, had ik idd met doorspitten van de site ook gevonden. :D En de vensterbank leeg gemaakt *Lees, de tuinkers die niet meer hip was voor blaag de gft in gemieterd en bakjes gezocht voor mijn zaadjes* Dus ik kan in elk geval al rode peper, bladpeterselie eeen..... nogietsmaardatbenikkwijt gaan voortrekken.