Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:57

Hier vanmiddag eindelijk de groentetuin nogmaals de aarde omdraaien, en daarna kan ik gaan zaaien!
Hier gaat de basilicum en bieslook erg hard, peterselie lijkt nu ook wel op te komen. Aardbeien gaan goed, de kruisbes begint ook al besjes te maken :D
En vorige week ontdekt dat die ene leuke boom in de tuin een kersen boom is :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:25

Leuk Saffier!

Gooien jullie trouwens ook groenten in de vriezer? :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:08

Wat ik me nu toch wel echt serieus af vraag, iedereen heeft het over "courgettes", "komkommers", "tomaten", et cetera. Als ik dus naar de winkel ga voor zakjes met zaad, vind ik nu dus nooit gewoon een zakje met bijvoorbeeld "courgette" er op, maar tig zakjes met "courgette" en dan dus allemaal verschillende rassen/soorten (wilde het merken noemen :+ ).

HOE weten jullie welke je moet hebben? Ik snap dat de rode, gele en anders gekleurde courgettes dan wel afvallen als je een "gewone" groene wilt. :+
Zo zijn er nog veel meer, proberen jullie ze gewoon uit? Of weet je echt welk ras/soort je wilt hebben.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:55

Ik google meestal eerst voor ik echt iets aanschaf en anders vraag ik het in de winkel :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:53

Ik koop gewoon wat, na de achterkant gelezen te hebben :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:04

Hier helaas nog geen grote vriezer, ben nu "de franse" marktplaats aan het afzoeken naar een grote vriezer.. (anders wordt dat pas na de bruiloft)
Morgen echt aan de slag in de groentetuin!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:10

Ik zie nu pas dat je in viva la france woont :+
Leuk!

Ik heb ook nog geen joekel van een vriezer,
Maar ben wel op zoek Haha! :D

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:11

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:28

Die vind ik wel heel erg leuk!! Gaat even zoeken of we een Aldi in de buurt hebben. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:50

loulou schreef:
radijsjes zijn van zichzelf een beetje bitter. gewoon zo vind ik ze niet echt lekker, maar in salades vind ik ze wel heerlijk.
nu dus voor het eerst een ovenschotel geprobeerd en dat beviel ook erg goed :j

Bitter?? >;)
Radijs is wat scherp maar verder vrij smakeloos, ze hebben stevige, knapperige bite.
Hoe groter de radijs, hoe meer het scherpe eraf is, de kleintjes kunnen best pittig zijn.
Maar dat is ook afhankelijk van het ras natuurlijk, ze zijn doodsimpel te kweken, groeien hard ook, enige wat je wel moet doen is uitdunnen of op afstand herplanten.

Ik eet ze graag uit het vuistje met een beetje zout en/of peper of in een mix met andere rauwkost, komkommer erbij is heerlijk, smaken zijn tegengesteld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:53

Quir schreef:
HOE weten jullie welke je moet hebben? Ik snap dat de rode, gele en anders gekleurde courgettes dan wel afvallen als je een "gewone" groene wilt. :+
Zo zijn er nog veel meer, proberen jullie ze gewoon uit? Of weet je echt welk ras/soort je wilt hebben.

Ik ga altijd af op de beschrijvingen op het zakje, vaak verschillen ze in zaaitijd en oogsttijd, sommigen kunnen wel tegen vorst anderen niet. Sommigen worden groter, zijn resistenter tegen ziekte's, hebben meer smaak enz.
In het algemeen dan hé, met courgette's heb ik geen ervaring.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:28

anneliesdj schreef:
loulou schreef:
radijsjes zijn van zichzelf een beetje bitter. gewoon zo vind ik ze niet echt lekker, maar in salades vind ik ze wel heerlijk.
nu dus voor het eerst een ovenschotel geprobeerd en dat beviel ook erg goed :j

Bitter?? >;)
Radijs is wat scherp maar verder vrij smakeloos, ze hebben stevige, knapperige bite.
Hoe groter de radijs, hoe meer het scherpe eraf is, de kleintjes kunnen best pittig zijn.
Maar dat is ook afhankelijk van het ras natuurlijk, ze zijn doodsimpel te kweken, groeien hard ook, enige wat je wel moet doen is uitdunnen of op afstand herplanten.

Ik eet ze graag uit het vuistje met een beetje zout en/of peper of in een mix met andere rauwkost, komkommer erbij is heerlijk, smaken zijn tegengesteld.

nou die van mij zijn echt niet smaakloos hoor, die zijn echt heel scherp. en ze zijn ook echt groot, dus daar ligt het niet aan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:40

Hihi, over smaak valt (gelukkig) ook niet te twisten.
Ik ga ze gewoon eens planten en proeven, dan weten we het ook zo! :)

Iemand enig idee of ze zon nodig hebben of niet? Of ligt dat aan de ras/soort radijs? En hoelang doen ze er ongeveer over? Of ik kan ook net zo goed op een zakje kijken als ik ze ga halen, haha.

Dus jullie gaan voornamelijk af op de info achter op de zakjes? :)
De courgette was ook gewoon even een greep uit de lucht, omdat ik daar zo even wat kleine voorbeeldjes van kon noemen. Het ging ook vooral om het algemeen.

Iemand ook ervaring met mini fruitboompjes (appel, peer, kers, etc), die je dus in een pot kan houden. Aangezien het te koud is om ze in de winter buiten te laten (vriezen ze geheid dood). We hebben nu wel een appelboom buiten (denk wel 100 jaar oud), maar die appels zijn niet te eten uit de hand (wel lekker in de appelmoes, appeltaart, etc). Zou ook graag een walnoot willen, maar die vriest sowieso dood en zal nooit walnoten geven (denk alleen niet dat je die klein kunt houden?). Beetje bonsai boom achtige fruitboompjes dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:43

Waar woon je dat je er van uitgaat dat een walnoot doodvriest?
Walnoten kun je idd niet klein houden, die worden een meter of 10 hoog, uiteindelijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:46

Midden Zweden, dus mogelijkheden tot -40 in de winter. Heb er al eens eerder naar gekeken, omdat ik er graag 1 wilde bij de weide van de paarden. Echter na zoeken bleek dat ze sowieso zeer zelden walnoten gaven en meeste het niet overleven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:49

radijsje groeien heel snel. ik geloof een week of 4/5 uit m'n hoofd. maar kan het mis hebben.
en inderdaad, gewoon zelf proeven :p radijs uit de winkel is trouwens veel minder scherp dan radijs uit eigen tuin is mijn ervaring.

ik heb nu voor het eerst fruitboompjes in pot, heb ze in maart geplant dus kan er nog niet veel over zeggen.
ik hebben appel, peer en kers. van de peer zijn alle blaadjes zwart geworden en die is nu nog helemaal kaal, dus dat wordt hem niet meer deze zomer. hopelijk doet hij het volgend jaar wel weer, ik geef hem nog maar ff de kans.
mijn kers en appel doen het wel goed, al hebben die flinke hagel over de bloemen gehad. waardoor veel bloemblaadjes gesneuveld zijn. ik vrees dat ik dit jaar nog geen fruit krijg, maar ach... het ziet er wel gezellig uit :D
ik kan wel bijna ieder dag rupsen eruit plukken, die goed hun best doen al het blad op te eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:50

Ik vermoedde al zoiets :D
Zuid Zweden lukt nog wel, daar heb ik kennissen wonen die gewoon appels, peren en notenbomen hebben die het goed doen. Maar daar boven wordt het moeilijk.
Hazelnoten een idee? Die blijven ten eerste kleiner (zijn struiken) en zijn voor zover ik weet heel goed winterhard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:50

op mijn werk staat een hele grote, oude walnotenboom. ieder jaar volop walnoten :j
maar die is dus wel al heel groot en oud :)

mijn ouders hebben en hazelaar gehad, die blijven inderdaad klein. of ze goed winterhard zijn weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door loulou op 13-05-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:52

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:04

Ahh dus fruitboompjes zouden wel in pot gehouden kunnen worden? Dan is dat nog een optie!

Walnoten tot min40! Die ga ik even opzoeken welke soorten walnoot dit zijn!
Een hazelnoot is dus ook een goede optie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:38

fruitbomen, je hebt patiofruit en ballerina's , prima in pot te houden

ik heb vandaag ene gele framboos en een braam gezet, lang leve de buren :D die hadden stekken voor me

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:41

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:54

mooie bakken heb je robynn. ik zie wel dat jouw fruitboompje veel meer bloesem heeft dan die van mij :\

maar is die pot niet een beetje klein voor een boompje? ik heb er echt een giga grote pot voor gekocht :P

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:49

loulou schreef:
mooie bakken heb je robynn. ik zie wel dat jouw fruitboompje veel meer bloesem heeft dan die van mij :\

maar is die pot niet een beetje klein voor een boompje? ik heb er echt een giga grote pot voor gekocht :P

Er zat helemaal geen wortelvorming aan het boompje en was enkel een iniminie kluitje :j
Vandaar de kleine potten :D
Maar volgend jaar krijgen ze grotere potten :D :j

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:18

mijn radijsjes ontkiemen al!!! Elstar zit vol bloemen en mijn opal pruim lijkt vruchten te gaan vormen. Vorig jaar zat ie vol, hopelijk nu weer. Ze zijn nl heerlijk!
Robynn nette bakken!