Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:13

Er zitten vrij veel suikers in een appel, alleen in druiven nog meer :)
Ik weet wel dat appels een redelijk vezelrijk fruit is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:16

Maartje: ik gebruik wel speltbloem of speltmeel en ik vind het ook echt een superlekkere 'korst' :) misschien inderdaad wat te weinig kruiden gebruikt? Gedroogde bieslook is bijv ook heel lekker om door het beslag te roeren!

Ik ben meer een peer, maar heb op het moment gewoon overal teveel vet :+

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:05

appel is qua GI 1 van de beste keuzes qua fruit dacht ik

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:07

ben speltpannekoekjes aan het bakken voor morgen....zo'n zin om er 1 op te vreten met veel stroop :+

Heb maar een cracker pindakaas gepakt.....zat net calorieen pindakaas te kijken, wordt je ook niet blij van zeg :{

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:30

doe voor de speltpannekoekjes nu trouwens: 1 kop speltmeel, 1 kop gebroken lijnzaad, 1,5 kop karnemelk, 1/2 kop spa rood, snufje zout, ei. Moet wel voedzaam zijn denk ik

ruikt heerlijk hier

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:33

Klinkt lekker :9 moet nogsteeds op zoek naar speltmeel in dit conservatief etende dorp!
Ingeving is ook mislukt.... Bij de molen in het dorp verkopen ze wel 40 soorten meel, maar niet van spelt -O-

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:47

Idd mooie lijst maartpaard!
Vogeltje, hier ook algehele vetzucht :p

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:06

Ik heb juist ergens gelezen dat Appels helemaal niet zo gezond waren, ze zouden maar weinig vitamines bevatten en juist veel suikers. Gaat zoeken, gevonden!

'Appels en appelsap bevatten nauwelijks vitamines. Hetzelfde geldt voor druiven en druivensap. Een appel bevat even weinig vitamine C als 1 aardappel of een plakje gebakken lever. In appels zitten ook geen andere vitamines. Er zit wel kalium in. Goed voor de bloeddruk, maar veel is het niet. Een appel levert verder 2 gram vezel, maar tegen constipatie helpt een volkoren boterham beter.'
Bron: prof. dr. Martijn B. Katan, 'Wat is nu gezond? Fabels en feiten over voeding' (Amsterdam 2012)

Daar ging mijn denkbeeld over appels, ik maar denken dat ze super gezond waren en boordevol vitamines te zitten.. blijkt dat even tegen te vallen. Het is natuurlijk altijd nog beter dan een fles cola opdrinken, maar het eten voor de vitamines hoeft dus ook niet. En je moet nog oppassen ook voor de suikers die je glazuur aantasten. :(

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:55

He bah heb net 3 appels en een bak druiven gekocht :P Nou ja toch lijkt fruit me gezonder om tussendoor te nemen dan andere snacks of meer brood oid, dus ik eet ze gewoon op. Ik vind het wel moeilijk om nog variatie aan te brengen in voedzame tussendoortjes en middageten. Want een kiwi vult niet echt. En voor middageten kom ik ook niet veel verder dan brood, pannekoekjes of een tonijnsalade

Nu ben ik toch wel heeel benieuwd naar die japanse pizza zeg. Jammer dat ik deze week, op donderdag na, niet thuis eet. Heb voor donderdag alle ingredienten al voor gevulde paprika gekocht. Ach ja, is ook erg lekker.

Vanavond dus etiquettediner gehad. Super lekker eten en daarna nog ruim een uur gedanst (stijldansen) en vanmiddag ook al een uur, + 45 min gefietst vandaag..genoeg beweging dus.

Mooie lijstjes weer en veel gepraat over striae etc. Heb ik gelukkig (nog) niet, maar weet wel dat het inderdaad nooit helemaal weg trekt. Mijn zusje (17) heeft het ook gekregen nadat ze het laatste jaar wat aan is gekomen door blessures en minder sporten.
Wat ik wel herken is het smalle bovenlijf en de wat bredere heupen en (boven)benen. Helpt yoga ja MaartPaart? Ik wil daar volgende week eens naar toe op de Aclo

Speltpannenkoekenbeslag van colway klinkt goed. Ik heb alleen geen spa rood, zou gewoon water ook kunnen? En die pannenkoeken kun je toch goed invriezen? Heb namelijk nog melk staan die morgen echt wel op moet, maar deze week eigenlijk niet ingepland om pannenkoeken te eten. Probleem zo koolhydraatarm mogelijk overdag te eten door al mijn 'etentjes' s'avonds.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 00:16

Haha, net de dingen die weinig vitamines zouden bevatten. Maar het is idd beter dan andere fabrieks tussendoortjes, dus gewoon blijven eten zou ik zeggen. :) Ik herken me ook wel in het probleem weinig variatie aanbrengen. Middageten is vaak inderdaad brood, of getoast brood met eiersalade, schaaltje kwark, omelet of iets dergelijks. Probeer er vaak ook nog een stuk fruit bij te eten, soms in pure vorm, soms in de blender. Ben erg fan van de melk, banaan en brinta, dat vult aardig. Maar in dit topic doe ik wel ideetjes op en soms koop ik gewoon iets op de markt waarvan ik geen idee heb wat ik ermee moet en kan of hoe het smaakt. Even googlen en dan komen er vanzelf leuke gerechten naar boven. Zo is het denk ik de 1e keer in me leven dat ik spitskool heb gegeten. Ja mensen, het bestaat nog, haha. Morgen ga ik voor een wrap met kip, gewokte spitskool, champignons, uitje en paprika met een knoflooksausje denk ik. En dan is hopelijk de spitskool weer op. Maar ik kan zeker de japanse pizza aanraden! Echt een lekker, vegetarisch gerecht.

Ga nu ook maar slapen, morgen om 8 uur er weer uit. Me lichaam heeft ook wel wat rust verdient na het uurtje circuittraining weer van vandaag. Merk dat het allemaal alweer een stuk beter gaat bij die training, nog steeds een uitdaging voor me lichaam maar merk dat me lichaam het ook beter aan kan. Altijd fijn. Morgen waarschijnlijk weer een stukje hardlopen. Iemand daar misschien verstand van wat nou beter voor je is qua conditie, intervaltraining of gewoon gaan rennen en stoppen wanneer je 'klaar' bent. Ik stel nu voor mezelf iedere week een doel, ik maak iedere week me looprondje wat groter. Vaak de eerste keer nog met een stuk wandelen tussendoor maar daarna probeer ik het ook zonder loopronde in te lassen. Heb het vorige week opgenomen en heb toen 8 minuten gerend in 'normaal' tempo. Merk dat de looppauze's me vaak wel goed doen, ik ga nu niet helemaal kapot en merk dat ik na een korte pauze weer energie heb om verder te rennen. Is het dan misschien beter om me rondje gewoon een stuk groter te maken en gewoon meer pauze's in te lassen totdat ik op een gegeven moment geen pauze meer nodig ben? Of zal ik gewoon verder gaan met het proberen non-stop te lopen en me rondje beetje bij beetje groter te maken? Iemand ervaring/kennis ermee?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 00:20

Als je een loopschema volgt (zoals bijv die van evy) loop je meerdere stukken aan één stuk met een aantal korte pauzes (1, 2 of 3 min) Die loopstukken bouw je steeds met één of twee minuten op ongeveer

Maar wat nou beter is, interval of lang, weet ik niet. Op de vereniging doen wij het afwisselend. De ene keer doen we een duurloop, de andere keer wat kortere intervallen

Ik maak inderdaad ook 1 a 2x per week een omelet als middageten. Salades vind ik toch vrij prijzig om elke dag te gaan eten. Misschien moet ik ook eens kijken naar bonensalades, dat lijkt me ook wel eens leuk ipv sla

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 00:25

Ja, ik heb dus een tijdje met Evy gelopen, tot les 16 ofzo ben ik toen gekomen maar toen brak de winter aan en zag ik het neit zitten om met die kou te gaan lopen. Ik ben er zelf ook nog niet overuit wat ik nou fijner/beter vind. Bij Evy heb ik bijvoorbeeld nog nooit 8 minuten achter elkaar gelopen en dat deed ik dus nu meteen met de 1e keer hardlopen. Ik denk wel dat ik op een gegeven moment tegen een zogenaamde spreekwoordelijke muur zal lopen zodra mijn rondjes veel groter gaan worden. Ik zal waarschijnlijk meer pauze's moeten inlassen dan dat ik misschien wil, maar ik zie het dan ook positief, hopelijk kan ik dan continu pauzes er tussen uit halen en uiteindelijk me rondje wéér wat groter maken. De tijd zal het uitwijzen, maar ik dacht ik vraag het gewoon, wie weet dat iemand heel stellig beweerd dat interval véél beter is dan duurloop. Haha.

Oké en nu ga ik echt slapen! Heb nog meer 7 en een half uur te gaan, eigenlijk alweer te weinig. :P

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:00

Goedemorgen!
Ik heb ook met een schema opgebouwd, en dan dus ook afwisselend duurlopen en intervallen. Ik vond de intervallen altijd inspannender!
Beetje jammer van de appels :+ Ik ben ook gek op druiven, die zal ik deze week maar niet bestellen bij de groenteboer (komt aan huis), al die suikers. Zou eigenlijk wel wat meer ei moeten eten.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: kopje thee op bed van lief <3
O: cracker met honing
T: Fruitsalade van 1 mango en een aantal aardbeien, cracker met hummus
L: Sla met kk, tomaat, pijnboompitten, augurk en wat geitenkaas.
T: rijstwafel met pindakaas :9 en een paar worteltjes
A: Strogonoff (vriendje is er gek op, die blijft het maar halen) met witlofsalade en gebakken aardappelen (beetje vriendje-dag, hij vindt een keertje aardappeltjes erbij ook wel lekker).
Verder krijgen we nog visite, maar ga proberen niet te snaaien.
Vind dat ik veel ga eten vandaag, haha.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:13

Good morning :D

Hm jammer van die appel, het is juist zo lekker met een beetje kaneel erbij! :P Maar ik heb ook altijd wel een suikerdip als ik alleen een appel heb gegeten, dus ik sta er niet zo van te kijken eigenlijks.

Mara: ik denk dat opbouwen via zo’n schema als dat van Evy misschien beter is. Qua conditie zou ik het niet weten, maar qua motivatie sowieso :') Als ik ren totdat ik echt uitgeput ben, wil ik de volgende keer niet meer. Maar als ik het gedoseerd opbouw, blijft het leuk! Maar dat werkt voor iedereen anders denk ik :) Overigens: bij Evy gaat het opbouwen na een tijdje redelijk snel. Je begint met heel veel stukjes van maximaal 3 minuten idd, maar vanaf een bepaalde les worden de stukjes steeds langer, tot je 1x 15 minuten loopt, minuut pauze, 20 minuten. :)

Ik heb eigenlijk weinig tot geen last van te weinig afwisseling. Ik neem ook wel eens gewoon brood voor de lunch eigenlijk. En anders verschillende salades (met overgebleven groenten), of japanse pizza, of omelet met groenten, of fruit, of apple crumble, of iets met havermout, of kwark met verschillende 'vullingen', of… En qua tussendoortjes bak ik verschillende koekjes, of pak ik groenten, of een eat-naturalreep (als ik wil zondigen :+ ), of nog een glas overgebleven smoothie, of een cracker, of fruit met noten, of…

Ik zit nu aan een klein ontbijtje van twee speltcrackers met komijnenkaas. Heb nu even haast, mn veulen gaat voor t eerst bij de hoefsmid. Als ik terugkom, ga ik een lekkere smoothie maken!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:18

Die eat-naturalrepen zijn :9

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:28

Phylos, Jij bent toch hardstikke slank, of ben je de afgelopen twee jaar aangekomen :P
Noor, Lief vriendje hoor! Maak je de stroganoff zelf, of haalt vriendje dat kant en klaar bij de slager?
Intervaltraining vind ik drie keer niets, Heb met Evy gelopen, maar na drie weken ben ik gestopt want de motivatie was gedaald tot 0,0. Ik ben gewoon begonnen met 5 km hardlopen :o

O: 250 ml Halfvolle melk met 5 scheppen Brinta
T: Was te lui om iets te maken. Mijn bed lag zo lekker!
L: Iig een mueslibol met 5% smeerkaas en ik hoop dat er nog iets van sla is in de kantine
T: Kopje bouillon
A: Shoarmavlees, volkorenrijst met noten en peultjes

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:37

Klopt mootje ik ben ook wel slank en ben niks aangekomen de afgelopen 2 jaar inderdaad :P Mijn gewicht zit zelfs net iets boven ondergewicht, maar ik vind mijn verhoudingen gewoon een beetje apart..
Ach ja iedereen heeft wat iets te 'zeuren' over zichzelf natuurlijk, maar ik weet ook donders goed dat ik eigenlijk niet mag klagen. Maar als je slank bent heb ik het idee dat elk klein vetrolletje of bubbeltje extra opvalt ofzo :+

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:45

@Mara Fijn dat t lopen zoveel beter gaat! bij Jesse van de Velde zeggen ze dat je beter interval trainingen kunt doen zodat je lichaam geen/minder cortisol(dacht dat het dat stofje was anders is het een ander stofje wat ze niet goed vinden het was in iedergeval een vetopslaand hormoon)aanmaakt zoals bij duurloop.
@ Pylos: Voor tussen de middag eet ik ook regelmatig salades en dat hoeft niet per se duur te zijn. Bonen schijnen heel gezond te zijn (vooral de adzuki bonen,maar ook groene mungbonen kijk bij de turkse supermarkt die hebben veel soorten en niet te duur) en kunnen overal bij/door heb van de week ook nog hele granen gekookt (dit keer was het rogge) en neem ook regelmatig groene linzen (hebben ook een lage GI) Je kunt deze ingredienten in een wat grotere hoeveelheid koken en dan een aantal dagen bewaren in de koelkast. Meestal doe ik er doorheen wat ik in huis heb. Favorieten zijn : rode paprika ,avocado,wat nootjes, en voor het zoetje een stukje zacht fruit(had 14 april een doos van 12 kaki's op de markt gekocht en die worden heel mooi om de beurt rijp) wat voor handen ligt. Maar ook groenten wat niet opgegaan is zoals bloemkoolroosjes ,broccoli, bietjes.Ook maak ik weleens een vers soepje boordevol groenten. moet je alleen wel wat hebben om het op te kunnen warmen. Van de week een kilo bak roma tomaten voor een euro gekocht dat samen met een uitje en wat kruiden en bouillon tot een soepje gesmeed :)
Wat ik verder van druiven weet is dat ze inderdaad wel bomvol suikers zitten maar dat er ook enorm veel enzymen in zitten wat ook goed is voor je . Ik zou ze dus niet schrappen uit je menu maar er verstandig mee omgaan en ze eten als je weet dat je daarna nog in beweging komt.
Gister zelf spelt/zaden crackers gemaakt. Ze zijn erg goed gelukt en niet zo super hard als degene uit de winkel. Voor degenedie het willen proberen:
180 gr volkoren spelt meel
50 gr amandelen(door de blender gehaald tot vrij kleine stukjes)
25 gr gebroken lijnzaad
25gr sesamzad
20 gr havermout
10gr tarwezemelen(kan je ook weglaten)
1 tl zeezout
4 el cocosolie
90ml water

verwarm de oven op 220 gr
Hussel eerst alle droge ingredienten door elkaar en vervolgens de olie en water zodat het een deeg wordt.
doe de helft van het deeg op een stuk bakpapier en rol het uit tot een plak van 2 a 3 mm dik(dat gaat het best als je het deeg op bijna het uiteinde van de rol bakpapier legt en vervolgens de rol bakpapier over het deeg uitrolt zodat je met de deegroller op het papier rolt en niet op het deeg, hoop dat het zo duidelijk is :) )maak een rechthoek van het deeg en maak met de achterkant van een vork strepen op het deeg zodat als het klaar is het in mooie stukken te breken is.
bak het deeg 12 min en laat even afkoelen in de oven. Doe met het andere stuk deeg hetzelfde.

Heb van de week ook ontzettende eetzin,kan de hele dag wel eten . Zit in mn periode en hoop dat het gauw over is. Eet wel de hele dag gezonde dingen maar wel (veel)te veel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 08:48

Klinkt goed hesterve! die crackers! ga het binnekort bij mn schoonouders is proberen!
mijn eigen oven is daar helaas niet geschikt voor :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:31

@ Mara laatst met een collega erover gehad die veel hardloopt en ook trainingen in buitenland doet, met intervaltrainingen vergroot je je uithoudingsvermogen

Morning dames, jammer van de appels, toch blijf ik in ze geloven, ik vind ze lekker en ze vullen bij mij goed, last van een suikerdip daarna heb ik zelden, dus ach :D

O: Lauw water + Citroen
O: Smoothie van 100gr bloekool, 1 stengel bleekselderij, stukje ananas, halve citroen, 2 sinaasappels, halve banaan
O: 1 speltpannekoek met een beetje sanwichspread
T: Appel
L: Salade van babyleaf, mais, kidneybonen, rode ui, paprika, en gemarineerde kipstukjes
T: Ik heb niets mee :( Kijken of ik het vol houd
D: Weet nog niet, denk zalm met mozarella uit de oven

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:35

Van witte druiven krijg je sneller cellulitis toch? }:0

Ik zie net da dat dus niet zo is, haha :o Ik eet serieus daarom geen witte druiven :D

Hier nog een ander leuk iets voor de huid

Citaat:
Gelukkig is er ook een cellulite-creme die u zelf kunt maken! Leuk om te maken, en een stuk goedkoper. Als eerste mengt u twee eetlepels amandelolie met één eetlepel havermout. Meng dit goed door elkaar. Masseer dit dan in de huid, met kleine cirkelbewegingen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:36

hesterv, ohh die ga ik uitproberen die Crackers!

Ik had ook onwijze trek, stabiliseert gelukkig weer nu

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:59

O: glas water met citroen
O: fruitsmoothie met yoghurt en chiazaad en boterham grillworst
t: kiwi, druiven en handje noten
L: Magere kwark/muesli/rozijnen/lijnzaad/chiazaad en een speltcracker met kaas
T: rauwkost (wortel/komkommer/paprika/tomaat)
A: weer 3 gangen op de vereniging. Vooraf hartige pannekoekjes, hoofd stoofpotje, na iets met noten. Misschien dat ik het toetje maar laat staan vandaag.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:00

Ik eet weinig chia zaad merk ik laatste tijd, maar door een smoothie is dat wel lekker?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:01

ja hoor, ik vind het totaal niet storend. Had er nu ook bessen door en die hebben ook van die kleine pitjes. Ik lepel een smoothie ook op, dus het is bijna hetzelfde mondgevoel dan wanneer ik het door de kwark doe.

Kunnen die pannenkoekjes van jou ingevroren worden? en kan ik spa ook vervangen door gewoon water?