Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:58

mijn tomatenplantje is helemaal dor geworden, maar er zitten wel heel veel neiuwe tomaatjes aan.

mijn courgetteplanten zijn uitgebroed denk ik.

lageveld

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:53

Zojuist wat Hokkaido's gewogen. (Pompoenen) De zwaarste ruim 5 kg.
Het zijn, zodra ze het op de heupen krijgen, inderdaad enorme groeiers. Wel laten ze zich makkelijk leiden, bijvoorbeeld omhoog langs een struik of schutting. En net zo makkelijk er overheen, hebben de buren ook nog wat :)

De tomaten oogst is, in vergelijking met voorgaande jaren, een regelrechte ramp. Zeker buiten, maar ook in de kas. Kan bijna niet anders dan met het wisselvallige weer te maken hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:58

Ik zie hier op ooghoogte (met een ruit ertussen) weer een tomaat langzaam roze worden. Met een beetje geduld wil het best. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:30

De tomaten doen het hier ook niet denderend (me weggeven en vers opeten hou ik het bijna bij, heb nog niet veel ingevroren), en de paprika's doen het zeer matig. Ik had gehoopt lekker veel op zoetzuur in te kunnen maken, maar helaas...

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:46

Mijn paprika's doen niks. := Het bloemetje valt er af en daar houd het dan ook bij op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:51

Mijn gepimpte paprika is een zachte dood gestorven.

Er was alleen nog een totaal verdorde tak met wat nog drogere zijscheuten overgebleven. Volgend jaar maar een nieuwe.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:52

Ik heb er negen geplant. :o Drie daarvan zijn ook alleen nog maar een steeltje!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:10

tomaat (cherry) doet het hier prima. ben er blij mee.

paprika zet enorm veel paprika's. grootste zijn nu zo'n 7cm. Ik heb bij wijze van experiment bij 2 planten een flink aantal mini paprika's af gehaald in de hoop dat de plant zijn energie dan steekt in die paar groten en die ook echt af maakt. Zou dat helpen? Dan ga ik de andere plant namelijk ook nog even te lijf.
Heb nu welgeteld 1 courgette en 1 mini pompoen.
Aubergine maakt vooral heel leuk bloemetjes en laat het daarbij. Gelukkig wel een mooie plant.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:47

Mijn cherry doet het ook goed, maar hij wordt aangevreten door iets, geen idee wat maar ik vermoed oorwurmen, zou dat kunnen? :\

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:11

imd schreef:
Mijn cherry doet het ook goed, maar hij wordt aangevreten door iets, geen idee wat maar ik vermoed oorwurmen, zou dat kunnen? :\

Als je veel oorwurmen ziet wordt je plant vermoedelijk aangevreten door luizen. Oorwurmen eten luizen namelijk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:07

Het is trouwens niet zozeer de plant die wordt aangevreten, maar de tomaten zelf. Geld daar hetzelfde voor? En hoe kun je luizen het beste bestrijden? :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:08

Ik ging net wat plukken en toen leek er ook een aangevreten >;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:19

Mijn ervaring is dat zowel mieren als wespen nogal eens fruit aanvreten. Mogelijk dat ze tomaten ook lekker vinden? En anders misschien vogels?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:07

Oorwurmen noemen ze hier in drenthe knijptangen!! (nja, spreek uit als knieptaang)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:12

imd schreef:
Het is trouwens niet zozeer de plant die wordt aangevreten, maar de tomaten zelf. Geld daar hetzelfde voor? En hoe kun je luizen het beste bestrijden? :)

Hmm, volgens mij eten luizen geen tomaten. Als ze er zijn zou je ze moeten kunnen zien als je goed kijkt. Misschien dan toch de oorwurmen? Mieren, wespen en vogels zijn ook nog een mogelijkheid inderdaad. Ik weet het niet. :o

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:46

Wespen heb ik nog helemaal niet gezien, mieren zou kunnen inderdaad. Ik houd het even in de gaten..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:15

Zidore schreef:
@ marvantom ik heb vorig jaar heeeeerlijke pruimenjam gemaakt, schijnt ook nog eens heel gezond te zijn en je hebt in de winter iets lekkers op je brood. Gewoon met schil in de pan en geleisuiker en heeeeeeerlijk ;-) (ook leuk om weg te geven die potjes)

Jup, zit al in de planning. :j
Ik ben nogal een bewaarderig tiepje en conservenpotten worden hier gewassen en bewaard, alleen nog een leuk stukje stof voor de deksel en etiketjes en voila!
Ik kwam ergens ook nog een receptje tegen voor pruimen met appeljam; dat lijkt me ook het proberen waard. :9

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:50

mm dat klinkt ook goed
ik kreeg bij de landleven vorige maand leuke etiketten voor op jampotten (deze http://www.landleven.nl/winkel/product/61/jametiketten) en had er niet genoeg dus ben crea aan de slag gegaan met blanco etiketten
ook leuk
vind het vooral leuk dat als je in de winter je voorraadkast open doet en je ziet daar al die potjes staan die je herrineren aan de zomer
heerlijk!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:07

Okee, het zijn dus definitief oorwurmen want ik heb ze net betrapt. Kan ik iets strooien, spuiten of sprenkelen om er vanaf te komen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:10

Traditioneel vang je oorwurmen door een omgekeerd plantpotje met een dot houtwol er in op te hangen in/tussen je planten. Hierin verstoppen ze zich. Af en toe de pluk houtwol er uit halen (of het hele potje) en in een emmer met water flikkeren, en je bent van ze af.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:15

Dan gaan we dat proberen, dankjewel!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:33

Ergens anders weer uitzetten is misschien ook nog een idee? Ik snap dat je ze deze actie niet in dank afneemt maar gemiddeld genomen zijn het heel nuttige beestjes.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:36

Wij zijn gestaakt met het PruimenPlukFestijn...
Het valt niet mee om en op een trapje te staan en een tak vast te houden en pruimen te plukken en wespen weg te wuiven.
Er hangen 'uitgeholde' pruimen tussen en dat is voor wespen natuurlijk luilekkerland.
Morgen weer poging 2, want dan zou het weer wat koeler zijn (en regen?); dan zijn de wespen er met minder. Hopen we.
Tussenstand:5-6 kilo pruimen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:12

bij mijn pa doen de tomaten, pepers, paprika's, komkommers het zéér goed! We hebben er al super veel van gegeten. mijn diepvries en die van mijn ouders zitten al vol met ingelegde tomaten en paprika's!

hier bij mij doen mijn kruiden het heel goed! ook mijn kervel staat nu mooi!

ook deze week eindelijk het eens aangedurft om eens waterkersbloemetjes te proeven. mmm heerlijk!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:44

charlotvanre schreef:
bij mijn pa doen de tomaten, pepers, paprika's, komkommers het zéér goed! We hebben er al super veel van gegeten. mijn diepvries en die van mijn ouders zitten al vol met ingelegde tomaten en paprika's!

hier bij mij doen mijn kruiden het heel goed! ook mijn kervel staat nu mooi!

ook deze week eindelijk het eens aangedurft om eens waterkersbloemetjes te proeven. mmm heerlijk!

Jij bofkont! :D
Ik weet wel dat ik volgend jaar de paprika's laat voor wat het is...

Morgen weer oogstdag : nog steeds pruimen, maar ook de appels (nationale plukdag morgen volgens de kalender) en druiven.
Kilo's geleisuiker gekocht, nú in de reclame bij AH! , en maar weer jam maken.
Vorige week rook heel de dijk mierzoet van de jam, kwam bij mij vandaan... :D